Discussie nr. 8: De ideale conventie

Conventies, meetings & berichten uit de actualiteit.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Jarus

Re: Discussie nr. 8: De ideale conventie

Post by Jarus »

regio deventer :D
en heb om eerlijk te zijn best een hekel aan reizen :(
Maar ja als het het waard zou zijn ga ik wel een keer,
Maar conventie zitten er zowiezo niet in.
Moet eerst nog even gaan samen wonen dus eerst een huisje vinden :D
Maar goed dan zijn mijn zorgen :lol:
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.
NeeNee

Post by NeeNee »

Voor het beursgedeelte vind ik oud spul toch wel belangrijk. De laatste nieuwe nummers kun je altijd wel in winkels en op het internet vinden, soms nog goedkoper ook. Op een conventie wil ik vooral dingen zien die ik anders niet vind, koopjesbakken, OOP reeksen, of dingen waar nog nooit van gehoord had. Een dealerroom waar ze alleen het standaard spul hebben is de moeite niet waard.
Drazic

Post by Drazic »

NeeNee wrote:Voor het beursgedeelte vind ik oud spul toch wel belangrijk. De laatste nieuwe nummers kun je altijd wel in winkels en op het internet vinden, soms nog goedkoper ook. Op een conventie wil ik vooral dingen zien die ik anders niet vind, koopjesbakken, OOP reeksen, of dingen waar nog nooit van gehoord had. Een dealerroom waar ze alleen het standaard spul hebben is de moeite niet waard.
Het is dan waarschijnlijk ook nog is minstens 2/3 euro duurder dan op internet.
NeeNee

Post by NeeNee »

Jup. Plus je moet het dragen (kan lastig zijn als de conventie ver weg is). Dat kan ik dus beter gewoon thuis kopen.
Tamara

Post by Tamara »

Daarom snap ik dat ophalen bij Archonia ook nooit. Dan bestel je iets en vervolgens zeul je het de hele conventie mee rond? Hé, wie slim is gebruikt gewoon zo'n coupon voor de verzendkosten.
NeeNee

Post by NeeNee »

Maar ik had geen coupon. En bij Archonia had ik een kamer en een auto ter beschikking, dus dan is het geen probleem.

Voor een bestelling van €30 vind ik €5 verzendkosten wel veel, dus dan doe ik het ook liever zo. Maar dan heb je wel nog altijd je boeken aan de laagste prijs. Als je in de winkeltjes zelf gaat kopen is dat over het algemeen niet zo.
Saki

Post by Saki »

Laat me eventjes misbruik maken van dit topic.

Stel je eens voor;

Een conventie in de business zalen van Antwerp Expo...
Welke activiteiten zou jij dan graag aanwezig hebben?
Going to Atsusacon!
pietel

Post by pietel »

Met ander woorden, gigantische magazijnen, maar dan met airconditioning
Ik zie het als een een soort disneyland: de main street en daarrond verschillende themadorpen.

Binnenkomen in een echt japans festivalletje (dat is hun thema). met eet- en winkelkraampjes. en overal lampionnetjes. (vooral eten is belangrijk want dat doet elke conventie verkeerd)
met daarrond 1: de mangaheuvel: met een mangabib, een manga-tekenhoek, snelcursus japans en een grote tekenzuil in het midden waar iedereen op mag tekenen.
en standen van de nederlandstalige manga-uitgevers natuurlijk.
2: de dojo: vechtsportdemonstraties, oude samuraifilms, een toernooi? in ieder geval mag je de dojo niet betreden met je schoenen aan.
3: de japanse tuin: ikebana, theeceremonie, traditionele muziek, calligrafie, origami
4. akihabara: de digitale speeltuin. met games, karaoke, arcade, purikura
5. podium: cosplay, fotoshoot, etc
Image
Gurenn

Post by Gurenn »

Op een conventie koop ik bijna alleen nog consumptiegoederen. Merch zelden of nooit meer. Ik hoef er dan ook niet speciaal voor naar een conventie te gaan, alles is gewoon makkelijk online te bestellen en duurder is dat niet.

Qua traditionele Japanse activiteiten en workshops heb ik veel van dat soort dingen ondertussen buiten conventies om al kwalitatief beter meegemaakt, dus dat hoeft voor mij niet per se meer.

Voor cosplayactiviteiten loop ik ook al heel lang niet meer warm. Maar je hebt het wel nodig, als je cosplay gaat weren zul je zien hoe snel een conventie weer een sausagefest wordt. :P

Panels/lezingen vind ik wel nog steeds interessant om bij te wonen, maar je ziet dat er bij de bekende spelers soms wel herhaling in sluipt. Ik vrees dat de nieuwe generatie fans zich minder verbonden voelt met de organisatie van de conventies en het meer passief beleeft, net omdat het allemaal wat groter is geworden en het ons-kent-ons-gevoel weg is. Dan moet je het op een gegeven moment met de vaste waarden gaan doen.

Oh, en quizes natuurlijk. :twisted:
Anikura raves en concerten van anison bands zijn ook altijd fijn, daar is in Vlaanderen echt een gebrek aan.
pietel wrote: ↑Wed Aug 11, 2010 12:53
Koen wrote:In Nederland zijn er tig conventies die de Japanse popcultuur proberen uit te dragen. In Vlaanderen heb je er eigenlijk… geen. Je hebt wel FACTS maar dat is toch meer scifi dan japanime… Waarom hebben de Nederlanders er zoveel en de Vlamingen zo weinig? Zijn wij lui? Hechten wij minder belang aan samenhorigheidsgevoel? Hebben wij teveel mogelijkheden in Wallonië/Frankrijk? Dat is alvast een eerste stelling.
Om even hierop in te gaan.
Ik denk dat de drijvende krachten achter de grote Hollandse conventies mensen zijn die al jaren bezig zijn met hun hobby. Omdat er in vroegere tijden geen nederlandse markt was, en de internethype ook nog maar net begon, gaat het hier over enkelingen die volledig afhankelijk waren van geïmporteerde Amerikaanse producten. Omdat Engelse conventies en winkels een moeilijk en duur alternatief bieden, hebben deze mensen zich geëngageerd om zelf dingen in Nederland op te starten: conventies, winkels, tijdschriften, doujinshi. Doorheen de jaren is zo de basis gevormd van een Nederlandse community.
Dezelfde mensen in Vlaanderen die al jaren in het wereldje zitten, hebben anime leren kennen dankzij Club Dorothée, en kopen al jaren hun manga van de Franse markt. Zij zijn tevreden met de Franse conventies en winkels, die gemakkelijker bereikbaar zijn. Het is pas sinds de grote anime/manga internetboost dat een nieuwe generatie Vlaamse fans zich bekeerde. Ik voorspel in Vlaanderen een even grote populariteit voor conventies. We hebben enkel een generatie achterstand.

Het samenhorigheidsgevoel is niet typisch hollands, maar ze hebben wel meer ondernemerszin. Daarmee dat ze ook sneller een nieuw groot evenement tot leven roepen.
Tja, vijftien jaar later kan ik zeggen dat die voorspelling niet is uitgekomen. Er is sinds Atsusacon geen andere blijvende animeconventie in Vlaanderen meer opgericht. ChibiKamecon ging in 2013 wel die kant op, maar dat was erg klein en is bij een eenmalige poging gebleven. JapanCon had hun eerste editie in Antwerpen, maar was vanaf het begin al commercieel en eigenlijk gewoon een beetje een aangepaste versie van Comic Con Gent/Antwerp/Brussels. Vanaf de tweede editie zijn ze gelijk naar Brussel verhuisd. Het Manga & Cosplay Festival is er weliswaar al sinds 2012 op initiatief van de stad Hasselt, maar echt een conventie zou ik het niet noemen.

In plaats daarvan zijn FACTS en Made in Asia geconsolideerd en opgekocht door grote bedrijven, en zijn er meer events verschenen die allemaal het stramien van FACTS volgen i.p.v. een Abunai! of een AnimeCon. FACTS en Made in Asia vinden nu twee keer per jaar plaats (Made in Asia in de herfst gelijktijdig onder de namen Heroes Comic Con en GameForce). Comic Con Gent en Antwerp lijken weer op de lange baan geschoven te zijn, maar je hebt nu wel twee keer per jaar Comic Con Brussels (en het eerder genoemde JapanCon). Geek Village is er recent bijgekomen. Vorig jaar ook met twee edities, al draaide de laatste wel uit op een fiasco. Dit wordt georganiseerd door een vzw, maar de opzet van de events is commercieel en de organisatoren spraken er ook over om over te stappen naar een BV (wellicht gezien dat fiasco ook op de lange baan geschoven).

Op zich lijkt er dus wel ondernemingszin te zijn in Vlaanderen, maar dan alleen als er geld mee te verdienen valt. Mensen willen geen conventie organiseren als hobby. Potentiële nieuwe staff zie ik heel vaak afhaken of zelfs gewoon 'verdwijnen' als ze zien wat erbij komt kijken en wat er van ze verwacht wordt. :wink:

Het ergste is dat het in Nederland ook die kant opgaat. Van de tig conventies die de Japanse popcultuur willen uitdragen (waar in de openingspost naar verwezen wordt) is er nu minder sprake. De twee oudste spelers, AnimeCon en Abunai!, zijn er nog steeds, maar met name AnimeCon heeft het moeilijk sinds ze weg zijn uit het World Forum. Chibicon, Tsunacon en Nishicon zijn allemaal gestopt. Er is ook geen Tomocon meer, de organisatoren daarvan zijn zich in de plaats helemaal gaan focussen op de TomoFair (een veredelde Japanse markt vol cosplayers). Er zijn wel twee nieuwe non-profits bezig: Viencon en IbariCon. Ik zou alleen van geen van beide echt zeggen dat ze het uitdragen van de Japanse popcultuur tot doel hebben. Viencon is gewoon een vakantiepark met fotoshoots en poolparty's voor cosplayers. IbariCon heeft gewoon niet zo'n heel duidelijke doelgroep, ze proberen zowel animefans, cosplayers als K-popfans aan te spreken.
Maar Nederland zit nu ook vol commerciële comic cons. Het Belgische EasyFairs is uitgebreid naar Nederland met Dutch Comic Con, de tegenhanger van FACTS, en NL's eigen Heroes Made in Asia. Ook Entreprenerd, van Comic Con Gent/Antwerp/Brussels, heeft dit gedaan en is Comic Con Holland begonnen. En er zijn nog een pak meer events in NL die de naam Comic Con gebruiken.

Dus nee, ik verwacht niet dat het tij zal keren. Ik vrees eerlijk gezegd eerder dat de houdbaarheidsdatum van dedicated animeconventies beperkt is.
Post Reply