Maar wat dan met Engrish?
In een groot aantal manga staan Engelse, soms ook Duitse of zelfs Nederlandse woorden of zinnen weergegeven. Dat is leuk en exotisch, maar het heeft als nadeel dat er vaak nogal haar op staat. Als het een Japanner aan het woord is kun je zoiets nog gemakkelijk door de vingers zien, maar even vaak gaat het om personages die zogenaamd deze taal als moedertaal hebben.
Neem nu Detective Conan. In de latere albums komen er een heleboel Amerikanen voor, en die spreken soms Engels. Over het algemeen is dit redelijk goed, maar af en toe schort er wat aan (ontbrekende meervouden, foutieve werkwoordsvormen, zinnen die geen zinnen zijn), en in één of twee gevallen was het zo erg dat ik de Franse vertaling eronder moest lezen om te begrijpen wat er gezegd werd, hoewel mijn Engels normaal toch vele malen beter is dan mijn Frans. In Japan en Frankrijk maakt dit waarschijnlijk niet zoveel uit aangezien de meeste lezers daar toch niet erg goed Engels kunnen, maar hier ligt dat anders. Het overgrote deel van de Nederlandstaligen spreekt immers behoorlijk Engels, en ze doen dit steeds jonger.
Dus wat doe je dan als uitgever? De fouten corrigeren, ook al komt dit in feite neer op een vorm van censuur? Of gewoon laten staan en hopen dat niemand merkt dat deze veronderstelde native English speakers opeens slechter Engels spreken dan de gemiddelde 16-jarige? Je wéét gewoon dat je daar klachtenbrieven over gaat krijgen. Hoe belangrijk is authenticiteit hier nog, als het ingaat tegen andere waarden zoals kinderen correct Engels leren?
Jullie mening, graag.