MHM - brainstorm topic

Site, MangaHeuvelMagazine & Media

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

MHM - brainstorm topic

Post by Koen »

Om het met de woorden van Caroline Gennez te zeggen: Beste vrienden… kameraden…,

Ik liet al enkele ballonnetjes op dat er in m’n achterhoofd plannen broeden over een vierde MangaHeuvelMagazine. In het Dranktopic “leven in de brouwerij” kon je al lezen dat een MHM telkens toch voor een boost aan bezoekers zorgt. We hopen dan ook dat ook een vierde telg in de lijn een hoop extra bezoekers kan binnenrijven.

Ik heb al redelijk wat ideetjes maar natuurlijk moeten die nog uitgewerkt worden. Tijd zal wederom het probleem worden – zeker omdat ik me vaak moet documenteren door naslagwerken te raadplegen. Momenteel worden die verzameld in de Grote Heuvelbib maar ze lezen, notities nemen en dat alles omvormen tot een artikel is nog iets anders. Ideetjes willen ook niet zeggen dat er uiteindelijk genoeg info is om een boeiend artikel uit voort te laten vloeien.

Kortom, het nieuwe MHM is nog niet voor meteen, maar vermits we toch aan het brainstormen zijn, had ik ook graag jullie mening gehoord. Een magazine vol interviews is niet echt een mogelijkheid meer want je zit altijd met dezelfde mensen en op den duur hebben zelfs die boeiende persoonlijkheden niets nieuws meer te vertellen. Ik hoop toch nog meerwaarde-interviews te kunnen toevoegen maar deze keer zal er dus ook andere content moeten voorzien worden.

Enkele vragen die me misschien richting kunnen geven:
Welke richting zou een nieuw MHM inhoudelijk uit moeten?
Zie je nog mogelijke interviews? Zou je het storen mochten we nóg eens NTE of Kana interviewen? Welke invalshoek kan er dan gezocht worden?
Hoeveel pagina’s/artikels zou een nieuw MHM moeten tellen vooraleer het echt de moeite is er een te releasen? Heb je liever een lijvig magazine om de zoveel jaar of liever een iets dunner dat regelmatiger uitkomt? (Niet wekelijks zoals NeeNee hier zinspeelde maar bv. zesmaandelijks of jaarlijks)
Vormt de onbestaande lay-out een probleem of gaat het vooral om de inhoud?
Wil je ook exclusieve nieuwtjes te weten komen in een MHM of zoek je vooral tijdloze, diepgravendere artikels?
Zou het storen mochten we ook aandacht besteden aan manga/anime die reeds besproken werden op de site?
We linken een prijsvraag en promoten onze Facebookpagina in het MHM4. Nog zaken?
Dit is uiteraard een vrijblijvende vragenlijst en ik veroorloof me de vrijheid me niet te houden aan jullie antwoorden indien ze me niet aanstaan :)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: MHM - brainstorm topic

Post by NeeNee »

Oeh, nog een vragenlijst. Leuk. :)
Koen wrote: Zie je nog mogelijke interviews? Zou je het storen mochten we nóg eens NTE of Kana interviewen? Welke invalshoek kan er dan gezocht worden?
Ik denk dat een interview met Kana en Glénat nu gewoon niet te vermijden is. Met het huidige kwakkelende uitgeversklimaat gaan de mensen zich bekocht voelen als je niet op zijn minst probeert een antwoord te krijgen op de vraag wat we nu in de (nabije) toekomst mogen verwachten.

Als dat niet voldoende is voor een artikel, vraag ze naar wat geschiedenis. Met name bij Kana zou het interessant zijn wat meer toelichting te krijgen bij de recente overname en de eventuele veranderingen die daaruit (kunnen) voortvloeien.
Hoeveel pagina’s/artikels zou een nieuw MHM moeten tellen vooraleer het echt de moeite is er een te releasen? Heb je liever een lijvig magazine om de zoveel jaar of liever een iets dunner dat regelmatiger uitkomt? (Niet wekelijks zoals NeeNee hier zinspeelde maar bv. zesmaandelijks of jaarlijks)
Ik denk dat een pagina of 10-15 moet volstaan. Niet korter. Wat de frequentie betreft, jaarlijks zou zeker kunnen, 6-maandelijks is een beetje nips maar hangt ervan af hoeveel informatie je hebt.
Vormt de onbestaande lay-out een probleem of gaat het vooral om de inhoud?
Inhoud. Een kleurtje zou geen kwaad kunnen, maar het is zeker geen prioriteit.
Wil je ook exclusieve nieuwtjes te weten komen in een MHM of zoek je vooral tijdloze, diepgravendere artikels?
Als je met exclusieve nieuwsjes inside information bedoelt, dan wel. Als het gaat over die-en-die reeks is verschenen, laat zitten. Dat doet Aniway al, en beter dan een jaarlijks/6-maandelijks magazine zou kunnen.
Zou het storen mochten we ook aandacht besteden aan manga/anime die reeds besproken werden op de site?
Op zich niet, maar dan moet er wel iets nieuws over te vertellen vallen.
We linken een prijsvraag en promoten onze Facebookpagina in het MHM4. Nog zaken?
Een duidelijke link naar het forum op elke pagina, lijkt mij zo. Desnoods met potholes in de artikels zelf, als het gaat over zaken waar ook op de site over gediscussieerd wordt. Plus een "Wil je zelf je mening hierover kwijt? Klik hier!" (met link naar bijhorende thread) aan het einde van elk onderwerp.

Neemt Aniway de verschijning van een nieuw MHM trouwens ook niet mee in hun nieuwsrubliek? Anders moet je eens een subtiele hint droppen.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Koen »

Nu heeft het verleden wel geleerd dat de uitgeverijen in zo’n interview ook weer niet al te diep in hun kaarten/interne keuken laten kijken ;)

Ik had ook 15 pagina’s in gedachten, of het er meer worden zal vooral afhangen van het aantal artikels/interviews dat meer dan één pagina zou tellen.

AniWay heeft in het verleden ook onze MHM’s hernomen in de nieuwsrubriek, maar met Aniway moet je ook wat geluk hebben dat het blad niet té lang na het MHM verschijnt, dan is het effect minder duidelijk…
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Koen »

ha, toevallig valt m'n oog net nu op deze website

http://www.jilster.nl/

:P
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: MHM - brainstorm topic

Post by NeeNee »

Dan moet je gewoon zorgen dat MHM vlak ervoor verschijnt, toch? :wink:

Ga je een tijdschrift maken? Mij niet gelaten... toch maar eens goed naar de prijs kijken.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Koen »

Ik heb niet alles uitgepluisd, en de prijzen zijn uiteraard redelijk hoog. Bovendien is het een NL site dus wie weet hoe sterk stijgen die nog voor Vlaanderen. 't Was even wegdromen na zwaar dagje ;)
motivatiedip. help!


User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Koen »

:lol:
motivatiedip. help!

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Jarus »

misschien interviews met mangaka's maar dat lijkt me redelijk moeilijk.
Om in contact te komen en of ze goed engels kunnen want het lijkt me al helemaal sterk dat ze nederlands kunnen spreken/schrijfen.
Lijkt me een erg leuk iets maar jammer genoeg niet haalbaar of denkt iemand daar anders over?
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: MHM - brainstorm topic

Post by NeeNee »

Het lijkt me vrij moeilijk.

Tenzij je natuurlijk aan een Belgische mangaka kunt geraken. Wie was dat meisje ook weer, van Pink Diary of zoiets? Kun je die niet eens contacteren?

Edit: oei, nee, die is Frans. Die gast van DYS was Belgisch. Woont hij ook in België, dat je weet?
Last edited by NeeNee on Mon Jun 21, 2010 21:50, edited 1 time in total.

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Jarus »

hmmm dat is jenny chu volgens mij ofniet?
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: MHM - brainstorm topic

Post by NeeNee »

NeeNee wrote:Het lijkt me vrij moeilijk.

Tenzij je natuurlijk aan een Belgische mangaka kunt geraken. Wie was dat meisje ook weer, van Pink Diary of zoiets? Kun je die niet eens contacteren?

Edit: oei, nee, die is Frans. Die gast van DYS was Belgisch. Woont hij ook in België, dat je weet?
... En dat is blijkbaar al gebeurd. Doeme toch.

Je zult toch nog voor het Franse meisje moeten gaan.

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Jarus »

maar ja belgische mangaka's
zal dat wel intresse trekken.
ik persoonlijk ken niet echt manga van uit de buurt ( nederlandse belgische franse mangaka's ) moet ik bekennen.
maar daar in tegen weet ik natuurlijk niet hoe goed de gemiddelde persoon die wel kent.
Als je weet of er een redelijk aantal mangaka's uit de buurt bekent zijn hier dan kun je dat wel proberen.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: MHM - brainstorm topic

Post by NeeNee »

De echt bekende namen zul je toch niet kunnen strikken. :) Het is meer kwestie van eens horen hoe dat gaat, zo'n manga maken.

Je kunt natuurlijk een interview met de vertaler, de proeflezer en de letteraar proberen, maar of die nou zo veel boeiends te vertellen hebben? Langs de andere kant, een in-depth artikel over "manga, van idee tot tankoubon" zou mij wel aanstaan. Eventueel te combineren met een bespreking van Bakuman. :wink:

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: MHM - brainstorm topic

Post by Jarus »

oei jij bent goed met bakuman als voorbeeld.
respect voor jouw :D
NeeNee wrote:Je kunt natuurlijk een interview met de vertaler, de proeflezer en de letteraar proberen, maar of die nou zo veel boeiends te vertellen hebben? Langs de andere kant, een in-depth artikel over "manga, van idee tot tankoubon" zou mij wel aanstaan. Eventueel te combineren met een bespreking van Bakuman. :wink:
zo een raar idee vind ik dat nog niet als je dat alles samen doet heb je wel iets leuks denk ik.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

Post Reply