Lente 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Nou, voor wie naast Spider Isekai nog behoefte heeft aan een extra dosis Yuki Aoi nodig heeft is er nu Slime Taoshite 300-nen, Shiranai Uchi ni Level Max ni Nattemashita oftewel I've Been Killing Slimes for 300 Years and Maxed Out My Level. Eveneens een isekai, maar deze keer was ze een kantoorslaaf die na karoshi een nieuwe kans krijgt, en twee wensen heeft: eeuwig leven en altijd jong blijven. Heel even had ik gedacht dat de god van dienst haar dan ook in een slime zou veranderen, maar nee, ze wordt gewoon een heks level 1, dus niks bijzonders. En als makkelijke kostwinning om gewoon een lekker lui leventje te kunnen leiden doodt ze zo 25 slimes per dag. En doet dat 300 jaar. En blijkt dan ineens supersterk te zijn. En als dat dan uitlekt is het gedaan met haar rustige leventje.... Heel origineel is het allemaal niet, maar het voelt als een aangename isekai in de trant van BOFURI of Average Isekai, dat bevalt me ergens wel. Blijft het uiteraard alleen wachten op een confrontatie met Rimuru :lol:

Godzilla: Singular Point begint ook zeker veelbelovend. Ja, het zal uiteindelijk wel over een uit z'n krachten gegroeide hagedis gaan, maar vooralsnog moeten we het doen met mysterieuze radiosignalen en de mensen die dat onderzoeken. O, en een onderzoeksinstituut met wat geheimen. Een bedrijf met een maffe baas en een grote robot. En een matsuri met een ongenode gast. O, en een irritant stukje AI-software dat haast wel verre familie van Clippy moet zijn. Nog geen echt groots spektakel dus, maar de manier waarop dit wordt opgebouwd kan ik wel waarderen. En een coproductie door Bones en Orange, dus op visueel vlak valt ook niks te klagen. Enige nadeel: voorlopig zijn we hiervoor nog aangewezen op echte ouderwetse fansubs.....

Ik heb eigenlijk nog geen idee wat ik nu van Shadows House moet gaan verwachten, maar wat ik heb gezien bevalt me desondanks prima. Het draait om een familie van "shadows", mensen zonder gezicht maar egaal zwart, het enige waarmee ze (negatieve) emotie tonen is door roet uit te stoten. En als bedienden (voornamelijk roet opruimen....) hebben ze "levende poppen" die niet van mensen te onderscheiden zijn, en die zo ook als hun gezicht kunnen dienen. In het begin hangt dit sterk op mystery met zelfs enige horror-vibe, maar het grootste deel van de aflevering is dan weer eerder komische slice of life. Vooralsnog volgen we shadow Kate en haar nieuwe pop Emilico, maar de familie is groter en de eerste glimp buiten de kamer is al direct wat minder vriendelijk. Qua productie heeft Cloverworks sowieso goed z'n best gedaan, Het ziet er prachtig uit en de OP en ED zijn ook helemaal perfect.

En ik zal eerlijk zijn: ik wist op voorhand al voor 99% zeker dat ik Ijiranaide, Nagatoro-san oftewel Don't Toy with Me, Miss Nagatoro vreselijk ging vinden. Ik bedoel, op zo'n beetje elke promo-afbeelding staat het titelpersonage met een onuitstaanbare tronie, en anders liet de premisse ook weinig aan duidelijkheid over: dit is Uzaki-chan on Steroids. Maar hé, om een mening te kunnen hebben moet je het wel gekeken hebben uiteraard. En na het zien van deze eerste aflevering kan ik dan oprecht zeggen: het overtrof al m'n verwachtingen. In negatieve zin welteverstaan. Nagatoro-san is een nog vele malen irritanter kreng dan Uzaki-chan (en het ontbreekt haar ook nog eens aan het Sugoi Dekai-gehalte), en gaat ook nog wel een paar stappen verder in haar pogingen het leven van de natte dweil die "senpai" (heeft ie überhaupt een naam?) is tot een ware hel te maken. Ook al is het maar fictie, ik zal wel nooit begrijpen wat hier nu leuk aan zou moeten zijn. Het is eigenlijk wel ironisch dat dit nu zo kort na Wonder Egg Priority wordt uitgezonden...

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Ik moet zeggen dat Tokyo Revengers me lange tijd redelijk tegenstond. Takemichi is de zoveelste depri twintiger met een kloteleven, die op het het nieuws hoort dat zijn enige vriendin van lang geleden en haar jongere broer zijn omgekomen. Na nog wat momentjes om te laten zien hoe ellendig zijn leven is voelt het moment dat hij voor een trein wordt geduwd haast als een verlossing.....ware het niet dat hij ineens terug is in zijn delinquente tienerjaren. En ervaart dat wat in zijn herinnering zijn "beste jaren" waren toch ook niet zo geweldig was. Even had ik het idee dat we een soort Erased-route gingen volgen, maar helemaal aan het einde wordt hier toch een draai aan gegeven die me nieuwsgierig maakt naar meer.

86, of voor wie moeite met cijfers heeft, Eighty Six speelt zich af in een verrassend on-futuristisch 2148, wanneer de republiek San Magnolia in oorlog met het aangrenzende keizerrijk. Maar hé, deze oorlog wordt uitgevochten met drones, dus nul slachtoffers, aan de kant van de republiek tenminste. Iets waar majoor Lena, een 'handler' van zo'n drones-team, toch anders over lijkt te denken. En iets wat de cold open ook al even leek te laten zien, al mis je dan uiteraard nog wat context. Maar dan wordt Lena overgeplaatst naar het Spearhead-squadron, dat de reputatie heeft hun handlers tot waanzin of zelfs zelfmoord te drijven. En wat we daarvan nu te zien krijgen geeft toch een heel ander plaatje dan in de vredige hoofdstad. Al met al begint 86 zeker niet verkeerd. Hoewel misschien niet heel origineel lijkt de hele setting aardig uitgewerkt, de gevechtsbeelden zijn ronduit heftig, en het puur utilitaire design van de "drones" bevalt me ook zeer. O, en een tweede seizoen is ook al reeds aangekondigd. Toch vrees ik een beetje dat deze serie het in dit overvolle seizoen toch niet gaat redden.

Ik had Battle Athletess Daiundoukai ReSTART! a.k.a. Battle Athletess Victory ReSTART! eigenlijk al opgegeven toen na een paar seconden het eerste personage in beeld kwam: de bloedirritante presentator van schijnbaar een soort space-olympics. Waarom ik het dan toch heb uitgezeten? Aardappelen wellicht? Of toch die billen? Die paar shots lijken namelijk het grootste deel van het ongetwijfeld magere budget te hebben opgeslokt. Uit de titel had ik uiteraard al moeten kunnen opmaken dat dit een reboot van een oudere serie is, ik weet niet of enige kennis van die serie het kijkplezier zou hebben vergroot. Dit is in ieder geval een makkelijke drop.

De titel van Bishounen Tanteidan oftewel Pretty Boy Detective Club geeft uiteraard al een duidelijke hint van wat je kan verwachten, en je hoeft ook niet lang te wachten om die verwachtingen bevestigd te zien. Dan mag het er allemaal nog zo gelikt uitzien, ik heb de aflevering niet uit hoeven te zitten om door te hebben dat dit niet voor mij was.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Lente 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by Ash Ketchum »

WizardOfOss wrote:
Sat Apr 10, 2021 19:18
Enige nadeel: voorlopig zijn we hiervoor nog aangewezen op echte ouderwetse fansubs.....
Echte fansubs? Of gewoon subs genomen van een officiële bron uit een andere regio, zoals mensen die dan gewoon Crunchyroll subs uploaden? ~_~

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Bij mijn weten is ie nog alleen in Japan op Netflix beschikbaar, en daar nog zonder subs. En ook de grote subbers laten hem links liggen. En dat zie je ook direct terug in het zeer beperkte aanbod. De Netflix-jail staat hier slechts op een piepklein kiertje....

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Nu het seizoen bijna compleet is trouwens verder met de tweede ronde. Letty de draak blijft als het aan mij ligt dakloos, definitief exit. Megalo Box daarentegen ging bij voorbaat sowieso niet K.O., Vivy mag gerust nog even verder zingen, begeleidt door shamisen, en tussendoor doen we wel een potje kabaddi.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Een paar jaar geleden heb ik al eens het eerste volume van de manga van Fumetsu no Anata e oftewel To Your Eternity, en was direct zéér gefascineerd door dit intrigerende concept. Maar ja, toen moest ik enkele maanden wachten tot volume 2, en hoewel ik die zowaar in de kast heb staan is het er nooit meer van gekomen deze ook daadwerkelijk te lezen. Maar bij deze dus herkansing in geanimeerde vorm, en deze start is al net zo overtuigend. Uitleggen waar dit over gaat heeft denk ik ook weinig zin (zeker ook omdat ik werkelijk geen flauw idee heb waar dit allemaal toe zal gaan leiden), dit moet je gewoon over je heen laten komen.

En dan was er nog Itazuraguma no Gloomy a.k.a. Gloomy The Naughty Grizzly, een short over een jongetje en een grote roze beer. Die ondanks z'n schattige uitstraling nog niet al z'n instincten kwijt blijkt te zijn. Kan nou niet zeggen dat ik deze eerste aflevering nu zo geweldig vond, maar dat minuutje per week wil ik er nog wel aan spenderen.

En enigszins tegen m'n verwachting in overleeft Odd Taxi het toch nog wel een weekje.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Nou, het seizoen lijkt nu dan eindelijk compleet, en ergens ben ik toch blij dat ik de laatste twee aanvullingen snel kon afschrijven....

Allereerst Osananajimi ga Zettai ni Makenai Love Comedy oftewel Osamake: Romcom Where The Childhood Friend Won't Lose, wat afgaand op de titel een romcom zou moeten zijn, maar die op mij dusdanig saai overkwam dat ik het vrij snel heb opgegeven. Teleurstellend van Doga Kobo.

En dan Cestvs: The Roman Fighter. Over boxen in het oude Rome, op zich toch best een interessant uitgangspunt. Alleen een beetje jammer dat de CG-animatie me een beetje teveel aan Ex-Arm doet denken. En wat ik dan vervolgens op fast forward nog van het verhaal heb meegekregen leek me ook niet bijster interessant of origineel. Nee, ik hou het wat boxen betreft dan wel bij Nomad...

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Had ik al geklaagd dat dit seizoen teveel goede series heeft? Nee? Dan wordt het toch eens tijd daarvoor....

Aan het begin van het seizoen zijn er uiteraard altijd wel een paar series die direct een goede indruk maken, maar ook een hoop die reden tot twijfel geven. En meestal vallen er dan na twee of drie afleveringen dan toch wel ween paar af. Maar op de een of andere manier lijken bijna al die potentiële drop-kandidaten van de eerste ronde zich juist alsnog tot vaste waarden te ontpoppen, ik denk dan met name aan Tokyo Revengers, 86, Odd Taxi en Super Cub. De sterke starters laten ook geen echte steken vallen, hooguit valt SSSS.Dynazenon me na de sterke openingsaflevering ietwat tegen. En als ik dan toch een paar series zou moeten aanwijzen die het risico lopen om gedropt te worden, dan is het niet omdat ik er niks in zie maar puur omdat er zoveel series zijn die me méér aanspreken.

Om toch alvast een ruwe rangorde te maken:
  • Back Arrow en Kumo Desu ga, Nani ka? waren als doorlopers van de winter reeds boven elke twijfel verheven, en maken dat ook nog steeds waar.
  • Nomad: Megalo Box 2 en To Your Eternity lijken (niet geheel onverwacht) de toppers van het seizoen te gaan worden.
  • Met Mashiro no Oto, Zombieland Saga S2, Tokyo Revengers, Vivy, Shadows House, Moriarty S2, Super Cub, 86 en Odd Taxi tekent zich een zeer brede subtop af.
  • HigeHiro, Boku no Hero Academia S5, How Not to Summon a Demon Lord S2 en SSSS.Dynazenon vormen dan een soort van middenmoot, die in zowat elk ander seizoen de subtop had kunnen zijn.
  • Shakunetsu Kabaddi, Yakunara Mug Cup mo, Full Dive en Slime 300 zitten dan nog het meest in de gevarenzone, al hoop ik ze toch alle vier te kunnen blijven volgen.
O, en de beide shorts, het reeds complete Househusband en de maandelijkse Kiyo in Kyoto zijn er uiteraard ook nog.

Dan de afvallers:
  • Godzilla Singular Point wil ik zeker nog wél gaan kijken, maar in afwachting van de internationale release schuif ik die dan even door naar de zomer.
  • Mars Red was het voornaamste twijfelgeval dat ik reeds geslachtofferd heb, ondanks een prima 2e aflevering.
  • The Saint's Magic Power is Omnipotent, Jouran: The Princess of Snow and Blood en Dragon Goes House-Hunting had ik eigenlijk nog wel een tweede aflevering willen gunnen, maar zover is het niet meer gekomen.
  • En bij de rest was na de eerste aflevering het lot eigenlijk al wel bezegeld.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Nou, in het kader van het seizoen was nog niet druk genoeg, nog maar een aanvulling: Yasuke. Het verhaal van de eerste Afrikaanse samurai in Japan, die zowaar Oda Nobunaga heeft gediend. Dat klinkt toch als een voldoende interessant stuk geschiedenis om 6 afleveringen mee te vullen zou je denken. Daar dacht regisseur LeSean Thomas blijkbaar anders over. Afgezien van een paar flashbacks speelt Yasuke zich juist 20 jaar na de dood van Nobunaga af, iets waar onze titelfiguur een flinke dosis PTSD aan over lijkt te hebben gehouden. En hé, laten we ook eens een dosis magie in de strijd gooien. En weet je wat, we doen er ook nog mecha bij! En dat maakt van deze eerste aflevering toch een wat onsamenhangend geheel, interessant maar niet per se goed. De productie is overigens wel boven elke twijfel verheven, maar goed, wanneer heeft Mappa ons voor het laatst teleurgesteld?

O, en Full Dive en Slime 300 liggen er beiden toch uit. Beiden stonden al onderaan m'n lijstje, en hadden deze week afleveringen die me niet konden boeien. Bye bye....

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Lente 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by Ash Ketchum »

Er is een anime over Yasuke? Dan volgt de Jan Joosten anime vast snel :D

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Geen naam die bij mij een belletje deed rinkelen, en Google leverde in eerste instantie meer vragen dan antwoorden op. Maar nooit geweten dat Yaesu naar een Nederlander vernoemd is. En weer typisch zo'n stukje geschiedenis wat waarschijnlijk in Japan bekender is dan hier (net als Hendrik Hamel, wereldberoemd in Korea en Gorinchem, onbekend daarbuiten).

Ik zie op zijn wiki echter nergens staan dat hij ook mecha heeft bestreden, dus of dat nu zo'n boeiende anime zou opleveren :lol:

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Lente 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by Ash Ketchum »

Hendrik Hamel! Van hem had ik serieus voor het eerst van gehoord van een Koreaan, die het toch wel gek vond dat ik hem helemaal niet kende XD

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

De eerste keer dat ik van hem hoorde was in het gecombineerde Hendrik Hamel & Guus Hiddink-museum op Jeju :lol:

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Lente 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by Tamara »

Ik ben eindelijk door het grootste deel van de lenteseries die ik wil kijken heen. Reacties:

86 - Dit is een van de geprezen series van het seizoen, omdat het harde scifi is die de gruwelen van oorlog, klassenmaatschappijen en racisme niet schuwt. Maar weet je wat ik het meest respecteer? Dat de anime niet voor een 'lees de lightnovels maar, losers'-einde ging, maar voor een bruut semi-open einde.

Let's Make a Mug, too - Geen idee waarom ik dit heb gekeken. Misschien om een jeugdtrauma te verwerken. Toen ik een jaar of 8 was, had een van mijn klasgenootjes haar verjaardagsfeestje bij een pottenbakker. Mocht mochten kiezen wat we wilden maken - mok, kom of kandelaar - en vervolgens deed de pottenbakker het meeste werk, want je moet niet te veel van achtjarigen verwachten. Ik was al laatste aan de buurt en wilde graag een mok, maar omdat iedereen als een mok of kom had gekozen en de pottenbakker kennelijk écht geen zin meer had om er nog meer te maken, moest ik onder druk voor een kandelaar kiezen. Gemeen...

Oddtaxi - Briljante serie. Het is fijn om af en toe eens een anime op een dieper, soort literair niveau te kunnen analyseren.

Spider isekai - Mijn god, wat een horrorshow... In het begin dacht ik 'goh, de makers van die beruchte Berserk-anime zijn écht vooruitgegaan! Leuke monsters, gevechten met goede choreografie, coole effecten... Dit is helemaal niet verkeerd!' En toen was het tijd voor de tweede helft en kwamen de 3D-gemodelleerde mensachtigen massaal tevoorschijn... Pijnlijk Heel pijnlijk.

The Slime Diaries - Waarom is deze spin-off beter geanimeerd dan de spinnen-isekai? Niet dat ik er niet blij mee ben. Slime isekai is mijn guilty pleasure en dat komt deels door de slice-of-life-stukjes die ingaan op de maatschappelijke ontwikkeling van de monsterstad. Een hele slime-of-life serie die daar over gaat? Ja graag, doe nog maar een seizoen of drie!

Zombie Land Saga Revenge - Hoera voor escalatie!

Op Crunchy ben ik verder nog bezig met het kijken van Tokyo Revengers en Thunderbolt Fantasy, en moet ik nog beginnen aan Those Snow White Notes en een paar sportseries die ik van andere moet proberen. Op Wakanim wil ik Vivy - Fluorite Eye's Song nog kijken, maar misschien wat ik tot Wakanim niet meer zo'n gigantische prutservice voor Nederlanders is of ik de titel niet meer associeer met die ene scène uit Tsubasa Reservoir Chronicle. Met andere woorden: dat kan nog wel even duren.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Lente 2021: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Ik moet eigenlijk ook nog even werk maken van een eindoordeel.....maar met het nieuwe seizoen in volle gang en zoveel series uit het lenteseizoen komt dat er maar niet van....

Van 86 is overigens al wel een 2e seizoen aangekondigd, dat zou in october moeten beginnen. Ben wel benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken (ik gok meer focus op de "andere kant"), want eigenlijk vond ik het op deze manier best een mooi afgerond geheel.

Post Reply