S
inds mijn laatste post heb ik het e.e.a. gelezen. Wat opvallende titels:
Jade War van Fonda Lee
Vervolg op Jade City. Ik vond dit deel iets minder dan deel een, het had een beetje last van het 'tweede boek'-syndroom. Het kwam nog trager op gang dan het eerste boek, wat soms wat langdradig werd. Sommige tijdsprongen vond ik soms ook een beetje jarring, al snap ik wel waarom ze nodig waren. That said, ik vond de karakterontwikkeling van de verschillende personages heel erg tof. Ik heb deel drie, Jady Legacy, al klaar staan, maar ik wilde eerst even wat andere titels tussendoor lezen.
Dragon Keeper van Robin Hobb
Eerste deel van The Rainwild Chronicles, die weer onderdeel is van The Realm of the Elderlings. Ik vond dit tot zover het minst interessante deel; heel veel voelde aan als opzet voor de komende delen. De worldbuilding en de verwijzingen naar voorgaande boeken was dan wel weer erg tof, maar verder gebeurt er eigenlijk niet zoveel. Ik ga wel binnenkort het volgende deel lezen, ik hoop dat die wat meer gebeurtenissen heeft.
Kindred van Octavia Butler
Dit boek gaat over een hedendaagse zwarte vrouw die steeds ongewild teruggaat naar het verleden, naar de tijd dat slavernij in de US nog volop aanwezig was. Niet bepaald een veilige omgeving voor haar. Qua schrijfstijl las dit boek goed weg, maar qua onderwerp was dit een lastig boek om te lezen. De hoofdpersoon werd wel erg realistisch neergezet en het boek gaat goed in hoe het geweest heeft moeten zijn om in die tijd te leven.
The Only Good Indians van Stephen Graham Jones
Een horror over vier Native Americans die in hun jeugd een eland hebben afgeknald die ze niet hadden moeten afknallen. Dit komt ze in hun kont bijten, en flink ook. Het boek is vrij gory, maar dit wordt gecamoufleerd door de... bijzondere schrijfstijl. Op sommige punten werkte dit, zoals bij de villain POV. Maar bij veel punten zorgde de schrijfstijl dat er weinig spanning of enge dingen waren. Daardoor was dit boek best een karwei om te lezen. Zonde, want het kaart wel belangrijke ervaringen aan van Native Americans die nu in de US leven.
Hoe gaan we dit uitleggen? van Jelmer Mommers
Klimaatboek. De eerste helft is vrij deprimerend, met o.a. de oorzaak waarom er niet veel van de grond komt en een rampenscenario van over 50 jaar. Daarna schetst Mommers een best case scenario die er iets rooskleuriger uitziet, en daarna geeft hij mee dat er nog wel degelijk hoop is. Ik heb wel de versie van 2019 gelezen; er is blijkbaar een recente versie met een nawoord n.a.v. de afgelopen twee jaar. Ik ben benieuwd of dat beeld er rooskleuriger op is geworden...
The Rise of Kyoshi van F.C. Yee
Eerste boek uit een duologie over avatar Kyoshi. Ik was blij verrast door dit boek. Is geen literair hoogstandje, maar toch erg leuke personages en worldbuilding met veel vaart qua verhaal.
Battle Royale van Koushun Takami
De klassieker van het dodelijke spelletjes-genre. Ik vond het erg fijn weglezen, ook erg spannend. Ik vond alleen dat opvallend veel leerlingen wel érg bezig waren met hun crush ipv een nogal.... dringende situatie. Verder vond ik het einde ook wat minder, maar daar zal ik niet zoveel over zeggen.
All Boys Aren't Blue van George M. Johnson
Een nonfictie memoir gericht aan young adult-publiek. Het gaat over hoe de schrijver als zwarte queer persoon is opgegroeid in Amerika. Het heeft hoogepunten zoals een liefdevolle familie, maar ook dieptepunten. Het kaart thema's aan als racisme, homofobie, seksualiteit, gender performance en afwijken van sociale verwachtingen. Ook komt er helaas ook seksueel misbruik langs. Het is een erg persoonlijk en rauw boek, maar de schrijver wil hiermee graag dat de lezer zich gezien voelt en hen helpt met het accepteren van diens identiteit. Belangrijk leesvoer, ook als je niet zwart en/of LHBTQIA+'er bent.
The Shadow of the Gods van John Gwynne
Een rauwe, gritty fantasy geïnspireerd door een Noorse setting met... vikingen. Ik had in eerste instantie niet zoveel met de hoofdpersonen, maar naarmate het boek vorderde wilde ik toch graag weten wat er met ze zou gebeuren. De hoofdpersonen zijn een moeder op zoek naar haar ontvoerde zoon, een vrouw van adel die glorie dmv strijden zoekt, en een thrall uit wraak die bij een groep mercenaries belandt. Ik ben benieuwd naar het tweede deel!
Ben momenteel bezig met
The Galaxy, and the Ground Within van Becky Chambers, maar ben nog te vroeg in het boek er wat nuttigs over te zeggen. Ik heb ook een stuk van het eerste boek uit
Aardzee (Earthsea) van Ursula Le Guin gelezen, maar ik weet nog niet of ik de hele serie daarvan wil gaan lezen.
Ik zit nu op 17 boeken dit jaar.