Abenobashi Mahou Shotengai

Abenobashi Mahou Shotengai

Studio: GAINAX, Madhouse Production
Jaar: 2002
Afleveringen: 13

6 of 10 stars

Abenobashi shopping district in Osaka zal een renovatie ondergaan. Het huis van de jonge Sashi Imamiya is daarom deze zomer afgebroken. En alsof dat nog niet genoeg is zal zijn beste vriendin Arumi Asahina binnenkort ook nog verhuizen naar Hokkaido. Dit is hun laatste zomervakantie samen.

Maar dan horen Sashi en Arumi een roddel die zegt dat de opa van Sashi ooit een verhouding heeft gehad met de oma van Arumi en ze besluiten op zoek te gaan naar de waarheid achter dit gerucht. Ze ontdekken op die manier dat het hele Abenobashi shopping district gebouwd is volgens een kruis van vier beschermdieren: een schildpad (die aan het huis van Sashi stond), een draak, een tijger en een pelikaan (die aan het huis van Arumi staat). Nu Arumi met haar familie zal verhuizen zal ook het laatste beschermdier verdwijnen en wie weet wat er dan met het Abenobashi shopping district zal gebeuren.

En alsof deze ontdekking nog niet erg genoeg is valt de grootvader van Arumi nog van het dak van hun restaurant en sleurt de pelikaan in zijn val mee. Zo komt de beschermpelikaan voortijdig aan zijn einde en gaat de bal aan het rollen. Sashi en Arumi worden geteleporteerd naar een parallel Abenobashi shopping district waaruit ze proberen te ontsnappen om terug te keren naar het echte Abenobashi shopping district. Zo komen ze terecht in een Chinees Abenobashi shopping district, een prehistorisch Abenobashi shopping district, een ruimte Abenobashi shopping district, enz.

De serie begint erg veelbelovend. Elk nieuw Abenobashi shopping district waar ze in terecht komen plaatst ze in absurde situaties. Zo is er de geschifte vader van Arumi die een soort koning is in de sprookjes versie van het Abenobashi shopping district en die perse wil dat men hem "papa" noemt, Sachi doet een "Kamehameha" in de martial-art versie van het Abenobashi shopping district, er wordt heel wat afgelachen met de "pantsu" van Arumi en de scenes met de mini-dinosaurus "poochi" zijn zeer te smaken.

Jammergenoeg heb je het als kijker met deze parodiën na een aflevering of vijf wel gehad. Je begint naar wat verhaal te snakken. Een verhaal over het ontstaan van het Abenobashi shopping district komt er uiteindelijk wel, maar blijft zeer ondermaats. Ook qua tekenstijl is deze serie geen hoogvlieger. Niet dat ze slecht geanimeerd is, dat niet, maar tel een middelmatige tekenstijl op bij een zeer zwak verhaal en je weet wel hoe laat het is.

Bekijk je de afleveringen afzonderlijk dan zijn ze best grappig, hoewel in de laatste afleveringen duidelijk de inspiratie op was en dan maar gefocust is op een ondermaats verhaal. Bekijk je het geheel als serie dan is dit toch maar een zeer mager beestje. Gelukkig is men er na 13 afleveringen mee opgehouden. Men zegt wel eens goed begonnen is half gewonnen… wel deze serie is goed begonnen maar half verloren. Dit is zeker geen "must see", maar als je eens zin hebt in een paar leuke parodiën dan zijn de eerste afleveringen best te pruimen.