Glénat!

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee

Re: Glénat!

Post by NeeNee »

Dat is waar, de Nederlandse uitgeverijen presteren ondermaats. Ik denk tegenwoordig ook twee keer na vooraleer nog een reeks in het NL te beginnen.

Maar veel mensen zeggen een probleem te hebben met de taal zelf, en dat snap ik niet.
barbapapa

Post by barbapapa »

Tja, het is maar wat je graag hoort; en hoe gevoelig je bent voor regio-gebonden termen.
Ik heb nooit een probleem gehad Nederlandse releases kopen, als het een goeie manga is vergeet je al snel in welke taal je het leest. Uiteindelijk zijn het allemaal adaptaties, dus een Engelse versie moet zich niet beter voelen dan een Zweedse, Nederlandse, of Turkse. Enkel het origineel staat er boven, en voor veel mensen is dat geen optie. :)

Nu, een zwak vertaalde manga is een geheel andere kwestie. Ik denk maar een Get Backers van Tokyopop met zn ghetto dialogen; of Akira in het Nederlands, die gewoon veel te kinds klinkt.

Om maar een voorbeeld aan te halen: One Piece door Nele Noppe, via Glénat, is één van de beste vertalingen wat ik al gelezen heb qua behouden van het originele karakter.
Koen
Administrat0r

Post by Koen »

barbapapa wrote:De Engelse uitgevers zijn stabieler. :p
Als ik nog veel vertaalde manga kocht, wist ik het ook wel. Ik zou geen reeks beginnen als ik wist dat er zo mee geknoeid werd qua release data; zeker van die lange, populaire shounen.
Dat vind ik iets anders, dat kan ik best begrijpen. Dat je om logische, bijna objectieve redenen kiest voor een uitgeverij die zoveel - soms tientallen - volumes verder gevorderd is en niet halfdood ligt te creperen in de hitte ;)

Maar zoals NeeNee al zegt zijn er heel wat fans die echt puur voor het taalkundige de Engelse vertaling kiezen boven de Nederlandse. Niet omdat ze beter vertaald is maar gewoon omdat Engels 'cooler' is en 'beter klinkt'. Nu zou ik dat eventueel nog snappen als ze een echt mooie taal zouden verkiezen boven het Nederlands, maar het Engels vind ik nu niet direct het schoolvoorbeeld van een mooie taal - of ben ik nu even subjectief als degenen die ik aanklaag ;)
motivatiedip. help!
Weertangel

Post by Weertangel »

Ik heb niets tegen vertalingen, ik bedoel, heb In de ban van de ring op zijn nederlands, net als de poort des doods serie, en die zijn gewoon goed gedaan, die behouden de sfeer van het boek zonder dat je je afvraagt waarom sommige dingen zo raar klinken, maar wanneer het aankomt op fantasy comics/mangas krijg je de indruk dat de mensen die het doen totaal onervaren zijn als het op vertalen aankomt, ik bedoel, je kunt een zin woord voor woord vertalen maar dan verliest het meestal zijn mening en flair. dus ze moeten toch wat meer zelf lezen voordat ze beginnen dingen te vertalen.

en is engels niet iets nederlands tegenwoordig? ik bedoel, je leest en luistert erna elke dag, en men praat het in sommige plaatsen neer en soms liever dan nederlands(kijk maar na Amsterdam)
Zo heb ik het geleerd, niet van school!(was zelfs beter dan de leraar) want als alles met ondertiteling is of door iets veel te horen dan leer je het vanzelf.(games helpen ook veel)

heb trouwens nog 1 vraag, waar kan ik zien welke manga naar nederlands zijn vertaald?(als dat mogelijk is) want ik denk dat mijn moeder Oh! my goddess! wel leuk zou vinden, en ze kan totaal geen engels(verstaat het een beetje maar kan het totaal niet uitspreken of lezen) dus moet ik het op deze manier doen..

en nog bedankt voor de vele reacties allemaal! :)
Koen
Administrat0r

Post by Koen »

OMG is niet naar het Nederlands vertaald, en omdat het zo'n oude serie is lijkt me de kans klein dat dat ook zal gebeuren in de nabije toekomst.

Hier vind je alvast de catalogussen van beide eerder vermelde uitgeverijen:

Glénat: http://www.glenat.be/dyn/glenat/pagesas ... CTION_ID=1

Kana: http://www.mangakana.com/nl/catalogue-kana.php
motivatiedip. help!
barbapapa

Post by barbapapa »

Koen wrote:of ben ik nu even subjectief als degenen die ik aanklaag ;)
Een beetje wel. :p
Ik ben een enorme fan van het Engels, een taal die van jongsafaan al heel aanwezig was in mijn leven.
Weertangel

Post by Weertangel »

Koen! bedankt voor de links, waren wel handig, en wat OMG! betreft, zijn vorig jaar begonnen met het compleet herprinten van de serie naar verzamelenboeken in engels, dus ik zou het niet uitsluiten dat ie misschien ok nieuwe vertalingen krijgt, maar ja, daar weet jij meer van dan ik denk ik.

Ik heb in ieder geval al de eerste 2 delen besteld!(engels he)
NeeNee

Post by NeeNee »

Weertangel wrote:en is engels niet iets nederlands tegenwoordig? ik bedoel, je leest en luistert erna elke dag, en men praat het in sommige plaatsen neer en soms liever dan nederlands(kijk maar na Amsterdam)
En dat is nou precies wat we aanklagen. Wat heeft iedereen toch tegen Nederlands tegenwoordig?

Ik kan best begrijpen dat het nuttig is voor internationale contacten, maar waarom in vredesnaam zou je een andere taal verkiezen boven je moedertaal? Na al de moeite die de Vlamingen gedaan hebben om onder het juk va het Frans uit te komen is het voor mij totaal onbegrijpelijk dat ze nu zomaar hun fel bevochten eigen taal zouden opgeven voor het Engels.

En waarom? Omdat het beter klinkt? Dan kun je net zo goed wel alles in het Italiaans gaan doen, toch? :|
Koen
Administrat0r

Post by Koen »

Dat is wat ik bedoel, NeeNee, als je een taal wil die beter klinkt ga je toch zeker niet voor het Engels? Kies dan het Frans of het Italiaans of een andere mooi klinkende taal maar blijf weg van barbaarse talen zoals het Engels, het Spaans of godbetert het Duits :lol:
motivatiedip. help!
NeeNee

Post by NeeNee »

Hahaha, ik vind Italiaans niet perse mooier dan Engels. En af en toe heb ik wel dat iets in het Engels beter klinkt dat in een andere taal. Maar dat heb ik ook soms met Nederlands en zelfs met Frans, dus om daaruit nu te gaan besluiten dat één taal beter is vind ik wel erg kortzichtig.
Weertangel

Post by Weertangel »

Simpel, engels is de taal van de wereld, maakt niet uit waar je komt, er is altijd wel iemand die een paar woordjes ervan spreekt.
Dat en de beste leesboeken die ik intersant vindt(fantasy voornamelijk) zijn op zijn engels, want nederlandse fantasy(met uitzondering van de strip Storm) is dood..
Dus dan ga je het ergens anders zoeken, en dan zijn de meeste dingen in het engels.
En voor gewone dingen is nederlands(of mijn limburgs dialect) goed genoeg, gewoon niet meer voor de boeken die ik lees.
En Koen, ik ben half-duits, dus asjeblief geen gezeik over duitsers of hun taal, sinds er is niets mis mee.

en of talen mooi klinken maakt me niets uit, zolang ik het maar kan verstaan.(snap nog steeds niet wat die polen op mijn werk allemaal zeggen... al klinkt het leuk)
Koen
Administrat0r

Post by Koen »

Ik heb geen problemen met Duits of een andere taal (ook al zullen de Duitsers misschien wel problemen hebben met mijn Duits ;))
motivatiedip. help!
Wimpuls

Post by Wimpuls »

Kurva! 8)

Neen, alles mag. Alleen krijg ik de ziekte van dat in het Nederlands vervlochten Engels. Nederlands heeft ook goeie woorden, warempel. Verhip!
NeeNee

Post by NeeNee »

Weertangel wrote:Simpel, engels is de taal van de wereld, maakt niet uit waar je komt, er is altijd wel iemand die een paar woordjes ervan spreekt.
Dat en de beste leesboeken die ik intersant vindt(fantasy voornamelijk) zijn op zijn engels, want nederlandse fantasy(met uitzondering van de strip Storm) is dood..
Dus dan ga je het ergens anders zoeken, en dan zijn de meeste dingen in het engels.
En voor gewone dingen is nederlands(of mijn limburgs dialect) goed genoeg, gewoon niet meer voor de boeken die ik lees.
En Koen, ik ben half-duits, dus asjeblief geen gezeik over duitsers of hun taal, sinds er is niets mis mee.

en of talen mooi klinken maakt me niets uit, zolang ik het maar kan verstaan.(snap nog steeds niet wat die polen op mijn werk allemaal zeggen... al klinkt het leuk)
Dat is het nu net. We begrijpen dat je Engels leest omdat je dan meer keuze hebt, maar sommige mensen verkiezen om manga in het Engels te lezen zelfs als diezelfde reeks ook uit is in het Nederlands. Waarom?
Weertangel

Post by Weertangel »

[/quote]
Dat is het nu net. We begrijpen dat je Engels leest omdat je dan meer keuze hebt, maar sommige mensen verkiezen om manga in het Engels te lezen zelfs als diezelfde reeks ook uit is in het Nederlands. Waarom?[/quote]

Meestal is het omdat ze niet weten dat ie ook in het nederlands te krijgen is of als ze het weten dan is het omdat:
(a)de vertaling exstreem slecht is(zie Sunwell trilogy)
(b)omdat het beter of makkelijker leest.
(c)de engelse versie makkelijker te vinden is.
(d) ze niet weten waar ze moeten zoeken voor een nederlandse versie.
(e) alle bovenstaande punten.
Post Reply