Herfst 2025: Preview, discussie & eindafrekening

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

WizardOfOss

Re: Herfst 2025: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

Nog van maandag:

Op basis van de titel had ik toch wel enige verwachtingen voor Egao no Taenai Shokuba desu. oftewel A Mangaka's Weirdly Wonderful Workplace, maar dat viel toch tegen. De mangaka in kwestie is een eersteklas neuroot, hoeveel haar assistente ook op haar inpraat. En de ideeën die ze heeft ovr haar editor....het is allemaal vast grappig bedoeld, ik vond het vooral vermoeiend.

Dan Debu to Love to Ayamachi to! a.k.a. Plus-sized Misadventures in Love!. Over een lelijk dikkertje dat zo'n hekel aan zichzelf heeft dat ze van vier hoog naar beneden springt......en het overleeft. Echter is ze daardoor niet alleen haar geheugen kwijt, ook is haar persoonlijkheid compleet omgeslagen, en is ze nu de positiviteit zelve. Tonal whiplash much? En verder bloedirritant, dus einde niet gehaald.

En nog Ansatsusha de Aru Ore no Status ga Yuusha yori mo Akiraka ni Tsuyoi no da ga oftewel My Status as an Assassin Obviously Exceeds the Hero's. Akira is zo onopvallend dat z'n klasgenoten amper doorhebben dat hij er is. En als plots de gehele klas gesummoned wordt door een fantasy-koninkrijk en iedereen z'n rang en stats bekijkt valt hem op dat hij als assassin extreem hoog scoort, zelfs nog fors hoger dan de hero. En besluit dat het wellicht verstandiger is om z'n stats toch maar even voor zich te houden en in z'n uppie uit te zoeken wat er nu precies speelt. Waarbij al snel blijkt dat de koning zeker geen beste bedoelingen met de klas heeft. Ook krijgt Akira hulp uit onverwachte hoek. Ik ging hier met lage verwachtingen in, maar deze eerste aflevering maakte me toch wel nieuwsgierig naar meer.

En tenslotte ook eindelijk de tweede aflevering van Cat's♥Eye....en krijg toch wat twijfels hierbij. Want zijn de drie dames nu zulke meesterdievegges, of zijn Toshio en zijn collega's nu zulke incapabele idioten? Ik neig toch naar het laatste.....
WizardOfOss

Post by WizardOfOss »

Nog van dinsdag....het helpt als je op submit drukt :lol:

Nou, Chitose-kun wa Ramune Bin no Naka oftewel Chitose Is in the Ramune Bottle heeft de eerste aflevering van dubbele lengte en begint met een hoop pretentieus gewauwel, om dan al heel snel gewoon een ordinare harem te zijn. Met een bloedirritante hoofdpersoon. Skip.

En zo mogelijk was ik nog sneller klaar met Ninja vs. Gokudo. Voor de duidelijkheid, gokudo is een synoniem voor yakuza. En met die beschrijving zullen jullie het moeten doen want ik was al afgehaakt voordat ik ook maar enig idee had waar dit nu daadwerkelijk om draait.

Gelukkig wordt de dinsdagavond dan toch nog gered door het tweede seizoen van Tondemo Skill de Isekai Hourou Meshi oftewel Campfire Cooking in Another World with My Absurd Skill. Met direct een nieuwe gast aan de denkbeeldige tafel: draakje Dora-chan. Verder meer van hetzelfde, waar in dit geval absoluuut niks mis mee is. Ik heb ineens zin in gyoza en krab....
WizardOfOss

Post by WizardOfOss »

Nog van woensdag:

In een week vol berichten over creepshots is Wandance verrassend actueel. Het draait om de stotterende en daardoor schuchtere Kaboku, op middle school nog lid van het basketball team, maar die daar in tegenstelling tot zijn vrienden nu in high school daar niet automatisch mee verder wil. Zeker niet als hij klasgenote Wanda in haar eentje ziet dansen. Waar een van z'n vrienden stiekem een creepy filmpje maakt hopend op een "money shot" en dat in hun appgroep deelt met voorspelbare reacties, raakt Kaboku juist gefascineerd door haar en het dansen, en dringt er juist op aan dat filmpje te verwijderen. Geen verkeerde eerste aflevering, al had ik mijn bedenkingen uitgerekend bij de CG-dansscenes. En ik hoop dat het dansen Kaboku over het stotteren heen helpt, want hoewel ik de rol ervan in het verhaal begrijp is het toch wat irritant om te kijken. O, en wie had ooit een volle minuut aan Scatman John in een anime verwacht?

En dan was er ook nog Tensei Akujo no Kuro Rekishi oftewel The Dark History of the Reincarnated Villainess. Konoha heeft tijdens haar middle school tijd een heel verhaal geschreven.....maar wordt dan (zowaar door Truck-kun!) geïsekaid naar die wereld. Helaas voor haar niet als de protaginiste, maar als de jongere zus daarvan die haar probeert te vermoorden. En dus moet ze nu in haar eigen een noodlottige afloop zien te voorkomen. Lijkt op zich geen onaardige Villainess-serie, maar aangezien we er dit seizoen al twee hadden die me vooralsnog interessanter lijken haak ik toch af.
WizardOfOss

Post by WizardOfOss »

Nog wat shorts:

Anila to Cocora draait om twee zeeotters......echter nu in de vorm van twee bishies. Blijkbaar waren zeeotters in de jaren '80 heel populair in Japan, en die tijd zou nu willen doen herleven. Ik vrees echter toch dat daar iets meer voor nodig is, want zelfs voor de 50 seconden aan werkelijke content per aflevering is het vooralsnog erg mager.

2200-nen Neko no Kuni Nippon speelt zich af in het jaar 2200, wanneer door de lage geboortecijfers Japan vooral een land voor katten is geworden. The Nyandemic is real! Oké, in aantallen wellicht, maar verder lijkt de wereld in 175 jaar toch niet dramatisch veranderd. Nou ja, blijkbaar kunnen (sommige?) katten praten, willen ze naar school (want een goede plek om te slapen), en lezen ze zelfs boeken. Nog steeds geen hoogvlieger, maar net genoeg voor twee minuutjes.

Aanzienlijk overtuigender was dan toch Ganglion, over een van de vechters van evil corporation Ganglion. Die keer op keer verslagen wordt door held Hopeman, en ondertussen te maken heeft met een toxic werkcultuur. Doet wel wat denken aan Loser Ranger, al is dit gebaseerd op een aanzienlijk oudere manga.

En ondertussen ook verder met de tweede ronde: Saigo ni Hitotsu dake Onegai shitemo Yoroshii deshou ka (May I Ask for One Final Thing?) oftewel Saihito lijkt een blijvertje te worden en Akujiki Reijou to Kyouketsu Koushaku (Pass the Monster Meat, Milady!) krijgt voorlopig ook nog het voordeel van de twijfel. Voor Shabake en Yano-kun no Futsuu no Hibi (Yano-kun's Ordinary Days) houdt het hier op. Beiden zeker geen slechte series, maar met nu nog steeds 16 full-length series moet ik toch selectief zijn.
WizardOfOss

Post by WizardOfOss »

Van Gnosia bevalt de premisse me aanzienlijk meer dan de uitvoering. Yuri ontwaakt op een ruimteschip, en komt midden in een potje Weerwolven terecht: Eén van de personen aan boord is geïnfecteerd met Gnos, en daarmee een vijand van de mensheid. Maar wie? Kwestie van herhaaldelijk stemmen en elimineren tot de dreiging verdwenen is. Aardig idee, maar het roept nogal wat vragen op. Waarom kan de boordcomputer wel de Gnosia detecteren maar niet pinpointen wie het is? Waarom kan de Gnosia per jump naar hyperdrive maar één persoon uitschakelen? Waarom de bizarre outfits, met name SQ bij wie op een tamelijk strategische plek blijkbaar de stof op was? Ik ben nieuwsgierig genoeg om het nog een tweede kansje te geven, maar die volgende aflevering kan maar beter heel goed zijn....
WizardOfOss

Post by WizardOfOss »

Nog een paar laatkomers, allereerst Chanto Suenai Kyuuketsuki-chan oftewel Li'l Miss Vampire Can't Suck Right. De coole nieuwe transfer-studente Luna is....een vampier. Echter met een probleem: bloedzuigen gaat haar niet zo goed af. En klasgenote Tatsuta gaat haar daarbij helpen. Het mag dan om een vampier draaien, dit is duidelijk géén Call of the Night. Skip.

En dan eindelijk seizoen 3 van One Punch Man. En eerlijk is eerlijk, gezien het tweede seizoen en zeker ook de recap daarvan vorige week waren mijn verwachtingen niet heel hoog meer. Maar dat het zó beroerd zou zijn? Deze eerste aflevering is voornamelijk een slideshow met een hoop geklep, Saitama komt zelf amper aan bod, en enige vorm van actie ontbreekt. Is dit nu echt hoe je na zoveel jaar een nieuw seizoen wilt aftrappen? Ik moet oprecht nog maar zien of ik dit blijf volgen....

Verder nog de nodige tweede afleveringen: Toujima Tanzaburou wa Kamen Rider ni Naritai (Tojima Wants to Be a Kamen Rider) doet er na de sterke eerste aflevering nog een schepje bovenop, Towa no Yuugure (Dusk Beyond the End of the World) blijft op zich interessant maar wel wederom een bloedirritante cartooneske slechterik, en Kikaijikake no Marie (Mechanical Marie) krijgt voorlopig het voordeel van de twijfel. Bij de rest geen nieuwe inzichten.
WizardOfOss

Post by WizardOfOss »

Isekai Quartet is weer terug met alweer het 3e seizoen.....al is het inmiddels Isekai Septet geworden. Waarmee het aantal series waarvan ik daadwerkelijk het nodige gezien heb inmiddels in de minderheid is. De focus lijkt gelukkig nog steeds op de oorspronkelijke vier te liggen, dus geen probleem. Verder is het de bekende formule, dus daar ga ik me wel weer mee vermaken. Zo onderhand is het wel de vraag hoeveel siezoenen Isekai Quartet we gehad hebben wanneer eindelijk ooit nog eens seizoen 2 van Tanya verschijnt...

Heika Watashi wo Wasurete Kudasai oftewel Forget That Night, Your Majesty is een short met minimale animatie over de ongewilde dochter van een adellijke familie die wordt uitgehuwelijkt aan een hertog met als bijnaam "King of the Underworld". Wat is dat toch met adellijke families die schijnbaar zonder reden hun dochter haten? Weinig trek om hier meer van te kijken.

En ondertussen ook de tweede aflevering van Ansatsusha de Aru Ore no Status ga Yuusha yori mo Akiraka ni Tsuyoi no da ga (My Status as an Assassin Obviously Exceeds the Hero's), welke na een aardige twist ineens aan solo leveling gaat doen? Oh wacht, niet voor lang....het krijgt nog even het voordeel van de twijfel.
WizardOfOss

Post by WizardOfOss »

Nog even een wat achterstallige update......

Dinsdag was er nog Kimi to Koete Koi ni Naru oftewel With You, Our Love Will Make It Through. Nog maar eens een high school romance....alleen met beastfolk. Een beetje Beastars Light. Wil het nog wel een tweede aflevering gunnen, maar betwijfel of dit een blijvertje gaat zijn.

En met Ugoku! Neko Mukashibanashi hebben we nog maar eens een short. 3 minuten deze keer.....met in de eerste minuut bekende sprookjes maar wat als een kat daarin zou voorkomen. Vervolgens een halve minuut met een interessante kijk op het oorspronkelijke sprookje. En dan nog anderhalve minuut resterend voor de ED? Nou ja, op het dubieuze gebruik van de schaarse tijd na was dit best grappig.

Daarnaast inmiddels ook de tweede aflevering van Gnosia gezien, maar weet nog steeds niet echt wat ik ervan moet denken. Oké, het is dus een time loop....maar elke keer is alles anders? Met blijkbaar in de volgende loop ook heel andere personages? Wat ik me an toch vooral begin af te vragen: Doet het er dan überhaupt eigenlijk toe of ze wel of niet de gnosia ontmaskeren?
WizardOfOss

Post by WizardOfOss »

Na 6 afleveringen is het alweer even gedaan met Cat's Eye, over twee maanden gaan ze verder met Part 2 van de reeks. En blijkbaar was dit ook op voorhand al het plan, dus niet vanwege productieperikelen of zo. Bijzonder....

Ik blijf overigens ook wel m'n bedenkingen hebben bij de serie, want zijn de dames nu zulke meesterdievegges, of is de politie nu zo incapabel? Het is echt een serie waarbij je vooral niet te logisch moet nadenken.....
WizardOfOss

Post by WizardOfOss »

Nog een laatkomer waar direct een streep doorheen kan: Disney Twisted-Wonderland The Animation: Episode of Heartslabyul. Yuu is de captain van de kendo club, maar wordt de avond voor hun eerste toernooi geïsekaid naar een magische school in Twisted Wonderland. Vol met bishies die het belangrijker vinden in character te blijven dan iets uit te leggen. Ik ben duidelijk niet de beoogde doelgroep hiervoor....

En nog eentje die ik nog wel een kansje wil geven: The Lenticulars. Een short van Trigger met minimale animatie en nauwelijks verhulde foto's als achtergrond. En lijkt vooralsnog een tamelijk cliche high school romance. Maar ja, het blijft toch Trigger, en die paar minuten per week....

En ook wel apart: ik zie net dat Star Wars: Visions volume 3 inmiddels ook uit is, alleen heb ik seizoen 2 nog niet gezien. Maakt op zich uiteraard niet uit, want toch op zichzelf staande episodes. Maar kijk op MAL: geen letter over seizoen 2. Kijk op Nyaa: seizoen 2 nergens te bekennen. Wat blijkt: seizoen 2 is blijkbaar door Europese animatiestudio's gemaakt, dus geen anime, en wordt in anime-kringen dus doodgezwegen.....Nou ja, uit praktisch oogpunt sla ik die dan nu ook maar even over, maar zal het later alsnog wel kijken. Ooit. Seizoen 3 begint weer met een aflevering waarin Star Wars met traditionele Japanse esthetiek vermengd wordt. Niet slecht, maar gaf me een behoorlijk déjà vu-gevoel.
WizardOfOss

Post by WizardOfOss »

Nou, waarschijnlijk nog de laatste toevoeging aan dit seizoen: Fujimoto Tatsuki 17-26
. Een achttal losstaande afleveringen gebaseerd op one-shots van Fujimoto Tatsuki, uiteraard vooral bekend van Chainsaw Man. Heb nog alleen de eerste aflevering gezien, maar dat belooft al veel goeds.

En ondertussen wel afscheid genomen van Kimi to Koete Koi ni Naru en Ansatsusha de Aru Ore no Status ga Yuusha yori mo Akiraka ni Tsuyoi no da ga.
Post Reply