Ik lees nog! En terwijl ik deze post schrijf, besef ik me dat ik ook hopeloos achterloop met de posts voor mijn blog over deze boeken... (van alle boeken in deze post, heb ik de review van slechts 1 boek al af en sowieso liep ik al achter...)
Misshitsu wa Mite no Naka (De gesloten kamer is in Gods handen): Debuutwerk van Nekosogi Inugai, en gaat over een detective die op onderzoek gaat bij een cult om een verdwenen vrouw te vinden, maar dan wordt die vrouw vermoord in een speciale meditatieplek, een soort minigrot die van binnen was afgesloten. Interessante setting met de cult en een achtergrondverhaal over eerdere verdwijningen uit de grot in een sekte die als voorloper diende, maar de andere moorden waren minder overtuigend.
Niwaka Tantei 2 (Seiichiro Oyama): tweede deel in de Watson-kracht reeks, waarin de hoofdrolspeler een speciale kracht heeft waardoor iedereen rondom hem veel slimmer wordt als ze bezig zijn met een mysterie (hij is dus altijd de Watson, terwijl iedereen om hem heen een soort Holmes wordt). Op zich leuk, maar eigenlijk hetzelfde als deel 1.
Alkistan van Jan Ekstrom is een Zweedse detective, die een tijdje geleden naar het Japans is vertaald (er is geen Engelse of Nederlandse versie beschikbaar, en volgens mij ook geen Duitse...). Een landeigenaar wordt dood aangetroffen in een palingval (een soort kooi waar palingen via een dam naar binnen zwemmen, maar niet meer naar buiten kunnen) die ook nog eens van buiten afgesloten is. Maar waarom? Waarom is hij erin gegaan, of erin gegooid, en daarna weer op slot gezet? Ekstrom zie je soms beschreven als de Zweedse John Dickson Carr, maar ik neem aan dat het alleen gaat om het feit dat hij gesloten kamermoorden schrijft, want qua atmosfeer is het heel anders. Originele moordlocatie, maar een beetje sloom.
Shinikami no Sumu Ie (Het huis waar de doodshaar woont): Horror-detective over een schrijver die naar een afgelegen dorpje reist voor een artikel en wordt gedwongen wordt mee te doen met een ceremonie, omdat men bang is dat een kwade geest (met lang zwart haar) lijken over kan nemen. De schrijver moet een recent overleden man dragen naar een tempel en een nacht lang een gebed herhalen om te voorkomen dat de geest het lijk overneemt, maar hij valt in slaap, en dan gaan er meer mensen in het huis dood. Als een detective heeft het goede ideetjes (en vooral de sfeer is goed), maar het komt toch net iets tekort om echt memorabel te zijn als detective (terwijl het juist teveel uitlegt om heel goed te werken als een horrorverhaal).
En 2015 begint hier:
Nihonogi no Nazo (De Japanse waaiermysterie): volgens mij het meest recente deel in Alice Arisugawa's reeks dat lichtjes geinspireerd is door Ellery Queen's boekenreeks (de 'nationaliteiten' reeks, zoals The Roman Hat Mystery en The Dutch Shoe Mystery). Het boek begint met de ontdekking van een soort "pianoman" aan het strand: iemand die z'n geheugen kwijt is en geen identificatie heeft, maar wel een mooie Japanse waaier. UIteindelijk blijkt dat hij de zoon is van een bekende kunstenaar (die al overleden is) en dat de jongeman zes jaar geleden van huis is weggelopen, maar wat is er in de tussentijd gebeurd en waarom is hij z'n geheugen kwijt? Hij wordt thuis opgevangen, maar dan wordt er iemand vermoord... Niet echt een groot fan van het boek. Er zitten goede momenten tussen die betrekking hebben op hoe het mysterie wordt opgelost (de logica), maar de focus ligt meer op de personages, dus voelde het boek voor mij veel te lang aan.
Anata mo Meitantei (verschillende auteurs): Er is ook een alternatieve Engelse titel: What A Great Detective You Are. Dit boek verzamelt zes verhalen van net zoveel auteurs die oorspronkelijk in het blad Mysteries! waren gepubliceerd. Elk verhaal bestaat uit twee delen: het eerste is het mysterie met alle aanwijzingen en zo en eindigt altijd met een uitdaging aan de lezer: weet jij wie de moordenaar is (en hoe kom je tot die conclusie)? Lezers kregen oorspronkelijk dan een week of zo om hun antwoorden in te sturen en er waren geldprijzen te winnen. Het tweede gedeelte van het verhaal (de oplossing) kwam dan later. Ik vind dit soort verhalen echt super leuk, en ik heb genoten van dit boek, want dit waren echt hele slimme puzzelverhalen.
Kaiju Satsujin Sosa - Senmetsu Tokku no Seijaku (De Kaiju Moord Onderzoekers - Stilte in de Exterminatiezone) is een boek van Takahiro Okura, die detectives schrijft en ook soms voor o.a. de Detective Conan anime schrijft, maar hij heeft ook voor Ultraman episodes geschreven. De verhalen in dit boek spelen zich af in een wereld waarin de mensheid constant wordt aangevallen door kaiju. Japan heeft een drie-delig defensieprogramma, bestaande uit verkenningsunits (die actief zoeken naar kaiju), planningunits (identificeren een kaiju en voorspellen waar en wanneer-ie te land komt) en exterminatieunits. Maar het blijkt dat mensen toch mensen blijven, en zelfs als een geheel gebied geevacueerd moet worden vanwege een kaiju aanval, dan nog kan het zijn dat iemand denkt iemand anders te kunnen vermoorden (hopende dat de kaiju al het bewijs vernietigd). Heel gaaf idee en Okura werkt het defensieprogramma heel goed uit, maar het is zo jammer dat de kaiju zelf zelden echt betrokken zijn bij de moorden. Ze creeeren de omstandigheden waarin de moorden gebeuren, maar verder doen ze niets en dat is zo zonde, want dit is een briljant concept!
Fumitomike no Sangeki (Het tragedie van de Fumitomi familie) is een detective uit 1935 geschreven door Yu Aoi (of Takeshi Aoi: ze weten kennelijk niet wat de lezing is). Het is blijkbaar de eerste Japanse detective met een alibitrucje gebaseerd op een spoorboekje (dus treinen). Op zich is het een leuk verhaal qua opzet: er gebeurt echt een boel en de schrijver gooit allerlei verschillende trucjes op je af.... maar het leest nogal traag, en hij vertelt de gebeurtenissen zo saai...