FLCL

FLCL

Studio: GAINAX, Production I.G, Starchild
Jaar: 2000
Afleveringen: 6

FLCL staat voor Fuli Culi, of zoals Japanners het uitspreken "Furi Kuri".
Het verhaal gaat over een jongen van 12, Naota. Naota is wat eenzaam sinds zijn broer naar Amerika verhuisd is om daar een bekende baseball-speler te worden. Het liefje van zijn broer, Mamimi, hangt altijd wat in zijn buurt rond.

De stad waar Naota woont ligt in de schaduw van een grote "Medical Mechanica Plant" waarvan niemand weet wat er juist gemaakt wordt. Als Naota op een dag aangereden wordt door een rare meid op een scooter gaan de poppen aan het dansen. Plots groeit er een robot uit het voorhoofd van Naota, verschijnen er grote robots uit de "Medical Mechanica Plant" en slaat de rare meid op de scooter allerlei robots aan diggelen met een gitaar…

OK, snapt u de ballen van mijn uitleg? Prima, dan heb ik FLCL goed beschreven. Deze serie is knotsgek, en dat is dan nog een understatement. Het hele verhaal is bijzaak. Het duurt zelfs tot de laatste van de 6 afleveringen voordat je überhaubt van iets kan spreken dat een verhaal zou kunnen zijn. Gelukkig wordt je tot dan overladen met ongelofelijk rare en grappige situaties.

De personages in deze anime zijn geweldig. De vader van Naota is volledig gestoord, de gekke meid slaat op alles en iedereen met een gitaar en de man die de "Medical Mechanica Plan" moet leiden van de regering beschikt over twee enorme opgeplakte wenkbrauwen. De muziek ondersteunt deze anime perfect.

Ofwel haat je deze anime, ofwel ben je er absoluut weg van. Je zou kunnen zeggen dat het een onsamenhangende reeks gebeurtenissen is, slecht verhaal. Ik ben echter meer geneigd om te zeggen dat deze anime een geweldige parodie is van alles wat andere anime series zo geweldig maakt. De tekenstijl varieert dan ook van episode tot episode en van scene tot scene. Nu weer scherp afgelijnd, dan weer super rommelig.

Dat FLCL extreem is, is wel het allerminste wat je kan zeggen. Het is bijgevolg een zeer ontoegankelijke serie. Dit is geen anime voor beginners. Als je dit laat zien aan iemand die nog nooit anime gezien heeft… veel kans dat hij nooit nog naar anime wil kijken. Beginners zou ik een reeks als Naruto of Shaman King aanraden. Mensen die al wat anime reeksen doorworsteld hebben zou ik daarentegen bijna verplichten om FLCL te zien. Of je deze korte serie dan rommel of subliem vindt maakt niet uit, een unieke ervaring zal het in ieder geval geweest zijn!