Hier heb ik wel een verklaring voor: hoe groot een afbeelding gedrukt kan worden hangt grotendeels af van de resolutie van het origineel. Eigenlijk het enige wat echt goed groot gedrukt kan worden is beeldmateriaal dat door uitgevers zelf in drukkwaliteit wordt geleverd. Bij game is daar vaak simpel aan te komen: uitgevers hebben een portaal op de website waar dit materiaal gedownload kan worden. Screenshots van een HD-kwaliteit kun je nog wel redelijk groot drukken, maar bij al het oudere spul wordt de afbeelding al snel smoezelig. Manga-afbeeldingen zijn ook vaak lastig. De enige echte optie is zelf aanleveren. Niet alle schrijvers hebben de mogelijkheden van scans te maken van écht hoge kwaliteit.Een ander opmaakpuntje waar ik al eens vaker (ook nog op het forum) opmerkingen over heb geplaatst is het gebruik van afbeeldingen. Het motto lijkt daar vrij regelmatig "meer = beter". Dan zie je bij een artikel een shitload aan piepkleine plaatjes. En zeker als die dan ook nog allemaal tamelijk donker zijn heb ik soms echt geen idee waar ik naar zit te kijken.
Daarnaast is het zo dat AniWay graag veel verschillende aspecten van een besproken titel willen laten zien. Hoe kleiner de afbeeldingen, hoe meer je er kwijt kunt.
Dat is weleens voorgesteld en overwogen. De twee belangrijkste redenen om de artikelen niet soort bij soort te zetten waren toen:Daarnaast zijn er nog wel een paar dingetjes die ik persoonlijk waarschijnlijk anders zou doen. Ik zou bijvoorbeeld met een duidelijker rubricering werken, en zo ook duidelijker maken wat voor medium iets betreft. Gaat het over een animeserie, een film, een game? Nu ik inmiddels wat bekender ben niet alleen met de opzet van de AniWay maar zeker ook met hetgeen er allemaal beschreven wordt (bijvoorbeeld door te weten dat een LN en VN compleet verschillende dingen zijn) heb ik er minder moeite mee, maar in het begin lag dat toch wat anders. Hou anime bij anime, manga bij manga, games bij games, in plaats van alles ogenschijnlijk random door elkaar te husselen....
1. Er zijn regelmatig artikelen die in meerdere categorieën passen, bijvoorbeeld omdat ze zowel de manga als de anime bespreken.
2. Het is jammer als mensen complete segmenten van het blad overslaan. Er wordt toch stiekem gehoopt dat ze via het blad titels ontdekken die ze normaal niet zouden lezen/kijken/spelen.
3. Het was altijd al zo.
Ik heb ook weleens voorgesteld de individuele artikelen van labels te voorzien, bijvoorbeeld een driehoekje in de hoek, maar reden 1 maakt dat lastig. En belangrijker nog: het is meer dan even een labeltje plaatsen. Er moet worden nagedacht hoe het past bij de rest van de vormgeving; wat er aangepast moet worden om het binnen de huisstijl te laten passen.
In alle jaren dat ik bij AniWay heb gewerkt liepen we op onze tenen. De mensen die veranderingen konden doorvoeren hadden zelden de tijd en motivatie om erover na te denken. Bovendien waren er mensen met stem- of zelfs vetorecht die eigenlijk alles bij het oude wilden laten, omdat 'het altijd al zo is geweest'.
Veel sneller dan dit gaat niet lukken met een redactie die geheel uit vrijwilligers bestaat en een blad dat redelijk goedkoop gedrukt en verspreid moet worden. Drukken en verspreiden kost 10 dagen (en dat is om een of andere reden ook weleens 17 dagen geweest!). De week voor het aanleveren bij de drukker staat in het teken van puntjes op de i zetten en alle dingen doen die écht niet eerder konden. Dat is niet iets waar de medewerkers vrij van hun werk voor nemen, dus mensen werken hier in hun vrije uurtjes aan. In een week tijd kunnen we dus helemaal niet zo veel doen. Afhankelijk van hoe de uitzenden van de streamimpressieseries vallen, kan het zijn dat het echt een van de laatste artikelen is die wordt ingeleverd. (Zelf vind ik ze wel leuk, vooral om te kijken of de meningen mooi oud zijn geworden. Ik vond het zelf altijd grappig om er helemaal naast te zitten.)En nog iets wat ik ook al eens heb opgemerkt: ik zou proberen het moment van uitgave een paar weken te vervroegen zodat het iets meer aansluit op de seizoenen. Ik bedoel, ik heb net het nieuwste nummer ontvangen, inmiddels zitten de meeste series alweer voor driekwart op. Hoe interessant zijn de stream impressies dan nog? Zou iemand series die alweer bijna ten einde lopen nu alsnog oppakken? En voor reviews van series uit het voorgaande seizoen geldt enigszins hetzelfde, smeedt het ijzer als het heet is. Zijn we Rent-A-Girlfriend inmiddels niet al lang weer collectief vergeten? Nu weet ik uiteraard niet of dit logistiek überhaupt haalbaar zou zijn (hoeveel tijd zit er tussen schrijven en het moment dat ie in de brievenbus ligt?), en voor het grootste deel van het blad speelt actualiteit sowieso minder een rol, maar het zou naar mij idee meer gelegenheid geven op gehypete series mee te liften. Een paar keer heb ik de indruk gehad dat dat desondanks toch geprobeerd is, dan was er een prominent artikel over een lopende populaire anime.....maar dat beschreef dan puur de manga. Ergens begrijpelijk, een nog niet afgeronde serie leent zich niet voor een uitgebreide review, maar het voelt dan toch een beetje als een cop-out.
De keuze voor de manga in plaats van de anime-adaptatie kan verschillende redenen hebben:
1. De anime is hier niet legaal te zien
2. De redactie vermoed dat de lezers nog niet echt bekend zijn met de manga en willen die graag voorstellen
3. De anime dekt maar een zeer klein deel van de manga en eindigt zelfs met een 'ga de manga maar lezen, sukkels' einde
4. Meeliften op gehypete series doet niet bijzonder veel, want series worden vooral gehypet in bubbels
We/ze weten ook wel dat anime tegenwoordig heel anders wordt geconsumeerd. Veel kijkers van nu zijn titanen: series worden zo snel mogelijk naar binnen gepropt en vervolgens weer onverteerd uitgekotst, alsof men hoopt dat men op die manier ooit die ene parel zal ontdekken. Daar kun je als blad onmogelijk op inspelen. Wat het ook heel lastig maakt is dat er geen canon meer is. Iedereen doet zijn eigen ding. Je kunt dus nooit iedereen tevreden stellen, omdat iedereen animefan zijn zeer anders ervaart.
Wat ik altijd hoopte, was dat onze lezers genoeg van anime/manga/games houden om achterom te kijken en terug te lopen naar interessante titels die ze hebben gemist.
Ik weet natuurlijk niet precies hoe het nu bij AniWay gaat, maar ik heb toch 10+ jaar voor verschillende tijdschriften geschreven. Mocht je vragen hebben over hoe bepaalde dingen in de bladenindustrie werken, dan doe ik mijn best die vragen te beantwoorden :)Maar goed, als puntje bij paaltje komt heb ik ook geen idee hoe het samenstellen van zo'n magazine in z'n werk gaat, dus voor sommige zaken zal ook gewoon een goede reden zijn. Daarnaast, zoveel mensen, zoveel meningen. En bovenal: voor een blad wat door een vrij bescheiden groep vrijwilligers (toch?) wordt gemaakt vind ik het ondanks wat kritiekpuntjes altijd nog een knap staaltje werk. Zeker na alle verhalen hoe het er achter de schermen aan toe gaat.....