Tja, op AniWay lees je zoveel... Ik las onlangs iemand die manga's te duur vond... Ewel, Kana laat die nu sparen om volgende keer genoeg geld te hebben voor z'n Naruto/Bleach
Kana!
Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit
Re: Kana!
Zes maanden geen Naruto/Bleach wil toch helemaal niet zeggen dat er naar een zesmaandelijks schema wordt overgestapt? Tussen welke regels lees je dat nu weer?
Tja, op AniWay lees je zoveel... Ik las onlangs iemand die manga's te duur vond... Ewel, Kana laat die nu sparen om volgende keer genoeg geld te hebben voor z'n Naruto/Bleach
motivatiedip. help!
Als er geen extra uitleg gegeven wordt is dat toch de meest logische conclusie? Of tenminste diegene die de lezers het eerst zullen trekken.Koen wrote:Zes maanden geen Naruto/Bleach wil toch helemaal niet zeggen dat er naar een zesmaandelijks schema wordt overgestapt? Tussen welke regels lees je dat nu weer?
Daarom ook dat het belangrijk is dat mensen weten dat het waarschijnlijk aan onderhandelingen ligt. Op die manier zullen ze vast wel meer bereid zijn om te wachten, denk ik toch.
Dat lijkt me niet de meest logische conclusie, maar slechts één van de mogelijkheden. De meest logische is dat ze onderhandelen met Shueisha en nadien weer het gewone ritme opnemen. Over de verkoop van Naruto/Bleach hebben ze immers nooit geklaagd. Maar ik kan tig andere conclusies trekken die minder voor de hand liggen, maar daarom niet onmogelijk zijn.
Ik denk persoonlijk niet dat je als uitgeverij in deze markt de diehard fans nog tevreden kan stellen. Willen ze overstappen? Dan doen ze het maar, denk ik. En degene die nu nog overblijven getuigen toch al van redelijk wat geduld, dus daarvan zullen er wel niet meer zoveel vertrekken...
Ik denk persoonlijk niet dat je als uitgeverij in deze markt de diehard fans nog tevreden kan stellen. Willen ze overstappen? Dan doen ze het maar, denk ik. En degene die nu nog overblijven getuigen toch al van redelijk wat geduld, dus daarvan zullen er wel niet meer zoveel vertrekken...
motivatiedip. help!
Ik bedoel de gewone fan die de reeksen volgt in de winkel. Wij analyseren alles tot op het bot, maar niet iedereen gaat alle titels naast elkaar liggen en meteen beseffen dat er vijf van dezelfde Japanse uitgever bij zijn.Koen wrote:Dat lijkt me niet de meest logische conclusie, maar slechts één van de mogelijkheden. De meest logische is dat ze onderhandelen met Shueisha en nadien weer het gewone ritme opnemen. Over de verkoop van Naruto/Bleach hebben ze immers nooit geklaagd. Maar ik kan tig andere conclusies trekken die minder voor de hand liggen, maar daarom niet onmogelijk zijn.
Als de reeksen een half jaar wegblijven zonder dat daar een reden voor gegeven wordt, dat is de meest simpele conclusie dat ze het ritme vertraagd hebben, en dat is de conclusie waar de meeste kopers op gaan uitkomen. Het is goed dat we jou hebben, Koen,
Maar 'mensen die het boekje gewoon in de winkel kopen'... dat lijkt me de grootste hoop te zijn (die nog overblijft). Geen idee of dat zo ook is, maar veel fans zijn nooit aan Naruto/Bleach begonnen in het NL of zijn al veel eerder overgestapt, denk ik dan. Die mensen die gewoon in de winkel kopen, die gaan denk ik toch niet meer zo snel overstappen... Kunnen ze Engelse/Franse in dezelfde winkel kopen? Wordt hen dat aangeraden door de winkelier? Ligt de prijs in die winkel voor Engelse boekjes niet hoger?
Zoals je zegt, zijn wij geen representatief beeld van de doorsnee koper - wederom: denk ik. Wij zijn beter geïnformeerd (ook al spreek je soms tegen dovemansoren bij mangafans heb ik de indruk) en wij kennen de alternatieven veel beter.
Zoals je zegt, zijn wij geen representatief beeld van de doorsnee koper - wederom: denk ik. Wij zijn beter geïnformeerd (ook al spreek je soms tegen dovemansoren bij mangafans heb ik de indruk) en wij kennen de alternatieven veel beter.
motivatiedip. help!
Ik weet zeker dat er mensen zijn die Nederlandse manga kopen (en dat kan dus ook op een webshop zijn, he, dat maakt het verschil niet) en die weet hebben van de Engelse alternatieven. Als ze dan ook nog eens op de site van Kana kijken weten ze ook van de lange wacttijd, maar niet van de reden erachter...Koen wrote:Maar 'mensen die het boekje gewoon in de winkel kopen'... dat lijkt me de grootste hoop te zijn (die nog overblijft). Geen idee of dat zo ook is, maar veel fans zijn nooit aan Naruto/Bleach begonnen in het NL of zijn al veel eerder overgestapt, denk ik dan. Die mensen die gewoon in de winkel kopen, die gaan denk ik toch niet meer zo snel overstappen... Kunnen ze Engelse/Franse in dezelfde winkel kopen? Wordt hen dat aangeraden door de winkelier? Ligt de prijs in die winkel voor Engelse boekjes niet hoger?
Soit, laten we hopen dat het meevalt. Maar het is toch jammer. Waarom moeten die onderhandelingen op het laatste moment gebeuren? Of is het dat ze er eerder aan beginnen en dat het dan zomaar een half jaar uitloopt? Ik heb dat altijd zeer vreemd gevonden.
- The Donkey
LOL!Koen wrote: Ewel, Kana laat die nu sparen om volgende keer genoeg geld te hebben voor z'n Naruto/Bleach
maarja als je naar de prijs voor engelse manga op TBD kijk, betaal je daar rond de 5-6 euro per deel en hier 7,50.
zeker jongere mensen (zonder baan) gaan dan meteen voor de goedkopere versie:P
@ NeeNee: een 6 maandelijks schema verwacht ik ook niet, zeker niet omdat er nu helemaal geen naruto/bleach op de lijst staat.
is eerder dat ze die er nu dus tijdelijk uit hebben en na die 6 maanden gwn weer terug zijn.
wie weet worden die er later nog wel tussen gezet en is het puur dat ze de onderhadelingen moeten afmaken voor ze ons een release datum geven.
is niet gezecht dat het hier om 6 maanden gaat, we hebben alleen een schema voor de komende 6 maanden waar ze niet in staan...
^ Ik geloof ook niet dat het om een 6-maandelijks schema gaat. Ik zeg alleen dat het op dit moment die indruk zou kunnen wekken.
Hopelijk plaatsen ze er inderdaad later nog tussen, want 6 maanden voor onderhandelingen vind ik eigenlijk toch wel lang...
Hopelijk plaatsen ze er inderdaad later nog tussen, want 6 maanden voor onderhandelingen vind ik eigenlijk toch wel lang...
- The Donkey
idd, tis gelukkig geen politiek:)NeeNee wrote:^ Ik geloof ook niet dat het om een 6-maandelijks schema gaat. Ik zeg alleen dat het op dit moment die indruk zou kunnen wekken.
Japanners zijn als Belgische politici, maar dan 100 keer zo ergNeeNee wrote:Hopelijk plaatsen ze er inderdaad later nog tussen, want 6 maanden voor onderhandelingen vind ik eigenlijk toch wel lang...
Ik moest vandaag iemand helpen rond manhua... En toen ik opzoekingen deed herbekeek ik een interview met Yves Schlirf, hoe hij begonnen is met de Franse Kana. Hij kwam daar met de adelbrieven van Media Participation (Dargaud, Lombard, Dupuis, Kana) en hun vraag om manga's te mogen uitgeven. Na gesprek van 2-3 uur kregen ze een botte "nee, wij willen niet met jullie werken" Daarvoor ga je dan naar Japan. Kan hij toevallig een artikel voorleggen over zijn verleden als stripwinkel. "Ah, oké, wij gaan met u samenwerken want jij hebt een hart voor strips". Daar sta je dan als zakenman. Het lot, toevalligheden en pietluttige details beslissen over je business plan.
motivatiedip. help!
- The Donkey
damn!
maarja je moet zo iemand natuurlijk wel een vertrouwen geven en het liefst dat ze je persoonlijk aardig vinden:)
wel wat extreem om van nee naar een ja te gaan door een simpel feit een strip winkel te hebben...
maarja je moet zo iemand natuurlijk wel een vertrouwen geven en het liefst dat ze je persoonlijk aardig vinden:)
wel wat extreem om van nee naar een ja te gaan door een simpel feit een strip winkel te hebben...
Ik wandel enkele malen per jaar de stripwinkel binnen, neem simpelweg een kijkje tussen de nieuwverschenen albums en vervolgens schuim ik de rekken af op zoek naar aanvullende delen van reeksen die ik volg. (En af en toe zoek ik iets gerichter, wanneer ik bijvoorbeeld cadeautjes zoek of een recensie in krant of tijdschrift heb aangetroffen van de nieuwe Craig Thompson of Thierry Robin...)NeeNee wrote:Ik weet zeker dat er mensen zijn die Nederlandse manga kopen (en dat kan dus ook op een webshop zijn, he, dat maakt het verschil niet) en die weet hebben van de Engelse alternatieven. Als ze dan ook nog eens op de site van Kana kijken weten ze ook van de lange wacttijd, maar niet van de reden erachter...Koen wrote:Maar 'mensen die het boekje gewoon in de winkel kopen'... dat lijkt me de grootste hoop te zijn (die nog overblijft). Geen idee of dat zo ook is, maar veel fans zijn nooit aan Naruto/Bleach begonnen in het NL of zijn al veel eerder overgestapt, denk ik dan. Die mensen die gewoon in de winkel kopen, die gaan denk ik toch niet meer zo snel overstappen... Kunnen ze Engelse/Franse in dezelfde winkel kopen? Wordt hen dat aangeraden door de winkelier? Ligt de prijs in die winkel voor Engelse boekjes niet hoger?
Soit, laten we hopen dat het meevalt. Maar het is toch jammer. Waarom moeten die onderhandelingen op het laatste moment gebeuren? Of is het dat ze er eerder aan beginnen en dat het dan zomaar een half jaar uitloopt? Ik heb dat altijd zeer vreemd gevonden.
Wanneer ik mijn reguliere stripwinkelkoopgedrag zo onder de loep neem merk ik toch dat ik zo'n beetje in de situatie verkeer zoals Koen ze beschreef. Had ik manga 'ontdekt' in de stripwinkel, dan kocht ik waarschijnlijk toch uitsluitend Nederlandstalig en had ik niet meteen grote hinder ervaren indien het even langer duurde tussen uitgaven.
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison
"Wicked Things" - John Allison
Nou, deze meende het dus wel degelijk.Rurouni wrote:Erg spijtig om dit te lezen. Dan verwijs ik toch nog even naar de verkoopsectie waar ik Naruto 28 en 29 in de verkoop heb gezet, en was dit voor mij de laatste zet die ik nodig had. Bedankt voor de mooie releases Kana, maar mijn geduld is op.
Dus als iemand interesse heeft in m'n Naruto 28 en 29, graag een PM.
Voor zover ik weet zijn Japanners vooral geïnteresseerd in een relatie op lange termijn. Vanuit dat standpunt kan ik begripen dat ze meer voelen voor iemand met "een hart voor strips", dan voor het type zakenman dat in het westen nogal eens op handen wordt gedragen, en dat meer denkt in termen van "een quick buck", en dan verkassen en iets anders beginnen.Koen wrote:Na gesprek van 2-3 uur kregen ze een botte "nee, wij willen niet met jullie werken" Daarvoor ga je dan naar Japan. Kan hij toevallig een artikel voorleggen over zijn verleden als stripwinkel. "Ah, oké, wij gaan met u samenwerken want jij hebt een hart voor strips". Daar sta je dan als zakenman. Het lot, toevalligheden en pietluttige details beslissen over je business plan.
Naruto stopzetten? Het moet zo'wat hun succesvolste reeks zijn: 30 dln. Geen enkele andre Kana heeft zo veel delen.
Nana? Ik hoop dat het blijft. Overigens is Nana bijna voltooid: er zijn maar 22 dln in het Japans, en in het NL is deel 17 uit.
Dat Nana niet in de 1e jaarhelft zou verschijnen, wilt niks zeggen. Vorig jaar waren er ook maar twee delen. Dus eentje in juli en eentje in dec kan nog net twee dln in 1 jaar persen.
Heronderhandelen? Misschien.
Vergeet niet dat de economische vooruitzichten niet goed zijn op dit moment.
Dat er nu niets is gepland voor maart, betekent niet dat er niets uitkomt in maart. Dat kan allemaal relatief snel veranderen.
Het is ook mogelijk dat Kana zich meer richt op de natuurlijke uitgavecyclus van strips in onze landen: vooral veel in de 2e jaarhelft, minder in de 1e.
Het zou wel spijtig zijn: ik hield wel van dat tweemaandelijkse ritme het hele jaar door.

Even over dat er geen blabla voor de komende zes maanden in de planning staan: is dit niet gewoon uit voorzorg? Waarschijnlijk heeft Kana de boekjes al klaarstaan om gedrukt te worden (of is in elk geval de vertaling al af), maar kunnen ze niets aankondigen zolang de onderhandelingen niet voorbij zijn. Vlotten die, dan is het goed mogelijk dat ze alsnog wat boekjes in de plannen zetten voor de late lente/vroege zomer.