Peace Maker Kurogane

Peace Maker Kurogane

Studio: GONZO
Jaar: 2003
Afleveringen: 0

Het verhaal start op het einde van het Edo tijdperk in Japan, meerbepaald 1864. Het zijn woelige tijden vol samenzweringen en complotten tegen de Shoguns. Die willen dan ook niets aan het toeval overlaten en hebben de Shinsengumi gevraagd om als interventiemacht op te treden bij eventuele incidenten of pogingen tot staatsgreep. In de Shinsengumi zitten een aantal roemrijke figuren zoals Toshizo Hijikata, Soji Okita, Saito Hajime, enz.

Op een dag komt de jonge Tetsunosuke Ichimura, amper 15, aankloppen bij de Shinsengumi. Tetsu heeft ooit zijn ouders voor zijn ogen zien vermoorden en wil kost wat kost sterker worden.
Dit lukt echter niet zo vlot. Door zijn leeftijd en zijn op het eerste zicht speelse en onbezorgde karakter zal men hem eerst ontzeggen om toe te treden tot de Shinsengumi. Gelukkig speelt het lot in zijn voordeel en Tetsu en zijn broer worden uiteindelijk toch aanvaard. Tetsunosuke zal beginnen als hulpje van Toshizo Hijikata en zijn oudere broer, Tatsunosuke Ichimura, zal administratief bediende worden. Niet meteen een positie waarin je een sterk krijger wordt, maar het woelige einde van het Edo tijdperk zal daar verandering in brengen.

Wat het verhaal ook een extra dimensie geeft is dat er bij de vijanden van de Shoguns ook een jonge recruut rondloopt die dezelfde leeftijd heeft als Tetsu… in een andere anime van een andere auteur zou dit wel eens de gevreesde Hitokiri Battousai kunnen worden…

Peace Maker Kurogane is een serie genre "Rurouni Kenshin", maar nu vanuit het standpunt van de Shinsengumi in plaats van uit het standpunt van de Nationalisten. Qua diepgang zijn Peace Maker Kurogane en Rurouni Kenshin gelijken. Qua animatie steekt Peace Maker Kurogane er echter met kop en schouder bovenuit. De gevechten zijn beter in beeld gebracht en de animatiestijl is een stuk snediger. Bij gevechten is ook echt bloed te zien en af en toe een afgehakte ledemaat. Wat ook zeer knap is, is dat 2D tekeningen afgewisseld worden met 3D omgevingen.
Dit laat toe om tijdens gevechten met de camera om de vechtende personen heen te draaien, om ninja's realistischer te volgen wanneer ze over daken heen vliegen, enz…

Mensen die echter enkel op bloed, vechten en ander mannelijk macho vertoon gericht zijn zullen op hun honger blijven zitten. Het geweld in deze serie is puur functioneel en vindt enkel plaats wanneer dit in de
historische context ook zo was of wanneer het bijdraagt tot de ontwikkeling van een personage.

Het leuke van de serie is dat het gaat over de ervaringen van Tetsu binnen de Shinsengumi. Hierdoor wordt het verhaal niet gedragen door één enkel personage maar door een groep van kleurrijke en zeer goed uitgewerkte personages. In elke aflevering leer je wel iets bij over de complexe persoonlijkheid van één van deze personen. Iedereen heeft zo wel zijn eigen beweegredenen om te doen wat hij doet, Shinsengumi of Nationalist.

Kort samengevat is deze anime een absoluut pareltje. Ontroerend, complex, wreed en soms ook ongelofelijk grappig. Iedereen die van Japanse zwaarden en een historisch gebaseerd verhaal houdt moet deze anime gezien hebben.