Zomer 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Zomer 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

De mussen vallen inmiddels alweer van het dak, maar toch echt nog even een paar weken geduld tot de zomer écht begint: https://anichart.net/Summer-2021

En ik moet zeggen: vooralsnog is mijn reactie op het gebodene tamelijk koeltjes. Zeker na het sterke winter- en overvolle lenteseizoen lijkt het nu toch vrij mager. Wat ergens ook wel weer een opluchting is, het werd een domweg beetje teveel van het goede....

Allereerst de vervolgen. Mushoku Tensei is reeds doorgeschoven naar de herfst, waardoor er nog maar twee overblijven: Hamefura en het langverwachte Kobayashi-san Chi no Maidragon S.

Maar verder? Eh....vooral weer heel veel generiek klinkende isekai, sequels van series waarvan ik niks gekeken heb, en eigenlijk bar weinig wat m'n aandacht weet te trekken, veelal vooral door de studio:
  • Sonny Boy: soort van scifi-isekai door Madhouse
  • Shiroi Suna no Aquatope: iets met een mysterieus aquarium, door P.A. Works
  • Vanitas no Carte: Vampieren door Bones
  • Ore, Tsushima: iets vaags met katten....
  • Bokutachi no Remake: tijdreizen om je leven over te doen lijkt de nieuwe trend te worden?

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Zomer 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by Tamara »

Valt een beetje tegen in vergelijking met dit seizoen. Misschien maar goed ook, want ik loop een beetje achter. Van die lijst lijkt alleen Sonny Boy op dit moment een potentiële dit-moet-je-zien.

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Zomer 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by Gurenn »

Ik hoop dat Higurashi no Naku Koro ni Sotsu beter is dan de voorganger.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Zomer 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Ik moet nog even werk gaan maken van de reviews van afgelopen seizoen, maar de zomer is gisteren officieel begonnen!

Allereerst met Peach Boy Riverside, een fantasyserie die schijnbaar een connectie zou moeten hebben met folkloreheld Momotaro. Niet dat ik daar nu zo bekend mee ben, en de serie doet ook niet aan uitgebreide expositie. We vallen gewoon middenin het verhaal wanneer ex-prinses(?) Sally half-mens bunnygirl Frau ontmoet. En al snel merkt dat haar soort bij de andere mensen niet zo geliefd is. Maar als er vervolgens een oger-kip verslagen moet worden blijkt ze wel haar mannetje te staan. En als hun volgende bestemming eveneens door twee ogers bedreigd wordt blijken ook in Sally wat onvermoede krachten te schuilen. Deze eerste aflevering is nog wat vaag, zowel qua achtergrond van de personages als qua toon. Er zit wat flauwe humor in, enige fanservice (tentakels!) maar er worden ook een paar mensen letterlijk tot pulp geslagen. Niet direct overtuigend, maar kan ik nog wel een tweede kans geven.

Weinig kans dat dat nog gaat gebeuren met Scarlet Nexus. De wereld wordt bedreigd door vreemde monsters genaamd Others, er is uiteraard een leger specifiek om die Others te bestrijden, en onze protagonisten komen als broekies daarbij net kijken. Heel origineel allemaal. Nee, de inspiratie-deeltjes zijn duidelijk alleen geland op de bedenker van de werkelijk bizarre monsters, maar voor de rest gaat het me weinig moeite kosten dit weer te vergeten.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Zomer 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Nou, de vrijdagavond lijkt ook dit seizoen toch weer redelijk bezet...

Allereerst Vanitas no Karte oftewel The Case Study of Vanitas. Vampierjagers in fictie zijn er genoeg. Maar een vampierdokter? Da's wat nieuws. Maar in een wereld waar vampieren hun bloedlust schijnbaar zodanig kunnen controleren dat hun hele bestaan slechts roddels lijken is dat de rol van titelfiguur Vanitas: ontspoorde vampiers weer tot zinnen brengen. We zien dit echter vanuit het perspectief van Noë, wanneer op een luchtschip in eerste instantie elkaars tegenstander zijn als een andere vampier berserk gaat. Een 19e eeuws Parijs, vampieren, productie door Bones: veel stijlvoller dan dit wordt het niet....

Vervolgens Kanojo mo Kanojo, a.k.a. Girlfriend, Girlfriend. Een high school harem rom-com waarin de MP zowaar de serie begint met een vriendin waar hij zielsveel van houdt! Wat echter een probleem is als een ander meisje in woord en $$$-bento haar liefde voor hem betuigd. En als hij haar dan niet wil afwijzen en evenmin z'n vriendin wil bedriegen zit er maar één ding op: good old polygamie! Nou ja, polyamorie, het is geen ToniKawa. O, en om te zorgen dat ze elkaar wat beter leren kennen gaan ze wel direct met drieën samenwonen. En afgaand op de OP gaat het daar niet bij blijven. Deze aflevering had enigszins een valse start, na de cold open had ik het eigenlijk al opgegeven en ben ik fast forward er doorheen gaan skippen. Om uiteindelijk alsnog de aflevering in z'n geheel te bekijken. En ergens beviel het me toch wel. Dus gaat nog wel een tweede kans krijgen.

Geen twijfels daarentegen bij Otome Game no Hametsu Flag shika Nai Akuyaku Reijou ni Tensei shiteshimatta... X oftewel My Next Life as a Villainess: All Routes Lead to Doom! of lekker kort Hamefura of nog makkelijker Bakarina. Ook al had de eerste serie een mooi afgerond verhaal, er valt vast meer uit deze groep personages te putten. En goed om te zien dat het met de vrouwelijke intuïtie van Katarina nog steeds wel snor zit....

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Zomer 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Weer een waarschijnlijke afvaller: Genjitsu Shugi Yuusha no Oukoku Saikenki oftewel How a Realist Hero Rebuilt the Kingdom. Het deed me nog het meest denken aan die high school prodigies isekai van een tijdje geleden, alleen dan zonder diens idiote bravoure. Maar of dat het nu daadwerkelijk beter maakt? Eerder saaier...

Bokutachi no Remake a.k.a. Remake our Life! was ook een hele zit, deels ook omdat deze begint met een aflevering van 50 minuten. Of dat nu echt nodig was? Mwah, volgens mij had dit ook prima in tweeën geknipt kunnen worden. Het draait om Kyoya, een 28-jarige die met z'n carrière in de game-industrie (en eigenlijk z'n hele leven) op een dood spoor zit. Deels omdat hij ooit eerder niet heeft durven kiezen voor een kunstacademie maar naar een meer algemene universiteit is gegaan. En jawel hoor, op een dag wordt hij wakker en is hij 10 jaar terug in de tijd gegaan zodat hij alles kan overdoen. Hoe en waarom? Who cares. Tijdreizen lijkt haast een nieuwe trend te worden, al is dit uiteraard een totaal andere invulling van dit concept dan Tokyo Revengers. En ook al kan het me nog niet helemaal overtuigen, ook deze wil ik nog wel een kansje gunnen.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Zomer 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by Ash Ketchum »

The Case Study of Vanitas wordt denk ik de titel waarvan ik dan steeds denk dat ik de manga wil lezen, en uiteindelijk aan het eind van dit seizoen ik toch maar de anime kijk ~_~

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Zomer 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Je kan ook nog wachten op een live-action versie natuurlijk :lol:

OT: nog verder met het zaterdag-aanbod: ik had geen hoge verwachtingen van Re-Main, klonk als een doorsnee high school sportserie over een niet bijster interessante sport: waterpolo. Deze eerste aflevering me desondanks toch positief te verrassen, vooralsnog speelt de sport nog maar nauwelijks een rol maar draait het meer om het grote drama: toptalent Minato raakte met z'n moeder en zusje betrokken bij een verkeersongeval, heeft een half jaar in coma gelegen en is 3 jaar van z'n geheugen kwijt. En hoewel dat op zichzelf een tamelijk uitgekauwde trope kan zijn lijkt de uitwerking hier niet al te gemakzuchtig: simpel gezegd is Minato z'n gehele middle school-periode "kwijt", herkent niemand daarvan meer maar is ook drie jaar schoolkennis en levenservaring kwijt. O, en weet ook geen bal meer van waterpolo. En ook de rest van de familie is het ongeval niet in de koude kleren gaan zitten. Uiteindelijk zal het er vast wel om gaan draaien hoe hij z'n talent weer terugvindt, maar dat wil ik nog wel even aanzien. O, en productie door Mappa helpt uiteraard ook een handje.

Bij Shinigami Bocchan to Kuro Maid a.k.a. The Duke of Death and His Maid gaat het waarschijnlijk bij deze ene aflevering blijven. Op zich een intrigerend uitgangspunt, een joch dat door een heks vervloekt is waardoor alles en iedereen wat hij aanraakt direct sterft. En dus woont hij afgezonderd van zijn familie alleen met zijn maid. Die niks liever doet dan hem voortdurend te teasen. En dat veroorzaakt vooral de nodige tonal whiplash, een komisch romantisch mysterie met een vleugje ecchi. En qua stijl doet het me vooral aan Hi Score Girl denken (blijkt dezelfde regisseur te zijn, bronmateriaal opmerkelijk genoeg wel van een andere mangaka), dat helpt in dit geval ook niet mee.

Kageki Shoujo!! pakte dan weer een stuk beter uit. Het draait om Ai, een voormalig idol van niet-AKB48 die (zowaar eens best begrijpelijk) mannen liever uit de weg gaat, en de boomlange genki girl met kabuki-achtergrond Sarasa die zich de opleiding van de niet-Takarazuka Revue weten binnen te werken. Het lijkt een niet al te onrealistisch kijkje achter de schermen te gaan worden wat zich desondanks ook weer niet té serieus neemt. Mag zeker door naar de tweede ronde.

Dat moet ik voor Seirei Gensouki oftewel Spirit Chronicles nog maar zien. Alweer een isekai waarbij ik me vooralsnog afvraag wat dat hier toevoegt, over een knul die na een harde kennismaking met trein-kun reïncarneert als een jochie in de sloppenwijken van een fantasywereld. Alwaar al snel blijkt dat hij over magische krachten beschikt, mede daardoor een ontvoerde prinses weet te redden en zo na een initieel niet zo vriendelijke ontvangst toch op audiëntie bij de koning mag. En gezien de titel van de volgende aflevering blijkbaar meteen door mag naar de magic academy. Op zichzelf niet eens een heel verkeerde openingsaflevering, maar ik heb nu al het gevoel dat het er niet interessanter op gaat worden. Daarnaast ook wel een tikje apart om een typische fantasywereld te zien met dingen als golfplaten en schemerlampen....

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Zomer 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

En nog twee tegenvallers:

Allereerst Uramichi Oniisan oftewel Life Lessons with Uramichi-Oniisan. Over een presentator van een kinderprogramma die er slechts de helft van de tijd in slaagt z'n depressieve volwassen leventje te verbergen. En z'n collega-presentatoren zijn nauwelijks minder gekneusd. Wellicht leuk materiaal voor een short, maar een enkele aflevering is zo al lang en ik zie ook niet hoe dit een heel seizoen leuk gaat blijven.

En over lange afleveringen gesproken, ook Tantei wa Mou, Shindeiru. a.k.a. The Detective Is Already Dead meende er een dubbele openingsaflevering tegenaan te gooien. Dat zou toch genoeg zijn om tenminste de titel te verklaren. Een knul die een wandelende magneet voor problemen lijkt wordt tijdens een (al niet bepaald vrijwillige) vlucht ongevraagd gebombardeerd tot de sidekick van schattige superdetective Siesta voor het oplossen van een kaping. En eenmaal weer veilig aan de grond trekt ze ongevraagd bij hem in in haar poging hem tot haar vaste Watson te maken, en lossen ze een mysterie op school op. O ja, plots schijnt ze, niet geheel onverwacht uiteraard, dood te zijn. Hoe? Wat? Waar? Waarom? Sorry, dat was het voor deze week.....kijk volgende week maar weer! Nou, twijfelachtig...

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Zomer 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Kobayashi-san Chi no Maid Dragon S was voor het grootste deel een erg fijne terugkeer met alles wat de eerste reeks ook zo leuk maakte, en Ilulu lijkt op zich ook een leuke toevoeging. Maar toch ook twee dingen die de serie juist niet nodig had: een regelrechte cliffhanger (en ik hoop toch dat we de titel van de volgende aflevering niet te letterlijk moeten nemen....) en het toch wel flink gestegen fanservice-gehalte....

Tsuki ga Michibiku Isekai Dochu a.k. Tsukimichi -Moonlit Fantasy- (of toch maar Ugly Face Isekai) pakt inderdaad aanzienlijk beter uit dan de uitgekauwde premisse deed vermoeden: knul wordt als held naar een andere wereld gesummoned, irritante godin vind dat ie een lelijke kop heeft en verbant hem daarom maar naar een uithoek van die wereld, tussen de orcs en miss Piggy's. Ik was nog even bang voor een wannabe-Konosuba, maar ook dat valt uiteindelijk heel erg mee. En hé, weer een leuke dragon girl :D . Mag nog wel even door naar de volgende ronde.

Cheat Kusushi no Slow Life - Isekai ni Tsukurō Drugstore oftewel Drugstore in Another World: The Slow Life of a Cheat Pharmacist werkte al snel op m'n zenuwen dus voortijdig afgehaakt. Eén isekai op een dag is genoeg en die andere is duidelijk beter.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Zomer 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Shiroi Suna no Aquatope oftewel The Aquatope on White Sand doet me toch denken dat ik destijds op Okinawa het verkeerde aquarium bezocht heb. Na het in Tokyo niet te hebben gered als idol heeft Fuuka geen zin in een feestje om haar terugkeer in Morioka te vieren, en besluit daarom maar om naar Okinawa te vliegen. En komt na wat omzwervingen in het genoemde aquarium terecht, alwaar ze al snel ontdekt dat daar wat eigenaardige dingen gebeuren. En als Kukuru haar dan verteld dat het aquarium personeel tekort komt laat het vervolg zich raden. Lijkt een lekker kalme serie met een magische twist te worden, en zoiets is bij P.A. Works uiteraard wel in goede handen.

Peach Boy Riverside lijkt daarnaast toch ook wel een blijvertje te worden.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Zomer 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Nou, Meikyuu Black Company gaat hem niet worden. Etterbuil Kinji heeft z'n schaapjes goed op het droge wanneer hij plots geïsekaid wordt. Alwaar hij ineens moet beulen in een mijn. En al snel methodes weet te vinden om anderen het zware werk te laten opknappen terwijl hij met de eer strijkt. Wat uiteraard niet lang goed gaat. Niet bijzonder grappig, en de karakters zijn ofwel bloedirritant (Kinji) ofwel volstrekt oninteressant (de rest). En uiteraard blijft de grote vraag hoezeer Silver Link zelf een black company is....

Vanitas no Karte daarentegen blijft ook in z'n tweede aflevering prima overeind, en Kanojo mo Kanojo krijgt nog steeds het voordeel van de twijfel.
Last edited by WizardOfOss on Sat Jul 10, 2021 22:11, edited 1 time in total.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Zomer 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Oké, D_Cide Traumerei the Animation was weer typisch zo'n serie waar ik vanwege de idiote titel al met zéér lage verwachtingen in dook, akelig snel akelig snel door had dat die verwachtingen ook volkomen waargemaakt werden, maar die ik toch heb afgekeken vooral om te zien hóe erg het ging zijn. En dan moet ik toch zeggen dat Ex-Arm dat enigszins verpest heeft, want daarmee vergeleken valt bijna alles nog mee. Onze protagonist met een vage tragische backstory lijkt in z'n slaap te worden geïsekaid naar een vage wereld met bizarre monsters, maar dat blijkt allemaal slechts een droom. Echter, de volgende dag manifesteert aspecten daarvan zich in de echte wereld, en blijken die monsters te worden bevochten door Knocker-Ups. Right. Dat alles in zeer bedenkelijke CG en met monsterdesigns die tot de meest absurde behoren die ik ooit in anime (of daarbuiten) gezien heb. Brrr....

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Zomer 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Goh, wat een rust hè? Tsja, er was de afgelopen dagen zo weinig nieuws dat ik domweg vergat dit draadje te updaten. Maar goed, toch nog twee aanvullingen....

Allereerst Ore, Tsushima. Een tamelijk vage supershort over een kat. Een pratende kat. En met minimale animatie. Dit is duidelijk niet van het niveau van Inu to Neko, maar bij gebrek aan andere shorts wil ik dit wel anderhalve minuut per week gunnen.

En dan Deatte 5-byou de Battle oftewel Battle Game in 5 Seconds. Opmerkelijk genoeg een serie die ik schijnbaar ooit al eens als "plan to watch" op MAL had toegevoegd, iets wat ik eigenlijk nooit doe met nieuwe series, en werkelijk geen flauw idee waarom nu dan ineens wel. Zeker omdat dit op voorhand al een kansloze zaak leek: de zoveelste death game anime, met een een dweil van een protagonist die blijkbaar zo verveeld is dat hij pas opleeft als er plots een moordlustige maniak achter hem aan komt, een bloedirritante catgirl-antagoniste, vele bordkartonnen tegenspelers, uiteraard een flinke uitlegscene met uiteraard ook een te ongeduldige idioot waarmee het uiteraard slecht afloopt. En natuurlijk krijgt iedere deelnemer een unieke "ability". O, en de animatie en character designs zijn ook zo middelmatig als maar zijn kan. En toch beviel dit me beter dan verwacht. Deels als een soort guilty pleasure, maar deels ben ik ook oprecht benieuwd wat ze met de toch wel interessante ability van de protagonist gaan doen. Mag dus nog wel een weekje door.

Voor de rest overleven vooralsnog alle oranje aangeduide series de tweede ronde, en liggen alle rode er definitief uit.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Zomer 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by Ash Ketchum »

MIsschien dat ik The Detective Is Already Dead nog probeer, maar ik wacht weer wel tot het einde van het seizoen om te horen wat de moeite waard is ^_~

(Oh ja, laat ik eens met Odd Taxi beginnen)

Post Reply