Kana & Glénat stock vernietigd

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Bart

Re: Kana & Glénat stock vernietigd

Post by Bart »

Wie weet geeft dit nieuwsbericht de heropstart van de Nederlandstalige manga een duwtje in de rug.

(Voor twijfelaars: neen, ik meen dit niet helemaal ernstig.)
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison
Saki

Post by Saki »

Ik denk dat er wel wat meer nodig is dan een rechtstreekse vlucht naar Tokyo om NL mainstream manga te verkrijgen
Koen
Administrat0r

Post by Koen »

Dat is juist slecht nieuws! Nu gaat iedereen z'n manga direct in Japan kunnen halen :cry:
motivatiedip. help!
Gurenn

Post by Gurenn »

Verdomme, minder bezoekers voor Atsusacon nu iedereen rechtstreeks naar Tokyo kan. :(
NeeNee

Post by NeeNee »

Als ze over de ticketprijzen al moeilijk doen, denk ik niet dat ze geld hebben voor een vluchtje over en weer.
Gurenn

Post by Gurenn »

't Is vooral een kwestie van wat ze ervoor willen uitgeven, niet wat ze kunnen uitgeven. :P
mangazot

Post by mangazot »

De kans om échte manga in een échte mangawinkel te kopen, laat je toch niet liggen? :D
Image
Shadow_Zero

Post by Shadow_Zero »

Nu mijn dochter helemaal into de Yu-Gi-Oh is en ik Nederlandse manga hiervan probeer op te snorren kwam ik dit topic tegen, maar ook deze: https://www.reddit.com/r/Netherlands/co ... s_even_as/
De Nederlandse markt zal wel te klein blijven om hier iets mee te kunnen, maar ik heb toch die petitie nog even ondertekend ;) (opvallend dat de poster's Reddit account inmiddels is verwijderd :| ).
Anderzijds, https://www.rtl.nl/nieuws/editie-nl/art ... se-variant ...!
Koen
Administrat0r

Post by Koen »

Als ik zo'n Reddit-offallplaces-posts zie vraag ik me altijd af of ze de beschikbare manga in het NL dan ook steunen door ze te kopen... Want daar begint het natuurlijk allemaal mee, dat de bestaande fans de opstartfase tenminste dat pushke geven om het grotere publiek te kunnen bereiken. Maar als je dat Reddit-topic leest zie je al meteen het probleem dat veel fans liever niet in het Nederlands lezen... En als je ziet hoe succesvol Booktok is in het promoten van Engelse YA-boeken, weet ik niet of daar nog veel aan zal veranderen... Jammer, maar helaas...

Ben op zich wel benieuwd naar hoe One Piece loopt in het Nederlands, want ik zie geen verdere data meer aangekondigd na het tiende volume... Hopelijk is dat gewoon nog 'te vroeg'...
motivatiedip. help!
Gurenn

Post by Gurenn »

Ik denk niet dat het de verantwoordelijkheid is van de bestaande fans om een manga te kopen die ze al bezitten in een andere taal.

Quite frankly, als een Nederlandstalige uitgave geen nieuw publiek kan overtuigen om het te kopen, dan is er waarschijnlijk gewoon geen voedingsbodem voor. Of het is gewoon een marketingprobleem, maar dat los je ook niet op door de reeds bestaande fans het te laten kopen.
Saki

Post by Saki »

Koen wrote: ↑Fri Sep 11, 2026 21:51 Als ik zo'n Reddit-offallplaces-posts zie vraag ik me altijd af of ze de beschikbare manga in het NL dan ook steunen door ze te kopen... Want daar begint het natuurlijk allemaal mee, dat de bestaande fans de opstartfase tenminste dat pushke geven om het grotere publiek te kunnen bereiken. Maar als je dat Reddit-topic leest zie je al meteen het probleem dat veel fans liever niet in het Nederlands lezen... En als je ziet hoe succesvol Booktok is in het promoten van Engelse YA-boeken, weet ik niet of daar nog veel aan zal veranderen... Jammer, maar helaas...

Ben op zich wel benieuwd naar hoe One Piece loopt in het Nederlands, want ik zie geen verdere data meer aangekondigd na het tiende volume... Hopelijk is dat gewoon nog 'te vroeg'...
Ik ben wel van plan om One Piece verder aan te schaffen eens ze op het punt zijn dat Glénat gestopt is...
Ik ga ze niet dubbel aankopen...
Koen
Administrat0r

Post by Koen »

Ik ben het volledig met je eens dat dat niet de 'verantwoordelijkheid' is van de fans en iedereen moet vooral doen waar ze zin in hebben of wat financieel mogelijk voor hen is, maar feit is gewoon dat trouwe fans en early adopters altijd de cruciale motor vormen bij de lancering van een nieuw product. En dat het vaak dankzij hen is dat een nieuw product ook een nieuw publiek kan vinden...
motivatiedip. help!
Gurenn

Post by Gurenn »

Het probleem is hier alleen dat het eigenlijk geen nieuw product betreft. Dat kan ook niet, anders bestonden die trouwe fans nog niet. :wink:

Wanneer een uitgever het product wil uitbrengen in een andere taal, doet die dat omdat ze een nieuw marktsegment willen aanboren. Voor early adopters zal er uiteraard wel plaats zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan de horde nieuwe fans (sinds de lockdowns) die de anime al volgt op streaming met Nederlandse ondertiteling, maar geen trek had om de manga in een andere taal aan te kopen. Maar dat zijn dan niet die Redditers die de manga al in het Engels/Frans/Duits lezen.
Post Reply