Nu kan ik begrijpen dat je het bericht van Kana als reclame beschouwt. Maar de informatiewaarde lijkt me dan toch veel groter dan de reclameteneur van het bericht. Als Kim Sanders hier op Mangaheuvel niet post dat er bij Death Note 12 een shitajiki zit… Euhm, dan doe ik dat zelf. Dat is toch een nieuwsje dat verspreid mag – en moet – worden? Op 9lives (want ja, dat is één van de fora waar ik het over heb) wordt dan nog een ander topic geopend omdat er blijkbaar toch mensen zijn die erover willen praten. Enorm vreemd!
Nu ben ik de eerste die zal toegeven dat het modereren van een forum allesbehalve eenvoudig is. En hoe groter het forum, hoe moeilijker. Dus ja, 9lives zal daarin iets moeilijker in toom te houden zijn dan het forum hier, maar als ik dan zie dat een topic over in het Nederlands gefansubde One Piece afleveringen wèl mag openblijven – terwijl die dus echt wel in het Nederlands bij Kana Home Video verschijnen – dan trek ik toch grote ogen. Hoe moeten manga en anime hier doorbreken als één van de toonaangevende fora voor een belangrijk deel van het doelpubliek op die manier omgaat met onze hobby?
Persoonlijk ben ik juist erg trots dat zowel Kim Sanders als Vanessa Sutour hier op het forum posten en ons op de hoogte houden van de berichtgeving rond hun respectievelijke uitgeverijen. En dat zij hier vooral zitten om hun waren te promoten is voor mij niet meer dan logisch – maar toch blijven ze ook een aanspreekpunt dat toegankelijker is dan een contactbutton op hun eigen website.
Ik wil met deze post allesbehalve een polemiek starten over 9lives of beweren dat hun forum slecht gerund wordt. Maar met dergelijk concrete voorbeelden en dergelijk gekend en populair forum, zou het ook zonder hen bij naam te noemen wel duidelijk zijn over welk forum het ging. En zoals gezegd, het was niet het enige forum waar de shitajiki topic gesloten werd. Maar als manga/anime nauwelijks aan bod komt bij de traditionele pers, en ze op het internet ook al niet op de juiste manier aan bod komen, dan lijkt ons nog een heel lange weg te gaan om onze hobby bij een groter publiek bekend te maken. Of zie ik het nu allemaal even te somber door het fel schijnende lentezonnetje?