Gundam Char’s Counter Attack

Gundam Char’s Counter Attack

Studio: Sunrise
Jaar: 1988
Afleveringen: 1

Nekotachi gelooft echt in de Gundam franchise. Ze hebben niet alleen de recente Gundam SEED reeks in hun catalogus maar ook verschillende filmen die ons meer moeten leren over de enormiteit van het universum dat bedacht werd door Yoshiyuki Tomino in 1979.

Het verhaal in Gundam Char’s Counter Attack volgt op de gebeurtenissen die zich afspeelden in de drie MS Gundam films die eerder verschenen bij Nekotachi. De twee hoofdpersonages van toen, Amuro Ray en Char Aznable kruisen dertien jaar na de Eenjarige Oorlog opnieuw de degens.

We schrijven Universal Century 0093. Zeon werd verslagen maar blijkbaar niet tot op het bot. De ruimtekolonie’s willen nog steeds hun onafhankelijkheid uitroepen en dit gebeurt onder het centrale gezag van Neo-Zeon dat geleid wordt door Char Aznable, die dus niet verdwenen is zoals algemeen werd geloofd. De strijdkreet ‘Sieg Zeon’ weerklinkt tot ver in ons sterrenstelsel.

Char Aznable wil een einde maken aan al die oorlogen tussen de Federatie en de kolonie’s. Daarom bedacht hij een plan waarin hij de bewoners van de aarde wegveegt, en de planeet een nieuwe start laat nemen. Een redenering als een ander, denk ik dan. We komen echter te weten dat Char veel minder begaan is met het welzijn van de ruimtebewoners dan hij verkondigt en dat er een veel minder nobel (?) streven zit achter zijn plannen. Hij wil gewoon zijn aartsrivaal Amuro Ray tot een knieval dwingen. De oorzaak van hun rivaliteit blijkt de vlam van Char te zijn die in de MS Gundam films aan bod komt.

De film draait dus rond het redden van de Aarde. Char wil immers met een nucleaire winter het leven op aarde doen verdwijnen. Natuurlijk zullen ook een paar jongeren een belangrijke rol spelen, zoals blijkbaar de gewoonte is in het Gundam universum. En wat evenzeer een gewoonte blijkt is dat er niet gekeken wordt op een gesneuvelde meer of minder.

“Mobile Suit Gundam Char’s Counter Attack” breit een einde aan het epos dat gestart werd in de drie MS Gundam films die op hun beurt de gebeurtenissen van de eerste reeks samenvatten. Het is dan ook aan te raden dat je deze films gezien hebt om de onderliggende relaties tussen personages beter te begrijpen. Ikzelf heb deze films niet gezien en vond de film niet bijster geslaagd. Ik miste duidelijk de diepgang die je wel zult vinden als je meer voorkennis hebt. Heb je de opgang van Char en Amuro meegemaakt dan zal je ook wel geïnteresseerd zijn in hun eindstrijd die hier gedurende 2 uur de volle aandacht geniet.

Dit is meer dan ooit een film voor de fans van het Gundam universum. Misschien is het zelfs een noodzakelijke aanvulling op de eerder verschenen trilogie, maar dat is me niet duidelijk. Wil je kennismaken met dé mecha-reeks bij uitstek kan ik je enkel aanraden hier met een wijde boog heen te lopen. Probeer dan liever de Gundam SEED reeks, of start met het begin – de drie eerste MS Gundam films. Ben je een fan van Gundam dan moet ik je deze reeks ook niet aanraden, want dan heb je die natuurlijk al lang in je bezit!