Ovenvers 2020

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Ash Ketchum wrote:
Mon Apr 13, 2020 19:03
Oh, wow, Masako Watanabe is al zeventig jaar lang mangaka, maar zelfs op 91-jarige leeftijd weet ze niet van ophouden! Vandaag begon haar nieuwe mini-reeks Himegoto (Geheimen) op de shojo manga app Manga Mee, dus heb de app maar even geinstalleerd. Met zeven hoofdstukken die tien bladzijdes lang zijn is het misschien niet een heel lang verhaal, maar toch bijzonder dat ze nog steeds zo'n wekelijks schema kan halen (de eerste vier hoofdstukken kan je al lezen). Doet qua idee een beetje denken aan Glass no Shiro waar ik eerder over schreef: we volgen Miya, een jonge vrouw met een gelukkig huwelijk (met een hele rijke man). De nieuwe schoonmaakster blijkt haar oude klasgenote Itoko te zijn en eerst heeft Miya wat medelijden met Itoko (en ze voelt zich ook juist beter om te zien hoeveel beter zij het heeft), dus ze wordt uitgenodigd voor wat thee en geklets. Maar langzamerhand blijkt 'arme' Itoko zich steeds meer in het leven van Miya te wurmen en haar perfecte leven kapot te maken.
^ Himegoto is vorige week afgelopen... maar dat had ik niet helemaal door, want de laatste paar hoofdstukken waren nogal kort door de bocht, en ik dacht serieus dat er nog iets zou volgen. De tweede helft is ook een stuk minder interessant dan het begin: in het begin zie je hoe Miya's leven echt langzaam tot een hel wordt gemaakt door Itoko: het verleiden van Miya's man is nog maar het begin en Itoko lijkt steeds verder en verder te gaan. Maar in de laatste paar bladzijdes geeft Watanabe en vage uitleg over Itoko's motieven om daarna meteen heel plots naar het einde van het verhaal te springen. Tjah, uiteindelijk kan ik hier ook weinig van maken...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Ash Ketchum wrote:
Tue Jun 09, 2020 17:47
Oeh, gister werd het eerste gedeelte van Sho Nemoto's nieuwe dojin Kaiki Tantei Sharaku Homura - Korei Yashiki (Homura Sharaku - Detective van het Bizarre: Het Huis der Necromantie) online gepubliceerd! Homura Sharaku is echt een hele goede dojin detectivemanga van Nemoto (die zelf wel professioneel mangaka is), en hoewel zijn dojin manga natuurlijk meestal op beurzen worden verkocht, heeft hij de laatste twee jaar de nieuwste delen ook gewoon online gezet in het kader van een wedstrijd onder de leden van een circle voor detectiveschrijvers woonachtig in Hokkaido. In dit nieuwe deel komen Homura en Karate Kid tijdens een storm terecht in een landgoed in de bergen, waar die avond een seance wordt gehouden. Tijdens de seance wordt een duur juweel gebruikt dat toebehoorde aan de geest die wordt opgeroepen, maar tijdens de sessie gaan de lampen plots uit, en het volgende moment is het juweel van de tafel verdwenen. Iedereen was geboed en vastgebonden aan hun eigen stoel, dus eigenlijk kan niemand het juweel gestolen hebben, dus waar is het juweel dan wel?

Daar kan de lezer een maand over nadenken, want het laatste gedeelte wordt pas volgende maand gepost :P
^En het einde hiervan is intussen ook gepost! Het trucje was uiteindelijk best simpel, maar oh, wat heeft Nemoto toch slimme hints achtergelaten in het verhaal. Ik heb hem zelf toch niet weten op te lossen, maar dat ligt echt niet aan het verhaal: de belangrijkste hint die wijst naar waar het juweel is komt gewoon meerdere keren goed in beeld en ook de hint die wijst naar de identiteit van de dief is visueel goed uitgewerkt. Ik hoop trouwens dat de uitgever Bunshun weer eens een digitale bundelvolume van deze dojinmanga uitbrengt: de eerste veertien verhalen zijn twee jaar geleden door de uitgever als e-books uitgebracht (en zo heb ik de serie leren kennen), maar intussen zijn er dus weer vier losse verhalen uit die vooralsnog alleen als 'gewone' dojin comic verkrijgbaar zijn... Genoeg materiaal voor een vierde volume, lijkt me!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Ovenvers 2020

Post by Tamara »

(Ik leef nog...)

Delicious in Dungeon 8
Uiteindelijk komt alles neer op eten, maar de creatieve manier waarop Delicious in Dungeon omgaat met bekende fantasy-RPG-regels blijft verrassen. Vooral bij het gesprek over een mogelijke strategie om de 'eindbaas' te verslaan had ik zoiets van: 'Ja, als je het zo uitlegt klinkt de theorie heel logisch.' De helden eten zich nu langzaam aan richting een einde toe en dat maakt het wachten op het volgende deel moeilijker dan ooit. Ik verwacht nu een gigantische barbecue waar bijna alle personages bij aan schuiven (want dat is een logische conclusie!), maar wie weet welke kant het uiteindelijk echt op gaat.

The Promised Neverland 15
Ik durf niet te zeggen of er de afgelopen delen veel of weinig is gebeurd, waarschijnlijk omdat ook deze serie naar een conclusie toewerkt en nu bezig is de laatste puzzelstukjes op de plaats te liggen. Als lezer heb je nu een goed idee van wat er kan en moet gebeuren, en is het verder vooral afwachten.

Yona of the Dawn 23
Mijn zwakke plek: epische shojomanga waar maar geen eind aan lijkt te komen. Yona is de afgelopen twintig delen veranderd van een vluchteling in een semi-superheldin die heel rebels vanuit de schaduwen het land probeert te verbeteren, maar er is nog zoveel dat kan en moet gebeuren voordat het verhaal is afgelopen. En ik zou het niet anders willen.

Downfall
Inio Asano tekent maar zelden figuren waar je in het echte leven mee om zou willen gaan, maar de personages in Downfall zijn niet te mogen. Allemaal zijn ze egoïstisch, hatelijk, ellendig... Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Op technisch vlak zit hier een verhaal met een nihilistische boodschap in, maar emotioneel heb ik er zelf niets uitgehaald. Dit is een collage van mensen die hun eigen leven en dat van anderen onnodig moeilijk maken omdat ze neerkijken op alles en iedereen om hen heen. En het is onprettig om te lezen, vooral omdat ik me afvraag hoeveel van zichzelf Asano in de personages heeft gestopt.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Ik heb je gemist :(

En nu herinner me dat ik nog achterloop bij Delicious. Er komt nog een roman uit deze week die ik wil hebben, dus misschien maar Delicious erbij gooien...

The Case Files of Kindaichi, Age 37 - 7: Hmm, uiteindelijk voelt deze zaak over de musical Hakodate Wars vooral uitgerekt aan. De leukste onderdelen waren toch de verwijzingen naar het originele verhaal met de Roodbaard Kerstman (dezelfde locatie) en de introductie van een nieuwe rivaal voor Hajime, maar dat gebeurt al in de eerste paar hoofdstukken. Het deel eindigt met de eerste hoofdstukken van een nieuw verhaal (over een Schots kasteel dat steen voor steen is verhuisd naar Japan en nu tot hotel wordt verbouwd), maar er is nog te weinig gebeurd om er iets boeiends over te vertellen.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Babel's Architects 1: Om iedereen op aarde te laten weten hoe machtig hij is, besluit koning Hammurabi van Babylon om een toren te laten bouwen die tot de zon reikt. Hij beveelt paleisarchitect Gaga om op zoek te gaan naar Nimrod, een nazaat van Noach die een reputatie heeft een briljante architect te zijn en alleen hij zal in staat zijn om zo'n enorme toren te bouwen. Gaga voelt er niet veel voor om op zoek te gaan naar Nimrod omdat hij zelf architect is, maar goed, als-ie niet binnen tien dagen terug is met Nimrod wordt hij geexecuteerd, dus veel keuze heeft hij niet.

Okay, niet helemaal wat ik ervan had verwacht. Tegen het einde van dit eerste deel zijn Gaga en Nimrod nog net niet terug in Bablyon, dus het allergrootste gedeelte van deze volume gaat over de zoektocht naar Nimrod en de terugreis. Ik had eigenlijk verwacht dat deze manga veel meer over het daadwerkelijk ontwerpen/bouwen van de toren zou gaan, maar niet in dit deel dus. Het is wel een boeiende manga hoor, en semi-accurate Bablyon is natuurlijk een setting die je niet heel vaak ziet (je ziet behoorlijk wat van de samenleving en strafrecht). Maar de benaming van deze volume suggereert dat deze serie slechts twee of drie delen lang wordt, dus dan is het wel jammer als deze serie twee delen zou zijn en er uiteindelijk maar slechts een klein gedeelte echt over het bouwen van de toren gaat. Dit lijkt me trouwens wel zo'n serie die in het Engels in één luxe hardcover of zo wordt uitgebracht.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Kindaichi Shonen no Jikenbo Gaiden 9: Het een-na-laatste deel van deze parodie-hervertelling van de Kindaichi Case Files serie. Dit deel behandelt de eerste paar verhalen uit de reeks die tussen 2004-2011 liep (toen er jaarlijks 1 of 2 delen uitkwamen)... en ik kan me eigenlijk weinig van de verhalen herinneren. Ik heb ze gelezen toen ik net was begonnen met Japans leren en er is daardoor toch weinig blijven hangen. Nou ja, het vampierenverhaal is verwerkt tot een anime special en live-action drama en de derde moordzaak in Huize Opera is ook een anime special geweest en die zitten wat beter in m'n geheugen omdat ik ze --relatief-- 'recenter' heb gezien, maar dat waren licht verkorte versies, dus sommige personages/stukjes uit de manga komen niet eens in de anime voor. Van het laatste verhaal in dit parodiedeel (de sneeuwgeest) kan ik me helemaal niets herinneren, dus dat werkte helemaal niet als parodie voor mij. Ik had gehoopt dat, net als met de andere verhalen, ik me tijdens het lezen wel het een en ander zou herinneren, maar niet dus :s

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Daisuke Terasawa, een van de bekendste gourmet mangaka met o.a. Mister Ajikko en Shota no Sushi, heeft nu ook een speciale manga getekend voor de kaitenzushi keten Sushiro, genaamd Sushi Road (ook in het Engels te lezen!) Het eerste hoofdstuk (van 10) is vandaag gepost, en hoewel het een beetje standaard begint, maakt die laatste panel me wel benieuwd naar het vervolg ^_~

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Eikokan Satsujin Jiken (De Moordzaak in het Huis van Glorie): Een korte detectiveserie die in Afternoon liep in 1996. Het Huis van Glorie is een oud landhuis net buiten N(agasaki) dat volstaat met Christelijke beelden en andere relieken van kakure kirishitan. Omdat hun ouders er niet meer zijn wonen de zusjes Manami en Ritsuko wonen daar samen met hun grootvader en hun oom (en zijn familie). Ritsuko, de oudste, is net twintig, maar wordt door haar grootvader gedwongen te trouwen met de zoon uit een machtige familie. Net na kerst is er een speciale ceremonie gepland waarbij Ritsuko en haar verloofde hun verlovingsringen moeten uitwisselen om het allemaal vast te leggen. Een van de gasten is de jonge Rooms-Katholieke priester Sakura, die namens zijn overleden mentor komt om de verloving te zegenen. Maar grootvader wordt maar niet wakker die ochtend en als ze de gesloten deuren van zijn slaapkamer kapot breken, vinden ze op bed het lijk van grootvader, wiens hoofd is ingeslagen met een kruis. Maar hoe kan de dader zijn ontsnapt uit de afgesloten kamer?

Wat bijzonder aan deze manga is dat er een goeie oude 'Uitdaging aan de Lezer' is: op een gegeven moment stopt het verhaal en praat de schrijver rechtstreeks met de lezer om aan te geven dat alle nodige aanwijzingen al in beeld zijn geweest en dat je nu de dader kan aanwijzen. En dat klopt, maar dat komt vooral omdat die tweede moord wel erg knullig is gedaan en je vanaf dat moment precies weet wie de dader is. Zonde eigenlijk, want er zitten echt goede momenten in deze detective, met slimme visuele hints (ha, zelfs de splash aan het begin van het verhaal bevat een belangrijke hint, zie ik nu achteraf) en het "modelantwoord" voor hoe je de eerste moord moet oplossen en hoe je van daaruit de moordenaar kan identificeren is eigenlijk erg goed: het is die tweede moord die eigenlijk alles verklapt...

Er is nog een tweede deel, en die ga ik ook maar snel lezen :3

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

^ En meteen gisteravond gelezen. Kotokan Satsujin Jiken (De moordzaak in het huis op het afgelegen eiland) speelt zich een half jaartje na de gebeurtenissen in het eerste deel af. Manami reist als assistente mee met een fotografe naar een afgelegen eiland voor de kust van F(ukuoka) en S(aga). De fotografe is geinteresseerd in oude gebouwen en tijdens haar bezoek aan het Huis van Glorie werd ze vrienden met Manami, en besloot ze haar even aan te nemen als assistente. Hun doel is het eiland Komura, bewoond door de tweeling Kaori en Saori Ichinose. Hun moeder geloofde heilig in de bijbelse Apocalypse en voor lange tijd leefden de drie bijna geheel afgezonderd van de wereld op hun eigen eilandje, dat omringd is door hoge kliffen (op een kleine pier na) en vooral bestaat uit bos, op het huis en een kleine kapel na. Na de dood van hun moeder, ging Kaori kunst studeren in Tokyo, maar ze keerde plots terug. Nu heeft ze een aantal mensen die ze leerde kennen in Tokyo uitgenodigd naar haar eiland, waaronder de fotografe. Maar Kaori en Saori laten zich niet zien zelfs nadat alle gasten zijn aangekomen. De groep neemt een kijkje in de slaapkamer van een van de zusjes, waar ze een brief vinden waarin Saori zweert wraak te nemen op de groep voor wat ze Kaori hebben aangedaan en gebiedt hen een kijkje in de keuken te nemen. Daar vinden ze het lichaam van Kaori opgeslagen in de koelkast. De telefoonlijn is vernield en de boot komt pas over een paar dagen terug, dus de groep kan niets anders doen dan voorzichtig zijn en de tijd door te brengen, maar al in de eerste nacht wordt een van hen verbrand. Een trompetje is in het lijk gestoken, wat een van hen meteen doet denken aan Openbaringen, waarin zeven trompetten de Apocalypse inluiden en er wordt gezegd: "En de eerste engel heeft gebazuind, en er is geworden hagel en vuur, gemengd met bloed, en zij zijn op de aarde geworpen; en het derde deel der bomen is verbrand, en al het groene gras is verbrand." Een voor een worden de mensen op het eiland vermoord volgens Openbaringen, totdat Manami geheel alleen overblijft en later wordt gered door de politie die getipt werd via een anoniem telefoontje. Maar op het eiland worden verder alleen de lijken van de slachtoffers gevonden en geen enkel spoor van Saori. Manami heeft geen idee wat er is gebeurd en vraagt daarom de priester Sakura of hij misschien kan bedenken hoe de moorden zijn gepleegd.

Weer een prima geschreven detective. Beetje jammer dat je weer redelijk makkelijk de dader kan identificeren op basis van een enkel stuk en dat je daarna de andere moorden kan reverse-engineeren, maar al met al een leuke variatie op And Then There Were None

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Een paar verhalen uit de klassieke manga Sho-chan no Boken (De Avonturen van Sho-chan) gelezen. Deze manga komt uit 1923 en heeft een opvallende stijl. Want het lijkt inderdaad erg op Kuifje, met een jonge held met lange sokken en een pratende sidekick (een eekhoorn in dit geval). Maar deze manga dateert nog van enkele jaren voor Kuifje's eerste verschijning!

Image

Soms reizen Sho-chan en Eekhoorn gewoon naar een andere stad en dan komen ze o.a. zakkenrollers in de trein tegen of zo als avontuur, maar in veel van de verhalen reizen de twee random door de tijd naar oude samenlevingen, zoals Joseon/Korea bijvoorbeeld of de wereld van Griekse mythologie. Waar Sho-chan errr, centaurs vermoord met pijl en boog.

Image

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Gohobi Gohan 1 (Beloningsmaaltijd): Gourmetserie over een OL die eens per week haarzelf verwent met eten, of het nou ergens uit eten is of dat ze zelf iets speciaals maakt. Doet verder. absoluut niets speciaals.

Kyofu Shimbun 1 (De Krant der Angsten): Een van de belangrijkste manga die de boom in horrormanga met occulte thema's in de jaren 70 aanjoeg. Ik herinnerde me dat ik nog wat digitale deeltjes hiervan had toen eerder deze week werd aangekondigd dat er in augustus weer een nieuwe drama hiervan zou komen (het is al meerdere malen verfilmd/anime/radio/whatever). De serie gaat over Rei Kigata, vers op de middelbare school. Op een zekere nacht wordt om middernacht plots een krant in z'n kamer bezorgd. In deze 'krant der angsten' staat dat de volgende dag Rei's docente zal sterven in een verkeersongeluk... wat ook echt gebeurd. Het blijkt dat de krant der angsten dit soort verschrikkelijke gebeurtenissen met een occulte thema voorspelt en dat de lengte van Rei's leven met 100 dagen wordt verkort voor elke dag dat hij de krant leest. Ondanks alle pogingen om van de krant te ontsnappen, vind de krant toch elke avond een manier om op middernacht voor Rei's neus te verschijnen en daarom raakt hij steeds weer verzeild in griezelige incidenten, zoals met een 'vampier' die de z'n klasgenootjes aanvalt tijdens een meerdaagse schoolreis of met een meisje die met UFOs kan communiceren.

Maar de grootste angst!!! Is dat in het eerste hoofdstuk Rei om hulp vraagt aan zijn docent, en dat die docent gewoon vraagt of hij dan maar die avond samen met Rei in Rei's slaapkamer mag doorbrengen.

Image

Dat mag ook.

Image

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Nog een paar platen te gaan, maar wilde alvast iets schrijven over Pierre de Doolhofdetective: Het geheim van de Grote Doolhoftoren. Geen manga, maar wel een prentenboek die in Japan is gemaakt, dus close enough ;) Het is een zoekboek zoals we die kennen van Waar is Wally, maar in dit boek is elke plaat ook een groot doolhof. Het verhaal is dat Pierre de Doolhofdetective en een groepje andere detectives jagen op Mr. X. Het avontuur begint op zee, maar halverwege het boek bereikt Mr. X de Grote Doolhoftoren, een prachtig hotel met op elke verdieping iets anders, zoals een museum, een winkelcentrum en een groot zwembad. Elke plaat is dus een doolhof, waarbij je de weg moet vinden tussen alle gebouwen/mensen/etc. door naar Mr. X, maar er zijn nog allerlei extra uitdagingen, zoals het vinden van gouden sterren/schatkisten of specifieke personages.

Leuk boek om even voor te zitten en al die kleine details te bekijken. Er gebeurt overal wel wat, en er zijn ook veel running jokes, zoals een ninja die ook in elke plaat opduikt, net als een ijsbeer die altijd ergens staat te chillen. Qua sfeer voelt het trouwens een beetje als Professor Layton!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Taisho Roman Mystery 2: Meer avonturen uit het Taisho-tijdperk met het Moriyama echtpaar, bestaande uit de pientere en energieke volksmeid Yui en haar echtgenoot Kaori, een aantrekkelijke geleerde/vertaler. Deel twee is meer van hetzelfde: als detectiveverhaaltjes zijn ze niet echt bijzonder, ze zijn beter te vergelijken met de Victoriaanse avonturenverhalen met een detectivethema zoals Sherlock Holmes, dan iets als Detective Conan. De setting vind ik weer wel reuze interessant: Taisho-tijdperk, en dan ook ook vooral onder de welgestelden. Zo hebben we een verhaal over een docente op een elite meisjesacademie en de (soms dodelijke) ongelukken die gebeuren rondom haar en een ander verhaal over een rijke erfgename die misschien wel bezeten is door een kitsune-geest. Maar het is altijd enorm makkelijk te raden wat er aan de hand is, dus je leest het meer als een thriller dan als een detective...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Konbini Ojo-sama 1: Ik bekijk veel te veel van die single gimmick gourmet manga... anyway, dit keer volgen we Midori, een middelbare scholier uit Kyoto van zeer goede afkomst en waar iedereen naar opkijkt. Haar geheim is dat ze eigenlijk stiekem ontzettend veel houdt van eten uit de convenience store, maar vooral haar strenge moeder mag nooit weten dat ze zulk plebiaans eten eet. Elke keer haalt Midori iets uit de conbini, maar vaak blijft het niet alleen bij simpel eten, maar maakt ze er ook nog iets extra's van door er mee te koken.

Okay, dit was dan wel ietsjes interessanter, omdat je recepten te zien krijgt die conbini eten als ingredienten gebruiken, zoals 'American dog' (corn dogs) of instant ramen. Het is dus niet 'alleen' conbini eten, maar net iets extra's. Sommige gerechten zien er nog best okay uit, maar die instant ramen waarin geen heet water, maar bouillon getrokken van conbini beef jerky werd gebruikt ging me weer te ver...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Spiral - The Bonds of Reasoning: Gister alle 15 delen er doorheen gejaagd! Ik had de hele manga al echt heel lang hier liggen* en terwijl ik dit gister aan het lezen was, herinnerde ik me vaagjes dat ik waarschijnlijk ooit wel tot ongeveer deel 10 had gelezen, maar om een of andere reden toen niet helemaal afgelezen. Maar eigenlijk was het eerste stuk van de manga wel het best, en de laatste 5 delen juist super saai. De serie begint met de scholier Ayumu, die betrokken raakt bij allerlei moordzaken die te maken hebben met de "Blade Children," een term waar Ayumu's grote broer Kiyotaka het ook over had voordat hij twee jaar geleden plots verdween. In de eerste helft van de serie komt Ayumu op het spoor van enkele Blade Children en komt hij terecht in allerlei confrontaties waarbij hij z'n leven op het spel moet zetten. Dit stuk is echt leuk, doet erg denken aan series als Kaiji of Liar Game waarin Ayumu (die totaal niet kan vechten/geen wapens kan gebruiken) z'n brein moet gebruiken om te winnen van de Blade Children. Maar het laatste kwart bestaat praktisch alleen uit superlange info dumps en dan een paar confrontaties die meer filosofisch zijn dan de 'games of wits' van de eerste helft. Het tempo van de serie zakt echt in als een mislukte souffle vanaf deel 10~11. Ik was trouwens verbaasd hoe lang de confrontatie tegen Kanone was in de manga! De anime moest dat snel afraffelen omdat de manga nog liep en doet dat stuk heel anders, maar in de manga duurt dat stuk echt vier hele delen O_o Zulke lange confrontaties zie je wel vaak in actieseries, maar zelden in mysterieseries...

*Ik herinner me meestal weinig over specifieke manga aankopen, omdat het meeste via internet is besteld, maar ik kan me heel goed herinneren hoe ik deze serie heb gekocht. Ik woonde toen in Fukuoka, en nabij m'n kamer was er een Geo met de standaard tweedehandssectie voor games/boeken/CDs etc. Maar die Geo zou weggaan om een Bic Camera te worden, dus de tweedehands voorraad moest snel gedumpt worden. Ik kon alle 15 delen van Spiral meenemen voor slechts 50 yen per stuk.
Last edited by Ash Ketchum on Mon Aug 10, 2020 7:00, edited 1 time in total.

Post Reply