Ghost in the Shell 2: Innocence

Ghost in the Shell 2: Innocence

Studio: Production I.G - Studio Ghibli
Jaar: 2004
Afleveringen: 1
Score:

7 of 10 stars

Bespreking door Koen Smet

Aangezien het eerste volume van Ghost in the shell een diepe indruk heeft nagelaten, was ik heel verheugd te vernemen dat er een vervolg aangekondigd werd. De oorspronkelijke Auteur Mamoru Oshii, die eigenlijk niet heel strek verbonden is met de manga, maar wel de eerste Ghost in the shell film heeft gemaakt, trakteert ons op een vervolg.

Ik denk dat het interessant is als ik begin een referentiekader te scheppen omdat ik ghost in the shell 2 voor een deel ga vergelijken met de originele. De oorspronkelijke film wist me reeds te boeien vanaf de begintune. Deze was in een woord ‘af’. De magistrale opbouw van de getekende details gedurende de film deed de extase enkel stijgen. Er zaten ook een paar scènes in waarvan je nooit zou kunnen zeggen of ze door mensen gemaakt waren of door een fototoestel. De film was een goede mix van actie, dialoog en diepgang. Tot zover het kader.

Hetgeen mij opviel in de cinema zaal was dat het beginscherm waarop kort de verhaallijn van de eerste film herhaald werd in het Frans was. Geen probleem. De film zelf was in het Japans met Nederlandse en Franse ondertitels. Hetgeen onmiddellijk opvalt vanaf het begin, is het hoge tempo waarmee de Nederlandse ondertitels over het scherm flitsen. De begintune was een beetje een herwerkte en vernieuwde versie van de oorspronkelijke tune. De film begint redelijk gelijklopend met de eerste. Er wordt een robot samengesteld in een hightech omgeving. Tot daar de gelijkenis met deel 1.

Het verhaal speelt zich af in 2032. In deze nabije toekomst is de lijn tussen mens en machine volledig vervaagd. Mensen zijn in een minderheid terechtgekomen en leven samen met cyborgs en dolls. Cyborgs zijn machines waarin een menselijke geest huist en dolls zijn volledig mechanisch.

Het eerste bekende personage dat we tegenkomen is Batou. Na het vertrek van zijn partner, the major’, in cyberspace op het einde van deel 1 heeft hij problemen om mensen en collega's te vertrouwen. Hij wordt door de rest van het corps aanzien als een mislukkeling en zijn succesratio is drastisch gedaald. Het verhaal komt op gang wanneer er een robot aan het moorden gegaan is. Dit kan normaal niet aangezien er wetten bestaan die het onmogelijk zouden moeten maken voor robotten om mensen pijn te doen of erger, brutaal hun lijf uiteen te rijten (zo een beetje zoals I Robot). Wanneer hij arriveert op de plek van de misdaad besluit hij onmiddellijk, ondanks de overvloedige aanwezigheid van de politie, naar binnen te gaan en de losgeslagen robot te stoppen. De robot in kwestie blijkt een gynoid te zijn. Dit is een hyperrealistische vrouwelijke robot die dienst zou moeten doen als pleziermodel en die ondanks haar knappe uiterlijk redelijk behendig is in de Japanse gevechtskunst.

Iets verder in het verhaal moet Batou het opnemen tegen de Yakuza, een hacker die graag in de hersenen zit te prutsen van zijn slachtoffer, corrupte bureaucraten, en nog meer gespuis. Pas later in de film komt ook 'the major' ten tonele om Batou een handje te helpen. De film draait in essentie rond het ophelderen van het moordgedrag van de gynoid en het duistere geheim dat hierachter schuilgaat.

Hetgeen mij doorheen deze film een beetje stoorde, waren de dialogen waarin meermaals een olifant in een bos voorkomt. De film is overladen met filosofische hersenkronkels. Deze hebben wel iets te maken met het
verhaal maar het veelvuldig gebruik ervan stoort. Dit samen met het hoge ritme van de ondertitels zorgt ervoor dat de film niet volledig tot zijn recht komt. Een tweede puntje betreft de artistieke kant van de film, met name de getekende en de computergegenereerde beelden. In de eerste film was ik vol verbazing van de graad van realisme van de decors en de uitwerking van sommige scènes. Dit ontbrak voor mijn part in deze film. Er was wel een scène die volledig niets met het verhaal te maken had om te laten zien wat de tekenaars en CG mensen allemaal kunnen maar dit kwam nog niet eens half zo sterk over.

Valt deze film dan zo hard tegen dat ik hem moet afraden? Nee, ik geef zeker toe dat de ondertitels mij parten hebben gespeeld en dat ik hem daardoor niet terecht kan analyseren. Op puur filmische vlak is deze
film de moeite waard om te bekijken hoewel ik hem eerder aanraad als DVD voor thuis. Er was geen meerwaarde om hem in de cinema te gaan zien. Al bij al viel de film dus mee en zorg ervoor dat je alert genoeg bent als je hem gaat zien.