Ik neem deel als spreker over manga in de bib. Het publiek van de studiedag zal vooral bestaan uit medewerkers van bibliotheken, en ik ben volop aan het brainstormen over wat ik precies ga zeggen. De bibliotheken zijn uiteraard een serieuze groep klanten van onze uitgeverijen, dus het lijkt me belangrijk voor het momentum van manga hier bij ons dat mijn babbel zo nuttig en interessant mogelijk wordt.
Vandaar dat ik links en rechts meningen van ervaringsdeskundigen aan het sprokkelen ben over hoe bibliotheken in Vlaanderen met manga (zouden moeten) omgaan. Mangaheuvel doorzoeken op het woord "bibliotheek" is interessant natuurlijk, maar efficiënter kan ook.
Kunnen jullie me ajb een groot plezier doen en me vertellen wat je denkt over manga in de bib?
Eender welk kort of lang antwoord/suggestie/klacht/mening is nuttig. Een paar dingen die ik me bijvoorbeeld afvraag (voel je vooral niet verplicht op al deze vragen antwoorden, het is geen enquête):
Wat zijn de ervaringen van de mensen hier met manga in bibliotheken? Goed? Nooit in de rekken zien staan? Ze staan er, maar te weinig of de verkeerde titels? Nooit zelfs maar overwogen om naar de bib te lopen voor manga?
Denk je dat bibliotheken zich zouden moeten richten op toegewijde mangafans of eerder zouden moeten proberen om een nieuw publiek in manga geïnteresseerd te krijgen? Kinderen, jongeren, volwassenen?
Moest je de kans hebben je locale bibliothecaris/caresse een stuk commentaar of een tip te geven over manga in de bib, wat zou je zeggen? (Bepaalde titels aanraden, een aankoopstrategie aanraden, you name it.)
Alvast enorm bedankt!