Ik zou eerst lezen tot nummer 3... maar toen wilde ik toch nog graag weten wat die Death-T was... en toen wilde ik Kaiba nog weer zien wakker worden... en toen wilde ik nog lezen tot het einde van de Duel Kingdom Arc... maar daarna moest ik toch nog nr. 16 eens bekijken, want dat duel tegen die andere spelfanaat was wel leuk in de anime... en in nr. 17 begint de volgende grote Arc alweer...
Ik heb mij er inmiddels officieel bij neergelegd dat ik toch niet ga stoppen.
Suidoken III 3-8
Deze had ik al een tijdje liggen, en ik heb ze uiteindelijk vlak voor de FACTS gelezen.
Knappe tekeningen, maar misschien was ik beter met nummer 1 begonnen. In Volume 3 komen zo veel verschillende groepen en personages aan bod dat het echt wel moeilijk te volgen is. Twee stammen die oude vijanden zijn, een derde volk dat één van beide aanvalt en beide wil veroveren, twee groepen huurlingen, een kasteelheer en nog een handvol losse reizigers… Het is niet dat ze (qua uitzicht) moeilijk uit elkaar te houden zijn, het zijn er gewoon erg veel, en het verhaal springt voortdurend over en weer tussen de verschillende locaties.
Nummer 4-5 focussen meer op één verhaallijn (veldslag) en zijn makkelijker te volgen. Pas tegen nr. 6 zat ik echt in het verhaal, maar net dan beginnen ze weer te springen.
Het scenario is op zich best wel interessant; er zijn veel nieuwe ontwikkelingen, en elke groep heeft zijn eigen agenda. Toch blijft het moeilijk om je in het verhaal in te leven, ik weet niet waarom. Ik heb de indruk dat de mangaka net iets te hard geprobeerd heeft om het verhaal boeiend te houden, of te veel verhaal in te weinig boekjes heeft willen stoppen.
Geen slechte manga, maar iets te complex en te hak-en-takkerig om echt vlot te lezen. Ik wil de reeks wel graag afwerken. Jammer genoeg hadden ze hem dit jaar niet op de FACTS.