Het grote vreugde topic

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het grote vreugde topic

Post by Ash Ketchum »

Het sneeuwt!

Klaaghoek: Het sneeuwt!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het grote vreugde topic

Post by Tamara »

Hier ligt een dik pak. Door de wind varieert de dikte van 15 tot wel zo'n 30 centimeter (waar ik achter kwam toen opeens mijn hele laars onder de sneeuw verdween). Als het goed is stopt het morgen met sneeuwen en dan ga ik een (poging tot) wandeling maken. Ook op de planning voor morgen: zelfgemaakte erwtensoep!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het grote vreugde topic

Post by Ash Ketchum »

Zelfgemaakte erwtensoep heb ik nu ik erover nadenk echt serieus nog nooit gegeten! Echt zo'n gerecht dat ik alleen maar associeer in m'n hoofd met 'gewoon in blik kopen'.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Het grote vreugde topic

Post by WizardOfOss »

Nope, ook nog nooit zelfgemaakte erwtensoep gegeten. M'n moeder geeft altijd wel een seintje als ze weer eens een pan heeft gemaakt :lol:

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het grote vreugde topic

Post by Tamara »

Zelfgemaakte erwtensoep heb ik nu ik erover nadenk echt serieus nog nooit gegeten! Echt zo'n gerecht dat ik alleen maar associeer in m'n hoofd met 'gewoon in blik kopen'.
Dat geldt voor de meeste mensen, denk ik. Erwtensoep maken is niet moeilijk maar wel tijdrovend. Je bent zo 2-3 uur bezig en je huis ruikt vervolgens 2-3 dagen naar erwtensoep.

Dus meestal heeft een familie één gek die eens in de zoveel tijd een flinke pan maakt en vervolgens porties uitdeelt aan iedereen die het waardeert. Op dit moment ben ik zo'n gek, maar het is het waard, want:
1. Vegetarische erwtensoep uit de supermarkt is zelden lekker; vaak is het veel te zout
2. Ik maak mijn ouders er erg blij mee. Vooral mijn vader, want de vorige gek was zijn moeder en die is meer dan 20 jaar geleden overleden.

Alleen, uh, die twee redenen botsen wel een beetje. Ik zet altijd een halve liter bij mijn ouders neer en mijn moeder zorgt dan voor de verdere distributie. Mijn vader en broer kijken neer op vleesvervangers en zouden het niet snel vrijwillig eten, maar eten al jaren met mijn plezier mijn vega-erwtensoep met nep rookworst. Mijn moeder weet wat erin zit, maar ze wil het niet aan de rest vertellen en vindt dat ik dat ook niet moet doen. Dus... Ja, het is een beetje een vreemd geheim geworden.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het grote vreugde topic

Post by Ash Ketchum »

Ik ben zelf geen fan van vleesvervangers die vlees proberen na te bootsen zoals gehaktballetjes of worst omdat ze echt wel anders smaken en andere textuur hebben , maar je proeft het verschil meestal inderdaad niet heel erg in stevige soepen, zeker als niemand je erop wijst ^^'

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Het grote vreugde topic

Post by WizardOfOss »

Ach, niks wat niet met een handvol (echte) spekjes te fixen valt :wink:

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het grote vreugde topic

Post by Ash Ketchum »

Spekjes zijn toch altijd echt, want anders heten ze speckjes of zo, toch? XD

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Het grote vreugde topic

Post by WizardOfOss »

Bedenk me net dat dit uiteraard ook hele echte spekjes zijn....maar of ze ook lekker zijn door de snert....

Image

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het grote vreugde topic

Post by Ash Ketchum »

Misschien werkt het net als ontbijtkoek in stoofpotten en zo, dat het juist lekker alle dik bindt met een vleugje kunstmatige suikersmaak ;)

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Het grote vreugde topic

Post by WizardOfOss »

"een vleugje"?

De laatste keer dat ik zo'n spekje op heb voelde ik het glazuur van m'n tanden springen :mrgreen:

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het grote vreugde topic

Post by Ash Ketchum »

Vegetarisch zal het waarschijnlijk in elk geval niet zijn door de gelatine ^_~

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Het grote vreugde topic

Post by WizardOfOss »

Ach ja, dat kan ook nog. Niet eens aan gedacht. En dan lees ik net ook nog dat er zelfs koosjere spekjes bestaan, gemaakt met gelatine uit vissen.
(Maar goed, een religie die een bacon-cheeseburger onmogelijk maakt zal ik sowieso nooit begrijpen. Ik hoop maar dat het CIDI dit niet leest...)

Doet me trouwens wel denken aan m'n laatste reis naar Noord-Korea in 2012, waarbij er ook een vegetariër (geen veganist gelukkig) bij de groep zat. Iemand die nog nauwelijks gereisd had en zich ook totaal niet zelfstandig kon redden, ze sprak überhaupt nauwelijks Engels. Tip: ga dan niet naar zulke lastige landen, en zeker niet met een reisorganisatie als Koning Aap, waarbij je niet continu aan het handje wordt genomen. En dus mocht voor elke maaltijd de (Nederlandse) reisbegeleidster samen met de Koreaanse gidsen uitpuzzelen welke gerechten ze nu wel en niet kon eten. En dat dus in een land waar mensen letterlijk sterven van de honger en het hele concept van (gekozen) vegetarisme volstrekt onbekend is. Maar goed, het viel me op een gegeven moment op dat ze wél kimchi at. Dus ik wijs haar erop dat daarin veelal garnalen of andere visproducten verwerkt zijn. Nou, de wereld was te klein, waar bemoeide ik me in vredesnaam mee.... Maar ondertussen wel mekkeren tegen de gidsen dat ze sommige gerechten toch niet 100% vertrouwde....
(en voor het geval het niet duidelijk was: dit was de reis waar ik om meerdere redenen spijt van heb....)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het grote vreugde topic

Post by Ash Ketchum »

Voor het eerst in jaren zelf pannenkoeken gemaakt (・ω・)

User avatar
soraxroxas
Posts: 42
Joined: Tue Sep 17, 2019 12:23
Location: Weert, Limburg (NL)
Contact:

Re: Het grote vreugde topic

Post by soraxroxas »

Het is weer boven 0, eindelijk weer normaal over straat zonder uit te glijden
Iemand uit de furryfandom.

Blogger op https://fantasticlimburg.nl

Post Reply