Nana ~[Kana]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Op 3 oktober 2007 verschijnt Nana 3 in het Nederlands. Lees hier de review over dit erg romantische volume!

Alles gaat goed met Nana Komatsu. Sinds ze naar Tokio verhuisd is lijkt de Opperduivel die haar het leven zuur maakte het onderspit te moeten delven. Driewerf hoera!

Ook met de andere Nana, Nana Osaki, gaat alles wonderwel. Haar band Blast lijkt eindelijk te herrijzen en ze kunnen zich met een hernieuwde line-up weer volledig op de muziek storten.

Maar dan begint het tij te keren voor Hachi. En Nana volume 3 eindigt met een cliffhanger die allerminst het beste doet verhopen voor het volgende volume…

Ook al is dit volume bij momenten erg dramatisch en ernstig, toch is er weer die vrolijke Yazawa-humor die de boel opfleurt. In het begin van dit volume is bijvoorbeeld de scène waarin Hachi veronderstelt dat er een moord gebeurd is in appartement 707 hilarisch. Ook de ‘gedaanteverwisselingen’ van Nana K. blijven op de lachspieren werken.

Kana levert weer puik werk af. De vertaling klinkt erg jeugdig, maar de lectuur blijft enorm vlot en dat is het voornaamste. Ook de verklarende woordenlijst achteraan het volume is natuurlijk iets dat we als lezer enkel kunnen toejuichen.

Nana blijft met andere woorden een must have voor elke mangaliefhebber, of die nu van het vrouwelijke dan wel het mannelijke geslacht is.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Op 21 november 2007 verschijnt Nana 4 in het Nederlands. Lees hier de review over dit erg romantische volume!

In dit vierde volume lijkt het tij te keren voor Nana K. Waar alles naar wens verliep sinds ze naar Tokio was verhuisd slaat het noodlot nu toe. Shouji bedriegt haar met Sachiko! Haar wereld stort in. Gelukkig krijgt ze steun van Nana O.

Voor de rest staat dit volume erg in het teken van de muziek. Blast geeft eindelijk hun eerste optreden in Tokio en Nana K. krijgt dan toch nog goed nieuws. Ze heeft immers twee tickets voor het concert van Trapnest in haar geboortedorp kunnen bemachtigen!

We komen in dit volume ook meer te weten over het verleden van Nana O. Kortom, het is weer een intens volume dat bol staat van de rauwe emoties, de levensechte gevoelens en de vele ervaringen die de personages rijker worden. Nana werpt zich meer en meer op als dé manga die je moet gelezen hebben.

Kana verzorgt hun reeksen goed en ook Nana is weer bijna foutloos werk. Enkel op pagina 8 valt er een foutje te bespeuren: “Hoe je leeft is [is] je eigen zaak.” Leuk is dan weer de extra uitleg over enkele specifieke termen die gebruikt worden in de manga.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Op 6 februari 2008 verschijnt Nana 5 in het Nederlands. Lees hier de review over dit erg romantische volume!

De muziek barstte los op het einde van het vorige volume. Onze beide Nana’s zaten op de eerste rij tijdens een geweldig concert van Trapnest. Zou Ren Nana O. opmerken in deze menigte? Dat was de vraag die Nana K. bezighield…

In het vijfde volume van deze topshojo is het weer de romantiek die de bovenhand haalt. Nu ze gezien heeft dat het lot Nana O. en Ren na al die jaren toch weer bij elkaar bracht, wil Nana K. ook zo’n liefde beleven. Waarom niemand uit Blast? De jongens zijn allemaal zo lief voor haar! Maar het lot heeft andere plannen voor Nana K. in petto… of is het de Opperduivel die de lijnen uitstippelt?!

Nana blijft boeien. De verschillende personages zijn zo sterk uitgewerkt dat je je als lezer steeds meer aan hen gaat hechten. Je leert hen ook beter kennen en langzaamaan maak je deel uit van hun groepje – als stille observator.

Kana levert weer puik werk af. Eén enkel klein foutje opgemerkt. Op pagina 156: “ik heb (er) echt geen zin…”. Pluspunt is ook de verklarende woordenlijst die altijd handig is bij een manga. Niet dat ik nu plotseling een ervaren rot ben geworden in mahjong, maar het blijft leerrijk!
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Nana ~[Kana]

Post by Koen »

Op 2 april 2008 verschijnt Nana 6 in het Nederlands. Lees hier de review over dit erg romantische volume!

Nana K. is het bed ingedoken met Takumi van Trapnest! Maar wat zal Nana O. daarvan denken? Hachi durft het haar beste vriendin niet te vertellen. Tot Takumi plotseling voor de deur staat…

Dit zesde volume van Nana is wederom erg sterk. De reeks blijft je als lezer boeien als geen ander. In dit volume worden de relaties tussen de personages onderling wel erg intens. Vooral de vermenging tussen de groepsleden van Blast en Trapnest neemt buitengewone proporties aan. Het lot neemt duidelijk een loopje met hen. Zelfs Nana O. begint in de opperduivel te geloven!

De liefde blijft het hoge woord voeren in Nana. Alleen de intro’s die Nana K. voor haar rekening neemt blijven bij momenten ondraaglijk triest, ondraaglijk melancholisch. Die enkele zinnen aan het begin van elk hoofdstuk op zich tillen het niveau van deze reeks naar een hoger niveau – en dat niveau is al zo hoog. Yazawa tekent ook weer enkele prachtige titelpagina’s. Beklijvend!

Kana blijft goed werk leveren. Enkel een dubbele ‘als’ op pagina 77 (77? Duidelijk een teken van de opperduivel!) en een dubbele negatie (‘nooit niets’) op pagina 135. Voor de rest weer het puike werk dat we gewoon zijn van Kana.
motivatiedip. help!

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Nana ~[Kana]

Post by Marv »

Nana 1:
Om eens te testen kocht ik een paar weken geleden het eerste volume. Ik was best benieuwd naar deze critically acclaimed reeks. Na het gelezen te hebben, heb ik echter gemengde gevoelens, die eerder doorwegen naar de negatieve kant.

De positieve punten vind ik de tekenstijl, ik hou er wel van en volgens mij kan het ook nog groeien. Het verhaal is niet echt oppervlakkig (dat van punk nana dan) en het wordt allemaal vlot en goed verteld. Zo vond ik het moment waar Nana afscheid neemt van Ren heel sterk. Als ze haar eenzaamheid dan beschrijft, zat het ook zeer raak en voelde ik de tristesse ervan aan uit persoonlijke ervaring.

Negatieve punten vind ik de inkadering. Eerlijk gezegd vind ik heel de band er vrij belachelijk uitzien met op kop Ren. Daarentegen heb je dan weer Yasu die er cool uitziet en heerlijk realistisch is. Het lijkt alsof Yazawa gewoon een hip jasje zorgt voor haar personages, het konden evengoed assistent-boekhouders zijn die ambtenaar willen worden in Tokyo bij wijze van spreke. In die context vind ik dat er dus een kloof is tussen de personages hun gedrag en het milieu waarin ze verkeren, een beetje een breuk. Daardoor geloof ik minder wat ik zie en word ik niet meegesleept maar stel ik me eerder cynisch op.

Het eerste volume is ook niet echt de instap naar de feitelijke plotlijn wat het allemaal wat triviaal maakt. Ik heb ooit de eerste aflevering van de anime gezien en snap nu dat deze proloog daarin wordt geskipt maar ik denk niet dat deze 2 meiden die worstelen om van hun leven iets te maken, me veel gaan interesseren. Misschien dat ik het 2de volume koop om het nog een kans te geven, er is ten slotte nog een klein beetje nieuwsgierigheid naar de rest.

Misschien is het gewoon niets voor mij, misschien ben ik gewoon iets te kritisch/slecht gezind. :P
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Nana ~[Kana]

Post by Koen »

Op 4 juni 2008 verscheen Nana 7 in het Nederlands. Lees hier de review over dit erg romantische volume!

Blast staat voor de grote doorbraak. Ze kunnen immers in zee gaan met een major. Ondertussen blijft Hachi het bed delen met Takumi. Maar eigenlijk is het Nobu die haar hart gestolen heeft. Hoe zal ze deze situatie uitklaren?

Dit zevende volume zal de fans van Nana weer in vervoering brengen. Een grote dosis romantiek doorspekt met muzikale beslommeringen. En het showbizzleven zal vanaf nu een steeds grotere rol gaan spelen…

Mangaka Ai Yazawa laat hier ook al enkele belangrijke ballonnetjes op. Zowel het verleden van Shin als dat van Misato zal nog op de voorgrond treden in het vervolg van deze populaire shojo manga.

Alweer een bijna foutloos parcours voor uitgeverij Kana. Enkel op pagina 133 vergeet Nobuo ‘doen’ te zeggen. (“me niet zo doen schrikken”).

Nana blijft bewijzen dat het een topper is die zonder enige twijfel meer dan alleen maar de meisjesharten sneller zal doen slaan.
motivatiedip. help!

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: Nana ~[Kana]

Post by Turvy »

Koen wrote: Alweer een bijna foutloos parcours voor uitgeverij Kana. Enkel op pagina 133 vergeet Nobuo ‘doen’ te zeggen. (“me niet zo doen schrikken”).
Tsk tsk tsk, niks te fout.
Kijk eens naar wat er in het groot en het wit bovenaan die ballon staat? ;)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Nana ~[Kana]

Post by Koen »

Oh jee...! Zelfs nu moest ik nog eens nadenken want die 'laat' lijkt eerder op een tijdsaanduiding dan op een onderdeel van het tekstballonnetje. I stand corrected! ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Nana ~[Kana]

Post by Koen »

Op 20 augustus 2008 verscheen Nana 8 in het Nederlands. Lees hier de review over dit erg romantische volume!

Dit volume van Nana betekent een keerpunt in de reeks. Tot nu toe volgden we het verhaal door de ogen van Nana Komatsu, maar vanaf dit volume is het Nana Osaki die de rol van verteller overneemt. De tussenstukjes blijven echter even melancholisch en blijven toewerken naar een triest einde.

Ondanks de wijziging in het vertelstandpunt is het Nana Komatsu die in het achtste volume belangrijk nieuws te verwerken krijgt. Moet ze gelukkig zijn of triest? Het bericht zal al haar toekomstplannen overhoop gooien en de impact op zowel Blast als Trapnest zal enorm zijn. Als dat maar goedkomt…

Ook dit volume van Nana komt weer ijzersterk uit de hoek. Vergis je niet: Nana is geen shojo die enkel jonge meisjes zal aanspreken. De reeks kan een veel breder publiek boeien en beklijven dan de traditionele shojo manga. Top!

Ook het werk van uitgeverij Kana is weer erg puik in dit volume. Geen enkel foutje valt er te bespeuren en op het einde krijgen we zowel een verklarende woordenlijst als enkele bonuspagina’s (van ondergetekende zowaar!).
motivatiedip. help!

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Nana ~[Kana]

Post by mangazot »

Ik vind Nana geweldig grappig. :klap:
Hoezo: "welke nana"? :crazyeyes:
Alletwee, natuurlijk! :scatter:
Heb je ook al gemerkt hoeveel realistische situaties erin zitten? :yikes:
Image

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Nana ~[Kana]

Post by Brook500 »

Eerste deel van Nana gelezen.
De humor is op een goede manier gebracht.
Ook de tekenstijl is compleet anders dan Fruits Basket & DN Angel (die ik ervoor heb gelezen), veel volwassener.
Ben benieuwd naar de volgende delen.
Image

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Nana ~[Kana]

Post by Brook500 »

Nana 2 gelezen
De humor wordt beter in de reeks. Ook de verklarende woordenlijst is gedetailleerd uitgelegt door Kana.
Image

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Nana ~[Kana]

Post by Berserker500 »

Nana 04-06:
Nana K. is iets begonnen met haar idool Takumi en Nana O. ziet Ren terug.
Trapnest en Blast zijn zich aan het vermengen en beide Nana's zijn uit elkaar aan het groeien.
Blast is nu zwaar aan het oefenen voor hun pro-dubuut. Weer goede ontwikkelingen in deze serie.
En weer heel uitgebreide verklarende woordenlijst. Waarom hebben we niet zo'n uitgebreidde lijst voor Inuyasha waaar het wel op zijn plaats zou zijn met al die onvertaaalde termen. Ik kijk alvast uit naar de volgende delen van Nana. :D

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Nana ~[Kana]

Post by Berserker500 »

Nana 07-10
Nana beleeft gelukkige tijden met Nobu maar dan blijkt ze zwanger te zijn.
Ze besluit te trouwen met Takumi. Beiden nana's zijn volledig uit elkaar gegroeid.
Kan niet wachten als ze elkaar terug ontmoeten. :D
De ontwikkelingen blijven zeer goed in deze reeks.
Het blijft heel spannend. De bonus pagina's van Koen vond ik heel leuk om te lezen.
Met vind toch Nana toch veel leuker dan al de andere Shojo's die ik al heb gelezen.
Het is toch een van mijn favorieten geworden. IK kijk al uit naar de volgende delen.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Nana ~[Kana]

Post by Brook500 »

Nana 3 gelezen
Nana K. krijgt van haar baas slecht nieuws te horen.
Nana O. vormt al snel een band samen met Nobu & Shin. Later komt Yasu ook nog eens (tijdelijk?) tevoorschijn.
Shouji moet een keuze maken met zijn liefdesleven tussen Nana K. & Shirako.
De humor blijft enorm goed in de serie.
Image

Post Reply