Eyeshield 21
Tekeningen : Yusuke Murata
Scenario : Riichiro Inagaki
Uitgever (Frans) : Glénat (vol .31)
Uitgever (Engels) : Viz Media (vol. 32)
# volumes (Japans) : 37
American football. De naam riep bij mij beelden op van grote kolossen die op elkaar inbeuken, ergens goed verborgen tussen de reclameblokken. Ik zat dan ook boordevol vooroordelen toen ik aan Eyeshield 21 begon. Onterecht, zo bleek!
We volgen het verhaal van Sena, een timide middelbare scholier die zijn dagen rustig wenst te slijten. Hij koopt die rust af door pijlsnel boodschappen te doen voor de bullebakken op school. Loopt het toch mis, dan kan hij rekenen op bescherming van Mamori, zijn één jaar oudere jeugdvriendin. Tijdens een van die sprintjes wordt hij opgemerkt door Hiruma, de quarterback van het American footballteam van zijn school. Deze manipulatieve sater weet hem snel te strikken voor het team.
Het verhaal ontrolt zich volgens de aloude wetten van de shounen-manga: Sena wordt sterker, vijanden worden vrienden, vrienden worden beste vrienden, noem maar op. Eysehield 21 biedt echter meer dan dit cliché. De tekenstijl van Murata is vloeiend en levendig. Een scène mag propvol personages zitten, toch heb je nooit het gevoel van drukte. Zowel de epische als emotionele momenten komen goed tot hun recht.
De kracht van Eyeshield 21 ligt ook in de kleurrijke personages. Elk van hen valt onder een type (slim, ijdel, aggressief,...), toch geeft scenarist Inagaki aan ieder voldoende achtergrond mee. Of het nu een heroïsche wedstrijd is of een simpele braspartij, alles is rijk ingekleed zonder dat het tempo eronder te lijden heeft.
Eyeshield 21 is veel meer dan een snelcursus American football. Murata en Inagaki staken duidelijk veel zorg in een gebalanceerde opbouw van het verhaal. Zo geraak je verknocht aan de personages en is een volume uit nog voor je er erg in hebt. Een gelukzalige manga die ik aanraad aan elke shounen-liefhebber. Of eerder: iedereen!
Ook hier telt: 'spui uw gal'. Spuien, zeg ik!