Monster ~[Kana]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Op 6 februari 2008 verschijnt Monster 7 in het Nederlands. Lees hier de review over dit alweer erg spannende volume!

Johann bevindt zich nog steeds in de directe omgeving van de magnaat Schuwald. Niemand kan echter inschatten wat z’n plannen zijn – ook de lezer niet. Privédetective Richard Brown komt langzaamaan tot de conclusie dat er iets niet pluis is met de jonge, blonde God Johann, maar komt hij niet te dicht bij de waarheid voor z’n eigen veiligheid?

Bij Monster val je als recensent enorm snel en vaak in herhaling. Ook dit volume leest weer als een trein en de mysteries blijven zich opstapelen. Alles zit zo ijzersterk in elkaar dat je gewoon snakt naar meer als je de laatste pagina van het verhaal omslaat.

Gelukkig biedt Kana ook meer – om onze dorst naar informatie te lessen. Ook in dit volume zijn er weer bonuspagina’s die meer informatie geven over Urasawa, zijn andere reeksen en het voorpublicatiemagazine waarin Monster verscheen.

Twee foutjes vielen er te bespeuren in dit volume. Op pagina 195 “Bleek daar niets van de/te kloppen” en op pagina 216 (bonuspagina’s) “In dit zevende deel nemen (we) z’n andere reeksen onder de loep”. Die bonuspagina’s lezen trouwens nog steeds iets minder vlot dan de tekst binnenin de manga. Een te letterlijke vertaling uit het Frans?
motivatiedip. help!

User avatar
Gaara4Ever
Posts: 74
Joined: Thu Oct 25, 2007 19:29

Post by Gaara4Ever »

Heb er echt weer zin in!
Dī Gurei man
ディーグレイマン

User avatar
Osaka
Posts: 4
Joined: Mon Dec 25, 2006 14:44
Location: Japan (I wish)
Contact:

Post by Osaka »

Monster is echt zooo super! :)
Osaka sleeps with a night light. Not because Osaka is afraid of the dark, but the dark is afraid of Osaka.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Monster ~[Kana]

Post by Koen »

Op 2 april 2008 verscheen Monster 8 in het Nederlands. Lees hier de review over dit alweer erg spannende volume!

Tenma’s plannen om Johann uit de weg te ruimen nemen steeds vastere vorm aan. Deze laatste bevindt zich nog steeds in de directe omgeving van de magnaat Schuwald, maar plotseling komt er een barst in zijn onfeilbaar gewaande schild als hij in huilen uitbarst bij het aanschouwen van een Tsjechisch prentenboek. Waarom heeft dit boek zo’n impact op Johann? Heeft het iets te maken met Johanns duistere verleden? Urasawa licht slechts een tipje op van de sluier in dit achtste volume.

Naoki Urasawa houdt het hoge niveau aan maar blijft ook zijn gekende techniek gebruiken om beslissende acties via omwegen uit te stellen. De manier waarop hij dit doet is echter zo sterk dat je als lezer blijft genieten van de kwaliteit die Monster volume na volume weer ten toon spreidt.

Subliem in dit volume is het hoofdstuk waar Lunge zich aanbiedt bij een Japans bedrijf. De manier waarop Lunge deze mensen ervaart en waarop Urasawa dit alles naar voor brengt is enorm boeiend. De verduidelijking die Kana hieromtrent geeft in de bonuspagina’s maakt het er alleen nog maar interessanter op.

Kana levert alweer een foutloos parcours af. Zelf zou ik op de pagina’s 199 & 200 de “zelf als een atoomoorlog…” vervangen door “zelfs” met een s, maar vermits Kana dit tweemaal herhaalt zal het ook wel correct zijn, denk ik dan.

Monster 8 blijft al het goede dat reeds eerder over de reeks gezegd werd behouden, en blijft aldus een absolute must have in ieders collectie.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Monster ~[Kana]

Post by Koen »

Op 4 juni 2008 verscheen Monster 9 in het Nederlands. Lees hier de review over dit alweer erg spannende volume!

Tenma heeft zich laten opsluiten in de universiteitsbibliotheek waar Schuwald een speech zal geven. Eindelijk zal hij z’n slag slaan en z’n fout uit het verleden rechtzetten door Johann uit de weg te ruimen. Maar kan de brave dokter iemand om het leven brengen? En wat voert Johann in het schild?

Dit 9de volume werkt echt toe naar een climax in het verhaal. Urasawa laat ons nogmaals genieten van al z’n talent. Hoe hij verhaal- en tekentechnisch het onderste uit de kan haalt om z’n lezers te boeien, is het bewijs van een ongezien talent. Dit volume is dan ook een mijlpaal in de reeks. Ook over het Tsjechisch verleden van Johann komen we meer te weten en voor het eerst ‘lezen’ we het prentenboekje dat zo’n indruk naliet op Johann. ‘Subliem’ blijft het woord waarmee we ‘Monster’ moeten associëren.

Kana zorgt weer voor een enorm lekker weglezende vertaling. Niet het minste foutje te bespeuren. Geen bonuspagina’s in dit volume maar dat vormt geen probleem, want van zo’n spannende leesbeurt moet je toch even bekomen.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Monster ~[Kana]

Post by Koen »

Op 20 augustus 2008 verscheen Monster 10 in het Nederlands. Lees hier de review over dit alweer erg spannende volume!

Schuwald gaf Tenma enkele tips om z’n zoektocht naar Johann verder te zetten. De tips brengen de getormenteerde neurochirurg naar Praag. In Praag doolt ook de freelance journalist Grimmer rond. Ook hij probeert de waarheid rond het mysterieuze weeshuis Kinderheim 511 te achterhalen. Zullen de wegen van de twee mannen elkaar kruisen? En wat verbindt Grimmer met het weeshuis?

Monster 10 maakt een zijsprong weg van Tenma. We volgen de journalist Grimmer die op zijn eigen manier onderzoek doet naar de experimentele praktijken op kinderen in Oost-Duitsland. Hij komt terecht in een kluwen van corrupte politieagenten dat zijn leven meermaals in gevaar zal brengen.

De introductie van Grimmer bewijst nogmaals het verteltalent van Naoki Urasawa. De manier waarop dit volume begint, de verschijning van Tenma en hoe de ‘camera’ nadien blijft hangen bij Grimmer om die zijn verhaal te laten beleven is prachtig. Normaal zou je als lezer wat verweesd achterblijven als het hoofdpersonage nauwelijks aan bod komt in een heel volume, maar bij Monster komt het gewoon niet in je hoofd op aan Tenma te denken terwijl het verhaal met rasse schreden voortschrijdt. Monster blijft boeien, volume na volume.

Ook het werk van Kana is weer foutloos en maakt het lezen van Monster 10 des te beklijvender.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Monster ~[Kana]

Post by Koen »

Op 3 oktober 2008 verscheen Monster 11 in het Nederlands. Lees hier de review over dit alweer erg spannende volume!

In dit volume komt de Tsjechische verhaallijn rond journalist Grimmer en inspecteur Suk samen met de plot rond Tenma. Maar de hoofdrol in volume 11 is weggelegd voor een cassette met daarop een belangrijke opname uit het weeshuis Kinderheim 511… Komen we eindelijk te weten welke experimenten er werden uitgevoerd op Johann?

Het is ongelofelijk hoe Naoki Urasawa dit hoge niveau boekje na boekje weet aan te houden. Ook de emoties en de angst worden weer enorm sterk neergezet. Urasawa heeft een verteltalent waar menig auteur jaloers op is.

Monster blijft een van dé reeksen die elke stripliefhebber in huis moet halen.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Monster ~[Kana]

Post by Koen »

Op 28 november 2008 verschijnt Monster 12 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer erg spannende volume!

Het verhaal speelt zich nog steeds af in Tsjechië. Tenma en Grimmer zoeken nog steeds de jonge, blonde vrouw wiens identiteit hen alsmaar duidelijker wordt. Ook aangekomen in Tsjechië is niemand minder dan Lunge van het BKA die voor het eerst in z’n carrière vakantie neemt. En die vakantie brengt hem naar Tsjechië. Toeval?

Slechts één luttel foutje in deze uitgave. Op pagina 27 staat er een ‘me’ te veel (“wat [me] ik me”).

Monster 12 is een overgangsvolume. Dat er dan nog steeds immens veel gebeurt wijst nog maar eens op de sterkte van deze manga die in ieders mangatheek thuishoort!
motivatiedip. help!

Luffy
Posts: 19
Joined: Thu Nov 06, 2008 20:33

Re: Monster ~[Kana]

Post by Luffy »

Deel 12 van Monster was echt te gek! Hoe kan die auteur nu toch zo'n straf niveau blijven aanhouden als het op scenario aankomt. Ik denk dat vele Belgische ateurs nog wat van manga's kunnen leren, ze zouden ook beter eens al hun vooroordelen tegenover manga aan de kant zetten...! En dat is niet het enige wat ik van dit fantastische scenario bewonder, het zit ook allemaal zo goed in elkaar. Alle puzzelstukken, alle vragen waar we mee zaten, alles valt als een puzzel in elkaar. Het laatste hoofdstuk van deel 12 vond ik trouwens erg aangrijpend, soms een beetje melig ma soit.
Doe zo door, Urasawa! :)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Monster ~[Kana]

Post by Koen »

Op 6 februari 2009 verschijnt Monster 13 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer erg spannende volume!

In het vorige volume zagen we hoe Tenma in Praag gearresteerd werd. Al snel wordt hij overgeplaatst naar Düsseldorf, de plaats waar het allemaal begon voor de getalenteerde chirurg. Ondanks een batterij sterke advocaten blijft Tenma de lippen op elkaar houden. Wie zou hem geloven? Maar dan bekent hij plotseling alle moorden. Hij kan niet anders meer. Wat is er aan de hand?!

Het werk van Kana is foutloos en hetzelfde kunnen we zeggen over het werk van mangaka Naoki Urasawa. We zitten weer op het puntje van onze stoel bij het lezen van dit volume van Monster. Ook al leidt Urasawa ons via omweggetjes naar subplots, het verhaal blijft boeien, en we blijven als lezer het gevoel hebben dat we steeds dichter bij Johann komen. Monster blijft één van de beste manga die in het Nederlands verkrijgbaar zijn.
motivatiedip. help!

User avatar
aya
Posts: 98
Joined: Sun Nov 16, 2008 19:55
Location: gent
Contact:

Re: Monster ~[Kana]

Post by aya »

ik ben in het frans bezig ik heb al de 5 eerst gelezen . deze week ga ik 6,7 en 8 lezen .
ik vind het een echte goede manga maar geef toe dat ik deze moet lezen als thuis ben en niet als ik de nacht heb.
Il n'est rien de plus précieux que le temps, puisque c'est le prix de l'éternité."

Siedjeey
Posts: 5
Joined: Wed Feb 04, 2009 17:12

Re: Monster ~[Kana]

Post by Siedjeey »

Het wordt tijd dat ik Monster ook eens ga kopen om de Nederlandse mangamarkt te versterken. Zo een pareltje moet je gewoon in je moedertaal bezitten.
If you can't dazzle them with dexterity, baffle them with bullshit.

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Monster ~[Kana]

Post by mangazot »

Goeie reeks, die Monster.
In vergelijking met de andere manga's is ze minder extreem, en dat mag ook wel eens. :onfire:
En er gaag inderdaad niks boven een reeks in je eigen taal lezen. Als het in een andere taal is, lijkt het altijd alsof je door gebombeerd glas leest, en dan wordt dat wel eens vermoeiend en :sleeping:
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Monster ~[Kana]

Post by NeeNee »

Weet er iemand of Monster een beetje een deftig einde heeft? Want ik hoorde dat hij het bij 20th Century Boys heeft moeten rushen en dat er dan ook nogal wat vragen onbeantwoord bleven. Ik weet dat er daarna een vervolg gekomen is, maar het schrikt mij toch een beetje af, zo'n raprap einde.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Monster ~[Kana]

Post by Koen »

Als je het einde van Death Note al niet je dat vond, vrees ik dat je Monster een slecht einde gaat toekennen ;) Het einde wist niet iedereen te bekoren - mij wel maar ik ben niet echt moeilijk blijkbaar qua eindes - maar het is natuurlijk wel beter dan het einde van 20th CB dat denk ik niemand overtuigde.
motivatiedip. help!

Post Reply