Arrietty

Arrietty

Studio: Studio Ghibli
Jaar: 2010
Afleveringen: 1

Ghibli behoeft natuurlijk geen voorstelling meer. De animatiestudio levert de ene na de andere instant klassieker af en kreeg internationale erkenning voor Spirited Away dat bekroond werd met een Oscar. In de zomer van 2010 kwam The Borrower Arrietty uit in de Japanse zalen en de film is nu ook bij ons met Nederlandse ondertitels op DVD verkrijgbaar onder de ietwat vereenvoudigde UK titel: Arrietty.

Het verhaal is gebaseerd op een jeugdboek van Mary Norton, The Borrowers. Arrietty is een mini-meisje dat past in de palm van onze hand. Ze leeft samen met haar ouders in een groot landhuis op het Japanse platteland. Uiteraard zijn zij niet de echte bewoners van het pand. De oude Sadako is de eigenares van het huis en woont er met haar hulp, Haru. Arrietty en haar ouders zijn “leners”. Ze ‘lenen’ voorwerpen die de mensen toch niet gebruiken. Een klontje suiker, een papieren zakdoekje, een speld,… zijn slechts enkele dingen die ze onopgemerkt meenemen naar hun thuis onder het huis.

Het leven van de leners zal opgeschrikt worden door de komst van Sho. Sho is een 12-jarige jongen die bij zijn tante Sadako komt logeren terwijl zijn moeder op zakenreis is. De jongen lijdt aan een hartprobleem en moet een ingrijpende operatie ondergaan binnen enkele dagen. En dan gebeurt het ondenkbare… Sho vangt een glimp op van Arrietty. Een mens die een lener ziet? Dat kan enkel problemen opleveren!

Er groeit een mooie vriendschap tussen Arrietty en Sho. Het zijn kinderen met een goed hart, maar ook ietwat onhandig in hun acties. Ze trachten telkens het beste te doen, maar slagen ze daar ook in?

Arrietty is weer een echte familiefilm die enorm veel warmte uitstraalt. De personages zijn levensecht en ontroerend neergezet. De sublieme animatie, warme tekeningen en prachtige muziek maken de beleving compleet.

Hayao Miyazaki had slechts een superviserende rol bij de realisatie van Arrietty. Het was de jonge Hiromasa Yonebayashi die de film voor zijn rekening nam. Alvast een veelbelovende regisseur. Ook voor de muziek werd niet gekozen voor huiscomponist Joe Hisaishi. Het was Cécile Corbel die verantwoordelijk is voor het prachtige Arrietty’s Song en de rest van de soundtrack.

Arrietty neemt zonder blozen plaats in het rijtje klassiekers van studio Ghibli. Uiteraard ben ik de setting al erg genegen, maar ook iemand die geen speciaal zwak heeft voor oude landhuizen omringd door wilde plantengroei zal voor Arrietty vallen. De film heeft immers veel meer te bieden dan de setting.