Witch Hunter Robin – vol. 1/6 (eps. 1-4)

Studio: Sunrise
Jaar: 2002
Afleveringen: 26

Witch Hunter Robin is na Wolf’s Rain de tweede serie van Nekotachi die we hier bespreken op de Heuvel. Deze 26-delige reeks vloeit voort uit de creatieve breinen van studio Sunrise en is dus geen adaptatie van een manga of een roman. Het is een origineel verhaal, in beide betekenissen van het woord.

Het verhaal begint middenin een achtervolging. Een groepje Hunters zit op de hielen van een man met wel erg vreemde krachten. Wat zijn Hunters? Hoe komt die man aan zijn mysterieuze krachten? En meer nog, waarom zitten de Hunters achter hem aan? De kijker blijft wat gedesoriënteerd achter na deze inleiding op de eerste episode, maar gelukkig was ik goed voorbereid. Ik had immers de covertekst gelezen! Aha!

In de wereld waarin Witch Hunter Robin zich afspeelt leven er heksen onder de mensen. Ze zijn qua uiterlijk niet te onderscheiden van de normale medemens, maar natuurlijk hebben de witches enorme krachten waarmee ze dood en verderf kunnen zaaien.

Om dit tegen te gaan is er in lang vervlogen tijden een groepje Italiaanse priesters begonnen met de Solomon organisatie. Niet alleen vervolgen zij heksen die iets mispeuteren, maar ze staan er ook voor in dat de gewone mens er niet achterkomt dat er heksen onder hen leven. Dit moet immers geheim blijven.

Solomon heeft in vele landen een branche, en zo ook in Japan, met name STN-J. Het is een groepje Hunters van deze STN-J organisatie dat we zullen volgen in de loop van de serie…

Episode 1 – Replacement

De aflevering begint op het hoofdkwartier van STN-J waar ons team zich bekommert om wat voor hen dagdagelijkse beslommeringen zijn. We komen beetje bij beetje te weten wat voor vlees we in de kuip hebben. De vaart komt er pas echt in wanneer een nieuw team member opduikt. Het 15-jarige meisje is een Craft-gebruikster en dat maakt serieus wat indruk op haar nieuwbakken collega’s. Robin zal samenwerken met de sterke man van het team, Amon, en haar eerste missie is alvast een succes. Maar hoe zal de verdere samenwerking verlopen? Amon is immers niet wat je een ordinaire partner zou noemen…

Episode 2 – Addicted to Power

Opnieuw volgen we een missie van de STN-J hunters. Ze volgen telkens weer een min of meer vast stramien. Een heks wordt gelocaliseerd, het team gaat erop af, krijgt instructies van Michael die de missie begeleidt per satelliet, en de heks wordt met een speciaal soort kogels beschoten waardoor de hersenactiviteit weer normaal wordt. In tegenstelling tot andere divisies van Solomon worden de heksen dus niet gedood door de Japanse afdeling. STN-J werkt met de Orbo, iets dat de Hunter blijkbaar verzwakt maar de witch volledig lamlegt. Op die manier is het eenvoudig de heks te kisten en ze over te brengen naar de Fabriek.

Episode 3 – Dancing in Darkness

Er worden moorden gepleegd op afstammelingen van heksen. Ze worden op verschrikkelijke wijze gemummificeerd achtergelaten. STN-J merkt op dat er telkens weer insecten gevonden worden op de plaats van het misdrijf en gaat op onderzoek uit. Al snel komen ze te weten dat er nu bijna een eeuw geleden gelijkaardige moorden werden gepleegd. Stof genoeg om weer op zoek te gaan naar de verdachte van toen en zijn krachten aan een grondig onderzoek te onderwerpen.

Episode 4 – Stubborn Aesthetics

Er komen steeds meer en meer mensen met heksen-genen. Soms zijn ze de onschuld zelve op het eerste gezicht… Robin maakt kennis met een schilder die ze telkens weer ontmoet in een rustig park. In datzelfde park werden er enige tijd geleden echter verschrikkelijke moorden gepleegd. Robin gaat op onderzoek uit. Gelukkig verandert een bril niet enkel je uiterlijk!

Heksen doden mensen die hun storen, maar Hunters doden op hun beurt die heksen omdat ze hún gewoontes verstoren. Is dat dan zo anders? Op deze gedachte eindigt de eerste DVD van Witch Hunter Robin.

Witch Hunter Robin begint met een paar episodes die telkens slechts voor kleine vorderingen zorgen in de rode draad van het verhaal. We mogen er wel vanuit gaan dat deze episodes de basis leggen voor een plot waarin nog vele geheimen moeten worden ontsluierd. Want er wordt hier wel reeds een sterke basis gelegd voor een mooie, weldoordachte plot met personages die weten te boeien. Ook dat is een voordeel bij deze trage gang van zaken. In elke episode wordt er wel wat extra aandacht besteed aan een van de team-leden waardoor ze uitgediept worden en we een sterkere band krijgen met hen. Op het vlak van het scenario zit voorlopig dus alles nog goed.

Ook de sfeer zorgt voor een positieve noot bij het bekijken van deze reeks. De visuele sfeer die gecreëerd wordt hangt nauw samen met het mysterieuze scenario vol witches, hunters en geheime verenigingen gesticht door duistere priesters. De gothic decors met veel aandacht voor de kerken (inclusief prachtige lichteffecten), de al even gothic clothing style van vooral Robin, het vloeit gewoon allemaal mooi in elkaar over. De moderne snufjes van STN-J zorgen dan voor de moderne touch en zorgen ervoor dat de serie mooi het midden houdt tussen mysterie en moderne technologie.

Witch Hunter Robin is een aangename verrassing die door de sfeer en het veelbelovende scenario reeds weet te boeien vanaf de eerste aflevering – ook al komt het allemaal wat traag op gang en rijzen er nog veel vraagtekens in verband met de rode draad van het verhaal en de rol van STN-J in het groter geheel van de Solomon-organisatie. Meer dan voer genoeg om met ongeduld uit te kijken naar de rest van de reeks.