Winter 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Winter 2020: Preview, discussie & eindoordeel

Post by WizardOfOss »

Het einde van het jaar komt met rasse schreden dichterbij, en daarmee uiteraard ook het eerste seizoen van een heel nieuw anime-jaar. Hoogste tijd dus om alvast vooruit te blikken: https://anichart.net/Winter-2020

De titels die vooral mijn aandacht trekken:
  • Dorohedoro is op voorhand de titel waar ik het meest naar uitkijk. Ik moet de manga hoognodig weer eens oppakken en uitlezen, maar die was toch al snel uitgegroeid tot een van mijn favoriete series. Ik was wel wat huiverig of de anime wel de middelen zou krijgen om de manga eer aan te doen, maar de trailer heeft veel van die twijfel weggenomen.
  • Bij gebrek aan een volwaardig tweede seizoen van Yuru Camp△ moet de short Heya Camp△ dan maar als surrogaat dienen.
  • Isekai Quartet 2 lijkt ook op voorhand een zekerheidje, al blijft dan wel de vraag welke series ze er nog bij gaan betrekken. Shield Hero had ik vrij snel gedropt...
  • Kuutei Dragons: op drakenjacht....om te ontdekken hoe drakenvlees smaakt. Bewaar ook een portie voor mij!
  • Somali to Mori no Kamisama: fantasy slice-of-life over een meisje met een golem als vaderfiguur. Waarom ook niet?
  • Pet stond oorspronkelijk al voor deze herfst op de lijst, maar is dus een seizoen doorgeschoven. We zullen zien...
  • Natsunagu!, over een meisje dat na de aardbeving van 2016 naar Kumamoto reist om haar vriendin te zoeken en daarbij allerlei mensen ontmoet. Klinkt vrij ambitieus voor een short.
  • Ishuzoku Reviewers: over figuren die de dames van lichte zeden moeten beoordelen...in een fantasywereld die uiteraard niet uitsluitend door mensen wordt bevolkt. Dat het platvloers gaat worden staat daarmee ook al wel vast, maar wordt het ook leuk?
  • Breakers: een serie over parasports, dat is toch eens wat anders. Een mij volstrekt onbekende (Chinese?) studio en het feit dat de serie nog geen MAL-pagina lijkt te hebben temperen de verwachtingen.
Last edited by WizardOfOss on Tue Mar 03, 2020 23:36, edited 1 time in total.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Winter 2020: preview & discussie

Post by Ash Ketchum »

Ik heb juist een tijdje geleden het originele boek van Kyoko Suiri/Invented Inference uitgelezen, zodat ik 'm al kende voor de anime zou beginnen, maar ik ga waarschijnlijk die wel volgen, want ik vond het boek superleuk.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Winter 2020: preview & discussie

Post by WizardOfOss »

We zijn weer begonnen! En dat begin had zeker slechter kunnen uitpakken dan met Somali to Mori no Kamisama a.k.a. Somali and the Forest Spirit. Het is weer eens een vader en kind-verhaal, tot zover niks nieuws. Behalve dan dat de vader een golem is, en het kind gewoon een (uitermate nieuwsgierig) mensenkind in een wereld waar mensen nagenoeg verdwenen zijn en vooral herinnerd worden als delicatesse. Qua verhaal moet het allemaal nog op gang komen en die ene "hoe zat het ook alweer?"-infodump was weinig subtiel, maar wat ziet het er allemaal prachtig uit, zowel het bos als de stad met al z'n vreemde bewoners.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Winter 2020: preview & discussie

Post by WizardOfOss »

En ook Darwin's Game gezien, daarbij wat gemengdere gevoelens. Het draait om een mobiele game die nietsvermoedende spelers dwingt tot het spelen van duels op leven en dood. Niet heel origineel en het heeft ook een hoog power-fantasy gehalte: onze MC Kaname blijkt zonder enige kennis van het spel direct een natuurtalent, wint ook direct van "Undefeated Queen", die zich vervolgens direct op hem werpt (letterlijk, en uiteraard naakt) en hem vraagt een gezin met hem te maken. Oké, ik gok dat we in de volgende aflevering wel te horen zullen krijgen dat ze daarmee doelt op het vormen van een team, maar toch. Op de uitvoering valt verder weinig aan te merken, maar heel interessant was het ondanks een dubbele eerste aflevering nog bepaald niet.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Winter 2020: preview & discussie

Post by WizardOfOss »

Met Koisuru Asteroid oftewel Asteroid in Love hebben we ook weer een typische vertegenwoordiger voor het CGDCT-genre te pakken, voor de verandering eens met een astrologie-invalshoek (plus geologie als bonus). Of zal het meer dan alleen cute gedoe worden nu blijkt dat het leuke jochie dat Mira jaren geleden had ontmoet en een ambitieuze belofte had gedaan een meisje (en mede-clublid) blijkt te zijn? Maar het is Doga Kobo, dus wat er ook gebeurt, het zal ongetwijfeld een "soothing" kijkervaring worden.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Winter 2020: preview & discussie

Post by WizardOfOss »

Wauw. Op zich is het idee van scholieren die helemaal gek zijn van anime en zelf een anime willen maken natuurlijk niet nieuw, maar de manier waarop Eizouken ni wa Te wo Dasu na! oftewel Keep Your Hands Off Eizouken! het uitbeeldt verheft het wel echt tot een ode aan de kunst. De karakters zijn onmiskenbaar Yuasa, de omgevingen doen bij vlagen eerder aan Ghibli denken dan aan een TV-anime, en mede door het hanteren van diverse tekenstijlen wordt bij vlagen effectief realiteit en fantasie met elkaar vermengd. En dan lijkt er onder al die visuele pracht ook nog een leuk verhaal te schuilen. Wauw.

Nog iemand anders die de actuele series volgt of ben ik echt de enige?

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Winter 2020: preview & discussie

Post by WizardOfOss »

Weet je wat de ellende is met Heya Camp△? Dat het na 3,5 hele korte minuutjes alweer voorbij is en je weer een volle week moet wachten. Puur sadisme, dat is het....

Maar gelukkig had ik dat dan weer niet bij Murenase! Seton Gakuen. Sterker nog, ik ben ongeveer tot de helft gekomen en ben er toen met fast forward doorheen geskipt. Waar Beastars vorig seizoen op geweldige wijze liet zien wat de mogelijkheden zijn met het concept van antropomorfe dieren die nog daadwerkelijk over hun dierlijke karakters en instincten beschikken lijkt dit eerder op het bedroevende niveau van Africa no Salaryman te zitten. Inclusief ook weer één volstrekt onuitstaanbaar personage. De kantooromgeving is ingeruild voor een school, en vreemd genoeg lijken alle jongens 100% dier in kleding te zijn, en alle meisjes mensen met rare oren en een staart. En vooruit, we gooien ook nog twee exemplaren homo sapiens in de mix. Wat volgt is vooral luidruchtig en ongrappig. Laat maar.

Pet lijkt een soort Inception: The Anime te zijn. Bij dit soort series is het uiteraard altijd maar afwachten of ze het interessante concept ook daadwerkelijk een goede uitwerking kunnen geven, maar de eerste aflevering was zeker niet verkeerd.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Winter 2020: preview & discussie

Post by WizardOfOss »

Met Majutsushi Orphen Hagure Tabi a.k.a. Sorcerous Stabber Orphen was ik ook snel klaar. Het komt vanaf het allereerste moment over als de zoveelste volslagen fantasieloze fantasy-serie. En eigenlijk was de maat binnen een minuut al vol toen een van de personages Krylancelo bleek te heten. Nog even snel door de rest heen geskipt, maar dat leverde ook niks boeiends op. Nou ja, in de eerste aflevering al enkele off-model gezichten, da's nooit een goed teken....

En noemde ik eerder Pet al niet Inception: The Anime? We hebben dit seizoen zowaar nog een tweede kandidaat: ID: Invaded. Die niet alleen aan de haal gaat met het concept van lekker ronddwalen door iemands brein, maar daarbij in deze eerste aflevering zowaar ook diens visuele flair vertoont. De insteek en sfeer zijn echter totaal afwijkend van Pet, nu maar zien welke serie aan het eind van de rit het meeste uit een dergelijk concept weet te halen.

Het enige interessante wat Number 24 te bieden lijkt te hebben is voer voor mijn tic om elke ook maar enigszins herkenbare locatie in een anime te proberen terug te vinden in Streetview. En zowaar, al snel succes. Voor de rest blijkt het een bishonen-rugbyserie, geen interesse.

Plunderer heeft op zich best een aardig idee: iedereen is voorzien van een nummer die iets telt. Het aantal kilometer wat je loopt, het aantalkeren dat iemand je eten lekker vind, het aantal vijanden dat je verslagen hebt. Een hoog nummer geeft je macht, bij nul wacht je iets wat mogelijk erger is dna de dood. Beetje gezocht, maar het biedt mogelijkheden. Jammer dat de uitvoering pure pulp van de ergste soort is. Ik heb het einde van de aflevering wel gehaald, maar acht de kans dat ik het een vervolg ga geven bar klein.

Itai no wa Iya nano de Bougyoryoku ni Kyokufuri Shitai to Omoimasu oftewel BOFURI: I Don’t Want to Get Hurt, so I’ll Max Out My Defense (WTF slaat dat "BOFURI" nou weer op?) mag dan een achterlijke titel hebben, het is wel met afstand de leukste serie van de dag. Oké, het hele idee van alleen maar punten aan verdediging toekennen lijkt in eerste instantie snel te gaan vervelen, totdat blijkt dat verdediging soms de beste aanval kan zijn. Het doet verder ook een beetje aan als een MMO Junkie: Junior Edition, gewoon een lekkere feelgood-serie.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Winter 2020: preview & discussie

Post by Ash Ketchum »

WizardOfOss wrote:
Wed Jan 08, 2020 23:39
Itai no wa Iya nano de Bougyoryoku ni Kyokufuri Shitai to Omoimasu oftewel BOFURI: I Don’t Want to Get Hurt, so I’ll Max Out My Defense (WTF slaat dat "BOFURI" nou weer op?) mag dan een achterlijke titel hebben, het is wel met afstand de leukste serie van de dag. Oké, het hele idee van alleen maar punten aan verdediging toekennen lijkt in eerste instantie snel te gaan vervelen, totdat blijkt dat verdediging soms de beste aanval kan zijn. Het doet verder ook een beetje aan als een MMO Junkie: Junior Edition, gewoon een lekkere feelgood-serie.
Bofuri is gewoon de afkorting van de titel (bogyoryoku (...) kyokufuri). (Verdediging uitmaxen)

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Winter 2020: preview & discussie

Post by WizardOfOss »

Ach verrek, ik had wel in de Japanse titel zitten zoeken naar de verklaring, maar had alleen naar het begin van de woorden gekeken. Nou ja, met zo'n lange titel is dit wel een logische en pakkende afkorting.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Winter 2020: preview & discussie

Post by WizardOfOss »

Even wat schade van de afgelopen paar dagen inhalen...

Het enige wat oneindig is aan Infinite Dendogram is z'n inspiratieloosheid. Het is niet vreselijk slecht, maar dit voelt als elke willekeurige andere MMO/isekai/fantasy-anime ooit gemaakt. Nee, met BOFURI nog vers in het geheugen is dit volstrekt kansloos.

Inspiratieloos kan Jibaku Shounen Hanako-kun in ieder geval absoluut niet genoemd worden. Ik moet weliswaar nog maar zien of het qua verhaal en humor genoeg te bieden heeft om een geheel seizoen leuk te blijven, maar deze eerste aflevering was zeker vermakelijk en de art style behoorlijk uniek.

Ik krijg bij Nekopara eenzelfde gevoel als vorig seizoen bij Azur Lane: een serie puur en alleen voor fans van het bronmateriaal. Nou vooruit, wellicht dat het voor de meest fanatieke kattenliefhebbers ook nog een bepaalde charme heeft. Toegegeven, het concept van schattige meisjes die stiekem katten zijn werkt hier net iets beter dan in Seton Gakuen, maar die lat lag dan ook wel erg laag. Grootste probleem is volgens mij echter dat serie geen flauw benul heeft wat het nu eigenlijk wil zijn. Zover ik had begrepen is het bronmateriaal een eroge, maar met dat in gedachten was deze aflevering wel uitermate braaf. Humoristisch bedoelde slice-of-life wellicht? In beide opzichten tamelijk mager. Geen plot. Klein beetje PLOT. Paar grapjes. En dat was het. Ik denk zomaar dat ik al een stuk positiever zou zijn geweest als ze ditzelfde materiaal in een short van zeg, 7-8 minuten hadden verwerkt.

En het houdt maar niet op met de mens-dier crossovers. Al draait Oda Cinnamon Nobunaga de rollen dan wel om, door Nobunaga te laten reïncarneren als hond. Zich daarbij volledig bewust zijnde van zijn verleden (en dat nota bene zonder betrokkenheid van Arthur Dent), in een modern Japan waar de andere honden in de buurt andere gereïncarneerde warlords blijken te zijn. Jeuh. Ik heb het na 10 minuutjes opgegeven, dit is echt niet te doen.

...en het eerstvolgende wat ik daarna heb opgezet was Uchi Tama?! Uchi no Tama Shirimasen ka? En raad eens? Jep, meer mens-dieren. Ik heb niet eens zin om überhaupt maar te kijken of dit beter is. Kunnen we niet gewoon weer terug naar isekai-overload?

En als we dan toch bezig zijn met snelle drops: ook Hatena Illusion had ik na een paar minuten wel gezien, Oshi ga Budoukan Ittekuretara Shinu weet ondanks de originele insteek om een idol-serie eens vanuit het perspectief van de fans te benaderen bepaald niet te boeien, en Housekishou Richard-shi no Nazo Kantei lijkt al helemaal een eersteklas snoozefest. Schiet wel lekker op zo!

Ook nog even Show by Rock aangezet, ondanks dat ik eerdere series nooit gezien heb. Het eerste personage dat in beeld komt:
Image
Oren. Staart. Reden genoeg voor een instant drop. Wat is dat toch dit seizoen?

Ik heb helemaal niks met mode, loop het liefst gewoon rond in een spijkerbroek en T-shirt. Ik heb al helemaal niks met het hele opgeblazen modewereldje met z'n designers, modellen, shows en alle waanzin die daarbij komt kijken. Des te opmerkelijker dat ik Runway de Waratte eigenlijk nog niet eens zo verkeerd vond, en moeiteloos het einde van de aflevering heb gehaald. En eigenlijk doet de serie nog niet eens zoveel bijzonders, twee jongeren die dromen van een loopbaan als topmodel en designer maar obstakels op hun weg vinden, maar de manier waarop het gebracht wordt werkt. Ik weet nog niet of het een blijvertje gaat zijn, maar ben toch wel positief verrast.

Rikei ga Koi ni Ochita no de Shoumei Shitemita oftewel Science Fell in Love, So I Tried to Prove It heeft op zich best een geinig uitgangspunt, wetenschappelijk bewijzen dat je verliefd bent op elkaar. Maar dit geeft aardig mijn gevoel op dat moment in de aflevering weer:
Image
Ook bij deze serie heb ik toch het gevoel dat het als (semi-)short beter zou werken. En daarbij, als de hoofdpersonen nu meer types als Sheldon & Amy waren geweest, dat zou toch ook geholpen hebben. Maar dan nog vraag ik me af hoe je hier een heel seizoen mee gaat vullen. Misschien dat ik nog even kijk of ze er in de tweede aflevering nog een creatieve draai aan geven, maar misschien ook niet. Gemiste kans.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Winter 2020: preview & discussie

Post by WizardOfOss »

Min of meer per ongeluk (die onmogelijke titels van tegenwoordig ook....) heb ik Oshi ga Budoukan Ittekuretara Shinu toch nog een tweede kans gegund, en waar ik het bij de eerste poging zo ongeveer bij het zien dat het om idols draaide heb opgegeven heb ik nu wel het einde gehaald. En eigenlijk beviel het me ook best, het gaf me een beetje een Genshiken-vibe. Ook nog eentje voor de reservelijst.

En dan Ishuzoku Reviewers, waar ik met zeer lage verwachtingen in ging. En toch eigenlijk wel positief verrast werd. Het draait om een stel figuren die in een fantasywereld de vele gevarieerde wezens van lichte zeden beoordelen. En natuurlijk is het platter dan plat, maar is daarin ook juist weer zo schaamteloos dat het best vermakelijk is. En anders dan ik had verwacht is het toch ook geen wannabe-hentai die voor TV verbraaft is, maar iets wat nog ruimschoots binnen het ecchi-spectrum blijft. Ik ben overigens wel voor de minder legale route gegaan, de AT-X-versie met minimale censuur (alleen de OP en ED volgens mij?). CR heeft uiteraard de meest brave, wat bij vlagen toch zeer opzichtige en storende censuur oplevert. Er is ook nog een Taiwanese versie in omloop die helemaal niks verbergt, maar dan krijg je weer irritante Chinese hardsubs cadeau.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Winter 2020: preview & discussie

Post by WizardOfOss »

Pfffft, het heeft me een hoop moeite gekost om me door Kyokou Suiri a.k.a. In/Spectre heen te werken, en dat eigenlijk alleen nog maar vanwege positieve reacties van anderen. Want damn, wat duurt het lang voordat er ook maar iets interessants gebeurt. Maar het einde maakt inderdaad toch nieuwsgierig naar meer. Ik hoop alleen maar dat het niet weer een yokai-van-de-week gaat worden, maar dat er toch iets meer achter zit.

Ik kon vanavond geen geduld meer opbrengen voor 22/7 en Boku no Tonari ni Ankoku Hakaishin ga Imasu, en eerlijk gezegd betwijfel ik ook of ik ze überhaupt nog die kans moet gunnen. Maar gelukkig was daar dan ook nog de tweede aflevering van Eizouken ni wa Te wo Dasu na!, en damn, wat is dat wederom een juweeltje. Is het te vroeg om nu al de anime van het jaar te benoemen?

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Winter 2020: preview & discussie

Post by Ash Ketchum »

WizardOfOss wrote:
Mon Jan 13, 2020 0:54
Pfffft, het heeft me een hoop moeite gekost om me door Kyokou Suiri a.k.a. In/Spectre heen te werken, en dat eigenlijk alleen nog maar vanwege positieve reacties van anderen. Want damn, wat duurt het lang voordat er ook maar iets interessants gebeurt. Maar het einde maakt inderdaad toch nieuwsgierig naar meer. Ik hoop alleen maar dat het niet weer een yokai-van-de-week gaat worden, maar dat er toch iets meer achter zit.
Kyoko Suiri / Invented Inference / In/Spectre is zeker geen yokai-van-de-week. Als het goed is, is de serie enkel gebaseerd op het eerste boek, en dat is gewoon een detective waarbij ze proberen om één specifieke yokai te verslaan (er is nog een tweede boek en een korteverhalenbundel, maar die zijn beide pas vorig jaar uitgebracht). Ik schreef er dit over in het laatst gelezen boeken topic:
Ash Ketchum wrote:
Thu Oct 17, 2019 19:53
Hebben jullie wel eens dat je dan hoort dat er een adaptatie eraan komt, en dat je daarom maar snel het origineel gaat lezen? Dat had ik dus met de detective Kyoko Suiri, ook bekend als Invented Inference. Er is al een manga adaptatie, die in de VS wordt uitgebracht met de titel In/Spectre, en in januari komt er een anime gebaseerd op de manga. Het gaat over een soort broodjeaapverhaal over "de Stalen Vrouw Nanase", die de geest zou zijn van de idol Karin Nanase, die een half jaar geleden stierf toen ze bedolven werd onder een stel vallende stalen balken toen ze rondhing op een bouwterrein. De Stalen Vrouw Nanase zou met een stalen balk rondzwaaien en mensen aanvallen.... en ze bestaat nog echt ook. Ze dankt haar kracht aan de mensen die in haar bestaan/het broodjeaapverhaal geloven, en de enige manier om haar te verslaan, is juist bewijzen dat ze niet bestaat! Leuke detective die helemaal draait om een ogenschijnlijk tegenstrijdig concept. Ben benieuwd naar de anime.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Winter 2020: preview & discussie

Post by WizardOfOss »

Oké, dat had ik nog zeker niet uit die eerste aflevering gehaald. Klinkt zeker als iets met potentie, maar de start blijf ik dan toch tamelijk ongelukkig vinden.

Dan toch eindelijk de titel waar ik het meest naar uitkeek: Dorohedoro! En gelukkig valt die zeker niet tegen. Oké, de CG-animatie is op een paar momenten weer echt van de oude (houterige) stempel, maar heel storend is dat gelukkig niet. De algehele vormgeving daarentegen is prima op orde, en weet goed het sfeertje uit de manga te treffen. En gelukkig lijken ze toch ook enigszins de typerende, wat vreemd geproportioneerde lichaamsbouw van diverse personages te handhaven, meer in ieder geval dan in de trailer het geval leek. Voor de rest lijkt het voor zover ik het me herinner tamelijk trouw de manga te volgen, dus het zal vooral de vraag zijn hoever ze nu gaan komen. En dan maar hopen dat het populair genoeg blijkt voor de vereiste vervolgreeksen....

En de OP, WTF.... https://www.youtube.com/watch?v=iH_YJde1yps

Post Reply