Laast gekeken anime

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Laast gekeken anime

Post by Ash Ketchum »

Zoals WizardOfOss al suggereerde, een draadje voor je reacties op de anime die je het laatst heb gekeken (of het nou een enkele episode is of een hele serie).

Detective Conan: The Fist of Blue Sapphire: De Conan film van dit jaar. De schrijver heeft eerder ook het script van de 21ste film (The Crimson Love Letter) geschreven en dat was echt een van de beste Conan films van de afgelopen tien jaar, dus ik was best benieuwd naar deze film. Hij viel wel wat tegen: als detectiveverhaal is het best slordig geschreven, met allemaal losse verhaallijntjes die best raar met elkaar verweven worden en ook sommige gebeurtenissen lijken vanuit het niets te komen. Als entertainment was de film wel leuk: de eerste helft is super grappig: Conan wordt naar Singapore ontvoerd door KID en doet onder de naam Arthur Hirai (wie snapt hem?) mee in een onderzoek naar KID die iemand in Singapore vermoord zou hebben en ook het juweel Fist of Blue Sapphire zou willen stelen. Beste gave shots in deze film die een nieuwe regisseur heeft (de eerste vrouwelijke regisseur van Conan zelfs). Het laatste stuk is.... oorlog. In een detectivefilm. Gewoon een slagveld >_>

Net als altijd volgt na het einde van de film een teaser voor de film van volgend jaar en oh, dat was de Rode Komeet, niet?

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laast gekeken anime

Post by Ash Ketchum »

Ik post meestal niet over losse Conan episodes, maar aflevering 936 is een uitzondering. Sinds de afgelopen zeven jaar of zo gaat elke nieuwe Conan film gepaard met een speciaal aflevering in de tv-serie, die dan dient als een soort proloog voor de film, door gelijksoortige thema's/onderwerpen aan te kaarten. Deze aflevering wordt dan meegeleverd met de home video release van de desbetreffende film. Aflevering 936 hoort bij het bovengenoemde The Fist of Blue Sapphire en gaat over een klein avontuur van de Detective Boys in de afwezigheid van Conan (die op dat moment ontvoerd is en verscheept naar Singapore). De DBs denken een groepje terroristen op het spoor te zijn bij een food truck evenement, maar wat deze aflevering hilarisch maakt is dat de alledrie de kinderen zich inbeelden wat Conan tegen zou zeggen. Het ziet er super surreëel uit omdat Conan met een aura wordt afgebeeld, alsof-ie al dood is en als Jedi-geest advies geeft aan de kinderen, en sowieso beeldt ieder van de kinderen Conan anders in: Mitsuhiko's Conan kijkt op hem neer en daagt hem steeds uit zelf te denken, terwijl Genta's Conan absurd beleefd en aardig praat tegen Genta (Genta-san! Genta-san! XD).

Image

Hier lijkt Conan zelfs op een Stand van Mitsuhiko XD

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laast gekeken anime

Post by Ash Ketchum »

City Hunter the Movie: Shinjuku Private Eyes: Het was alweer twintig jaar geleden sinds de vorige City Hunter anime productie (de TV special uit 1999), dus het was even spannend hoe deze nieuwe film zou uitpakken, maar... het is gewoon City Hunter. Het is niet meer dan dat, maar zeker ook niet minder. Natuurlijk, het verhaal is voorspelbaar, maar de hele film voelt gewoon vertrouwd aan, alsof dit gewoon aaneensluitend met de oude series is gemaakt. Dit komt zeker ook omdat we de originele stemacteurcast en de regisseur hebben, maar er is ook veel muziek uit de originele series (die, toegegeven, soms wel op rare momenten worden gebruikt). De film voelt gewoon als een oude City Hunter aflevering/film zoals vroeger, maar dan gemaakt met de mogelijkheden van nu. Het is zeker weten een ouderwetse actiefilm, maar dat is prima en precies wat ik wilde van deze film!

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Laast gekeken anime

Post by WizardOfOss »

Als tussendoortje in de aanloop naar het winterseizoen eindelijk eens de OVA's van Shokugeki no Soma S1 gekeken. Qua verhaal voegen ze weinig toe aan het grotere geheel, maar het was vooral leuk iedereen nog jong en onschuldig weer eens terug te zien in een meer gemoedelijke situatie. Toch wel een heel contrast met de recentere seizoenen. Desondanks wel een puntje bij de eerste aflevering: als je voor het eerst een gerecht gaat proberen en een local zegt je dat je het verkeerd doet, luister dan naar dat advies in plaats van je geheel eigen versie van het gerecht te creëren...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laast gekeken anime

Post by Ash Ketchum »

Net terug van de 4DX voorstelling van Weathering with You. Stiekem de eerste Shinkai film die ik helemaal heb afgekeken. 4DX voegt op zich heel weinig toe vergeleken met Dragon Ball Super: Broly vorig jaar (wat spetters uit de lucht zo nu en dan),maar de film zelf was erg leuk.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laast gekeken anime

Post by Ash Ketchum »

Stay Home Satsujin Jiken (De Stay Home Moordzaak) was een hele interessante Kindaichi-productie, grotendeels live-action, maar ook een beetje "animatie," vandaar dat ik hier erover post. Omdat men ook in Japan het 's liefst wil dat men zo min buiten gaat, heeft de schrijver van de Kindaichi Case Files serie, Seimaru Amagi (AKA Shin Kibayashi van o.a. Drops of God en Getbackers), een heel verhaal bedacht rondom dit thema. Samen met wat vrienden en familie heeft hij een nieuw Kindaichi verhaal zelf gefilmd via Zoom, smartphone etc. en zo alles bij elkaar ge-edit in een Zoom scherm zodat iedereen "samen kon spelen" terwijl de acteurs alles gewoon in hun eigen huizen hebben opgenomen. Een van de acteurs was Amagi's grote zus Yuko Kibayashi, met wie hij ook samenwerkt bij het schrijven van enkele manga. De stemacteurs van Hajime en Miyuki uit de anime serie deden ook mee (op hun Zoom schermen waren natuurlijk illustraties van Hajime en Miyuki, die mbv software een beetje bewogen). Vandaag kwam het eerste deel online op Youtube en hoewel het er natuurlijk een beetje knullig uitziet, was het toch wel echt een Kindaichi Case Files verhaal.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laast gekeken anime

Post by Ash Ketchum »

Lupin the Third the First: De CGI film van Lupin the Third. Het mag er dan wel anders uitzien, maar het klinkt gewoon als vanouds (dezelfde stemacteurs/muziek) en ook het plot is enorm voorspelbaar met een legendarische schat, meisje in nood, blah blah, het standaard Lupin TV special verhaaltje. Het is een 'by-the-numbers' Lupin die weinig indruk maakt.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laast gekeken anime

Post by Tamara »

Ik ben een digitale backlog aan het wegwerken en de afgelopen dagen stond die reis in het teken van Zombie Land Saga. Het was deels precies wat ik verwachtte: popidooltjes, zombies en zwarte humor. De grote verrassing was dat ik niet alleen heb gelachen. In de eerste helft had de serie al laten zien dat het best serieus kon zijn, maar bij Lily's aflevering hield ik het niet droog. Haar familiesituatie was hartverscheurend en haar doodsoorzaak was dan wel absurd (net zoals de doodsoorzaken van de rest van de meisjes, zover bekend) maar achter die grap schuilt wel een tragische waarheid. Het nummer waarmee de aflevering sluit is klungelig en gehaast in elkaar gezet, maar het is oprecht en dat is alles wat er op dat moment toe doet.

Ik heb nog steeds niets met idolen, maar Zombie Land Saga 2 zie ik wel zitten. Het vervolg is vorig jaar aangekondigd, maar dat was nog pre-pandemie, dus...

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Laast gekeken anime

Post by WizardOfOss »

Hé, geen woord over de legendarische Tae Yamada? :?

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laast gekeken anime

Post by Tamara »

Ik zal net zoveel zeggen over haar als de anime over haar zei:

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Laast gekeken anime

Post by WizardOfOss »

Legendarisch :lol:

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laast gekeken anime

Post by Tamara »

Het was niet de beste anime van dit jaar, maar wel de beste anime voor dit jaar: Japan Sinks 2020. De titel liegt niet: door een abrupte verschuiving van de tektonische platen zakken de Japanse eilanden onder zee. Daaraan vooraf gaan gigantische aardbevingen, vloedgolven en alle andere ellende die bij tektonische activiteit komt kijken. De ondergang wordt verteld vanuit de ogen van een redelijk normale familie. Moeder is avontuurlijk en een echte leider, vader is ingenieus en weet wel wat van survivallen, dochterlief is een atlete met een zonnige toekomst en zoonlief is behoorlijk wereldwijs door al zijn tijd op het internet. Ook de mensen die samen het hen reizen hebben bijzondere talenten. In theorie zijn ze dus goed uitgerust voor de trektocht naar veiligheid, maar helaas voor hen zitten ze in het soort rampenserie dat vertrouwt op constante escalatie. Het duurt niet lang voordat de eerste dode vallen. In het begin maakt dat indruk. De dood slaat plots toe en benadrukt dat het leven van een individueel mens heel fragiel is. Tijd voor rouw en verwerking is er niet. Als ze willen overleven, moeten ze snel weer verder.

Waar Japan Sinks 2020 instort, is wanneer de dood voorspelbaar wordt en toeslaat alsof er een quotum gehaald moet worden. De rouwe emotionele impact verdwijnt en wordt vervangen door platte manipulatie. "Kijk, daar offert zich weer iemand op! Wacht op het commando... 3...2...1... Janken maar!" Het moet wel gezegd worden: dit is vrij standaard voor rampenverhalen die voor groot, groter, grootst gaan. Op een gegeven moment begint de kijker aan de ellende te wennen en moet de ellende dus overtroffen worden om emoties los te peuteren. Er zijn echter series die dat veel beter aanpakken, zoals de manga Dragon Head, dat bovenal voor de horror gaat en het meeste maakt van wanhoop. Japan Sinks 2020 probeert echter hoop te verkopen, maar is niet erg overtuigend. Op een gegeven moment vraag je je namelijk af of het lot van de personages je nog iets moet kunnen schelen.

Een totale ramp is Japan Sinks 2020 echter niet. Het zit bomvol sterke scènes. De geïmproviseerde verlichting van het tempelpad dat naar de hereniging van het gezin leidt in de eerste aflevering, had voor een andere rampenserie een prachtig einde kunnen zijn. En animejaar 2020 zou een pak armer geweest zijn zonder de aan pijnstillers verslaafde kyudo-opa op zijn scootmobiel! Het is jammer dat de manier waarop alles samenhangt zo rommelig is. Het maakt het moeilijk om het grotere plaatje serieus te nemen.

Misschien was Japan Sinks 2020 vanaf het begin al verdoemd. Deze anime is gebaseerd op een zeer bekend Japan boek dat al meerdere malen is verfilmd en verstript, en dat oorspronkelijke verhaal is ondertussen al 50 jaar oud. Wetenschap, de verwachtingen van entertainment, de identiteit van Japaners en de manier waarop de rest van de wereld naar Japan kijkt - in de afgelopen 50 jaar is er op al die vlakken veel veranderd. Toen Japan Sinks zijn entree maakte, was het hele rampengenre nog vrij nieuw. Tegenwoordig liggen er routeplannen klaar voor een succesverhaal en de 2020-versie volgt die trouw: gezin probeert te overleven, oudere generaties offeren zich op voor de jongere, er wordt een tussenstop gemaakt bij een sekte etc. Een rampenverhaal volgens het boekje dus, maar als ze hét boek hadden gevolgd, dat kil en analytisch is vergeleken met dit emotioneel manipulatieve familiedrama, hadden we misschien iets gezien wat voor deze generatie wel vernieuwend is.

En dan is er natuurlijk nog de grootste grap van het lot: Japan Sinks 2020 is gerichte promotie voor de Olympische spelen in 2020. Vrijwel alle belangrijke personages beoefen(d)en een sport op hoog niveau of zijn op een andere manier betrokken bij de sportwereld. Er wordt ingezoomd op stadions en voor buitenlandse toeristen interessante bezienswaardigheden. "Bezoek en geniet van Japan, want je weet nooit wat de toekomst brengt!" En toen bracht de toekomst corona, werden de Olympische spelen uitgesteld en verdwenen hele landen achter slot en grendel. Au.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Laast gekeken anime

Post by WizardOfOss »

Gisteren ook aan begonnen (en nu dus nog maar even heel vluchtig doorgelezen), ik heb vooralsnog wat moeite met de geloofwaardigheid van bepaalde aspecten in de eerste aflevering, maar tegelijk ben ik zeker nieuwsgierig naar meer...

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laast gekeken anime

Post by Tamara »

De eerste aflevering is misschien wel de meest realistische, dus het is beter om niet té hard na te denken tijdens het kijken. Ik kon overigens ook moeilijk stoppen met kijken. De voornaamste reden is dat ik stiekem best wel van rampenverhalen houdt, genoeg om bijvoorbeeld door de 7 Seeds-anime heen te jagen, ondanks dat het een abominabele adaptatie is. Daarnaast hoopte ik dat de serie zou stoppen met wankelen en er alsnog iets goeds van zou maken.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Laast gekeken anime

Post by WizardOfOss »

3 afleveringen gezien, en ik begin te begrijpen wat je bedoelt. Het begint toch al wel een beetje om de verkeerde redenen een rampenserie te worden....

EDIT: en dan begint het in aflevering 4 pas echt weird te worden...

Post Reply