Tombeau des Lucioles (Le)

Tombeau des Lucioles (Le)

Studio: Studio Ghibli
Jaar: 1988
Afleveringen: 1

Japan. Een zomerdag in 1945. De scène speelt zich af in een station. Een jongen sterft, in zijn handen klemt hij een blikken doos waar vroeger snoepjes inzaten. Nu zitten er enkel wat botjes in, de botjes van zijn overleden zusje…

Zo begint “Le Tombeau des Lucioles”, een prachtige film van Studio Ghibli. De film dateert van 1988 en deze keer was het niet Hayao Miyazaki die de realisatie voor zijn rekening nam maar wel de mede-oprichter van Studio Ghibli, Isao Takahata. En al snel blijkt dat deze niet moet onderdoen voor zijn kompaan.

Het verhaal is gebaseerd op een roman van Akiyuki Nosaka en vertelt het verhaal van twee kinderen, Seita en zijn jongere zusje Setsuko. De kinderen leven bij hun moeder die aan een hartziekte lijdt. De vader is een marinier bij het Japanse leger dat temidden van de Tweede Wereldoorlog zit. Telkens weer wordt het gezin opgeschrikt door bommenwerpers die ganse steden in lichterlaaie zetten. Bij één van die aanvallen wordt de moeder van beide kinderen ernstig gewond. Verminkt door brandwonden over gans het lichaam. Enkele dagen later sterft ze.

Seita en Setsuko gaan naar een tante in een naburig dorp waar ze ongeduldig op nieuws wachten van hun vader. Maar dat nieuws zal nooit komen… De tante is echter niet opgezet met de komst van de twee extra monden om te voeden. De voedselvoorziening is streng gerationeerd en iedereen lijdt honger. Al snel zal ze de spullen van haar schoonzus verkopen om eten te kunnen kopen. De kinderen krijgen er minderwaardig voedsel voor in de plaats. De man en dochter van de tante werken immers om het vaderland te redden en verdienen meer en beter voedsel dan die twee nietsnutten van kinderen. Er rest Seita en Setsuko maar één oplossing en dat is hun eigen leven beginnen…

De twee kinderen gaan in een oude mijn wonen waar ze genieten van hun herworven vrijheid, maar hun geluk blijft niet duren. Setsuko wordt zwaar ziek en moet dringend degelijk voedsel krijgen. Maar waar kan Seita aan versterkend voedsel komen? Een lange, zware strijd begint.

Le Tombeau des Lucioles is een erg emotionele film die iedereen zal raken. Iedereen zal zich hechten aan de twee kinderen die ondanks hun ongeluk opgewekt door het leven proberen te gaan. Het wordt dan ook ondraaglijk triest als de kinderen het moeilijk beginnen krijgen. De jonge Seita zal strijden voor zijn familie, voor zijn zusje, maar zal uiteindelijk de handdoek in de ring moeten smijten.

Le Tombeau des Lucioles is voor mij hét meesterwerk van Studio Ghibli en misschien wel van de ganse animatiewereld. Nooit ben je zo aangegrepen door een film als hier. Bij Kaze die de Frans-Duitse versie op de markt brengt, hebben ze er dan nog eens een prachtige deluxe versie van uitgegeven met twee DVD’s, een geïllustreerd boekje en ook nog eens de oorspronkelijke roman van Nosaka zodat je kan nagaan of het scenario van de film de roman al dan niet nauwgezet volgt.

Een prachtige uitgave voor een prachtige film. Iedereen zou dit in huis moeten hebben, zelfs mensen die allergisch zijn aan animatiefilms.