Godzilla: Singular Point begint ook zeker veelbelovend. Ja, het zal uiteindelijk wel over een uit z'n krachten gegroeide hagedis gaan, maar vooralsnog moeten we het doen met mysterieuze radiosignalen en de mensen die dat onderzoeken. O, en een onderzoeksinstituut met wat geheimen. Een bedrijf met een maffe baas en een grote robot. En een matsuri met een ongenode gast. O, en een irritant stukje AI-software dat haast wel verre familie van Clippy moet zijn. Nog geen echt groots spektakel dus, maar de manier waarop dit wordt opgebouwd kan ik wel waarderen. En een coproductie door Bones en Orange, dus op visueel vlak valt ook niks te klagen. Enige nadeel: voorlopig zijn we hiervoor nog aangewezen op echte ouderwetse fansubs.....
Ik heb eigenlijk nog geen idee wat ik nu van Shadows House moet gaan verwachten, maar wat ik heb gezien bevalt me desondanks prima. Het draait om een familie van "shadows", mensen zonder gezicht maar egaal zwart, het enige waarmee ze (negatieve) emotie tonen is door roet uit te stoten. En als bedienden (voornamelijk roet opruimen....) hebben ze "levende poppen" die niet van mensen te onderscheiden zijn, en die zo ook als hun gezicht kunnen dienen. In het begin hangt dit sterk op mystery met zelfs enige horror-vibe, maar het grootste deel van de aflevering is dan weer eerder komische slice of life. Vooralsnog volgen we shadow Kate en haar nieuwe pop Emilico, maar de familie is groter en de eerste glimp buiten de kamer is al direct wat minder vriendelijk. Qua productie heeft Cloverworks sowieso goed z'n best gedaan, Het ziet er prachtig uit en de OP en ED zijn ook helemaal perfect.
En ik zal eerlijk zijn: ik wist op voorhand al voor 99% zeker dat ik Ijiranaide, Nagatoro-san oftewel Don't Toy with Me, Miss Nagatoro vreselijk ging vinden. Ik bedoel, op zo'n beetje elke promo-afbeelding staat het titelpersonage met een onuitstaanbare tronie, en anders liet de premisse ook weinig aan duidelijkheid over: dit is Uzaki-chan on Steroids. Maar hé, om een mening te kunnen hebben moet je het wel gekeken hebben uiteraard. En na het zien van deze eerste aflevering kan ik dan oprecht zeggen: het overtrof al m'n verwachtingen. In negatieve zin welteverstaan. Nagatoro-san is een nog vele malen irritanter kreng dan Uzaki-chan (en het ontbreekt haar ook nog eens aan het Sugoi Dekai-gehalte), en gaat ook nog wel een paar stappen verder in haar pogingen het leven van de natte dweil die "senpai" (heeft ie überhaupt een naam?) is tot een ware hel te maken. Ook al is het maar fictie, ik zal wel nooit begrijpen wat hier nu leuk aan zou moeten zijn. Het is eigenlijk wel ironisch dat dit nu zo kort na Wonder Egg Priority wordt uitgezonden...