Rurouni Kenshin

Rurouni Kenshin

Studio: Sony
Jaar: 1996
Afleveringen: 95

De TV serie Rurouni Kenshin is voor het grootste gedeelte gebaseerd op de gelijknamige manga van Watsuki Nobuhiro. Kort samengevat: Kenshin is een bekeerde moordenaar die alle huidige moordenaars wil stoppen. Een superman avant-la-lettre zeg maar.

De tekenstijl van de anime is even stijlvol als die van de manga. De voice-actors zijn zorgvuldig uitgekozen en passen zeer goed bij de personages. Begin en eind generiek beschikken over zeer catchy muziekjes en blijven reeds na enkele afleveringen in je hoofd hangen.

Wat zo knap is aan Kenshin is dat de anime niet zo zeer gedragen wordt door het hoofdpersonage maar door mede- en tegenstanders van Kenshin. De queeste van de jonge Yahiko om sterker te worden. Sano, die net als Kenshin een ruw verleden heeft en die zijn wereldvisie probeert aan te wenden om het goede te steunen. De oude tegenstander van Kenshin, Saitou Hajime, die nog steeds aan zijn principes vasthoudt en probeert zijn talenten aan te wenden om het kwaad te bestrijden. (noot van Gerrit: SAITOU ROX !!!) Verder zijn er ook nog Misao, Kauru, Aoshi, … en zo kan ik nog even doorgaan.

Zoals eerder gezegd volgt de serie voor een groot deel de manga. In de bespreking die ik van de manga gaf, kon je al lezen dat het verhaal in de manga uit twee delen bestaat:
Het eerste deel gaat over de zoektocht en het overwinnen van Makoto Shishio. Toen Kenshin het als huurmoordenaar voor bekeken hield was vervanging nodig. Men zocht en vond Makoto Shishio. Nadat zijn opdrachtgevers hem niet meer nodig hadden besloten ze echter om Shishio te vermoorden. Dit mislukte en nu is hij back with a vengeance en doet men beroep op Kenshin om hem te stoppen. Dit is ook het deel dat in de anime tv-serie verteld wordt. Doordat de manga hier vrij strikt gevolgd wordt, is het verhaal van de anime goed onderbouwd en krijgen we voldoende achtergrond over de hoofdpersonnages.

Het tweede deel van de manga gaat over de broer, Enishi Yukishiro, van Kenshins eerste vrouw, Tomoe Yukishiro. Dit deel komt in de serie helemaal niet voor. Jammer want vanaf episode 62 worden een aantal "nieuwe avonturen" van Kenhsin voorgesteld die nog niet tot aan de enkels komen van wat zich in de manga afspeelt. Kenshin tegen een paar christelijke nutcases? Kenshin tegen element-users? Alstublieft, waar was men mee bezig. Inderdaad, poen scheppen.

Mensen die de eerste 62 afleveringen van Kenshin gezien hebben en goed vonden moeten dan ook echt de manga lezen. De laatste 33 afleveringen van Kenshin zijn dan weer absoluut de moeite niet waard. Deze zwakke episodes buiten beschouwing gelaten is Kenshin een zeer sterke serie, aangevult met twee schitterende OAV's.