Gundam F91

Gundam F91

Studio: Sunrise
Jaar: 1991
Afleveringen: 1

Gundam is een cultserie. De vaandeldrager van de science-fiction bij onze Japanse vrienden. Als je het moet vergelijken met iets westers kan dat enkel met Star Wars of eerder nog Star Trek. Naast de talloze series, bestaan er ook vele films die zich in het Gundam universum afspelen. Eén ervan wordt hier besproken: Gundam F91.

Chronologisch speelt deze film zich af na de perikelen uit de vorige Gundam films die bij Nekotachi verschenen. We schrijven Universal Century 0123 en van Neo-Zeon is geen sprake meer. Er heerst vrede en de Federatie bouwt lustig ruimtekolonies om de overbevolkte gebieden te ontlasten.

Vrede blijkt echter nooit lang te duren in het Gundam universum. De film begint immers met een oorlogsdaad van de fractie Crossbone Vanguard. Deze organisatie heeft onder leiding van de aristocratische familie Ronah een groot leger achter zich geschaard en valt de Frontier IV kolonie aan. Ze willen er Cosmo Babylon stichten, een oord van peis en vree.

Op Frontier IV leven de hoofdrolspelers van deze film met aan hun hoofd Seabook Arno. De jongen en zijn vrienden worden gedwongen de wapens op te nemen en moeten kiezen voor welke fractie ze gaan uitkomen. Hun vriendin Cecily blijkt echter de dochter te zijn van de Ronah dynastie en wordt al snel ontvoerd door haar wrede vader die van haar het idool van het volk wil maken. Cecily zal echter stilaan overtuigd worden van de idealen die Crossbone Vanguard nastreeft. De Ronah dynastie wilt immer de politiek die de Federatie voert veranderen, met meer aandacht voor het volk. Haar grootvader vertrouwt het meisje blindelings, haar vader daarentegen is nu niet meteen het individu dat vertrouwen uitstraalt…

Ondertussen kiezen Seabook en zijn vrienden voor de Federatie. Vrienden van hen zijn gestorven onder vuur van Crossbone Vanguard mobile suits en eerder toevallig zijn ze in het verzet gesukkeld. Al snel blijkt dat Seabook de enige is die kans maakt om een prototype mobile suit te piloteren: de Gundam F91. De snelheid en accuratie waarmee de jongen zich de gundam eigen maakt doen al snel het vermoeden rijzen dat hij een newtype is, een piloot met een zesde zintuig.

Natuurlijk zal er een confrontatie komen tussen Seabook en Cecily, en de hamvraag is hoe dit allemaal zal uitdraaien. Ook de geheime agenda van Crossbone Vanguard speelt een cruciale rol in het verhaal.

Gundam F91 is de eerste Gundam film die ik zie. Ik heb wel wat ervaring met het Gundam SEED universum, maar het blijft allemaal erg nieuw voor mij. Ik kan moeilijk oordelen of dit nu een goede film is dan wel eerder een tussendoortje in de Gundam reeks. Ik vond dit alvast erg vermakelijk, een degelijke plot die aan een snel ritme voorgeschoteld wordt. De film ging immers eerst een 52-delige televisieserie worden en dat is eraan te zien. Het verhaal wordt in erg compacte vorm voorgeschoteld – zonder dat je daarom de rode draad verliest.

Gundam F91 dateert van 19…91 en fans van SEED gaan natuurlijk opmerken dat het character design wat gedateerd aandoet. Het blijft echter allemaal binnen de perken en de mobile suits blijven een parel voor het oog. De film is een aanrader voor science-fiction fans, maar zal de beginner zeker niet afschrikken. Je moet het universum niet kennen om van deze film te kunnen genieten – laat staan om alles te kunnen volgen.