Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankrijk?

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Welke van deze genres worden door vrouwen het meest gelezen/bekeken?

yaoi
6
18%
yuri
0
No votes
slice of life
4
12%
school life
4
12%
ecchi
0
No votes
drama
4
12%
reverse harem
2
6%
harem
0
No votes
action/adventure/fantasy
4
12%
magical girl
3
9%
romance/tragedy (soms in combinatie met slice of life)
7
21%
andere (sexueel expliciet)
0
No votes
 
Total votes: 34

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Post by Brook500 »

Gurenn wrote:
NeeNee wrote:Heel, héél zwart-wit dan. Het concept van rivalen die vrienden worden komt in (bijna) alle shonenmanga wel voor, maar er zijn er weinig waar het zulke belachelijke proporties aanneemt als in Bleach. Wanneer heeft Ichigo voor het laatst iemand verslagen die daarna niet opeens de behoefte voelde om zijn bewondering en steun te uiten? Ik herinner het mij niet eens meer.
Dat is geleden van Byakuya op het einde van de Soul Society arc. Dat werd in 2005 in de manga uitgebracht. Van de Arrancar is er helemaal niemand die bij Ichigo's kamp gekomen is.
Toch wel. Nelliel was zo'n personage.
Idd, was, want die is Kubo toch al vergeten.
Image

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Post by yatagarasu »

Kira wrote:Je kan de poll nog aanpassen door in je eerste post op 'edit' te klikken :wink:

Ik neem aan dat ik niet mee mag stemmen? :shock:
Iedereen die hoopt te weten wat vrouwen lezen/bekijken mag stemmen 8)
Image

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Post by Hercule »

Toch wel. Nelliel was zo'n personage. Idd, was, want die is Kubo toch al vergeten.
Nel telt niet echt want zij begon meteen al als good guy en heeft nooit tegen Ichigo gevochten :wink:
Image

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Post by Brook500 »

Hercule wrote:
Toch wel. Nelliel was zo'n personage. Idd, was, want die is Kubo toch al vergeten.
Nel telt niet echt want zij begon meteen al als good guy en heeft nooit tegen Ichigo gevochten :wink:
Dat is ook waar.
Image

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Post by Gurenn »

Oké, het is wel een Arrancar, maar ze was vanaf het begin al goed. :P

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Post by NeeNee »

yatagarasu wrote:
NeeNee wrote: 5- Worden manga meer gelezen door vrouwen dan mannen en anime meer door mannen dan vrouwen ? (wie het aandurft mag ook eens redeneren wie er meer over sexueel getinte thema's zou lezen)
Ik heb nog nooit gehoord dat vrouwen meer manga en mannen meer anime zouden lezen/bekijken. Hier op de site klopt het alvast niet, vermoed ik (dat zou nog eens een idee voor een poll geweest zijn).

Waarom staat er trouwens geen romantiek in de poll? Dat lijkt mij toch de meest logische keuze. De meeste vrouwen (meisjes) lezen shojo, en dat is echt wel meer dan alleen Magical Girl, harems en seks.
@ NeeNee: Inderdaad, dat is een belangrijke die ik vergeten ben. Het was zeker niet mijn bedoeling om een stereotyp beeld op te hangen, net zo min als dat vrouwen enkel geïnteresseerd zouden zijn in puur romantische verhalen. Ik heb hier nog lang niet alle mogelijke combinaties opgesomd want ik wou de keuze wat beperken. Het was oorspronkelijk de bedoeling om sexueel getinte thema's op te sommen, maar ik ben er een beetje van afgeweken.

En de onderverdeling shojo/shounen is eigenlijk een beetje misleidend aangezien die verdeling enkel afhangt van het feit in welk magazine het gepubliseerd werd. zie MangaHeuvelMagazine4 Dus een beetje het meisjes spelen met poppen en jongens met auto's stereotype. Ik weet niet of ik daarin een zeldzame minderheid vorm, maar ik denk dat er bepaalde romantische verhalen zijn die mannen ook wel zouden lezen.
Allicht kunnen mannen ook shojo lezen, en er bestaan trouwens ook romantische shonen. Ik bedoelde gewoon dat ik de meeste shojo niet kon plaatsen in jouw poll.

Over de poll gesproken, wat is nu het verschil tussen drama en tragedie? En komedie/humor ontbreekt nog. En horror misschien, tenzij je dat onder actie schaart.
Gurenn wrote:
NeeNee wrote:Heel, héél zwart-wit dan. Het concept van rivalen die vrienden worden komt in (bijna) alle shonenmanga wel voor, maar er zijn er weinig waar het zulke belachelijke proporties aanneemt als in Bleach. Wanneer heeft Ichigo voor het laatst iemand verslagen die daarna niet opeens de behoefte voelde om zijn bewondering en steun te uiten? Ik herinner het mij niet eens meer.
Dat is geleden van Byakuya op het einde van de Soul Society arc. Dat werd in 2005 in de manga uitgebracht. Van de Arrancar is er helemaal niemand die bij Ichigo's kamp gekomen is.

Dit concept is trouwens veel prevalenter in Dragon Ball, waar de meerderheid van de actieve Z-Senshi oorspronkelijk een antagonist van Goku was.
Die Gevallen Espada met zijn snorretje heeft Ichigo's aftocht gedekt. Dat telt.

En de Vizards zijn een randgeval. Ze waren oorspronkelijk niet echt vijanden, maar ook geen vrienden, en ze hebben pas respect voor hem gekregen nadat hij ze kwam uitdagen.

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Post by yatagarasu »

NeeNee wrote:
yatagarasu wrote:
NeeNee wrote: 5- Worden manga meer gelezen door vrouwen dan mannen en anime meer door mannen dan vrouwen ? (wie het aandurft mag ook eens redeneren wie er meer over sexueel getinte thema's zou lezen)
Ik heb nog nooit gehoord dat vrouwen meer manga en mannen meer anime zouden lezen/bekijken. Hier op de site klopt het alvast niet, vermoed ik (dat zou nog eens een idee voor een poll geweest zijn).

Waarom staat er trouwens geen romantiek in de poll? Dat lijkt mij toch de meest logische keuze. De meeste vrouwen (meisjes) lezen shojo, en dat is echt wel meer dan alleen Magical Girl, harems en seks.
@ NeeNee: Inderdaad, dat is een belangrijke die ik vergeten ben. Het was zeker niet mijn bedoeling om een stereotyp beeld op te hangen, net zo min als dat vrouwen enkel geïnteresseerd zouden zijn in puur romantische verhalen. Ik heb hier nog lang niet alle mogelijke combinaties opgesomd want ik wou de keuze wat beperken. Het was oorspronkelijk de bedoeling om sexueel getinte thema's op te sommen, maar ik ben er een beetje van afgeweken.

En de onderverdeling shojo/shounen is eigenlijk een beetje misleidend aangezien die verdeling enkel afhangt van het feit in welk magazine het gepubliseerd werd. zie MangaHeuvelMagazine4 Dus een beetje het meisjes spelen met poppen en jongens met auto's stereotype. Ik weet niet of ik daarin een zeldzame minderheid vorm, maar ik denk dat er bepaalde romantische verhalen zijn die mannen ook wel zouden lezen.
Allicht kunnen mannen ook shojo lezen, en er bestaan trouwens ook romantische shonen. Ik bedoelde gewoon dat ik de meeste shojo niet kon plaatsen in jouw poll.

Over de poll gesproken, wat is nu het verschil tussen drama en tragedie? En komedie/humor ontbreekt nog. En horror misschien, tenzij je dat onder actie schaart.
Horror kan je als subgenre van fantasy zien. Alhoewel er ook realistische horror bestaat. Ik rekende het onder fantasy om het simpel te maken.
Een drama heeft niet altijd een noodlottige afloop, een tragedie heeft voor minstens 1 personage een noodlottige afloop.
Drama
A work meant to bring on an emotional response, such as instilling sadness or tension.
Tragedy
Contains events resulting in great loss and misfortune.

Op deze site staat er veel over verschillende genres :D : mangaupdates.com

Ik ken eigenlijk geen manga die zuiver komedie/humor zijn, die komt bijna altijd in combinatie met een van bovenstaande voor, dus die vond ik minder belangrijk om te vermelden.

Comedy
A dramatic work that is light and often humorous or satirical in tone and that usually contains a happy resolution of the thematic conflict.

In de ruime zin zou je het onder drama kunnen onderverdelen, maar dat voelt zo niet aan natuurlijk :)

Mijn opvatting is dat de meeste manga's een combinatie van verschillende genres zijn, maar waarbij 1 genre het meest doorweegt.

In het geval van death note zou ik zonder in database zelf te kijken als genre psychological kiezen en als 2de genre supernatural.
Als je Death Note dan opzoekt zie je: Drama Horror Mystery Psychological Shounen Supernatural Tragedy
Dus je ziet dat het ook een beetje van jezelf afhangt hoe je het precies aanvoelt :lol:

Over al die genres zou je zeker een heel topic kunnen vullen. De onderverdeling Shounen/Shojo zegt in vele gevallen wel iets over de manga maar er zit wel wat overlap op.
Het zou mij leuker lijken om op basis van genre iets uit te kiezen, dan op basis van een ogenschijnlijke onderverdeling op geslacht omdat dit voor sommige manga een vertekend beeld geeft. En in een andere topic kan je lezen dat er dan nog seinen en josei bestaan, dus op basis daarvan zou ik liever gewoon op genre kiezen. Ik herinner me eigenlijk niet of ze in de winkel op genre gesorteerd staan, maar ik dacht van niet.
Image

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Post by Hercule »

Die Gevallen Espada met zijn snorretje heeft Ichigo's aftocht gedekt. Dat telt.

En de Vizards zijn een randgeval. Ze waren oorspronkelijk niet echt vijanden, maar ook geen vrienden, en ze hebben pas respect voor hem gekregen nadat hij ze kwam uitdagen.
Dat maakt de Vizards dan eerder neutraal dan dat ze in de categorie Vegeta enz vallen. Ze stonden sowieso aan de kant van Kisuke dus tijdens de Winter War zouden ze aan de kant van Ichigo hebben gevochten.
Ik denk trouwens wel dat we Stark, Hallibel, Ulquiorra en zeker Grimmjow nog een keer te zien krijgen als vrienden van Ichigo maar vooralsnog valt het wel mee met de hoeveelheid badguys die later goed werd in Bleach.

Maar ik heb zo'n gevoel dat dit een beetje oftopic gaat :P
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Post by NeeNee »

yatagarasu wrote: Een drama heeft niet altijd een noodlottige afloop, een tragedie heeft voor minstens 1 personage een noodlottige afloop.
Drama
A work meant to bring on an emotional response, such as instilling sadness or tension.
Tragedy
Contains events resulting in great loss and misfortune.

Ik ken eigenlijk geen manga die zuiver komedie/humor zijn, die komt bijna altijd in combinatie met een van bovenstaande voor, dus die vond ik minder belangrijk om te vermelden.

Comedy
A dramatic work that is light and often humorous or satirical in tone and that usually contains a happy resolution of the thematic conflict.

In de ruime zin zou je het onder drama kunnen onderverdelen, maar dat voelt zo niet aan natuurlijk :)
In dat geval, waarom staan tragedie en romantiek samen? Een romance heeft toch heus niet altijd een noodlottige afloop.

En als je de Griekse definitie van drama gebruikt, dan kun je alles daaronder onderverdelen. Er is geen enkel genre dat niet bedoeld is om een emotionele respons op te wekken.
Op deze site staat er veel over verschillende genres :D : mangaupdates.com

Mijn opvatting is dat de meeste manga's een combinatie van verschillende genres zijn, maar waarbij 1 genre het meest doorweegt.

Over al die genres zou je zeker een heel topic kunnen vullen. De onderverdeling Shounen/Shojo zegt in vele gevallen wel iets over de manga maar er zit wel wat overlap op.
Het zou mij leuker lijken om op basis van genre iets uit te kiezen, dan op basis van een ogenschijnlijke onderverdeling op geslacht omdat dit voor sommige manga een vertekend beeld geeft. En in een andere topic kan je lezen dat er dan nog seinen en josei bestaan, dus op basis daarvan zou ik liever gewoon op genre kiezen. Ik herinner me eigenlijk niet of ze in de winkel op genre gesorteerd staan, maar ik dacht van niet.
Nederlandse uitgeverijen gebruiken de Japanse onderverdelingen. Ik weet niet hoe ze het in Amerika doen.

De rest van je vraag ga ik beantwoorden in het "Shonen vs genre"-topic, want hier zou het ons te ver leiden.

Hercule wrote:
Die Gevallen Espada met zijn snorretje heeft Ichigo's aftocht gedekt. Dat telt.

En de Vizards zijn een randgeval. Ze waren oorspronkelijk niet echt vijanden, maar ook geen vrienden, en ze hebben pas respect voor hem gekregen nadat hij ze kwam uitdagen.
Dat maakt de Vizards dan eerder neutraal dan dat ze in de categorie Vegeta enz vallen. Ze stonden sowieso aan de kant van Kisuke dus tijdens de Winter War zouden ze aan de kant van Ichigo hebben gevochten.
Ik denk trouwens wel dat we Stark, Hallibel, Ulquiorra en zeker Grimmjow nog een keer te zien krijgen als vrienden van Ichigo maar vooralsnog valt het wel mee met de hoeveelheid badguys die later goed werd in Bleach.

Maar ik heb zo'n gevoel dat dit een beetje oftopic gaat :P
Daarom noemde ik ze ook een randgeval.

Voor alle duidelijkheid, ik volg de Engelse uitgaven, dus ik heb geen idee waar je het over hebt. Alleen dat Grimmjow inderdaad ook in de "heeft respect voor hem gekregen na het gevecht"-categorie valt, al is hij nog niet echt overtuigd.

Ik geloof trouwens niet dat we een internationaal Bleach-topic hebben.

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Post by yatagarasu »

NeeNee wrote:
yatagarasu wrote: Een drama heeft niet altijd een noodlottige afloop, een tragedie heeft voor minstens 1 personage een noodlottige afloop.
Drama
A work meant to bring on an emotional response, such as instilling sadness or tension.
Tragedy
Contains events resulting in great loss and misfortune.

Ik ken eigenlijk geen manga die zuiver komedie/humor zijn, die komt bijna altijd in combinatie met een van bovenstaande voor, dus die vond ik minder belangrijk om te vermelden.

Comedy
A dramatic work that is light and often humorous or satirical in tone and that usually contains a happy resolution of the thematic conflict.

In de ruime zin zou je het onder drama kunnen onderverdelen, maar dat voelt zo niet aan natuurlijk :)
In dat geval, waarom staan tragedie en romantiek samen? Een romance heeft toch heus niet altijd een noodlottige afloop.
:D Ik mag hopen van niet, het zou maar erg zijn dat al onze romances een nadelige of dramatische afloop hebben, niet? Mooie uitspraak trouwens, die zou een discussie waardig zijn.
Ik heb romance en tragedie om een of andere reden tesamen gezet omdat ik vond dat die 2 goed bij mekaar pasten. Ik bedoel er wel niet mee romance en tragedie maar genre romance of tragedie. Het klopt echter dat ik ze ook apart had kunnen zetten, maar om een of andere emotionele ingeving heb ik ze toch bij elkaar gezet. (Romeo en Julia ; love hurts , dat type van uitspraken)

NeeNee wrote: En als je de Griekse definitie van drama gebruikt, dan kun je alles daaronder onderverdelen. Er is geen enkel genre dat niet bedoeld is om een emotionele respons op te wekken.
Op deze site staat er veel over verschillende genres :D : mangaupdates.com

Mijn opvatting is dat de meeste manga's een combinatie van verschillende genres zijn, maar waarbij 1 genre het meest doorweegt.

Over al die genres zou je zeker een heel topic kunnen vullen. De onderverdeling Shounen/Shojo zegt in vele gevallen wel iets over de manga maar er zit wel wat overlap op.
Het zou mij leuker lijken om op basis van genre iets uit te kiezen, dan op basis van een ogenschijnlijke onderverdeling op geslacht omdat dit voor sommige manga een vertekend beeld geeft. En in een andere topic kan je lezen dat er dan nog seinen en josei bestaan, dus op basis daarvan zou ik liever gewoon op genre kiezen. Ik herinner me eigenlijk niet of ze in de winkel op genre gesorteerd staan, maar ik dacht van niet.
Nederlandse uitgeverijen gebruiken de Japanse onderverdelingen. Ik weet niet hoe ze het in Amerika doen.
:) Dat klopt terug als een bus. Volgens de Griekse definitie, is het mogelijk om daar praktisch alles in te steken. Nee, ik heb gewoon komedie weggelaten, omdat ik er niet echt aan gedacht heb en ik het gedacht had dat het een beetje overbodig zou zijn. Ik vind dat de poll in orde is zoals ze er nu uit ziet en ze nog eens veranderen zou een beetje overdreven zijn. :D We kunnen natuurlijk altijd een nieuwe topic aanmaken dat specifiek over genres gaat en dan een meer gedetailleerde poll aanmaken.
Image

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Post by Gurenn »

NeeNee wrote:
yatagarasu wrote:
NeeNee wrote: 5- Worden manga meer gelezen door vrouwen dan mannen en anime meer door mannen dan vrouwen ? (wie het aandurft mag ook eens redeneren wie er meer over sexueel getinte thema's zou lezen)
Ik heb nog nooit gehoord dat vrouwen meer manga en mannen meer anime zouden lezen/bekijken. Hier op de site klopt het alvast niet, vermoed ik (dat zou nog eens een idee voor een poll geweest zijn).

Waarom staat er trouwens geen romantiek in de poll? Dat lijkt mij toch de meest logische keuze. De meeste vrouwen (meisjes) lezen shojo, en dat is echt wel meer dan alleen Magical Girl, harems en seks.
@ NeeNee: Inderdaad, dat is een belangrijke die ik vergeten ben. Het was zeker niet mijn bedoeling om een stereotyp beeld op te hangen, net zo min als dat vrouwen enkel geïnteresseerd zouden zijn in puur romantische verhalen. Ik heb hier nog lang niet alle mogelijke combinaties opgesomd want ik wou de keuze wat beperken. Het was oorspronkelijk de bedoeling om sexueel getinte thema's op te sommen, maar ik ben er een beetje van afgeweken.

En de onderverdeling shojo/shounen is eigenlijk een beetje misleidend aangezien die verdeling enkel afhangt van het feit in welk magazine het gepubliseerd werd. zie MangaHeuvelMagazine4 Dus een beetje het meisjes spelen met poppen en jongens met auto's stereotype. Ik weet niet of ik daarin een zeldzame minderheid vorm, maar ik denk dat er bepaalde romantische verhalen zijn die mannen ook wel zouden lezen.
Allicht kunnen mannen ook shojo lezen, en er bestaan trouwens ook romantische shonen. Ik bedoelde gewoon dat ik de meeste shojo niet kon plaatsen in jouw poll.

Over de poll gesproken, wat is nu het verschil tussen drama en tragedie? En komedie/humor ontbreekt nog. En horror misschien, tenzij je dat onder actie schaart.
Gurenn wrote:
NeeNee wrote:Heel, héél zwart-wit dan. Het concept van rivalen die vrienden worden komt in (bijna) alle shonenmanga wel voor, maar er zijn er weinig waar het zulke belachelijke proporties aanneemt als in Bleach. Wanneer heeft Ichigo voor het laatst iemand verslagen die daarna niet opeens de behoefte voelde om zijn bewondering en steun te uiten? Ik herinner het mij niet eens meer.
Dat is geleden van Byakuya op het einde van de Soul Society arc. Dat werd in 2005 in de manga uitgebracht. Van de Arrancar is er helemaal niemand die bij Ichigo's kamp gekomen is.

Dit concept is trouwens veel prevalenter in Dragon Ball, waar de meerderheid van de actieve Z-Senshi oorspronkelijk een antagonist van Goku was.
Die Gevallen Espada met zijn snorretje heeft Ichigo's aftocht gedekt. Dat telt.

En de Vizards zijn een randgeval. Ze waren oorspronkelijk niet echt vijanden, maar ook geen vrienden, en ze hebben pas respect voor hem gekregen nadat hij ze kwam uitdagen.
Oké, van de Privaron Espada zou je Dordoni nog mee kunnen tellen.

De Visored tel ik niet mee.

Maar van de huidige Espada is niemand bij Ichigo's groep gekomen.

User avatar
Ornitier
Posts: 14
Joined: Sun Jan 02, 2011 22:12
Location: Nederland

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Post by Ornitier »

Ik weet niet of het nog over het onderwerp in de topic titel gaat, maar ik kan me in elk geval herinneren dat toen ik laatst naar Parijs was gegaan ik wel m'n ogen heb uitgekeken in enkele winkels. Jammer dat het in NL niet zo is, en ergerlijk dat m'n Frans zo slecht is. :P

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Post by NeeNee »

Ornitier wrote:Ik weet niet of het nog over het onderwerp in de topic titel gaat, maar ik kan me in elk geval herinneren dat toen ik laatst naar Parijs was gegaan ik wel m'n ogen heb uitgekeken in enkele winkels. Jammer dat het in NL niet zo is, en ergerlijk dat m'n Frans zo slecht is. :P
Ja, Franse winkels zijn geweldig.

Gewoon al de Fnac in Brussel is impressionant als je de Nl armoede gewend bent. :P

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Post by Hercule »

In Utrecht en Rotterdam verkopen ze ook de meeste manga die uit zijn in het engels wel (vooral Selexyz heeft een groot assortiment), alleen NL manga is iets zeldzamer.
Ben helaas nooit in frankrijk geweest om te zien hoeveel ze daar verkopen maar ik spreek toch geen frans :P
Image

User avatar
Ornitier
Posts: 14
Joined: Sun Jan 02, 2011 22:12
Location: Nederland

Re: Waarom zijn anime en manga beter doorgedrongen in Frankr

Post by Ornitier »

Mja, in Zwolle en Enschede hebben ze ook een redelijk assortiment, maar als ik veel manga wil kopen dan doe ik dat toch liever via bookdepository, al vind ik dat soort winkels vaak wel leuk om alleen al rond te kijken.

Post Reply