Ichigo 100%

Ichigo 100%

Studio: Madhouse
Jaar: 2005
Afleveringen: 13

6.5 of 10 stars

Ichigo 100% is oorspronkelijk een manga uit het populaire Weekly Shonen Jump. De reeks telt reeds meer dan 15 volumes en geniet dus wel van enige populariteit. Het is een typische sentimentele shonen in het genre van I’’s van Masakazu Katsura. Je hebt het al begrepen: veel knappe meisjes, en de onvermijdelijke pantsu-shots incluis.

Manaka Junpei is een puber die ervan droomt films te maken. Op een dag ziet hij op het dakterras van zijn school een prachtig meisje. Hij ziet haar slechts in een flits en kan haar gezicht dus niet thuisbrengen. Gelukkig laat ze haar wiskundeboek vallen waarin haar naam staat: Toujou Aya.

Al snel komt hij te weten dat Toujou Aya aanzien wordt als een lelijk eendje op school. Ze heeft wel erg onhippe vlechtjes en draagt een grote bril. Zonder vlechtjes en bril is ze natuurlijk bloedmooi maar dat weten we dan nog niet! Door een stom toeval denkt Manaka echter dat hij in een flits niet Toujou Aya op het dak zag, maar wel the schools number one beauty: Tsukasa Nishino. Hij verklaart haar zijn liefde op een wel erg ongebruikelijke manier en zowaar beantwoordt de mooie Tsukasa zijn gevoelens positief. Hij vormt een koppel met het mooiste meisje van de school!!

Natuurlijk komt hij er achter dat het dan toch Toujou Aya was die hij gezien heeft op het dak. Meer nog, Toujou schrijft prachtige verhalen waarin Manaka een ideaal filmscenario in ziet. Toujou van haar kant bloeit helemaal open als ze met Manaka kan praten over haar liefde voor het schrijven. Een driehoeksrelatie is geboren.

Maar een driehoeksrelatie is niet meer genoeg in de huidige sentimentele shonen. Nee, er moet een ganse harem van schoonheden rond het mannelijke hoofdpersonage komen. En zo geschiedde ook hier. In episode 3 verschijnt een jeugdvriendin van Manaka ten tonele, Yui. En al een episode later is het de beurt aan Satsuki, een rondborstige, energieke, langharige… beauty.

En daarmee heb ik al een eerste minpunt van de anime aangehaald. Alles gaat veel te snel. In de manga geeft de auteur de tijd aan de personages om te groeien, geeft ze de evolutie van hun gevoelens voor elkaar perfect weer, maar de anime is te kort voor dit alles en je krijgt dus nergens voeling met de personages wat natuurlijk nefast is voor dergelijke reeks.

Een ander minpunt is de voice acting die ronduit slecht (gekozen) is. Bij haremmanga’s stel je als man de vrouwelijke personages natuurlijk al redelijk geïdealiseerd voor en dan ben je snel teleurgesteld, maar hier is het gewoon echt huilen met de pet op. Aya lijkt bij een sextelefoon te werken, Nishino klinkt veel te schel en te jong terwijl ze in de manga het meest volwassen personage is, en Satsuki lijkt dan weer een oud vrouwtje. Het character design doet ook al niet veel goeds aan het beeld dat je had van de personages. Vooral het flashy gele haar van Tsukasa is zondermeer té geel.

En dan heb ik het nog niet over de generieken gehad. De openings theme geeft helemaal niks weer, terwijl de eindgeneriek een soort mislukte Vengaboys song is.

Om het helemaal te bederven voor de kijker hebben ze de ecchi scènes wat verbloemd. Yui slaapt in de manga naakt in Manaka’s bed, terwijl ze in de anime gewoon haar bloes ontknoopt in haar slaap.

Ichigo 100% is geen goeie adaptatie van een manga naar een anime om het met een eufemisme te zeggen. De manga weet mij echt wel te bekoren maar de anime laat gewoon op alle gebied te wensen over. Wil je genieten van aardbeien pantsu? Wacht dan tot Kana de manga uitbrengt in het Frans.