MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Adressen, links & tweedehands verkoop.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by Jarus »

Ik vind het allang een zege dat mangakissa bestaat.
Thank kami-sama for our daily manga :P
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by NeeNee »

Tamara wrote:Nee, ik verkleum in de schaduw van Ash. Ik lees de serie en houd zeker van een raadselachtig moordje op z'n tijd, maar ik mag geen grote fan genoemd worden.

NeeNee: Plan "Moordmysterie in de Mangakissa" kan waarschijnlijk pas op Animecon 2011 of later uitgevoerd worden. Voor Abunai is het te kort dag (alles moet uitgewerkt worden, er is toestemming nodig van de conorganisatie enzovoorts) en Tsunacon heeft waarschijnlijk weer geen ruimte voor de Mangakissa.
Iedereen verbleekt in de schaduw van die twee. Dat wil nog niet zeggen dat wij geen fans kunnen zijn. :)

Jammer, ik zou het echt een geweldig initiatief vinden. Misschien moeten we ze er op Abunai eens over aanspreken? Ken jij ze een beetje?

Ik weet natuurlijk nog niet of ik naar Animecom kom. Hoeveel dagen is dat eigenlijk? Want met de trein is het minstens 4 uur reizen (enkele reis). :?

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by Tamara »

Ik ken de Mangakissa-mensen redelijk goed en ik zie ze op Abunai sowieso weer, dus ik kan zo een voorstel doen. Ash is waarschijnlijk ook wel geïnteresseerd, wat toch een aardige steun in de rug is.

Animecon duurt drie dagen. In het theaterhotel zijn (dure) slaapplaatsen, maar je kunt ook zelf wat regelen. Ik ga zelf waarschijnlijk weer elke dag op en neer (mijn woonplaats -> theaterhotel = 1.30 uur, als je het lopen vanaf het station meerekent).

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by NeeNee »

Hm, oke. Misschien moeten we eens afspreken dan.

Meteen ook een ideale gelegenheid om Ash terug naar hier te krijgen. :P

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by pietel »

In tussentijd kan iedereen in zijn plaatselijke bibliotheek voorstellen lanceren om de nederlandstalige manga toe te voegen aan de collectie.
De meeste bibs hebben wel een systeem waar je als lezer suggesties kan doen voor nieuwe aankopen.
Want nog beter dan één mangacafé, is alle bibliotheken met manga.
Image

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by Jarus »

Ja in alle bibs zou natuurlijk het best wezen :D
En dan natuurlijk ook in elke winkel waar maar wat te lezen is :D
Maar een Mangacafe heeft denk ik toch wel weer een ander charme dan een bib denk ik.
Zo een manga cafe lijkt me ergens wel iets leuker.
En dan hangt er ook zo een beetje het zelfde volk rond :D
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by Weertangel »

Super plaats om nieuwe vrienden te maken als je het mij vraagt, en je vindt er waarschijnlijk ook meer gamers en TCG spelers. wat ook gezellig is :)

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by Jarus »

Weertangel wrote:en je vindt er waarschijnlijk ook meer gamers en TCG spelers. wat ook gezellig is :)
Dus dan misschien ook magic the gathering :D
Hmmm heeft niet echt iets met dit alles te maken maar goed :lol:
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

MangaKissa Floor
Posts: 7
Joined: Tue Jan 15, 2013 19:32

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by MangaKissa Floor »

Toevallig kwam ik dit topic tegen. Sorry voor de late reactie.

Ik zal even voorstellen: Ik ben Floor van de MangaKissa.
De MangaKissa is non-profit stichting opgezet ter promotie van de Japanse Audio Visuele Pop Cultuur (manga, anime, games).
In 2009 zijn we opgericht. In sept 2011 is de MangaKissa in hartje Utrecht geopend. Dit door hulp van zo’n 370 mensen (onze adoptanten) die ons elke maand met 3,50 of meer steunen, zodat we de huur kunnen betalen. We krijgen geen subsidies (al alles geprobeerd, neem dat van mij aan) en wordt gerund door vrijwilligers.
In de MangaKissa staan 3500+ manga (EN, NL, JP, DU), artbooks, tekenboeken, NL Doujinshi, GothicLolita bibles, Cosmodes, enz, enz.
Bij ons kun je naast lezen ook bordspellen spelen (mits niet te luidruchtig) en gamen (Nintendo 64, Playstation 3, XBox 360 en Wii). Er zijn ook regelmatig workshops.
Inmiddels is het regelmatig zo druk dat we eigenlijk moeten uitbreiden. Zodra we de financiële middelen hebben, gaat dit ook gebeuren.

Ik las jullie berichten en wil even uitleggen waarom we niet alleen Nederlandstalig hebben..
2 simpele redenen:
1) In het begin was de complete collectie afkomstig van de oprichters, Kees en ik. Wij lezen vooral in het Engels. Dit is omdat toen wij begonnen, alleen DB in het Nederlands te verkrijgen was (welke we ook trouw kochten). Dat is erg weinig om een bibliotheek mee op te zetten ;) . (bijna) Alle Nederlanders zijn de Engelse taal machtig, ook de kinderen vanaf 12 jaar lezen over het algemeen Engels. Frans gaat vaak niet, Duits soms. Ook in de Nederlandse stripwinkels, is het merendeel van de manga in Engels te krijgen.
2) Pas de laatste 2 – 3 jaar is er meer in Nederlands te krijgen. Bijvoorbeeld: Black Butler heb ik alleen in het NL staan, maar er is maar tot deel 4 uitgegeven. De bezoekers willen dat we de Engelse neer zetten zodat ze verder kunnen lezen tot deel 13. Ik ga binnenkort de serie dus in het Engels neer zetten. Ik wil wel meer doen, maar de series worden niet afgemaakt, duren lang met uitgeven, enz. Ook lopende series die veel verder uit waren in het Engels, vind ik lastig om ook nog in het Nederlands aan te schaffen. Ik doe mijn best, maar nogmaals: alle manga werden door Kees en mij gekocht (vraag: waarom zoveel geld insteken?! Antwoord: we hebben idealen). Contact krijgen met Kana en Glénat lukte niet. Ze beantwoorden onze mails niet. Inmiddels helpt Archonia ons. Anders was het helemaal moeilijk geworden.

Overigens wordt er überhaupt zelden Nederlands gelezen in de Kissa. Iedereen wil Engels. Waarom hebben we het dan wel staan: om de markt te stimuleren en het te proberen bij de boekhandels in de schappen te krijgen, zodat meer mensen met manga in aanraking kunnen komen. We proberen zoveel mogelijk tentoonstellingen en andere initiatieven te ondersteunen om meer bekendheid te krijgen.

Verdere opmerking was de collectie lijst op de site. Deze wordt weinig geupdate op de site. Helaas. We zitten met tijd. Het hele bestuur werkt voltijd. Ikzelf volg ook nog ernaast een deeltijd HBO opleiding. We houden de Kissa 4 dagen per week over. We stonden vorig jaar op 4 conventies, met naast de Kissa daar meerdere events. Dan blijft er weinig tijd over voor zoiets. Sorry. Het is me een doorn in het oog, en er wordt aan gewerkt, maar kan helaas geen prioriteit 1 hebben.

Inmiddels hebben we al heel wat Belgen mogen verwelkomen in de Kissa. Mochten jullie leuke ideeën hebben voor op conventies of workshops in de Kissa, bericht mij. Plannen zijn altijd welkom!
Kom zeker gezellig langs om lekker te lezen en/of voor een kopje thee!

MangaKissa Adres:
Pauwstraat 13
3512 TG Utrecht

Even op een rijtje de collectie Japans en Nederlands (tot 15-1-13):
Japans (meer dan 2 delen):
Asu No Yoichi 1-10
Detective Conan 1-22
Eyeshield 21 1-25
Hero 1-12
D.Gray-Man 1-6
Tsubasa 1-5

Nederlands:
Appleseed 1-2
Black Jack 1-13 (-7 en 10 die sinds november in bestelling staan)
Dominion 1-2
Lanfeust Queeste 1-2
One Piece 1-15 (in Engels tot 55)
Yu-Gi-Oh 1-24
Naruto 1-14 (in bestelling 15 +16)
Shaman King 1-12 +18-19 +22-24
Black Cat 1-8
Alice 19th 1-7
Monster 1-18
20th Century Boys 1-8
Astro Boy 1-3
Fruits Basket 1-11
Berserk 1
Death Note 1
Marmelade Boy 1-8
Akira 1-6
Jonny Bunko 1shot
Black Butler 1-4
InuYasha 1
Dragon Ball 1-85
Ikigami 1

En Tamara: Nogmaals hartelijk dank voor de vele series die je gedoneerd hebt! Jammer dat je zo uit de buurt woont.

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by The Donkey »

damn klinkt goed, had dit topic nooit eerder gezien:P
mja, jammer dat ik in het hoge noorden woon, anders was ik er wel eens lang gekomen:)
Zijn er mensen die GO spelen? ik zou dat spel echt graag een keer leren, maar met van die geschreven handleidingen verlies ik de aandacht veel te snelXD (+ ik heb geen bord met stenen, te duur:P)

User avatar
Fakie
Posts: 105
Joined: Tue Sep 23, 2003 12:05
Location: Diepenbeek
Contact:

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by Fakie »

Hallo Floor,

Fijn initiatief hebben jullie daar.

In België is het natuurlijk een stukje 'simpeler' daar wij
met de twee landstalen zitten '(Frans&Nederlands). Ik ben nog
van de Club Dorothée generatie die in Frankrijk ervoor heeft gezorgd
dat Manga & Anime stevig op de markt is gezet.

Daar er midden jaren 90, geen Nederlandstalige mangas voor handen waren,
ben ik dan maar de Franse versies beginnen lezen.

Hier zijn weinig tot geen problemen met uitgeverijen die ermee kappen of
een reeks niet afmaken.

Maar ik zeg nog eens, fijn initiatief, ... er zijn precies nog wel wat mensen
met idealen ^__^. Misschien kan je het concept wat uitbreiden naar de hele japanse cultuur:

Themadagen organiseren: workshop Sushi maken, traditioneel theezetten, een degustatie van
Japanse bieren, karate, introductie in kanji of japans spreken, ...

Drank voorzien jullie, waar je dan ook een klein procentje winst op hebt ... van deze winst,
kan je meer voorzien in manga's en / of andere activiteiten.

Ik weet het, het vergt meer engagement, maar niets verbied je om meer vrijwilligers aan te trekken.

Goedkope manga's kan je misschien in Nederland vinden bij tweedehandszaken?
In Brussel vind je er redelijk wat ... maar die verkopen dan wel tweedehands franstalige mangas.

Ik hoop dat je er iets aan hebt,

Groetjes,



Fakie
Everybody Dies , But not Everybody Really Lives

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by Gurenn »

Je moet het maar willen, ik zou persoonlijk niet bereid zijn wekelijks een bibliotheek open te houden als ik er niet van kon leven. 't Is jammer dat je in Vlaanderen niks gelijkaardigs vindt, de enige mangabibliotheken hier zijn een Franstalige in Brussel en die van de Universiteit Leuven. Ik zou er graag een op Atsusacon willen, maar omdat we de Franse markt willen vermijden en omdat het een Nederlandse bib tijdrovend en duur is met de collectie naar België te komen zal dat voorlopig niet gebeuren. Vlaanderen heeft meer initiatieven nodig, we hebben hier niet eens één doujinshicirkel (en anders zijn ze wel erg low-key...)

MangaKissa Floor
Posts: 7
Joined: Tue Jan 15, 2013 19:32

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by MangaKissa Floor »

Dank voor alle lovende woorden!

@the Donkey: We hebben een GO spel, wordt regelmatig gespeeld, maar er is niet altijd iemand die het kan spelen. Maar mocht je een keer zin hebben en van het hoge noorden willen afreizen, kan ik kijken of er iemand samen wil spelen.;)

@Fakie:
Fakie wrote: ... Ik ben nog van de Club Dorothée generatie die in Frankrijk ervoor heeft gezorgd
dat Manga & Anime stevig op de markt is gezet.
--> Dank!!

...Daar er midden jaren 90, geen Nederlandstalige mangas voor handen waren,
ben ik dan maar de Franse versies beginnen lezen.
--> ik Engelse, omdat ik de Franse taal niet goed machtig ben ;)

...Misschien kan je het concept wat uitbreiden naar de hele japanse cultuur:
Themadagen organiseren: workshop Sushi maken, traditioneel theezetten, een degustatie van
Japanse bieren, karate, introductie in kanji of japans spreken, ...

--> Doen we. Nog niet zoveel als we zouden willen, vanwege dat we ook altijd erg druk zijn met events voor conventies.
Dit willen we gaan uitbreiden en hebben inmiddels een paar mensen die dit soort dingen zou kunnen hosten.
Zoals aankomende zaterdag 26-01: Majong workshop. De Majong bond komt ons onderwijzen.
Alcohol willen wij ver van blijven. Er is wel een Whiskeyproeverij op Animecon. Die zijn daar beter in.
Om wat met vechtsporten te doen zijn plannen voor.
Cursus Japans wordt door de JPCU in Utrecht gegeven, waar ook de Kissa als locatie regelmatig voor gebruikt wordt.
En we hebben nog héél veel meer ideeën. Nu nog tijd.


...Drank voorzien jullie, waar je dan ook een klein procentje winst op hebt ... van deze winst,
kan je meer voorzien in manga's en / of andere activiteiten...
--> Bij ons serveren we thee en limonade. Men betaald hier niet voor.
Dit ivm regeltjes zoals exploitatievergunningen (zo'n 800euro per jaar) die je moet hebben in NL om iets te mogen verkopen wat voedsel betreft. Dan kunnen we het beter gratis weggeven.

...Ik weet het, het vergt meer engagement, maar niets verbied je om meer vrijwilligers aan te trekken.
--> We starten binnenkort een opleiding. We willen niet dat alleen de deur open gegooid wordt, maar ook mensen begeleid en het een veilige omgeving is voor iedereen.
Goedkope manga's kan je misschien in Nederland vinden bij tweedehandszaken?
--> zijn er niet voor zover ik weet. Bij boekenfestijn ligt soms wel wat. We krijgen ook veel van mensen zelf. Ook op het Aniway forum staan soms goede dingen, net als Marktplaats en Ebay.
@Gurenn: Misschien zelf opzetten? En wie weet: misschien gaat MangaCafé France (in Parijs nu) op een gegeven moment uitbreiden richting Vlaanderen?

Mochten jullie nog goede series weten, zeker Nederlandstalige, hou ik me warm aanbevolen. Altijd fijn als meer mensen meedenken.

User avatar
Fakie
Posts: 105
Joined: Tue Sep 23, 2003 12:05
Location: Diepenbeek
Contact:

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by Fakie »

Waaw,

ik merk dat je al heel wat zaken op poten hebt gezet, en dat er nog heel wat activiteiten zullen volgen.
Als het niet zover weg was, zou ik zeker binnenspringen ... maar ik verzeker je dat, als we een toer door Nederland doen
zeker gaan passeren.

Als ik het zo lees, zijn jullie dan toch ook het 'amateuristische' ontsprongen en zit er wel degelijk een
structuur in. ... Kan ik alleen maar toejuichen.
MangaKissa Floor wrote: Mochten jullie nog goede series weten, zeker Nederlandstalige, hou ik me warm aanbevolen. Altijd fijn als meer mensen meedenken.
Misschien dat deze reeks er al tussenstaat, maar Berserk is zeker een aanrader.
Het is wel Dark Fantasy maar dan wel de hoogste vlieger van zijn genre,... volgens mij :)

Een goede review kan je lezen op .. tiens.... Mangaheuvel
http://www.mangaheuvel.be/index.php?con ... nga_id=148

Ik zit momenteel aan manga 36 (Franse editie) maar denk dat ze momenteel in het NL zitten aan
17/18?

Image

Veel plezier ...


Fakie
Everybody Dies , But not Everybody Really Lives

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: MangaKissa - Manga Bibliotheek/Cafe

Post by Gurenn »

MangaKissa Floor wrote:@Gurenn: Misschien zelf opzetten? En wie weet: misschien gaat MangaCafé France (in Parijs nu) op een gegeven moment uitbreiden richting Vlaanderen?
Haha, ik heb al genoeg werk aan de conventie, ik kan niet alles zelf opzetten. De vraag is voor wie ik het nog doe als niemand interesse heeft. :P

MangaCafé France zie ik niet uitbreiden met Nederlandse en Engelse manga, de Vlaamse/Nederlandse markt is simpelweg insignificant in vergelijking met de Franse. Zelfs mangabeurzen in het tweetalige Brussel slagen er niet in dezelfde service te bieden aan de Nederlandstalige bezoeker.
Last edited by Gurenn on Sat Jan 19, 2013 2:51, edited 1 time in total.

Post Reply