Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer?

Alles over de Japanse tekenfilm.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer?

Post by NeeNee »

Het is niet goed gesteld met de anime op tv. Afgezien van Pokemon & varianten en het (hopelijk tijdelijk) onderbroken Bleach is er eigenlijk helemaal niets. Daar moet verandering in komen.

Welke reeksen kunnen ze volgens jullie best uitzenden? Denk erom, het gaat hier niet om je persoonlijk voorkeur. De vraag is welke animes zouden kunnen aanslaan in België en Nederland en waarom.

En welke taal? Uur? Zender? Wat is ideaal om anime bekender te maken, en wat zou er realistisch mogelijk zijn gezien de huidige marktsituatie?

Sorry als ik de Nederlanders hier een beetje uitsluit ^^ (aangezien er waarschijnlijk vooral Belgische zenders genoemd zullen worden), maar we kunnen het voor het gemak onderverdelen in de openbare omroep, grote commerciële kanalen, en nichezenders (zoals een jongerenzender).

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer?

Post by Weertangel »

Hmmm, ik denk dat de engelse versie van Soul eater wel zou kunnen aanslaan, genoeg aktie en humor, en misschien goede ouwe Cowboy Bebop?
tuurlijk zou dat in nederland nooit erop komen, aangezien anime nog altijd als kinderspul wordt gezien....

Denk dat de OVA van Hellsing ook gaaf zou zijn, maar dan voor in de late uurtjes.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer?

Post by Koen »

best mogelijke scenario? naruto op VT4 met nederlandse dub

naruto is een erg toegankelijke topshonen... het niet-doelpubliek zal sneller inpikken met naruto dan met vampire knight (ik bedoel dat meisjes/volwassenen sneller naar een shonen gaan kijken, dan jongens naar een shojo of zo)

naruto heeft al een zekere naam (en faam misschien ook...)

ik twijfelde tussen VT4 en 2BE maar VT4 heeft veel meer kids stuff dan 2BE tegenwoordig... JIM/TMF/Gunk is te weinig gekend, te weinig kijkers en teveel niche, dat publiek zou ook afketsen op een dub

en een nederlandse dub omdat japans gesproken een enorme dooddoener is voor de jeugd, en als je dan moet kiezen tussen engels of nederlands, lijkt nederlands me beter omdat je dan de fans niet nog meer in de richting van eventuele engelse manga's/dvd's pusht en je qua rechten meer mogelijkheden hebt voor dvd releases...
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer?

Post by Koen »

(ps: ik werk ook aan een columnachtig iets over anime op tv voor MHM4)
motivatiedip. help!

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer?

Post by Weertangel »

Hou ons dan maar op de hoogte Koen! :)

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer?

Post by Britt_ »

Vt4 of VTM lijken mij de meest geschikte zenders hiervoor. Hiermee bedoel ik dat waarschijnlijk meer dan half vlaanderen hier elke dag naar kijkt.
En welke anime.. Goh, aangezien het succes van pokemon, bakugan etc lijkt Naruto (zoals Koen me al voor was) me een goede keuze, hoewel Fairy Tail ook wel volk aan zal trekken. Met Naruto kunnen we in elk geval al wel een jaar of 5 verder, eindeloze herhalingen meegerekend.

Verder dacht ik nog aan Card Captor Sakura, al is dit meer voor jonge meisjes. het heeft in elk geval veel succes gehad in Amerika mits de veel te slechte engelse dubs. Ik opteer voor betere nederlandse dubs dan ;).
Chobits lijkt me ook wel iets aangezien het vele succes ervan in Amerika, maar dan voor een wat ouder publiek. Ik denk dan aan tieners en zowel meisjes als jongens.

Met een populaire anime zit je overigens nooit slecht denk ik (bleach, kenshin, inu yasha, ...). Eigenlijk denk ik dat je ook wel eens een anime op één of canvas kan afspelen, maar dan zal dit meer een voor het oudere publiek zijn of toch een zekere culturele waarde hebben. De Ghibli films zouden daar echter niet misstaan geloof ik.

En dit alles dan op een redelijk uur, zodat het merendeel van het volk hier toch kennis mee kan maken ;) Wat denk ik de bedoeling is.

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer?

Post by Kira »

Je zou ervan verschieten hoe jong dat de meeste kijkers van Cartoon Network en Vt4Kids zijn, want vinden kinderen meestal dub stom of onozel of allebei, op Nickelodeon en Ketnet raargenoeg na dan. Als daar dub op komt is het plots niet stom of onozel. Dit bazeer ik uit mijn leeftijdsgenoten 1,5 jaar terug en de jaren ervoor. (toen zat ik nog op de lagere school) Ik denk persoonlijk dat het komt dat Nickelodeon en Ketnet niet zoveel geweldadige cartoons uitzend als Cartoon Network en Vt4Kids, tegenwoordig kijken ze ernaar op zesjarige leeftijd, en vinden zichzelf er te oud voor als ze 11 zijn. Dan kijken ze meestal humorischtisere dingen als The Simpsoms, South Park, Spongebob, Waynside ofzoiets, ...

Wat ik hiermee wil zeggen: Naruto met NL dub uitzenden lijkt me geen goed idee.

Voor mij vind ik JIMTV best, want een jaar terug (zesde leerjaar) wisten mijn klasgenoten voor ik dat Death Note op JIM ging komen. :P :P Er hebben er de eerste ep(s) gezien (of zeiden dat ze het hadden gezien) maar geen succes. Uiteraard komt dit omdat ze er te jong voor zijn (ok, dan ik ook, maar ja...) maar ze wisten tenminste dat het kwam!
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer?

Post by pietel »

Mijn zus is 18 en kijkt zonder probleem naar de gedubte nederlandse series op Disney.
Dubben is echt niet zo erg. Het is maar een kwestie van gewoonte. Als het een coole serie is, kijken de mensen toch.

ik heb ook altijd de nederlandse versie gezien van Spongebob, en die was keileuk.
Image

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer?

Post by Brook500 »

Ik ben tegen gedubte series of films. Zoals ik op een andere topic al eens vermeld heb hou ik van originaliteit.
En het is een manier om je talen kennis uit te breiden.
Als ik bijvoorbeeld iets gedubt zie, dan alles behalve engels & nederlands.
Image

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer?

Post by Weertangel »

Ik hou ik meer van seires die subbed zijn dan dubbed, omdat het gewoon beter klinkt, sinds het klinkt soms alsof alle animatie series die dubbed worden dezelfde stem acteurs hebben, en dat is gewoon klote.
begrijp zowiezo niet waarom tegenwoordig alles gedubbed wordt, in de jaren 90 was het meeste subbed, niets mis mee.

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer?

Post by Kira »

pietel wrote:ik heb ook altijd de nederlandse versie gezien van Spongebob, en die was keileuk.
Ik zei toch: Humoristische cartoons van Nickelodeon of Ketnet vallen wel in de smaak. Maar neem bevoorbeeld Avatar, Bakugan of Star Wars: Clone Wars. Toen deze nieuw waren keek NIEMAND die ik ken ernaar, op één iemand na naar Avatar, en die werd uitgelachen door de rest. (Inclusief de leerkracht :o , zonder mij en een paar andere)
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer?

Post by Weertangel »

Ik had zoiets omdat ik altijd de tune van een serie aan het zachtjes zingen was, iets over een space bunny, weet niet meer hoe de serie heette, maar was behoorlijk catchy!

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer?

Post by pietel »

Nu kijkt toch iedereen naar Avatar? Een goede serie verkoopt zichzelf. En waarschijnlijk vinden de meesten Avatar nog leuker omdat ze het net ietsje beter verstaan dan die engelse series.


ik hou zelf ook meer van de originele versies, zeker omdat het japanse stemacteurwerk zo professioneel hoogstaand is.
maar het is een moeilijke situatie. De japanse taal is zeer onbegrijpelijk en ik kan begrijpen dat dit veel kijkers wegjaagt. Nederlandse dubs jagen ook veel kijkers weg, omdat die dubs de reputatie hebben dat ze enkel voor kinderseries toegepast worden.
Maar als je dan moet kiezen tussen twee talen die de tv-kijker allebei wantrouwt, dan denk ik dat je gemakkelijker mensen gaat overtuigen in hun eigen moedertaal. De engelsen, fransen, duitsers, spanjaarden, ... dubben ook alles. Het is echt maar een kwestie van gewoonte.

zolang je op de dvd's de japanse audio kunt kiezen, mag voor mij alle anime gedubt worden (liefst tegen morgen)
Image

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer?

Post by Britt_ »

Kira wrote:Ik zei toch: Humoristische cartoons van Nickelodeon of Ketnet vallen wel in de smaak. Maar neem bevoorbeeld Avatar, Bakugan of Star Wars: Clone Wars. Toen deze nieuw waren keek NIEMAND die ik ken ernaar, op één iemand na naar Avatar, en die werd uitgelachen door de rest. (Inclusief de leerkracht :o , zonder mij en een paar andere)
Zo vreemd, bij ons keek iedereen naar Avatar (het niet truttige volk dan). Nu nog zijn er die toegeven dat ze dat graag zien. En ik kom nog steeds mensen tegen die dat graag zien (ohja zelfs als ze al 36 zijn).

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Discussie nr. 5: Anime op tv - wat, hoe, waar en wanneer?

Post by Kira »

Ik bedoel vooral 9 a 12jarige hé.
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

Post Reply