Je hebt ook de Anime Fans België Discord, Belgian Weebs Discord, Anime Group Belgium Discord en AnimeToPlay Discord, maar die zijn ongeveer even dood als het Mangaheuvel-forum en de CosplayCloud Discord.
Dat er nog geen actieve publieke Belgische/Vlaamse Discord-server is voor cosplayers (in het breed, niet enkel het competitieve) verbaast me eigenlijk wel. Misschien hangen cosplayers daarvoor gewoon te veel vast aan Instagram en TikTok en hebben ze daarnaast geen behoefte meer aan een aparte community?
De meest recente posts op die snapshot zitten in de mangadiscussies van Bleach en One Piece, op 3 september (tegenover 25 augustus voor de laatste post in 'Overige Praat', wat voor de langste tijd het meest actieve subforum was). Zo is dat forum toch zijn feitelijke doel gaan dienen ten nadele van de varia-onderwerpen (die mensen dus via Facebook waren beginnen bespreken).Saki wrote: ↑Mon Jan 12, 2026 22:03 Op de archive.is snapshot van awf heb je op 1/09/2015 al een 'leven hier nog mensen?" topic op de frontpage.
De jaren daarna had je zo enkelingen die eens kwamen vertellen over de wijziging in hun verkeringsstatus of om een te melden dat ze hun droom die ze ooit op awf neergepend hadden, was uitgekomen of totaal een andere richting waren uitgeslagen.
Mensen die af-en-toe nog eens dag kwamen zeggen tegen sjoerd (RIP) en daar stopte het ook wel.
Maar daar kon het duidelijk niet van leven.
Een grotere boom is er volgens mij nog gekomen tijdens de lockdowns. Ik ben wel nieuwsgierig in welke mate het nu aan bod komt bij gespreksonderwerpen onder tieners. Ik ben natuurlijk al meer dan tien jaar niet meer in een school geweest. Als ik rond mij kijk heb ik de indruk dat anime veelal een subtiel onderdeel van de jongerencultuur is geworden, zonder dat ze daar stil bij staan of zich identificeren als otaku. En dan begrijp je wel waarom Atsusacon zo moeilijk fans aantrekt buiten de cosplay scene... Ik heb nog een jongere gesproken die niet kon vatten dat er een onderscheid bestaat tussen een comic con en een animeconventie...Saki wrote: ↑Mon Jan 12, 2026 22:03 De Naruto manga dat stopte eind 2014, Bleach in de zomer van 2016
In die periode is anime ook beginnen boomen en meer mainstream geworden, je hoefde geen niche forum meer op te zoeken om te plaatsen dat je Attack on Titan had gezien, elke leeftijdsgenoot kende plots anime en sprak er openlijk over op Facebook, Twitter, instagram.
Ik denk dat door ook een grote shift te vinden is.
Afgelopen jaar heb ik regelmatig bij een klant op kantoor gewerkt waar op de twee hoogste managers na niemand ouder was dan ik. Voornamelijk twintigers en begin de dertig. Dat was weliswaar een IT-bedrijf, dus geeft wellicht een enigszins vertekend beeld, maar daar zaten wel wat gasten bij die het er soms over hadden dat de anime die ze volgden was afgelopen en ze tot volgend jaar moesten wachten op het nieuwe seizoen. Maar evengoed over de casting van de nieuwe Harry Potter-serie (en niemand die het daar had over Rowling haar aangebrande uitspraken, wat er toch op wijst dat het een heel erg vocale bubbel is die zich daar effectief wat van aantrekt. Geldt overigens ook voor AI, iedereen gebruikte het daar voor het werk, niemand die de dubieuze ethische en milieutechnische aspecten ter sprake bracht). Opnieuw ook, ik had eerder de indruk dat ze gewoon alles kijken wat op Netflix staat, en soms zijn dat toevallig anime, niet dat je er tussen hardcore weebs zat.
Over de Anime Belgium Discord kan ik overigens toevoegen dat het er weliswaar nog steeds actief is, maar er eigenlijk relatief zelden over anime gepraat wordt. En op zich snap ik dat ook wel. Er wordt tegenwoordig zoveel meer anime geproduceerd dan vroeger (en gelijktijdig vertaald) dat iedereen toch wat anders kijkt. In een algemene animeserver vind je moeilijker mensen om het over een specifieke anime te hebben.
Ik zet tegenwoordig in op meer verdienen per uur dan op meer uren draaien, om voldoende tijd te hebben voor mezelf (en voor Atsusacon >_>). Tijdens het werk luister ik soms naar deze podcast: Een Geanimeerd Gesprek.Saki wrote: ↑Mon Jan 12, 2026 22:03 Met te beginnen werken en een gezin te stichten is er ook veel minder tijd om anime te kijken, dus ook minder materiaal voor me om over te spreken.
Vriendengroep is ook sterk richting boardgames gegaan, dus spendeer ook veel tijd aan het consumeren van content daarover. dat gaat iets vlotter als podcast tijdens de werkuren, dan een aflevering bakemonogatari.