Games!

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Agatha Christie's The ABC Murders: Deze adaptatie van het bekende boek kwam in 2016 uit, en werd eind vorig jaar nog eens op de Switch uitgebracht. Om een of andere reden is de nieuwprijs hier 39.99 euro, terwijl de nieuwprijs in de Japanse eShop slechts 1500 yen is (dus minder dan de helft). Er was trouwens een actie gaande in zowel de Europese en de Japanse shop, maar hier gaat hij nu dus voor 29.99, terwijl ik in de Japanse shop slechts 1000 yen kwijt was.

Anyway, het is een redelijk getrouwe point & click adventure adaptatie van het boek dat vaak best geinig is. De wijzingen aan het verhaal zijn niet bijzonder storend en vaak zijn ze gewoon zo gedaan om iets meer red herrings te genereren. Sowieso leent het boek zich ook beter voor een adaptatie dan veel andere Poirot boeken, omdat er meerdere moorden achter elkaar gebeuren op hele verschillende locaties. Er zitten grappige kleine details in zoals dat je op elke spiegel kan klikken en dat Poirot even checkt of hij er wel tip-top uitziet, of dat hij even vloekt als hij z'n schoenen vies maakt in de modder. Zooals je mag verwachten van een dergelijke game ben je vooral bezig met het verzamelen van bewijs en het ondervragen van verdachten, en zo nu en dan moet je een paar vragen van jezelf beantwoorden die het onderzoek verder stuwen. Leuk is dat je elke verdachte eerst moet observeren voordat je hen ondervraagt: je pikt altijd dan een paar details van hun uiterlijk om een korte psychologische profiel te maken (wat bv. Sherlock Holmes: Crimes & Punishments van Frogwares ook had). Dit past perfect bij Poirot en ook dit verhaal specifiek.

Maar oh, wat haaaaaat ik dit soort detective adventures ook wanneer ze denken dat ze leuk zijn door allerlei hints te verstoppen achter logica puzzels en zo! In die Sherlock Holmes games van Frogwares blijkt iedereen in Victoriaans Londen alles te verstoppen in kluisjes of kastjes die niet met een sleutel afgesloten worden, maar een of andere mechanisme dat iedereen ter plekke kan oplossen en helaas is dat ook in deze game. Een klok die dan kennelijk drie (!) verschillende mechanismes verstopt die je achter elkaar moet oplossen (dingetje hier draaien zodat boven een klep opengaat zodat je weer een andere puzzel onthuld die weer een andere klep opent etc.). Het ergste was nog wel die reiskoffer tegen het einde van de game die uit iets van 6 verschillende puzzels bestond, waardoor je reiskoffer had waar uiteindelijk nauwelijks iets in kon omdat het bijna alleen bestond uit die puzzels!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Buddy Collection Extra: Buddy Collection is een serie van detective novel games met een vleugje otome game elementen, die gratis te spelen zijn via je browser. Het gaat over Nagisa, een leerling van een detectiveschool waar iedereen een team vormt met een 'buddy' tijdens de praktijklessen. Nagisa behoort eigenlijk in de A-klas, maar ze is haar geheugen kwijt geraakt toen ze aan een zaak werkte, en sindsdien is haar buddy ook verdwenen. Nu is Nagisa in de laagste E-klas gezet totdat ze haar geheugen weer terugkrijgt, en zit ze in de klas met drie 'probleemstudenten'. De eerste episode is een paar jaar geleden op de Switch uitgebracht met wat extra content, maar hoewel er intussen op de PC al meer episodes uit zijn, lijkt de ontwikkelaar problemen te hebben met het overbrengen van die episodes.

Extra is daarom een gaiden game die dit keer speciaal voor de Switch gemaakt. Na het oplossen van een zaak, komen Nagisa en je buddy-naar-keuze vast te zitten omdat de treinen niet meer rijden door een orkaan, maar hun client regelt ervoor dat ze bij een kennis van haar kunnen overnachten. Otaro brengt de twee naar zijn huis afgelegen in het bos, waar ook drie vrienden van zijn zusje zijn: zijn zusje Ageha heeft precies een jaar geleden in dit huis zelfmoord gepleegd en vanavond herdenken ze haar. Tot dit punt zijn alle routes hetzelfde, maar daarna verandert het verhaal afhankelijk van de buddy die je hebt gekozen: elke route heeft een ander slachtoffer die onder andere omstandigheden wordt vermoord. Het achtergrondverhaal is wel hetzelfde voor alle routes, maar in elke route leer je slechts een beperkt gedeelte ervan (bv. in route 1 leer je hoe X en Y elkaar kennen, terwijl dat vaag blijft in route 2), dus je moet alle routes spelen om het hele plaatje te krijgen. Elk scenario duurt ongeveer een uurtje, en daarna komt er nog een vierde route, waarin je niet 1, maar alledrie de buddies meeneemt en ditmaal alles oplost. De moorden zijn simpel op te lossen, maar best aardig om te volgen en er wordt slim gebruik gemaakt van het hele lichte otome game element door je dus niet alleen drie buddies, maar ook drie (+1) verschillende soorten moorden te geven.

En nu terug naar Umineko!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Umineko no naku koro ni Episode 1: Legend of the golden witch: Ik deed zo'n 10 uur over dit eerste deel en vermoed dat de andere zeven episodes ook wel minstens zo lang zijn, dus laat ik maar per episode wat opschrijven, want anders vergeet ik het weer, want dit is zeker geen game die ik in een weekje er doorheen jaag. Ik speel eigen zelden visual novels waar je echt alleen maar leest en waar helemaal geen branching points zijn, dus dat was eventjes wennen. Voorlopig lijkt deze eerste episode voornamelijk op een introductie: we zien hoe de Ushiromiya familie wordt vermoord op hun prive-eiland Rokkenjima, en we horen (en zien) de gouden heks Beatrice die beweert dat alle moorden met magie zijn gepleegd. Ik heb genoeg detectives gelezen om te weten dat zelfs als magie bestaat, dat niet per se betekent dat een ogenschijnlijk onmogelijke moord ook echt met magie is begaan, maar in deze eerste episode krijg je naast een paar basale hypotheses hoe sommige onmogelijke gebeurtenissen begaan hadden kunnen zijn, niet bijzonder veel details over de moorden, wat het moeilijk maakt om zelf met andere hypotheses te komen, en het is dus duidelijk dat er nog veel meer informatie moet volgen. Anyway, op naar episode 2.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Hey, de twee Famicom Detective Club remakes voor de Switch komen ook in het westen uit! De SFC remake van de tweede game is een van de eerste Japanse adventure games die ik ooit heb gespeeld (met de Engelse patch destijds natuurlijk) en sindsdien speel ik sowieso dit genre veel, maar ben ik ook fan van deze Nintendo serie geworden. Ben dus erg benieuwd hoe deze remakes zullen worden (zag er wel verrassend geanimeerd uit in de Direct) en ik hoop dat de verkoopcijfers een remake van de BS Satellaview Detective Club mogelijk maken!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Umineko no naku koro ni Episode 2: Turn of the golden witch: Dit keer heb ik maar meer gelezen en minder geluisterd naar de stemacteurs, dus nu staat de algemene klok op iets van 17 uur. We krijgen een soort 'reset' van de moorden op de Ushiromiya op Rokkenjima zodat Beatrice kan bewijzen dat magie echt bestaat. Veel gebeurtenissen lijken op wat is gebeurd in de eerste episode, andere scenes leggen meer uit over personages die eerder minder aandacht hadden gekregen, maar er is ook heel veel anders, met andere slachtoffers die onder hele andere omstandigheden worden vermoord: dit keer zijn het allemaal gesloten-kamermoorden en introduceert Beatrice ook de rode tekst, waarmee correcte feiten worden gepresenteerd (ook al is er geen fysiek bewijs voor: je moet gewoon aannemen dat deze teksten waar zijn). Ik heb nog steeds niet echt de 'regels' van Umineko te pakken, dus ik weet nou niet of ik informatie die ik hier heb verkregen, ook mag/moet gebruiken om de moorden in episode 1 op te lossen en of bv. de persoonlijke relaties die ik in episode 2 heb gezien ook gelden voor episode 1, maar goed, ik ga in elk geval door tot episode 4 (de laatste Question episode) voor ik er echt over ga nadenken.

Wel heel eventjes een rustmoment pakken voor ik doorga met episode 3, want man, er wordt me wat afgepraat in Umineko en eigenlijk had er best veel tekst ingekort kunnen worden.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Games!

Post by Tamara »

Ik heb net de 150 uur in Xenoblade Chronicles 2 aangetikt. Ik zit nu in mijn tweede playthrough, in hoofdstuk 5, en heb een lange lijst van dingen die ik nog wil doen. Ik mis nog drie Blades die uit willekeurige cores moeten komen en er is een hoop gevaarlijke fauna dat dood moet. Ik denk dat ik de 200 wel ga halen. En daarna staat Torna ~The Golden Country~ voor me klaar. Ik heb de game en DLC in januari aangeschaft om de lockdown door te komen en nu is de hamvraag: wat eindigt eerder? Mijn interesse in Xenoblade 2 of de lockdown? Het kan weleens spannend worden...

De originele Xenoblade blijft voor mij het hoogtepunt van Monolith Soft, omdat de ontwikkelaar hier eindelijk de ruimte had om een ambitieus project te voltooien. Xenogears' tweede disc bestaat deels uit samenvattingen omdat de ontwikkelaars de deadline niet zouden halen, de Xenosaga-trilogie was oorspronkelijke gepland als zesdelige serie. Dit niet-echt-een-vervolg-maar-toch-ook-weer-wel is eigenlijk meer van hetzelfde, maar dan met een andere aankleding. Zelfde thematiek, soortgelijk concept voor de wereld. En dat vind ik helemaal oké (want anders zou ik er geen 150+ uur in steken). Alleen al met het spotten van alle bekenden ideeën, beelden, namen etc. vermaak ik me prima.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

De originele Xenoblade vond ik erg leuk, maar ook best ingewikkeld (volgens mij 'klikte' het pas ruim 25 uur in de game wat betreft het vechtsysteem) en vooral erg, erg lang en dat zijn toch twee redenen dat ik 2 nooit heb opgepikt, want 2 schijnt daar nog 'erger' in te zijn (en Wii U heb ik niet, dus die andere is sowieso geen optie, al zag die er al anders uit met robots en zo?). Torna is dan misschien nog een optie om erin te komen...

Heb je trouwens Dragon Ball Kai: Attack of the Saiyans op de DS gespeeld? Ook een Monolith Soft game :D Nu heeft het verder natuurlijk helemaal niets met Xeno te maken, maar het is eigenlijk een best aardige RPG op de DS en ik vond het echt jammer dat ze er nooit een vervolg op hebben gemaakt.

(En die nieuwe SRPG van Square ziet er ook gaaf uit! Later maar even de demo uitproberen).

Intussen heb ik de Collector's Edition van de Famicom Detective Club remakes maar alvast voorbesteld... Dit is de eerste keer in 30 jaar dat deze reeks zo'n grote release heeft gekregen en Nintendo CE's schijnen best hard te gaan als ik zo kijk naar wat men altijd roept als er een nieuwe FE uitkomt, dus liever safe dan sorry!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Games!

Post by Tamara »

Xenoblade Chronicles X is die voor de Wii U en hierin proberen de restanten van de mensheid te overleven op een vijandige planeet. Na 20-50 uur spelen krijg je inderdaad toegang tot grote robots om in rond te vliegen/dingen mee in elkaar te beuken. Ook een game waar je makkelijk 100-150 uur in kunt steken. Goed om te weten: het verhaal eindigt met een cliffhanger en een hint naar een vervolg...maar dat vervolg is nog niet aangekondigd. Tja...
e originele Xenoblade vond ik erg leuk, maar ook best ingewikkeld (volgens mij 'klikte' het pas ruim 25 uur in de game wat betreft het vechtsysteem
2 is in dat opzicht nog erger. omdat de game de mogelijkheden van het vechtsysteem nooit fatsoenlijk uitlegt. Als je niet toevallig ook de andere Xenoblades hebt gespeeld, is de kans groot dat je tegen een muur loopt.
Heb je trouwens Dragon Ball Kai: Attack of the Saiyans op de DS gespeeld? Ook een Monolith Soft game :D Nu heeft het verder natuurlijk helemaal niets met Xeno te maken, maar het is eigenlijk een best aardige RPG op de DS en ik vond het echt jammer dat ze er nooit een vervolg op hebben gemaakt.
Nope, dat is een van de weinige DS games die ik niet heb gespeeld.

Voor waarom er geen vervolg is heb ik wel een verklaring:

Monolith Soft is opgericht door ex-medewerkers van Squaresoft die het bedrijf verlieten tijdens de grote talentenexodus van rond de eeuwwisseling (Sacnoth, Mistwalker en 1-Up Studio stammen ook uit die periode). Het doel was om een zelfstandige studio te worden, maar dat was natuurlijk lastig qua financiën. We hebben het hier over een tijd voor Kickstarter en digitale distributie. Namco was echter bereid om met Monolith Soft in zee te stappen, omdat Namco's oprichter Masaya Nakamura zich kon vinden in de kernwaarden en doelen van de studio (creatieve vrijheid, veel ruimte voor jong talent, gezonde werkomgeving). Monolith Soft kreeg de ruimte om zelf projecten te kiezen en zich te concentreren op de ontwikkeling, terwijl Namco zaken zoals distributie en promotie op zich namen. Dit was een goede periode voor Monolith Soft. Ze konden werken aan de Xenosaga-reeks, wat echt hun kindje was, en werkten daarnaast aan opvallende projecten zoals Namco x Capcom (waar later de Project X Zone-games uit voort zouden komen) en Baten Kaitos.

Helaas kon die tijd niet duren. Bij Namco veranderde er veel in dat decennium. Nakamura ging met pensioen en daarmee verloor Monolith Soft een belangrijke medestander. De teugels der creativiteit werden korter en na de fusie met Bandai, ging het bedrijf zich steeds meer richten op licentie-games. Zoals Dragon Ball Kai: Attack of the Saiyans. Voor meer risicovolle originele titels was niet veel ruimte meer.

Monolith Soft had al een redelijke band met Nintendo dankzij een van Monolith's drie oprichters, Hirohide Sugiura. Leuk feit, Suiguira werd in het begin van de 00s door Iwata gevraagd of hij een idee had de Mother-serie. Hij pitchte '80s Amerika maar dan van vilt'. Mother-schepper Shigesato Itoi keurde het idee direct af. O, wat had kunnen zijn... Maar goed, Suiguira's lijntje met Nintendo was al kort en sleutelfiguren daar zagen wel wat in de overname van de studio. In 2007 kocht Nintendo 80% van de aandelen. Bandai Namco hield 16% en zag het zakelijke huwelijk als een handige manier om de banden met Nintendo aan te halen.

De Dragon Ball-RPG is een van de titels uit de overgangsperiode. Die periode eindigde toen Xenoblade Chronicles, dat in 2007 was gepitcht en goedgekeurd, echt vorm begon te krijgen. Monolith Soft maakte zich nog zorgen over de ambitieuze schaal van de game en vreesde dat de deadline niet gehaald zou worden, maar kreeg Nintendo's steun om hun onverkleinde visie toch uit te werken. De steun ging zo ver, dat Iwata de studio aanmoedigde de naam Xenoblade te gebruiken als eerbetoon aan het eerdere werk van Tetsuya Takahashi, schrijver en mede-oprichter van Monolith Soft en de drijfveer achter het project. Xenogears en Xenosaga waren nooit echt voltooid, maar zo zou het met Xenoblade niet lopen. De game was een groot succes en verzekerde Monoliths toekomstige vrijheid van creativiteit.

Op dit moment is het zo dat Productie Team #1 richt zich op Monoliths eigen projecten. Productie Team #2 draagt bij aan projecten van Nintendo. De afgelopen jaren was dat vooral aan de Zelda-reeks, wat super logisch is, want Monolith heeft toch een zekere expertise opgebouwd die heel nuttig is voor projecten als Breath of the Wild.

Kort samengevat: Monolith Soft is nu te high profile om ingezet te worden als IP-melkers.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Ja, dat ze op een gegeven moment gewoon te groot werden voor dat soort projecten was wel duidelijk. Erg jammer in elk geval, want Dragon Ball Kai: Attack of the Saiyans was weliswaar niet bijster origineel, maar het was een solide RPG die echt goed paste bij het bronmateriaal (nou ja, technisch gezien niet helemaal: de game heet wel Kai, maar het is eigenlijk gebaseerd op de originele anime series en haakt ook in op filler arcs uit zowel het einde van de Dragon Ball en Dragon Ball Z anime).

Naast de X Zones vond ik trouwens Day of Disaster ook leuk!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Ik heb EINDELIJK het DIY recept voor de houten boekenkast in Animal Crossing New Horizons! Man, dit was echt belachelijk: vele DIY recepten voor meubels en andere objecten in dit spel krijg je willekeurig, en komen uit een gemeenschappelijke pool. Sowieso spoelt er 1 keer per dag flessenpost aan waar in een DIY recept in zit, en kunnen per dag ook twee van je inwoners je een DIY recept geven. Nu hangt het van het type inwoner af welke DIY recepten ze kunnen geven, maar goed, die had ik dus ook op m'n eiland. Ook vliegen er random ballonnen langs als je speelt waar ook een DIY recept in kan zitten. Maar goed, met een beetje geluk had ik dus in theorie elke dag op z'n minst 3 kansen om het DIY recept van de houten boekenkast te krijgen, wat een gewone item hoort te zijn.

Intussen nadert New Horizons alweer z'n eerste verjaardag.... Het heeft me dus praktisch een jaar dagelijks spelen gekost om één specifiek DIY recept te krijgen uit wat de 'standaard, algemene' populatie hoort te zijn >_> Ik snap echt niet waarom ze het niet zo hebben gedaan dat de kans om DIY recepten die je al eens hebt gehad omlaag gaat...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Umineko no naku koro ni Episode 3: Banquet of the golden witch: Eventjes een weekje geen Umineko gespeeld na de eerste twee episodes, nu weer verder. Het plan is om in elk geval episode 4 ook deze maand uit te spelen, en dan hopelijk voor Famicom Detective Club in mei uitkomt klaar met de overige vier hoofdstukken (al die fan disc uitbreidingen tel ik even niet mee). Okay, dit was heel anders dan de voorgaande twee delen, want hoewel het natuurlijk weer over de moorden op Rokkenjima gaat, wordt er dit keer meer gefocused om het schatzoeken en zijn de moorden ook echt veel makkelijker op te lossen. Ze waren zelfs zo makkelijk dat ze er tegen het eind er niet eens een geheim van maken wie de moordenaar was (daar had ik wel alles goed), en hoewel er dan nog steeds gebeurtenissen zijn die niet helemaal uit te leggen zijn binnen deze episode, denk ik dat ik qua idee wel ergens op het goede spoor zit wat betreft de dader van de voorgaande episodes, want op zich zijn de open vragen die nu nog overblijven ook wel daar in te passen.

En: YEEEESSSSS. G-Mode brengt volgende week de eerste Detective Ryosuke Kibukawa op de Switch uit! Dit was een langlopende reeks van adventure detective games (iets van twintig delen) die op Japanse feature phones werd uitgebracht, maar zoals het merendeel van feature phone games al jaren moeilijk te verkrijgen/aan het draaien te krijgen. Deze reeks kent ook 1 DS deel, maar heb die nooit gespeeld. Ben in elk geval erg benieuwd, want dit was dé feature phone game reeks waarvan ik hoopte dat G-Mode het uiteindelijk zou porten.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Umineko no naku koro ni Episode 4: Alliance of the golden witch: En hierbij de Question arc van Umineko af! Deze episode start heel anders dan voorgaande delen, want het begint in 1998, 12 jaar na de mysterieuze doden op Rokkenjima en richt zich aanvankelijk meer op de nasleep van het incident. Pas halverwege deze episode begint het vierde 'spel' (de vierde versie van de Rokkenjima moorden in 1986), waarin alles toch weer best anders gebeurt dan in voorgaande episodes. Aan het einde komt Battler eindelijk met zijn uitleg voor wat er is gebeurd in deze, en voorgaande episodes, maar heeft hij ook echt gelijk...?

Tot nu lijken de nieuwe Rode Waarheden die worden geintroduceerd nog wel met wat geknutsel in m'n lopende theorie te passen, hoewel ik dat nog niet helemaal heb uitgedacht. Het spel lijkt wel expres steeds heel dichtbij m'n idee te komen om dan iets soortgelijks (maar fundamenteel anders) te ontkennen, waardoor ik wel op het goede spoor lijk te zijn, maar er zitten nog wel vele dingen waar aan gewerkt moet worden voor het echt past.

Maar na weer twee episodes achter elkaar gespeeld te hebben, neem ik weer een weekje of zo rust hoor, want man, Umineko is echt tergend lang. De timer staat nu volgens mij rond de 36 of 37 uur voor de eerste vier episodes (waarbij ik vaak doe aan snellezen). Maar de dialogen zijn steeds veel te veel uitgerekt: (Schrijver) Ryukishi07 heeft steeds twintig zinnen nodig om iets te zeggen wat eigenlijk slechts twee zinnen nodig had, waardoor elke scene veel langer is dan echt nodig.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Sinds kort brengt G-Mode onder de naam G-Mode Archives + ook ports van oude feature phone uit op de Switch die oorspronkelijk door hen zijn uitgegeven, en gister kwam Kaso Genso Satsujin Jiken uit, dat ook de Engelse ondertitel The Masque of Fantasy heeft. Deze game werd oorspronkelijk in 2003 op Japanse feature phones uitgebracht en is de eerste in een reeks detective adventure games over de detective Ryosuke Kibukawa (één deel is ook uitgebracht als een vroege DS game). Echt gaaf dat dit soort games weer te spelen zijn, en dat G-Mode niet alleen eigen games uitbrengt.

Image

In deze game speel je Ikurumi, een schrijver voor games die vrienden is met de detective Kibukawa en zijn assistente Izuna, en het idee is dat Ikurumi games maakt gebaseerd op de avonturen die hij heeft met hen. In dit deel werken Ikurumi en Izuna aan een zaak waarbij een game ontwikkelaar dood in z'n kamer is aangetroffen. Ogenschijnlijk heeft de man zelfmoord gepleegd met gif, maar wie pleegt nou zelfmoord tijdens het spelen van een game, want alles stond nog aan toen hij werd gevonden, met de controller nog in z'n handen. Ikurumi en Izuna kijken of de man misschien niet vermoord was, maar horen dan nieuws over iemand anders die plots is dood gegaan tijdens het spelen van dezelfde game, de populaire MMORPG Criticlimax. Hierdoor ontstaan ook geruchten over dat mensen dood gaan door het spelen van Criticlimax, en dat het te maken heeft met een zeldzame monster die ergens in de game dwaalt.

Ik ben al bekend met de feature phone games van Saburo Jinguji/Jake Hunter serie, dus wist wel dat ze best kort zouden zijn, maar dit was wel verrassend kort (de Jinguji games zijn meestal anderhalf, twee uur lang met vier hoofdstukken, deze was iets meer dan een uur of zo, met drie hoofdstukken). Het verhaal had ook veel gehad aan dat extra half uur. Nu speelt het als je standaard Japanse adventure met het ondervragen van mensen en het uitpluizen van locaties en dan verschijnt Kibukawa plots die de hele zaak uitlegt met informatie die hij vanuit het niets tovert. Op zich heeft het verhaal wel leuke ideetjes, maar nu voelt het alsof de makers plots een heel hoofdstuk hadden moeten schrappen, en dat daarom de finale heel abrupt begint en dat het daarom aanvoelt alsof Kibukawa de boel aan elkaar aan het fantaseren is. Een beetje meer opbouw richting de finale zou echt veel beter zijn geweest. Toch hoop ik dat G-Mode meer van deze serie uitbrengt, want potentieel heeft het zeker.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Games!

Post by Tamara »

Image

De beste manier om je backlogquest te ontwijken is door andere titels uit je backlog te spelen. Infinite Space was een logische keuze, omdat ik de laatste tijd te veel Gundam heb gekeken. Dit is de game die je oppakt als je na het aanschouwen van al die mobilesuitgevechten denkt: "Ik wou dat ik Bright was." Ik ben nu halverwege en het actieve deel van mijn vloot bestaat uit schepen genaamd: White Base (een ruimteslagschip), Argama (een ruimtevliegdekschip) en mijn vlaggenship...de Ramba Ral (ook een slagschip). Die laatste heet zo omdat Roderick Leeuwenhart vond dat de man een eerbetoon verdiende.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Goh, ik dacht al, wat komt de titel me bekend voor, al trekken games met een ruimte thema me meestal niet, maar het is kennelijk van de schrijver van Root Film (en Clock Tower) en ik had Infinite Space in z'n profiel gezien. Best divers werk dan O_o

Umineko no naku koro ni Episode 5: End of the golden witch: Als het goed is worden ze nu wat vrijgeviger met de hints om de verschillende versies van de Rokkenjima moorden op te lossen. Er wordt dit keer een andere detective personage naar het eiland gestuurd die met haar voorkennis meteen al begint met het oplossen van allerlei probleempjes, nog voordat de eerste moord is opgelost. Het verhaal verloopt daardoor heel anders dan voorgaande episodes, maar veel lijkt nog wel te passen bij wat ik vermoed. Ik snap nu trouwens waarom Umineko fans zo vaak Knox en z'n tien regels voor detectiveverhalen aanhalen en het vaak als een of andere gouden standaard zien (iets waar ik het echt niet mee eens ben, overigens). En ook in dit deel mag schrijver Ryukichi07 wel wat zuiniger zijn met woorden: voor elk punt dat hij moet maken gebruikt hij echt tien, twintig keer zoveel woorden dan nodig was om het punt duidelijk te maken. Elke keer kan ik na de eerste twee zinnen gewoon de volgende 20 tekstboxjes snellezen/doorklikken, want is het toch alleen maar filler. En dan nog kan een enkele scene een uur lang duren!

Post Reply