Films

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Films

Post by Ash Ketchum »

Knives Out: Nu pas!? Yep, ik kwam eigenlijk pas vrij laat achter het bestaan van deze film. Eigenlijk ga ik elk jaar er altijd maar vanuit dat de interessantste detectivefilms waarschijnlijk uit Japan komen: sowieso is er jaarlijks een Detective Conan film, maar vorig jaar was *de film* waar ik naar uitkeek Shijinso no Satsujin (zie paar posts hierboven). Knives Out daarentegen liep al een tijdje toen ik er voor het eerst van hoorde ^_^' Anyway, deze film neemt de vorm aan van een klassieke Christie detective, met de verdachte dood van een bekende detectiveschrijver die diezelfde nacht zijn kinderen en kleinkinderen allemaal een reden gaf om hem te vermoorden. De gentleman-detective Benoit is gevraagd om deze dood te onderzoeken, maar al vroeg verschuift de nadruk op het verhaal van Marta, de verpleegkundige die het slachtoffer verzorgde en die een curieuze 'ziekte' heeft waardoor ze moet kotsen als ze liegt. Benoit gebruikt haar een beetje als zijn Watson, maar Marta blijkt ook wat geheimpjes te hebben voor Benoit en voor een groot gedeelte van de film voelt het ook meer als een grappige thriller, met Marta die haar geheim wil verbergen voor Benoit terwijl ze hem ook 'helpt,' maar Benoit blijkt ook steeds dichter bij de waarheid te komen.

De film ziet er goed uit (het landgoed is echt prachtig en de ondervragingscenes aan het begin zijn erg leuk), maar als detectiverhaal is het vooral... okay? Het doet niets fout, maar ik kan nou ook niet zeggen dat het qua detectiveplot ook maar ergens uitblinkt. Alle plot-twists zag je van ver aankomen, al moet ik toegeven dat ik heeeeeeel erg opgelucht was toen ze al vroeg het geheim van Marta onthulden aan de kijker, want ik was echt bang dat dat *de grote verrassing* zou worden terwijl het meteen al zo duidelijk was...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Films

Post by Ash Ketchum »

Universal heeft z'n oude z/w monsterfilms op Youtube gezet, dus gister maar eens Dracula (1931, met Bela Lugosi) gekeken. Het is natuurlijk zo'n film die zo ontzettend beroemd is dat je geheid wat stukjes kent en verwijzingen ernaar hebt gezien in andere populaire media, maar ik had hem nog nooit helemaal gezien. Voor de moderne kijker zal er wel weinig echt 'horror'-achtigs aan zijn, maar het was toch leuk om 'm een keer helemaal gezien te hebben. Ik heb niet zoveel z/w films gezien, maar de sets zagen er wel echt graaf uit.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Films

Post by Ash Ketchum »

Gister het Japanse hoorspel van Star Wars geluisterd, een officiele bewerking van A New Hope uit 1978. De bewerking is trouw aan de film, maar dit is waarschijnlijk wel het dichtste bij wat je een 'anime Star Wars' zou kunnen noemen? Het heeft namelijk een all-star cast van hele bekende stemacteurs. Door Akira Kamiya (Kenshiro van Fist of the North Star/Ryo in City Hunter) klinkt Luke Skywalker meteen een stuk sterker, Goro Naya (Zenigata van Lupin) is wel okay als Obi Wan, maar ik kon vooral Grand Moff Tarkin moeilijk serieus nemen, want door Yasuo Yamada (Lupin) klinkt het gewoon alsof Lupin zich heeft vermomd als Tarkin!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Films

Post by Ash Ketchum »

Gyakuten no Gold Medal (Turnabout Gold Medal): Niet echt een film, maar een video-opname van een theaterstuk, gebaseerd op de Ace Attorney games (pheh!). Er bestaan meerdere toneelstukken van Ace Attorney, en zelfs Takarazuka musicals, maar dit is de meest recente, uit 2019 (in lente 2020 zouden ze het vervolg op Gold Medal spelen, maar toen kwam er een pandemie...). Het verhaal gaat over de Justitiële Olympische Spelen, georganiseerd door de Internationale Unie van Justitie. Vele bekende gezichten zoals Phoenix, Edgeworth en Franziska komen hier om te strijden voor een gouden medaille, maar tijdens de uitreiking wordt een van de deelnemers vermoord. Aanvankelijk lijkt het dat de leider van een demonstratiegroep de dader is, maar Phoenix is vrij zeker dat er meer achter de zaak zit en wordt haar advocaat in de ad-hoc rechtszaak die tegen haar wordt gehouden.

Ik heb volgens mij alle toneelstukken van Ace Attorney gekeken en deze was... niet zo goed als de voorgaande drie (die van een andere producent kwamen). Nu zijn alle Ace Attorney toneelstukken wel grotendeels fanservice en zijn veel scenes er gewoon om de bekende gezichten in grappige momenten te plaatsen (zoals Edgeworth die zich moet vermommen als Phoenix), maar hier was vooral de eerste helft tergend traag. Het hele stuk is ruim twee uur, maar het mysterie begint pas ongeveer een uur in het stuk, daarvoor zit je te kijken naar freestyle rap battles tussen Phoenix en Edgeworth en zo... Als detectivetoneelstuk was deze ook wel beduidend minder boeiend dan de voorgaande drie.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Films

Post by Ash Ketchum »

Rurouni Kenshin The Final: De eerste van de twee nieuwe Kenshin live action films die deze zomer uitkwamen. Dit is de vierde film, die de Jinchu arc behandelt, terwijl de vijfde en laatste film The Beginning het flashback gedeelte van de serie behandelt (wat dus overeenkomt met de OVA Trust & Betrayal). Ik ken alleen flarden van de originele Jinchu arc, dus ik kan moeilijk zeggen hoe goed het het bronmateriaal in een film van ruim twee uur heeft kunnen proppen, maar ik heb me in elk geval prima vermaakt. De cast/team is hetzelfde als van de voorgaande films, wat al echt goede verfilmingen waren, dus verrassend was de hoge kwaliteit natuurlijk niet. De hoogtepunten van deze films blijven toch de vechtscenes, die prima op een overtuigende manier de gevechten uit de manga tot leven brengen door middel van praktische effecten/wire action, zodat het neeeeeet nog een beetje realistisch aanvoelt maar toch dat over-the-top-achtige heeft. Het laatste gevecht was vooral top: je ziet echt dat de twee totaal andere zwaardvechtstijlen hebben en er zitten echt gave stunts tussen.

Ik twijfel nog of ik (binnenkort) The Beginning ga kijken: ik ken dat verhaal al van de OVA en sowieso zie je al de belangrijkste momenten daaruit als flashbacks in The Final. Wel leuk gedaan met die volgorde, zodat de laatste Kenshin film nu weer aansluit op de eerste film.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Films

Post by Tamara »

Ik ken alleen flarden van de originele Jinchu arc, dus ik kan moeilijk zeggen hoe goed het het bronmateriaal in een film van ruim twee uur heeft kunnen proppen, maar ik heb me in elk geval prima vermaakt.
Dat is het mooie aan Rurouni Kenshin: we hebben een goede reden om ons geen zorgen meer te maken om het bronmateriaal.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Films

Post by Ash Ketchum »

En toch maar deze week nog Rurouni Kenshin The Beginning gekeken. Dit verhaal (over hoe Kenshin z'n litteken krijgt en de link met de vijand in The Final) is natuurlijk veel beter geschikt voor een enkele film dan al die lange arcs, dus als je dit bijvoorbeeld al kent van de OVA, dan zal je het meeste wel heel bekend voorkomen en weinig veranderingen zien. Belangrijke scenes uit deze film worden sowieso al gebruikt in The Final, dus ik heb het eigenlijk meer op de achtergrond laten lopen en alleen opgelet bij de actiescenes, waarvan er weliswaar wel minder zijn dan voorgaande films, maar omdat dit een prequel is over de tijd dat Kenshin de Hitokiri Battosai was, is het meteen een stuk bloederiger: de openingsscene met Kenshin ziet er echt gaaf uit. De hele atmosfeer van deze film is sowieso wel duisterder en het werkt wel mooi als afsluiter van de filmreeks, aangezien het eindigt met de laatste veldslag waarin het shogunaat verslagen werd: de eerste film begint dan weer een paar jaar hierna. Interessant dat dit nog wel een bioscoopfilm is geworden. Zo'n tien jaar geleden was het best populair in Japan om dit soort films ook te hypen met televisiespecials van filmlengte die een grote bioscoop release ondersteunden (zoals met Galileo, Trick en zo), maar de laatste jaren zie je dat hetzelfde soort producties gewoon n de bioscoop (ik moest ook denken aan The Scarlet Alibi, een Detective Conan compilatiefilm die de film van dit jaar ondersteunde en ook een eigen bioscoop release kreeg).

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Films

Post by Ash Ketchum »

Detective Chinatown 3: De eerste Detective Chinatown was een best goede detective-komedie, de tweede wat minder, dus het kon beide kanten op met deze derde film. Qin Feng (briljante fan van detectives) en zijn (verre, verre) oom Tang Ren (het domme troublemaker-type) worden naar Japan gehaald door Noda, een stinkend rijke detective die ze in de vorige film hebben leren kennen (en acteur Satoshi Tsumabuki heeft in de tussentijd meteen ook Mandarijn geleerd want hij heeft best wel wat zinnen waarin hij alleen Chinees spreekt met de helden in tegenstelling tot de vorige film). Het trio wordt ingehuurd door een yakuza-baas, die wordt verdacht van een moord op een rivaliserende maffiabaas uit Zuid-Oost Azië. De twee hadden wat zaken te bespreken in een paviljoen dat in een groot vijver ligt: er is maar een weg naar het paviljoen (met een camera bij de ingang van de brug) en de leden van beide bendes stonden meteen buiten het paviljoen te wachten. Maar na het geluid van brekend glas en een schreeuw rende iedereen naar binnen en bleek de andere maffiabaas neergestoken met een stuk glas van een glazen scherm dat was omver gegooid. Omdat er verder niemand in het paviljoen was en alle uitgangen onder observatie waren, is de yakuza-baas de enige verdachte en zijn rechtszaak is er al in een week.

Ik vind de eerste Detective Chinatown toch nog wel het leukst, maar deze had ook wel z'n momenten als een grappige actie-detective film. Het voelt wel erg uitgerekt: je hebt de gesloten kamermoord waar Qin, Tang Ren en Noda aan werken, maar tussendoor komt er opeens een tweede verhaallijn tussen die meer te maken heeft met voorgaande films en meer lijkt op een opzetje voor de vervolgen, maar het lijkt plots alsof je een compleet andere film volgt omdat het over iets compleet anders gaat. Pas op het laatst gaat het dan weer over de aanvankelijke moord. De films hebben altijd al strip-achtige sfeertje gehad, maar dit keer merk je het wel erg omdat de film zich in Tokyo afspeelt en er dus veel manga/anime verwijzingen zijn.

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Films

Post by yatagarasu »

Op mijn lijst met te kijken live action films/ series.

Liar Game (stylized as LIAR GAME) is a Japanese manga series written and illustrated by Shinobu Kaitani. It was serialized in Shueisha's seinen manga magazine Weekly Young Jump from February 2005 to January 2015. It was adapted into a Japanese television series in 2007, with a second season which ran from 2009 to 2010. It was also adapted into two live action films; Liar Game: The Final Stage in 2010 and Liar Game: Reborn in 2012. A South Korean television series adaptation aired in 2014.

En de live action van Ace Attorney:

A 2012 live-action film adaptation of the first game, titled Ace Attorney, was produced at the film studio Toei and directed by Takashi Miike.
Image

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Films

Post by Ash Ketchum »

Beide zijn aanraders wat mij betreft! Ik vind de Liar Game drama sowieso veel beter dan de manga. De eerste twee series staan volgens mij nog steeds op Crunchyroll. De eerste serie vormt op zich al een redelijk afgesloten verhaal, dus prima te doen met maar zo'n 9, 10 afleveringen als je het eerst even wil uitproberen. Het verhaal van de tweede reeks daarentegen wordt afgesloten in de eerste film (The Final Stage), wat dan in principe de afsluiter is van de gehele reeks. Reborn was een semi-reboot, maar dat ging uiteindelijk nergens naar toe en was ook niet zo leuk als de voorgaande producties. The Final Stage had ik destijds nog in de bios gezien!

(Wat nog wel raar was. Was tijdens een jaar studeren in Japan, tijdens de vakantie/vrije tijd voor het nieuwe semester begon. Een Koreaanse studiegenoot had heel plots besloten te stoppen met het progamma en terug te gaan, maar er waren nog maar weinig mensen van onze klas aanwezig in de dorm omdat iedereen aan het reizen was/bezoek thuis en niemand wist van z'n plannen om te terug te gaan, dus uiteindelijk waren van onze klas alleen ik en nog een meisje er om hem bij de haven uit te zwaaien. En toen-ie weg was, besloten we maar naar Liar Game The Final Stage te gaan omdat we toch al dicht bij de bioscoop waren en we beiden de tweede reeks op televisie hadden gevolgd XD)

De Ace Attorney film is ook prima! Sommige mensen zeuren dat het niet precies hetzelfde is als de games, wat ik niet helemaal begrijp want dan kan je net zo goed de games spelen. De film heeft echt een eigen smoel, maar weet toch de sfeer goed over te brengen van Ace Attorney op z'n eigen wijze.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Films

Post by Ash Ketchum »

Image

Yurei Deka (De Spookdetective) is een Takarazuka Revue musical (Tsukigumi), gebaseerd op de gelijknamige detectiveroman van Alice Arisugawa. Het gaat over een Tatsuya, een rechercheur die bezig is met een onderzoek naar de moord op een collega, maar dan wordt Takuya door z'n baas neergeschoten. Takuya blijft echter als spook rondhangen. Toevallig (?) blijkt een collega uit een familie van mediums te komen en hij is de enige die nog met Tatsuya kan spreken, en samen proberen ze Tatsuya's moord op te lossen, maar dan wordt Tatsuya's baas zelf neergeschoten gevonden in een verhoorkamer op het bureau, maar er is geen wapen en niemand heeft de dader gezien bij het verlaten van de kamer. En natuurlijk is dit een Takarazuka musical, dus is er veel aandacht voor het feit dat Tatsuya's verloofde hem ongelooflijk veel mist, maar dat hij niets voor haar kan doen en wordt er natuurlijk veel gedanst en gezongen, en wordt er bijvoorbeeld zelfs een getuigenis gezongen. Ik heb niet heel veel Takarazuka musicals gezien en ik ken het originele boek ook niet, maar dit was best leuk!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Films

Post by Ash Ketchum »

Image

City Hunter: Nusumareta XYZ (City Hunter: De Gestolen XYZ) is de Takarazuka musical van City Hunter van vorig jaar. Het is lichtjes gebaseerd op een van de latere arcs uit de manga met Mick Angel en Kaibara, maar ook met elementen uit vroegere verhalen (zoals de General van de Union Teope). Eigenlijk wel grappig dat een reeks over een rokkenjager door Takarazuka wordt gedaan. Heb me verder prima vermaakt: het voelt erg als City Hunter aan al wordt er soms opeens gezongen en gedanst (maar er wordt ook City Hunter ~ Ai yo Kienaide en Get Wild gezongen!). Opvallend veel "bijpersonages" die ook langskwamen zoals Doc, Reika (net als de rest van de Nogami's!) en die ene dievegge die ook in Cat's Eye werkt. Als een fan van CH heb ik weinig te klagen hierover.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Films

Post by Ash Ketchum »

Gister The Batman gezien. Ik had al gehoord dat deze film meer aandacht zou geven aan Batman als detective, maar dit was gewoon echt een film noir mysterie, maar dan met Batman. Met ietsjes minder actiescenes dan je normaliter zou verwachten van een Batman film, voelt deze film dan ook wel uniek aan (in vergelijking met andere Batman films). Het heeft qua verhaal ook wel overeenkomsten met Telltale Batman (het eerste deel) en qua sfeer/focus op de onderwereld en corruptie van Gotham met de eerdere afleveringen van de tv-serie Gotham (voordat die reeks toch maar besloot heel erg stripachtig te worden), maar heeft toch z'n eigen vibe. Hij was wel erg lang: hij tikt de drie uur nog net niet aan, maar zelfs tijdens het kijken had ik wel soms het gevoel dat dit specifiek verhaal eigenlijk net zo goed als een tv-reeks (met meerdere afleveringen) verteld had kunnen worden en dat het dan qua tempo misschien wat beter had gelopen.

Post Reply