en heb om eerlijk te zijn best een hekel aan reizen
Maar ja als het het waard zou zijn ga ik wel een keer,
Maar conventie zitten er zowiezo niet in.
Moet eerst nog even gaan samen wonen dus eerst een huisje vinden
Maar goed dan zijn mijn zorgen
Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit
Het is dan waarschijnlijk ook nog is minstens 2/3 euro duurder dan op internet.NeeNee wrote:Voor het beursgedeelte vind ik oud spul toch wel belangrijk. De laatste nieuwe nummers kun je altijd wel in winkels en op het internet vinden, soms nog goedkoper ook. Op een conventie wil ik vooral dingen zien die ik anders niet vind, koopjesbakken, OOP reeksen, of dingen waar nog nooit van gehoord had. Een dealerroom waar ze alleen het standaard spul hebben is de moeite niet waard.

Tja, vijftien jaar later kan ik zeggen dat die voorspelling niet is uitgekomen. Er is sinds Atsusacon geen andere blijvende animeconventie in Vlaanderen meer opgericht. ChibiKamecon ging in 2013 wel die kant op, maar dat was erg klein en is bij een eenmalige poging gebleven. JapanCon had hun eerste editie in Antwerpen, maar was vanaf het begin al commercieel en eigenlijk gewoon een beetje een aangepaste versie van Comic Con Gent/Antwerp/Brussels. Vanaf de tweede editie zijn ze gelijk naar Brussel verhuisd. Het Manga & Cosplay Festival is er weliswaar al sinds 2012 op initiatief van de stad Hasselt, maar echt een conventie zou ik het niet noemen.pietel wrote: ↑Wed Aug 11, 2010 12:53Om even hierop in te gaan.Koen wrote:In Nederland zijn er tig conventies die de Japanse popcultuur proberen uit te dragen. In Vlaanderen heb je er eigenlijk… geen. Je hebt wel FACTS maar dat is toch meer scifi dan japanime… Waarom hebben de Nederlanders er zoveel en de Vlamingen zo weinig? Zijn wij lui? Hechten wij minder belang aan samenhorigheidsgevoel? Hebben wij teveel mogelijkheden in Wallonië/Frankrijk? Dat is alvast een eerste stelling.
Ik denk dat de drijvende krachten achter de grote Hollandse conventies mensen zijn die al jaren bezig zijn met hun hobby. Omdat er in vroegere tijden geen nederlandse markt was, en de internethype ook nog maar net begon, gaat het hier over enkelingen die volledig afhankelijk waren van geïmporteerde Amerikaanse producten. Omdat Engelse conventies en winkels een moeilijk en duur alternatief bieden, hebben deze mensen zich geëngageerd om zelf dingen in Nederland op te starten: conventies, winkels, tijdschriften, doujinshi. Doorheen de jaren is zo de basis gevormd van een Nederlandse community.
Dezelfde mensen in Vlaanderen die al jaren in het wereldje zitten, hebben anime leren kennen dankzij Club Dorothée, en kopen al jaren hun manga van de Franse markt. Zij zijn tevreden met de Franse conventies en winkels, die gemakkelijker bereikbaar zijn. Het is pas sinds de grote anime/manga internetboost dat een nieuwe generatie Vlaamse fans zich bekeerde. Ik voorspel in Vlaanderen een even grote populariteit voor conventies. We hebben enkel een generatie achterstand.
Het samenhorigheidsgevoel is niet typisch hollands, maar ze hebben wel meer ondernemerszin. Daarmee dat ze ook sneller een nieuw groot evenement tot leven roepen.