Mijn post heeft enkel betrekking op de anime gebaseerd op werken van Clamp.
-Welke series kennen jullie van hen? Magic Knight Rayearth, Clamp School Detectives, Cardcaptor Sakura, Angelic Layer, X, Chobits, Tsubasa Chronicle, Tsubasa Chronicle 2nd Series, xxxHolic, xxxHolic: Kei, Kobato.
-Vinden jullie dat ze hun series goed uitbouwen? Zijn de verhalen leuk en origineel? De Clamp-anime die ik minder vond zijn meestal te korte, incomplete adaptaties van de manga, dus dan kan ik de kwaliteit ervan niet op Clamp afschuiven. De enige volwaardige animeserie van Clamp die ik minder vond was Clamp School Detectives. Over het algemeen kan ik hier dus ja antwoorden. Bepaalde dingen komen alleen te vaak terug. Dat Clamp een fetisj heeft voor het verliezen van ogen weet ik onderhand wel.
-Wat vinden jullie van de eindes? Zie je ze vaak aankomen ondanks de vele wendingen die Clamp wel eens durft maken? Of zijn ze steeds weer verrassend door de vele plottwisten die ze in hun manga steken? Tja, de anime hebben vaak geen einde omdat het slechte adaptaties zijn of omdat de manga gewoon nog niet afgelopen was toen de anime stopte. De animeseries die een eigen einde hebben gekregen hebben meestal wel een goed einde.
-Welke serie die momenteel op hiatus staat moeten ze absoluut eens afwerken? Van de manga die op hiatus staan vond ik de anime van X de beste, die lijkt me aangewezen om af te werken. Van de animeadaptaties wil ik afgemaakte, volledige adaptaties van Tsubasa Chronicle en xxxHolic zien.
-Stoort het jullie dat ze series zo lang op hiatus zetten? Zo erg dat je niets meer van hen wil volgen om te voorkomen dat je een intressante serie mogelijk niet af kan maken? Het kan wel storen, maar zo erg is het niet.
-Wat vinden jullie van de crossovers? Is het origineel? Vind je het leuk en vertrouwd oude bekende karakters terug te zien komen en te weten wat je van hen kan verwachten of zijn jullie van mening dat je het op den duur wel gezien hebt en liever eens wat nieuwe karakters zou tegenkomen? Ik vind de crossovers wel leuk, alleen verwarrend dat je dan alles van Clamp moet gezien hebben om alles te begrijpen.
-Wat vinden jullie van de animes van Clamp? De meeste langdurige adaptaties zijn goed, de korte adaptaties schieten meestal wat te kort.
-Wat is jullie Favoriete Anime van hen en waarom? Tsubasa Chronicle: Tokyo Revelations, die OVA biedt zoveel drama en character development om zo'n korte tijd. En Kamui kwam erin voor.
-Van welke serie van hen zouden ze absoluut nog eens in anime of OVA uit moeten brengen? Tsubasa Chronicle, om de gaten te vullen en het verhaal af te maken.
-Stoort het dat de anime vaak erg verschilt van de manga. Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld de vele fillers in Cardcaptor. De nog ergere fillers in Tsubasa, waarbij vaak enkele volumes van de manga weg worden gelaten en dan een ander volume in een OVA wordt gepropt, waarbij je niet te weten komt wat er eigenlijk gebeurd is in de vier vorige volumes.
Niet per se, X en Kobato. bijvoorbeeld hadden een goed einde. Cardcaptor Sakura's anime verrijkte de reeks alleen maar door veel meer kaarten toe te voegen. Tsubasa Chronicle had op zich goede adaptaties met fillers die niet veel onderdeden voor het verhaal uit de manga, maar het is zo'n zonde dat hele volumes worden overgeslagen in de OVA's. Bij de serie van Magic Knight Rayearth wijkte het tweede seizoen ook erg af van de manga, maar door de relaties tussen de personages was dit seizoen zelfs nog iets beter dan het eerste. De minder goede adaptaties zijn die waarin een manga in een OVA of film wordt gepropt zodat er veel te weinig tijd wordt besteed aan het uitwerken van het plot en de personages en je vaak niet eens weet wat er gaande is omdat geen achtergrondinformatie wordt gegeven.
-Welk zijn jullie favoriete karakters van Clamp en waarom? Yasha-O, Karura-O (RG Veda), Subaru Sumeragi, Seishiro Sakurazuka (Tokyo Babylon), Kamui Shiro, Arashi Kishu, Satsuki Yatoji, Daisuke Saiki (X), Umi Ryuuzaki, Lantis (Rayearth), Jabberwock (Miyuki-chan In Wonderland), Suoh Takamura (Clamp School Detectives), Shuichiro Kudo, Koryu (Wish), Tomoyo Daidouji, Syaoran Li, Yue, Spinel Sun (Cardcaptor Sakura), Suu, Gingetsu (Clover), Sai Jounouchi, Suzuka, Shirahime (Angelic Layer), Freya (Chobits), Kurogane, Fai D. Flowright (Tsubasa), Yuko Ichihara, Shizuka Domeki, Kohane Tsuyuri (xxxHolic), Shirahime, Shiro Asou, Rikuo Himura (Clamp In Wonderland), Kobato Hanato, Kiyokazu Fujimoto (Kobato.)
-Wat vinden jullie van hun karakters? Goed/slecht uitgewerkt, veel diepgang of net niet, mysterieus, saai, te ingewikkeld, … (dit gaat echt enkel om de karakters en hun ‘eigenheid’, niet over de verhaallijn waar ze inzitten). De meeste zijn wel goed uitgewerkt en hebben wel een zekere uniekheid. Er zitten erg complexe personages zoals Yuko bij.