Herfst 2024: Preview, discussie & eindafrekening

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

WizardOfOss

Herfst 2024: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

En alweer het laatste seizoen van het jaar: https://anichart.net/Fall-2024

Als altijd weer de nodige vervolgen:
  • DanMachi S5 - inmiddels wel een zekerheidje....
  • Blue Lock S2 - méér voetbal-onzin!
  • Re:Zero S3 - al moet ik dan wel eerst nog 7 afleveringen van S2P2 afkijken...
  • After-School Hanako-kun Part 2 - weer 4 korte afleveringen...
  • MF Ghost S2 - tsja, ga ik me hier nog aan wagen? Eerste seizoen was knap beroerd, maar ja, auto's....
  • en ik zou Thunderbolt Fantasy S4 wel willen kijken, maar loop nog anderhalf seizoen achter :x
Verder:
  • Ranma 1/2 - reboot van een klassieker...waar ik nog nooit iets van heb gezien.
  • Uzumaki - Eindelijk...en ik hoop dat ze er nu eens iets fatsoenlijks van hebben weten te maken.
  • Dandandan - want Science SARU
  • Trillion Game - twee vrienden met een ambitieus idee: een biljoen dollar verdienen! Productie door Madhouse geeft dan toch enige hoop.
  • Mobile Suit Gundam: Requiem for Vengeance - Netflix serie geheel in CGI...is dat wel echt Gundam?
WizardOfOss

Re: Herfst 2024: Preview, discussie & eindafrekening

Post by WizardOfOss »

We zijn weer begonnen!

...en nee, niet met Hitoribocchi no Isekai Kouryaku oftewel Loner Life in Another World. Net zo origineel als de titel doet vermoeden. Easy skip.

Maar nee, voor de échte start meteen grof geschut: Uzumaki. De langverwachte adaptatie van een van Junji Ito's grootste titels, en met de hoop dat dat nu eindelijk eens een keer wél goed uitpakt. En ja, deze eerste aflevering doet veel goed: Het weet goed de stijl van de manga na te bootsen met op z'n tijd de verontrustende shots, en dat versterkt door de uitstekende soundtrack. Is het perfect? Nee, dat ook weer niet. Het is lang geleden dat ik de manga heb gelezen, maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat de pacing aan de snelle kant is. De kenmerkende spanningsopbouw met uiteindelijk de onvermijdelijke pageturn, dat effect ontbreekt toch wat. En het worden ook slechts 4 afleveringen, dat klinkt op voorhand al als te weinig voor het bronmateriaal. Desondanks, vooralsnog een ruime voldoende.
Ash Ketchum

Post by Ash Ketchum »

Als het maar 4 afleveringen is (op zich niet heel verwonderlijk), denk ik dat maar wacht tot alles uit is om het in 1 keer te kijken. De manga blijft prachtig, dus ben benieuwd hoe het is geworden.
WizardOfOss

Post by WizardOfOss »

Nou, vandaag weer twee waar ik snel klaar mee was: Saikyou no Shienshoku "Wajutsushi" de Aru Ore wa Sekai Saikyou Clan wo Shitagaeru oftewel The Most Notorious "Talker" Runs the World's Greatest Clan, en Nageki no Bourei wa Intai shitai oftewel Let This Grieving Soul Retire. Tweemaal ogenschijnlijk totaal oninteressante fantasy met matige animatie.
WizardOfOss

Post by WizardOfOss »

En we gaan nog even door met makkelijke skips: Amagami-san Chi no Enmusubi oftewel Tying the Knot with an Amagami Sister lijkt een ripoff van Tenpuru, en Rekishi ni Nokoru Akujo ni Naru zo oftewel I'll Become a Villainess Who Goes Down in History is de volgende villainess-isekai. Next!
Gurenn

Post by Gurenn »

WizardOfOss wrote: Sun Sep 15, 2024 21:32
  • Mobile Suit Gundam: Requiem for Vengeance - Netflix serie geheel in CGI...is dat wel echt Gundam?
Er bestaan al Gundam OVA's en dergelijke in CGI...
WizardOfOss

Post by WizardOfOss »

Gurenn wrote: Tue Oct 01, 2024 21:44
WizardOfOss wrote: Sun Sep 15, 2024 21:32
Er bestaan al Gundam OVA's en dergelijke in CGI...
MS IGLOO? Is zowaar niet eens vernietigend ontvangen zo te zien....

We zijn natuurlijk ook 20 jaar verder, en goede CG anime bestaat....maar toch voelt het als ongepast voor Gundam.
WizardOfOss

Post by WizardOfOss »

Re:Zero is terug! Alleen jammer dat ik nog steeds een viertal afleveringen van het vorige seizoen moet kijken....dus hij mag nog even in de wachtkamer.

Acro Trip wist me toch even op het verkeerde been te zetten, want het begint vrij serieus met Chizuko Date die haar opa in een afgelegen stadje bezoekt....maar haar onverschilligheid is snel verdwenen als blijkt dat het stadje een echte mahou shouho heeft die het kwaad bestrijdt! Beetje jammer alleen dat dat kwaad nogal te wensen over laat. Het doet me nogal denken aan Gushing over Magical Girls maar dan braaf. Lijkt vooralsnog best leuk.
WizardOfOss

Post by WizardOfOss »

Nou, en ineens is het gedaan met de rust....en uiteraard net op twee avonden waarop ik andere verplichtingen had, dus heb nog een aardige inhaalslag te maken....

Allereerst is DanMachi weer terug met alweer seizoen 5. Afgaand op deze eerste afleering lijkt het meer "picking up girls" en minder "in a dungeon" te gaan worden, al zal het gezien de mysterieuze achtergrond van Syr vast niet zo simpel gaan zijn.

Dan Dandadan of Dan Da Dan op z'n Engels....yep, die twee spaties maken echt het verschil. Over de populaire, tikje delinquente gyaru Momo, en schuchtere nerd Ken. O, en de een gelooft in spoken maar niet in aliens, en de ander gelooft in aliens maar niet in spoken. En dus stellen ze elkaar op de proef....om al snel tot de ontdekking te komen dat beiden bestaan. En in tamelijk perverse vorm welteverstaan. Geen verkeerd begin, en zeker ook geholpen door het visuele spektakel van Science Saru.

Vervolgens Mecha-ude. Tsja, hoe vat ik dit nu samen.....Hikaru hoort al een tijdje stemmen in z'n hoofd, en als hij die toch besluit te volgen activeert hij een Mecha-ude, een mechanische arm met bewustzijn. Die echter alleen kan functioneren met een menselijk lichaam. En uiteraard krijgen ze zo samen direct een schimmige organisatie achter ze aan, middels drones en vooral ook Aki, die over twee Mecha-ude beschikt. Weinig uitleg, veel spektakel in een stijl die vooral aan Trigger doet denken, al zijn de beperkingen bij vlagen ook wel zichtbaar. Gaat nog wel een tweede kans krijgen.

Dat gaat niet gebeuren met Goukon ni Ittara Onna ga Inakatta Hanashi oftewel How I Attended an All-Guy's Mixer. Over drie jongens die uitgenodigd worden voor een mixer door een klasgenote van ene van hen, maar eenmaal daar treffen ze drie jongens aan. Wat blijkt: de drie meiden werken in een club verkleed als man, en hadden blijkbaar geen tijd zich om te kleden. O, en uiteraard zijn de dames een stel knappe kerels. Een premisse als dit had veel erger uit kunnen pakken dan het daadwerkelijk doet, maar ik had het na een halve aflevering wel gezien.

Zover ben ik niet gekomen met Sayounara Ryuusei, Konnichiwa Jinsei a.k.a. Good Bye, Dragon Life. Over een machtige draak die na z'n dood reïncarneert als mens. En vanaf daar lijkt het gewoon weer een fantasieloze fantasy.

Mahoutsukai ni Narenakatta Onnanoko no Hanashi oftewel The Stories of Girls Who Couldn't Be Magicians, over (non?)magical girls op een magic high school, heeft dan in ieder geval nog z'n unieke vormgeving mee. Maar ook dat is toch niet genoeg om mijn aandacht vast te houden.

Kinoko Inu ofwel Kinokoinu Mushroom Pup draait om een (uiteraard) depressieve schrijver wiens hond is overleden. En dan duikt er in z'n tuin een roze paddenstoel op.....die na verloop van tijd verandert in een half-hond, half-paddenstoel? Weird, maar desondanks weinig interessant.

En dan zit ik nog met Trillion Game....waarvan ik oprecht nog even niet weet wat ik ermee aan moet. Ik had niet het geduld om de eerste aflevering uit te zitten, maar even door de twee beschikbare afleveringen heen skippend maakte het me ergens toch nieuwsgierig. Dus wellicht ga ik toch nog een tweede poging wagen...

En dan restten er nog twee van de donderdag en vrijdag waar ik nog niet aan toegekomen was....
WizardOfOss

Post by WizardOfOss »

Trillion Game overleeft in een herkansing toch de eerste ronde, al moet ik nog zien dat dit een blijvertje wordt. Ik zou het niet bepaald goed willen noemen, maar eerder vermakelijk onzinnig. Maar is dat genoeg voor 26 afleveringen?

Kekkon suru tte, Hontou desu ka oftewel 365 Days to the Wedding draait om een reisbureau wat een nieuw kantoor in Alaska gaat openen, en één van de huidige medewerkers zal daarheen gestuurd worden. En omdat Alaska wel een heel onpraktische stap is voor een ieder met een gezin gaat de voorkeur uit naar de ongetrouwde medewerkers. Ohara heeft zich al voorgenomen dan maar ointslag te nemen, tot collega Honjoji hem een voorstel doet: als ze nu gewoon met elkaar trouwen? Puur voor de schijn uiteraard, romantiek speelt geen rol. Op zich geen onaardige premisse, maar genoeg om een serie aan op te hangen? En uiteraard vallen ze uiteindelijk toch wel voor elkaar....

Dan NegaPosi Angler a.k.a. Negative Positive Angler, over een knul met een uitzichtloos leven, na een mislukte zelfmoordpoging krijgt ie ook nog te horen dat ie nog twee jaar te leven heeft, en hij wordt ook voortdurend opgejaagd door schuldeisers. En dan wordt hij opgevist door een stel hengelaars, en tegen wil en dank doet hij dan maar mee. Een beetje CGDCT, maar dan met de CG in een bijrol, en de CT als uitvlucht voor meer depressieve meuk. Niet slecht, maar interessant?

En dan hebben we ook nog Ao no Hako oftewel Blue Box, alweer de derde serie trouwens met direct twee afleveringen, is dat de nieuwe trend? Heb vooralsnog alleen de eerste gekeken, maar moet nog zien of ik nog aan die tweede begin. Het draait om Taiki, lid van het badmintonteam van een sterk op sport georiënteerde school, en Chinatsu, sterspeelster van het basketbalteam, waar Taiki stiekem wel een oogje op heeft. Maar dan vertrekken Chinatsu's ouders naar het buitenland.... Mooi gemaakte serie, maar ook deze weet me nog niet echt te overtuigen.

Kimi wa Meido-sama. a.k.a. You Are Ms. Servant. was dan gelukkig wel een makkelijke drop, al is het alleen maar omdat die Meido-sama uit de titel Truck-Kun dwarsligt.

En tot slot Party kara Tsuihou sareta Sono Chiyushi, Jitsu wa Saikyou ni Tsuki oftewel The Healer Who Was Banished From His Party, Is, in Fact, the Strongest. Met zo'n titel, is het dan vreemd dat ik er eigenlijk op voorhand al klaar mee ben?
WizardOfOss

Post by WizardOfOss »

Geen verrassingen bij Blue Lock vs. U-20 Japan, alles wat het eerste seizoen zo onzinnig en juist daardoor leuk maakte is gewoon weer terug.

Met Ranma ½ hebben we wederom een remake van een Takahashi Rumiko serie te pakken, en wederom lijkt dat goed uit te pakken. Ik heb nooit iets van de oorspronkelijke serie gezien, maar het wekt toch direct een gevoel van nostalgie op. Van wat ik begrijp was deze eerste aflevering zowat een frame-voor-frame remake, minus een paar tepels en bilnaden.....how times have changed...

Chi.: Chikyuu no Undou ni Tsuite oftewel Orb: On the Movements of the Earth stond totaal niet op mijn radar, maar is vooralsnog dé grote verrassing. Alweer de zoveelste serie dit seizoen die met 2 afleveringen begint, maar dit was de eerste van het stel waarbij ik direct die tweede ook moest kijken. In 15e eeuws niet-Polen is Rafal een 12-jarige modelleerling die de overstap naar de universiteit mag maken. En daar uiteraard theologie gaat studeren, want de kerk is alles. En dus ook geen ruimte voor z'n astronomie-hobby. Maar dan ontmoet hij Hubert, een vrijgelaten ketter met zo z'n eigen theorieën over astronomie, die alles wat Rafal dacht te weten op z'n kop zet. Historische non-fantasy series zien we al niet zoveel, en in dit geval wetenschap versus kerk? Count me in!
WizardOfOss

Post by WizardOfOss »

Nog van gisteren:

Geen verrassingen bij MF Ghost S2. Oké, de race scènes lijken iets spectaculairder dan ik me van het eerste seizoen kan herinneren, maar verder blijven alle tekortkomingen overeind: personages van vloeipapier en een totale afwezigheid van realisme in enige vorm. En toch ga ik het waarschijnlijk afkijken :?

Dat gaat zeker niet gebeuren met Tsuma, Shougakusei ni Naru oftewel TsumaSho, over een man gelukkig getrouwd en met een dochter, waarvan de vrouw sterft, maar dan 10 jaar later als een 10 jarig meisje weer terugkeert in z'n leven.....right. En ook Puniru wa Kawaii Slime a.k.a. Puniru is a Kawaii Slime, over een jochie die wat slijm maakt wat vervolgens tot leven komt is een makkelijke drop.

Dan vandaag verder, met allereerst twee sequels van shorts, te beginnen met Houkago Shounen Hanako-kun Part 2 oftewel After-School Hanako-kun Part 2. Typisch een serie die met 4 afleveringen van 10 minuutjes weet dat minder soms beter is. En dat gaat zeker ook op voor Hyakushou Kizoku 2nd Season a.ka. Noble Farmer Season 2, die bewijst dat een shitty begin niet erg hoeft te zijn.

En dan was er nog Yakuza Fiancé: Raise wa Tanin ga Ii, over Yoshino, de kleindochter van de machtigste yakuzabaas in Osaka die om de goede vrede te bewaren soortement wordt uitgehuwelijkt aan Kirishima, de kleinzoon van de grootste yakuzabaas in Tokyo. En hoewel beiden aan de oppervlakte hele brave burgers lijken laat Kirishima al snel z'n ware aard zien. En nadat Yoshino over die eerste schik heen is kan ze niet anders dan dat op gelijke toon te beantwoorden. Gaat wel een tweede kans krijgen.

Dat geduld had ik dan weer niet met Hoshifuru Oukoku no Nina oftewel Nina the Starry Bride over een straatarm weesmeisje dat plotseling als prinses door het leven gaat.
WizardOfOss

Post by WizardOfOss »

Nog twee van gisteren: Kabushikigaisha Magi-Lumière oftewel Magilumiere Magical Girls Inc. draait om een wereld waarin magical girls big business zijn met moderne technologie. Typisch zo'n opening dit niks verkeerd doet, maar ook niet echt iets doet om me nieuwsgierig te maken naar meer.

En daarnaast Haigakura wat weer insiratieloze fantasy nummer zoveel lijkt. Skip.
WizardOfOss

Post by WizardOfOss »

Youkai Gakkou no Sensei Hajimemashita! oftewel A Terrified Teacher at Ghoul School! viel me alleszins mee. Na op eerdere scholen te zijn weggejaagd wordt Haruaki leraar op een afgelegen school op een eiland. Maar kleine verrassing voor hem: z'n leerlingen zijn allen yokai! Genoeg voer voor grappen toch, zou je denken.

En dan was er ook nog Murai no Koi a.k.a. Murai in Love, een OVA die aan maand geleden al begonnen was, maar waar ik duidelijk niks aan gemist heb. Amper geanimeerde high school gag comedy...
WizardOfOss

Post by WizardOfOss »

Inmiddels ook de tweede aflevering van Trillion Game gezien, die bullshit zichzelf nog even een ronde verder.

Yarinaoshi Reijou wa Ryuutei Heika wo Kouryakuchuu a.k.a. The Do-Over Damsel Conquers The Dragon Emperor is weer een gevalltje shojo prinses verraden door verloofde maar krijgt een herkansing waarin ze haar lot kan proberen te veranderen. Gaap.

En ook de tweede aflevering van Acro Trip gezien, maar die wist toch niet het enthousiasme wat ik na de eerste aflevering had vast te houden. Die eerste aflevering leek serieus te beginnen met vervolgens een twist, maar nu is het gewoon full-on comedy, en teveel daarvan valt nu al in herhaling. De derde aflevering is er inmiddels ook alweer, nog maar zien of die de serie uit het gevarenhoekje weet te trekken.
Post Reply