Amour à tout prix

Mangaka: Minami Kanan
Uitgever: Akiko
Volumes Frans: 6

5.5 of 10 stars

We kennen SeeBD vooral van de sub-uitgeverijen Tokebi en Saphira die ons overstelpen met vaak minderwaardige manhwa. SeeBD zit echter ook achter de manga-uitgeverijen Kabuto en Akiko. Kabuto staat erom bekend toch wel degelijke seinen reeksen uit te brengen, en Akiko richt zich op de shojo markt. Of het vrouwelijke publiek door Akiko verwend wordt met sterke titels daar vind je hier al een eerste antwoord op.

Seri en Tamaki zijn beste vrienden. Seri is zelfs stiekem verliefd op de jongen. Beide doen ze ook aan karate en het is tijdens een van hun wedstrijdjes dat dit verhaal z’n origine kent. Tamaki zal immers bij een poging tot worp een blik werpen op Seri’s borsten en daardoor z’n concentratie verliezen. (Hoe zou je zelf zijn.) Seri slaagt er hierdoor in haar beste vriend met ipon te vloeren. De jongen zal nooit nog het woord voeren tot Seri…

Het verhaal begint vele jaren later wanneer beiden op de middelbare school zitten. Per toeval ontmoeten de twee elkaar weer. Seri stelt een herkansingsmatch voor aan Tamaki die nog steeds dagelijks traint bij de karate-club van z’n vader. Seri is echter gestopt met de gevechtsport omdat ze wat vrouwelijker wou worden. Overmoedig of verblind door de liefde stemt Seri ermee in dat ze Tamaki’s speelgoed wordt als ze verliest…

En zo begint dit liefdesverhaal dat echter weinig romantisch getint is. Tamaki ‘wint’ Seri en de puber die hij nog is zal zijn nieuwe speelgoedje vooral seksueel uitbuiten. Seri laat zich gewillig doen – ook al kraakt Tamaki haar zowel fysisch als mentaal.

Heel langzaamaan en door vele perikelen wordt echter duidelijk dat Tamaki ook échte gevoelens koestert voor zijn jeugdvriendin. Maar het verhaal zal hen niet gelukkig laten samenleven. Telkens komt er een nieuwe troonpretendent aan de deur kloppen die Seri keer op keer zal gebruiken. Om haar vriendje te redden – of andere nietszeggende redenen – zal Seri steeds gewillig toestemmen met dit misbruik.

Zoals je kan merken is deze erotische josei allesbehalve een vrouwvriendelijke manga. Zelden zo’n shojo/josei manga gezien waarin het macho-gedrag zo alomtegenwoordig naar voren wordt geschoven. Het ergste is dan nog dat Seri een opgewekte en door haar karate-verleden sterke jonge vrouw is die toch echt wel wat mondiger weerwerk zou mogen bieden tegen al die jonge kerels die haar gebruiken als speelgoed of sexslaaf. Maar nee, een Japanse vrouw houdt haar mond en geeft gewillig toe aan de man.

Amour à tout prix is een manga die je als lezer enorm kan ergeren. Voor de mannelijke personages kan je natuurlijk geen sympathie voelen, maar ook hoofdpersonage Seri scoort weinig punten door haar gedrag.

Deze manga trekt de aandacht door z’n aantrekkelijke covers, en ook de tekenstijl binnenin het boekje is echt wel mooi afgewerkt en aangenaam. Maar qua verhaal en personages geeft deze manga van Minami Kanan niet echt een positief beeld van de ingesteldheid van de Japanse vrouw.

Amour à tout prix is geen aanrader. Het verhaal volgt bovendien een strak vertelschema dat volume na volume herhaald wordt. Een manga die ik alvast niet verder zal volgen.