Naruto – Film 1 – “Naruto en de sneeuwprinses”

Studio: Studio Pierrot
Jaar: 2004
Afleveringen: 1

We horen al ettelijke jaren dat de anime-markt in het Nederlandse taalgebied nauwelijks iets voorstelt. Voor een meerverkoop van enkele honderden exemplaren zijn er gelukkig nog enkele Franse uitgeverijen zoals Kazé en Dybex die ons verblijden met anime. Ook Kana Home Video verraste ons met Nederlandse ondertitels op enkele absolute toppers. Ondanks ons kleine taalgebied mogen we dus nog redelijk wat anime verwelkomen.

We wisten al langer dat Kana Home Video Naruto Shippuden uitbrengt met Nederlandse ondertitels. Nu verschijnt er ook een box met de drie films van de ‘gewone’ Naruto-serie, namelijk: Naruto en de sneeuwprinses; De Legende Van De Stenen Van Gelel; Grote Opwinding! Dierenpaniek Op Halfmaan-Eiland. In deze recensie bespreek ik alvast de eerste film uit de box.

Prinses Fuun is een waar icoon. Al haar krijgers gaan door een vuur voor haar en bewonderen haar moed. Ook Naruto is een grote fan van Fuun, en nog meer van de bevallige actrice die dit filmpersonage neerzet. Want Prinses Fuun is slechts een personage uit een reeks films die immens populair zijn in de ninjawereld.

Naruto is in de wolken wanneer hij de nieuwe missie die Kakashi voor hen in petto heeft te horen krijgt. Naruto, Sasuke en Sakura zullen immers instaan voor de bescherming van Yukie, de actrice die Fuun speelt.

De actrice en gans de filmcrew trekken naar het hoge noorden, naar het land van de sneeuw. Daar gaan ze hun nieuwste film schieten. Alleen wil Yukie niet mee. Ze wilt er de brui aan geven. Enkel Kakashi vermoedt dat de actrice een duister verleden heeft met het land van de sneeuw…

Ik heb de anime van Naruto nooit gevolgd en na het bekijken van deze eerste Naruto-film heb ik daar wel wat spijt van. Deze film verraste me op een erg aangename manier. Vooral het begin wordt gekenmerkt door erg grappige situaties. Natuurlijk wordt er nadien een blik actiescènes opengetrokken maar ook daar weet de film te overtuigen. Het scenario is niet bijster origineel maar weet de kijker wel te boeien en geeft een leuke extra setting aan de reeks.

De boodschap van de film is duidelijk dat de mens een hand heeft in de opwarming van de aarde. Meer zelfs, de mens wenst die opwarming van de aarde en de Konoha ninja’s spelen een cruciale rol! Men zegge het voort!

Waar de ondertitels bij uitgaven van Kazé en Dybex vaak nogal wat taalfouten bevatten, is dat bij de recente releases van Kana Home Video heel wat minder het geval. Ik kon nergens een foutje bespeuren tijdens het bekijken van Naruto en de sneeuwprinses. Opmerkelijk positief want ook bij Amerikaanse films of topseries durven er wel eens foutjes sluipen in de ondertitels. Dat Kana Home Video het foutloos doet is meer dan een pluim op hun werk.

Ook de uitgave ziet er weer erg verzorgd uit. De drie films komen in een mooie box en bevatten allerlei extra’s zoals posters en een boekje (dat echter wel in het Frans is). Ook de prijs blijft al bij al erg schappelijk. Drie films voor € 40 is allesbehalve overdreven.

We hebben hier met andere woorden te maken met een must have voor de animefans in het algemeen en de Narutofans in het bijzonder.