Piano Forest

Piano Forest

Studio: Madhouse Studio’s
Jaar: 2007
Afleveringen: 1

Piano Forest is een animatiefilm gebaseerd op de Piano no Mori manga van Makoto Isshiki. Er werd dus niet gekozen voor een serie maar wel voor een traditionele langspeelfilm.

Piano Forest is het verhaal van twee jonge snaken die een voorliefde hebben voor de piano. Shuhei is de zoon van een beroemd pianist en is van goede komaf. Zijn leven staat al van bij zijn geboorte in het teken van de piano. Hij moet en zal virtuoos worden, ook al zou hij soms eens iets anders willen doen dan tokkelen op de piano. Kai is de zoon van een prostituee en heeft geen nagel om aan zijn gat te krabben. Ook hij is echter bezeten door de piano, maar dan wel een oud exemplaar die verlaten in het bos staat. Beide jongeren zullen elkaar op school ontmoeten en onmiddellijk vriendschap sluiten. Maar overwint hun vriendschap de belangrijke pianowedstrijd waar ze allebei aan deelnemen?

Piano Forest is een prachtige film waarin een mooie vriendschap centraal staat. Shuhei en Kai verschillen van elkaar op alle vlakken, maar zullen elkaar vinden in hun liefde voor muziek. In het begin is het Shuhei die de ruwe bolster Kai leert wat piano spelen allemaal inhoudt, maar ook Kai zal Shuhei veel leren. Dankzij Kai zal Shuhei eindelijk vriendschap sluiten met de piano en plezier vinden in zijn spel.

De film herneemt de eerste 6 volumes van de manga (tot het einde van het Piano Concours) en doet dat op sublieme wijze. Nergens heb je het gevoel dat het verhaal wordt afgehaspeld of dat er cruciale stukken worden overgeslagen. De film is een prachtig afgerond geheel dat perfect bekeken kan worden zonder de manga te hebben gelezen. Enkel de resultaten van het Concours worden beter behandeld in de manga dan in de film. In de manga komt de reden achter Kai’s resultaat immers sterker naar voor. Maar dat is muggenzifterij.

Ook met de animatie zit het snor. Vooral de trefwoorden van de titel krijgen extra aandacht. De piano’s en het getokkel erop lijken levensecht en de beelden uit het bos vormen dergelijk prachtige plaatjes dat je even de pauzeknop zou indrukken om er ten volle van te kunnen genieten.

Het werk van Kazé is behoorlijk. Wat foutjes in de ondertitels maar al bij al valt het mee. Wel oppassen met de achterflap die aanduidt dat de film ongeveer 125 minuten duurt, terwijl de werkelijke duur slechts 96 minuten is. Maar ook dat is muggenzifterij.

Piano Forest is een meesterwerkje van Madhouse Studio’s (Paprika, Girl who leapt through time). De vriendschap tussen beide jongens en de liefde voor muziek maken hier een erg positieve film van die zowel jong als oud zal bekoren. Een aanrader van formaat die zonder enige twijfel het ‘approved by Mangaheuvel’ label meekrijgt!