Page 2 of 3

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd?

Posted: Mon Sep 06, 2010 11:46
by SilverOwls
Voor mij maakt het eigenlijk niet echt uit of het gespiegeld is of niet.
Eenmaal dat ik een paar bladzijden heb gelezen, let ik er toch niet meer zo op.

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd?

Posted: Mon Sep 27, 2010 10:59
by NeeNee
pietel wrote: Maar er blijft toch iets onlogisch aan die leesrichting. De bladindeling en de tekstballonvolgorde gaat van rechts naar links, maar de zinnen in die tekstballonnen gaan van links naar rechts. dit zorgt ervoor dat het lezen van een pagina minder vlot gaat.
Zeker in manga, waar vaak veel aandacht wordt besteed aan het dynamisch verloop van de pagina-opbouw, lijkt dit onlogisch.
Maar in manga wordt ook meestal van boven naar onder geschreven, dus zowiezo gaat er een deel van de oorspronkelijke dynamiek verloren.
Ik denk dat het voor de dynamiek niet zo heel veel verschil maakt. Voor mij zit die voornamelijk in de manier waarop de personages/gebeurtenissen zich bewegen t.o.v. de leesrichting (mee of tegen), en die verandert bij spiegelen gelukkig niet. Van die tegenstrijdigheden in de leesrichting heb ik nog nooit last gehad, dat gaat automatisch.

Persoonlijk waardeer ik de eerlijke houding om japanse manga aan te bieden in de originele leesrichting. Het zorgt voor authenticiteit en een zeker onderscheidingsvermogen met al die andere strips. Manga spiegelen zit trouwens in eenzelfde categorie als manga inkleuren of het formaat aanpassen. Manga is op verschillende manieren fundamenteel anders dan de strips die we kennen, dus ik vind niet dat we ze moeten maskeren als iets dat meer binnen ons gewoontepatroon valt.
Manga inkleuren zou ik echt wel zinloos vinden. Alhoewel ik me wel kan voorstellen dat ze dat bij kinderboeken of zo zouden doen.

Wat het formaat betreft, ook daar stoor ik mij niet zo erg aan. De Engelse versies zijn sowieso een beetje groter, soms een beetje veel afhankelijk van de uitgave. Als ze het willen gaan uitrekken tot Europees formaat moeten ze natuurlijk zorgen dat ze de kwaliteit van de tekeningen kunnen garanderen, maar er zijn er nog wel die dat gedaan hebben.

Voor mij valt het allemaal zo'n beetje onder de noemer "nutteloos maar in principe onschadelijk".

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd

Posted: Sun Oct 03, 2010 12:49
by NeeNee
Nu ik eraan denk, werd De Magische Berg niet ingekleurd voor de Westerse markt?

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd

Posted: Sun Oct 03, 2010 13:01
by Brook500
NeeNee wrote:Nu ik eraan denk, werd De Magische Berg niet ingekleurd voor de Westerse markt?
Correct, Neenee.

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd

Posted: Mon Oct 04, 2010 12:20
by pietel
Volgens mij is de Magische Berg zelfs nooit uitgegeven op de Japanse markt. In samenspraak met de Franse uitgeverij, heeft Taniguchi een album gemaakt dat (in kleur en op groot formaat) voor de westerse markt is bedoeld. Het is dan ook niet gespiegeld, maar vanaf het begin van links naar rechts getekend.

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd

Posted: Mon Oct 04, 2010 12:53
by NeeNee
^ Serieus? Wow, dat moet wel raar voor hem geweest zijn. Om opeens in de andere richting te gaan tekenen...

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd

Posted: Mon Oct 04, 2010 13:16
by pietel
^Inderdaad. Zeker in combinatie met het inkleuren, moet hij er wel wat extra tijd ingestoken hebben.

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd

Posted: Tue Oct 05, 2010 21:30
by Jarus
Zo daar heeft iedereen die dat allemaal gelezen heeft een erg leuk weetje geleerd :D

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd

Posted: Mon Apr 25, 2011 17:17
by NeeNee
Nieuwe vraag: Als mensen liever van links naar rechts lezen, is het dan niet verstandiger om manhwa uit te geven?

Een leek ziet het verschil toch niet, en dan hoeft het ook niet gespiegeld te worden...

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd

Posted: Mon Apr 25, 2011 17:44
by Koen
Er bestaan toch helemaal geen goede manhwa? :p

Ja, waarom niet eigenlijk. Manhwa is zoveel goedkoper om rechten aan te kopen, veel soepelere samenwerking… Maar ja, kwaliteit is niet zo simpel te ontdekken…

Bovendien denk ik dat één iets nog moeilijker is dan van links naar rechts lezen. En dat is dezelfde soort boekjes de ene keer van links naar rechts lezen, en de andere keer van rechts naar links. Je ziet dat ook bij gespiegelde manga. Dan doe je moeite om uit te leggen dat het manga is, een Japanse strip. En dan zeggen ze: Ah ja, dat zijn doe boekjes die je vanachter moet beginnen. En dan beginnen ze gespiegelde manga vanachter te lezen (en snappen ze er niks van). Zucht.

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd

Posted: Mon Apr 25, 2011 17:52
by Weertangel
De enige 2 manhwa die ik ken zijn Ragnarok:Into the Abyss en Tower of God
Ragnarok is gewoon op de europese manier te lezen en leest lekker snel weg,al staat de serie nu op halt(al 2 jaar of zo...) vanwege de MMO game die ze erover aan het maken zijn..

Tower of god daarintegen heb op het moment alleen online gelezen en heeft een wel heel intersante manier van lezen, namelijk van boven naar onderen! en dan bedoel ik niet de tekst maar de plaatjes zelf! is wel even wennen hoor! maar een goede serie(en in kleur!) dus de moeite waard!

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd

Posted: Mon Apr 25, 2011 21:38
by PrIEsTER
Ik ben net nog eens bezig met het herlezen van Akira en deze is ook gespiegeld uitgegeven door Glenat.
Ik vind het echt een fantastisch verhaal en heb er eigenlijk niets op tegen om nog eens te moeten ruilen van
leesrichting. Ik moet eigenlijk toegeven dat ik door deze uitgaves begonnen ben met volwassen manga te volgen. De veranderde
leesrichting was daarna een kleine aanpassing om andere reeksen te volgen. Zijn er eigenlijk
gespiegelde Nederlandstalige manga in de "pocket"-uitgaves?

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd

Posted: Mon Apr 25, 2011 21:40
by PrIEsTER
Ik ben net nog eens bezig met het herlezen van Akira en deze is ook gespiegeld uitgegeven door Glenat.
Ik vind het echt een fantastisch verhaal en heb er eigenlijk niets op tegen om nog eens te moeten ruilen van
leesrichting. Ik moet eigenlijk toegeven dat ik door deze uitgaves begonnen ben met volwassen manga te volgen. De veranderde
leesrichting was daarna een kleine aanpassing om andere reeksen te volgen. Zijn er eigenlijk
gespiegelde Nederlandstalige manga in de "pocket"-uitgaves?

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd

Posted: Sun Jun 19, 2011 13:53
by NeeNee
PrIEsTER wrote:Ik ben net nog eens bezig met het herlezen van Akira en deze is ook gespiegeld uitgegeven door Glenat.
Ik vind het echt een fantastisch verhaal en heb er eigenlijk niets op tegen om nog eens te moeten ruilen van
leesrichting. Ik moet eigenlijk toegeven dat ik door deze uitgaves begonnen ben met volwassen manga te volgen. De veranderde
leesrichting was daarna een kleine aanpassing om andere reeksen te volgen. Zijn er eigenlijk
gespiegelde Nederlandstalige manga in de "pocket"-uitgaves?
Afgezien van de oude reeksen en de 'volwassenen' uitgaven is er niets gespiegeld in het Nederlands. Kana en Glénat doen het tegenwoordig in elk geval standaard zoals in het Japans.

(Ik wacht nog steeds tot ze hun eerste manhwa uitgeven en de fans gaan "Oh nee, waarom hebben ze het gespiegeld"... :roll: )

Re: Discussie Nr.12 - Manga's Spiegelen Niet Altijd Verkeerd

Posted: Wed Jun 29, 2011 15:57
by The Donkey
interesante discussie.
ben zelf compleet tegen het spiegelen van manga.
je draait dingen om (zo heb je soms klokken die echt nergens meer op slaan)
en das gwn nergens voor nodig...
je pakt de leesrichting snel genoeg op.
gelukkig word er tegenwoordig bijna niet meer gespiegelt,
maar het is jammer dat het in het verleden zo veel gebeurt is:(