Death Note ~[Kana]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Ik mail ze door naar de persverantwoordelijke van Kana en naar manga.mira die hier ook op het forum zit en die de redactionele verzorging doet van de Kana-boekjes. Naar Turvy mail ik ze niet maar die kan ze hier lezen he ;)

Wel veel respect voor de proofers want zo een Death Note lezen met de bedoeling er de detailkens uit te halen, 't is een hele opgave :o

Ik doet dit ook niet 'om hen te kloten' want het contact met Kana verloopt enorm vlot en daar zit een heel goed team achter waar ik veel vertrouwen in heb voor de toekomst van de manga bij ons, maar bij eventuele herdrukken kan het maar nuttig zijn, denk ik zo!
motivatiedip. help!

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Post by barbapapa »

Ja ik dacht wel zoiets hoor, wou gewoon ff zeker weten :)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Death Note ~[Kana]

Post by Koen »

Op 6 februari 2008 verscheen Death Note 6 in het Nederlands. Lees hier de review over dit alweer erg spannende volume!

Light is nog steeds z’n herinneringen aan de Death Note kwijt. Er is echter een nieuwe Kira opgestaan! Light en L die nog steeds samenwerken komen erachter dat de nieuwe Kira iemand is die bij de Yotsuba-groep werkt. Ze smeden een minutieus plan om achter de identiteit van de nieuwe Kira te komen en hem in de val te lokken…

Er vielen enkele foutjes te noteren in de uitgave. P. 22: gebruik(t); p. 90: k => ik; p. 109: een ‘en’ (denk ik) vergeten in de zin ‘da u Kira bent [en] ik de tweede Kira’; p. 164: au(i)to; p. 168: niet merkwaardig onvoorzichtig [is]; en ook op de eerste bonuspagina is er een foutje geslopen: ‘en (een) maakte het geheel’.

Dit zesde volume van Death Note raast verder aan een hels tempo met een echt kat-en-muisspel als conclusie. De reeks verliest vooralsnog niets van z’n kwaliteiten.

Kana levert ook weer interessante bonuspagina’s waarin ze het leuke nieuwtje meegeven over de release van de Death Note anime in het Nederlands. Ik vond het alleen vreemd dat ze reeds in dit volume informatie loslaten over de twee delen van Death Note en dat in het tweede deel een tijdsprong wordt gemaakt. Voor de rest blijven bonuspagina’s natuurlijk een leuk surplus.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Death Note ~[Kana]

Post by Koen »

Op 2 april 2008 verscheen Death Note 7 in het Nederlands. Lees hier de review over dit alweer erg spannende volume!

L ontrafelt het geheim van de Death Note! Hij komt achter het bestaan van de shinigami en weet nu hoe er gedood wordt. Komt Light in gevaar? Of maakt het allemaal deel uit van een ingenieus plan dat hij lang op voorhand uitstippelde?

Dit zevende volume vormt de ultieme confrontatie tussen L en Light. Het sluitstuk van een magistrale tweestrijd. Maar wie komt er als overwinnaar uit de bus? En is daarmee alles beslist? Dit sublieme volume geeft antwoorden op vele vragen, maar opent ook een heel blik nieuwe.

Enkele foutjes: p. 36: ‘Ren’ moet ‘Rem’ zijn; p. 48: wat (ik) kan ik; p. 173: ‘showbizz’ is met tweemaal ‘z’ in plaats van 1. En dan enkele foutjes in de bonuspagina’s: p. 3: ‘is L. (zonder punt) steeds blootsvoets & ‘zoals al(s) snel duidelijk werd’; p. 6: ‘van bepaald”e” werkwoordsvormen’; p. 10: ‘nog steeds onderdeel van de Japanse strafwet [uit]’.

Dit zevende volume van Death Note bezorgt ons een eerste einde – tevens een kippenvelmoment – maar is ook de start van een nieuw hoofdstuk dat de serie opnieuw lanceert.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Death Note ~[Kana]

Post by NeeNee »

Volume 8 en 9 zijn intussen ook uit. Mello is er via ontvoering en chantage in geslaagd de Death Note in handen te krijgen, en Kira ziet zich gedwongen nauw samen te werken met de Japanse task force om hem terug te krijgen. Maar hiermee trekt hij ongewenst de aandacht van Near. “De tweede L is een grap, en Kira is veel te actief!”

Geweldige reeks is dit. Een adembenemend verhaal, en een tekenstijl die mij erg bevalt (die gezichtsuitdrukkingen, schitterend gewoon! :D)

Zelfs al voelde ik het aankomen, de gebeurtenissen in volume 7 kwamen toch als een schok voor mij. Maar in tegenstelling tot veel andere fans blijkbaar, vind ik het verhaal nog steeds even sterk. Het is misschien zelfs nog interessanter geworden nu we met twee antagonisten zitten. Het spel van aantrekken en afstoten tussen Mello en Near is erg vermakelijk, :twisted: en een leuke bonus bovenop het gekibbel op leven en dood van Near en Light.

Over de vertaling heb ik niets te klagen. Voor één keer was Kana eens op tijd met hun aankondiging, zodat ik op de Nederlandstalige versie kon wachten (meestal zijn de reeksen aangekondigd voor vertaling exact diegene waar ik net in een andere taal aan begonnen ben -_-). Ik heb er nog geen moment spijt van gehad.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Death Note ~[Kana]

Post by NeeNee »

Volume 10 is uit. Near’s beschuldigingen zaaien wantrouwen binnen Light’s team, en deze laatste ziet zich gedwongen de Death Note aan iemand anders over te dragen. Maar door de constante bewaking moet hij nieuwe manieren bedenken om met zijn groeiende schare volgelingen in contact te blijven.

Jipiejahee, een nieuwe Death Note. Ik kijk zo uit naar elk nieuw album van deze reeks. En deze was een leuk verjaardagscadeau. :D ‘k ben een hele middag zoet geweest met het te lezen en te herlezen.
Het is duidelijk dag het verhaal nu zo stilaan naar zijn climax toegroeit. Nog twee delen…

Leuk detail: het lettertype van de Nederlandstalige Death Note regels is veranderd (sinds volume 7). Het is nu veel beter leesbaar.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Death Note ~[Kana]

Post by NeeNee »

... Maar een woordje uitleg over Mocchi en Monchichi had wel gemogen. Weet er iemand wie dat zijn?

Luffy
Posts: 19
Joined: Thu Nov 06, 2008 20:33

Re: Death Note ~[Kana]

Post by Luffy »

Death Note 11 was echt gaaf! Deze fantastische serie is zijn ultieme climax aan het bereiken, de confrontatie tussen Near en Light alias Kira. De voorbereidingen zijn getroffen. De twee briljante geesten hebben elk hun eigen plan en een uitgestippelde strategie. De vraag is echter: Wie wint in dit een-tegen-een-gevecht waar zowel Near als Light hun volledige trots hebben gezet? We houden ons hart vast. Alweer exelente vertaling met erg doordachte speculaties de die scenarist goed naar de lezer laat overkomen zonder dat hij het spoor kwijtraakt. Dit is een erg goede serie, grote klasse met een niveau waar menig scenaristen van mogen leren. Dit is geen wilde shonen met bovennatuurlijke vechtersbazen die elkaar bestoken met overpower-technieken. Neen, dit is een gevecht tussen twee briljante jongeren, elk met hun eigen redeneringen en strategiën. Het doet me eerlijk gezegd een beetje denken aan schaken. Het laat mij mij ook wel wat vragen opwakkeren waarover je uren zou kunnen wakker van liggen: Bv. Heeft iemand het recht een crimineel te elimineren. enz enz... Staan de Kira-aanhangers wel echt aan Kira's kant of schraren ze zich aan zijn kant uit angst om zelf gedood te worden. Het idee van appelvretende shinigami's kan nogal schrikwekkend overkomen - of juist niet, ma bon - maar hoe verder je jezelf in deze serie verdiept, hoe meer je stuit op de harde wanden van de bittere realiteit.
Natuurlijk ook een ferme pluim voor de vertaling van Kana, echt... die hebben me nog nooit teleurgesteld.
De tekeningen mogen er natuurlijk ook wel zijn, want die zijn ook om te bewonderen. Takeshi Obata heeft talent, dat is duidelijk. Hoe hij telkens die shinigami's kan tekenen, die kleine details tot de lezer kan overbrengen. Echte klasse. Ik kan dus eigenlijk niet echt iets slecht zeggen over deze serie. Mello is trouwens ook wel cool, met z'n halfagebrande gezicht... Wow! Dat past goed bij z'n karakter, zulle! :P

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Death Note ~[Kana]

Post by Koen »

Op 4 juni 2008 verscheen Death Note 8 in het Nederlands. Lees hier de review over dit alweer erg spannende volume!

In het vorige volume werd Sayu Yagami ontvoerd. De ontvoerders contacteren haar vader om een ruil voor te stellen… Het leven van zijn dochter in ruil voor de Death Note! Kiest de vader van Light voor zijn eer als agent of gaat hij resoluut voor het welzijn van zijn familie? Een gewetensvolle kwestie!

We maken in dit achtste volume beter kennis met de gedoodverfde opvolgers van L: Near en Mello. Het kat- en muisspelletje tussen Light en L wordt hier een soort driehoeksverhouding Light-Near-Mello. Het scenario blijft je meeslepen en de spanning blijft ook in deze tweede arc van Death Note te snijden!

Enkele foutjes glipten door de mazen van het Kana-net:

p. 101: ‘afleidt’ moet ‘afleid’ zijn (dt-fout)
p. 109: hetboekje (spatie vergeten)
p. 150: ei genaar (splitsingsteken vergeten)
p. 183: ik wordt => word (dt-fout)

Kana maakt deze foutjes wel goed door weer leuke bonuspagina’s te voorzien achteraan het volume.

Dit achtste deel van Death Note is weer een plezier om te lezen. Het begin mag dan een beetje traag lijken, zodra het losbarst barst het goed los in dit volume! De nieuwe personages zorgen voor de broodnodige tweede adem van de reeks. Benieuwd naar de volgende wendingen die scenarist Ohba voor ons in petto heeft!
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Death Note ~[Kana]

Post by Koen »

Op 20 augustus 2008 verscheen Death Note 9 in het Nederlands. Lees hier de review over dit alweer erg spannende volume!

Drastische beslissingen dringen zich op om de death note die in handen van Mello is gevallen terug te winnen. Maar nu Mello een shinigami aan zijn zijde heeft lijkt hij de strijd in zijn voordeel te kunnen beslechten. Behalve als iemand in het kamp van de tweede L de deal met de shinigami-ogen sluit… Wie offert de helft van zijn leven op?

Een luttel foutje op de laatste bonuspagina, bij het onderschrift van het fotoboek moet het ‘Matsuyama’ zijn en niet ‘Matusyama’.

Voor een volume van Death Note bevat dit negende deel veel actie. En ondergetekende weet dat best te smaken tussen de tonnen tekst door. Ook komt de tweestrijd tussen Mello en Near sterk naar voor. Beide hebben een andere weg gekozen, maar hun doel is hetzelfde: Kira ontmaskeren. Maar Kira zorgt voor een verrassende wending aan het eind van dit boekje…
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Death Note ~[Kana]

Post by Koen »

Ik noteerde een fout die er geen was bij m'n mini-review van Death Note 9:
p. 162: ‘veronderstel…’ hier moet ergens een ‘ik’ toegevoegd worden;
Kana wees me er op dat deze zin wèl correct is en er geen 'ik' dient toegevoegd te worden. En na hun uitleg viel m'n eurocent inderdaad! De review werd uiteraard reeds aangepast.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Death Note ~[Kana]

Post by Koen »

Op 3 oktober 2008 verscheen Death Note 10 in het Nederlands. Lees hier de review over dit alweer erg spannende volume!

Mello en vooral Near komen alsmaar dichter bij de identiteit van de tweede L. Bovendien weten ze de Japanse taskforce zo te manipuleren dat ze weer beginnen twijfelen aan de oprechtheid van Light. Zou het toch niet mogelijk zijn dat hij Kira is? Vooral de stelling dat de ’13 dagen’-regel vals is, brengt Light in nauwe schoentjes.

Maar waar z’n geloofwaardigheid afbrokkelt is dat allesbehalve het geval met zijn genie. Light zou Light niet zijn als hij geen konijn uit zijn hoed kon toveren dat alles weer in zijn voordeel doet omslaan.

Dit tiende volume van Death Note is ijzersterk en de verrassende plotwendingen blijven zich opvolgen. Stilaan voel je ook dat de laatste rechte lijn is ingezet. De conclusie nadert met rasse schreden!

Dat het werk van Kana foutloos is in dit boekje bevordert het leesplezier nog meer. Top!
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Death Note ~[Kana]

Post by Koen »

Op 28 november 2008 verscheen Death Note 11 in het Nederlands. Lees hier de review over dit alweer erg spannende volume!

Light staat nog steeds in verbinding met zijn nieuwe stroman via tv-presentatrice Takada. Maar het wordt steeds duidelijker dat een rechtstreekse ontmoeting tussen Light en Near noodzakelijk is om eens en voor altijd komaf te maken met Kira. Near besluit dan ook naar Japan te vertrekken…

Dit elfde volume is weer enorm boeiend. De eindspurt is ingezet en na zoveel denkwerk is het ergens ook wel een opluchting dat de conclusie binnen handbereik is. Het blijft genieten van de manipulaties en het geniale denkwerk van beide protagonisten. In het voorwoord doet scenarist Ohba dan ook een erg vreemde uitspraak. Hij verklaart er dat hij moeilijke dingen niet echt goed begrijpt. Als hij het scenario van Death Note niet moeilijk vindt dan hoop ik dat hij ons nooit een ‘ingewikkeld’ scenario voorschotelt!

Ik noteerde enkele foutjes die aan het vaak alziend Kana-oog ontsnapten: p. 32: ‘ter plaatste’ heeft een ‘t’ teveel; bonuspagina 3: ‘verdient’ is voltooid deelwoord en dus met d; bonuspagina 4: ‘de eerste keer dan’ moet ‘dat’ zijn.

Sinds de intrede van Takada en Mikami boeit Death Note me weer als vanouds. De reeks blijft ook in deze tweede arc overeind en zal daarom zeker als een klassieker de geschiedenis ingaan. Eleven down, one to go! Op naar de conclusie!
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Death Note ~[Kana]

Post by Koen »

Op 6 maart 2009 verscheen Death Note 12 in het Nederlands. Lees hier de review over dit alweer erg spannende volume dat de ontknoping vormt van deze manga!

Dit laatste volume van Death Note staat bijna volledig in het teken van de ontmoeting tussen Light en Near. Al in het tweede hoofdstuk betreden de protagonisten de loods waarin het mysterie ontrafeld zal worden. Een spannend en majestueus slot ontspint zich voor de ogen van de lezer. Het plan van Light en Near wordt volledig uit de doeken gedaan en alle losse eindjes worden aan elkaar geknoopt om een mooi geheel te vormen. Het einde van de reeks haalt het algemene niveau van Death Note allerminst naar omlaag!

Twee klein foutjes vielen er te noteren. Op pagina 157: ‘aan het schieten ben’ moet ‘bent’ zijn; en op de tweede bonuspagina staat er ergens ‘tsugo mono’ terwijl overal elders ‘tsugu mono’ staat. Details in een voor de rest uitstekend afgewerkt product waar je als lezer bovendien nog eens gratis een shitajiki bijkrijgt.

In deze recensie kan ik niet echt goed uitweiden over de plot. Het is immers te belangrijk dat elke lezer de conclusie zelf ontdekt – laat je dus zeker niet spoilen! Toch kan ik zeggen dat het slot van Death Note enorm bevredigend is, en dat is niet alle manga’s gegeven! Death Note valt dus zeker te beschouwen als een mangaklassieker die iedereen in huis moet halen.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Death Note ~[Kana]

Post by NeeNee »

Hmm, ik was niet echt weg van het einde. Ik had van het ultieme plan van twee genieën eigenlijk wel iets gecompliceerder verwacht, na al die tijd dat ze erover hadden zitten peinzen. Alhoewel de finale confrontatie wel goed was.

't Is misschien omdat ik gespoild was. Of omdat ik dingske eigenlijk wel mocht. Of gewoon omdat ik vreselijk moeilijk tevreden te stellen ben waar het eindes betreft (ik kan me eigenlijk geen enkele langlopende reeks herinneren waarvan het einde mij echt aanstond... ow).

Maar het is een straffe reeks, en een mooi afgewerkt verhaal (wat niet van alle manga gezegd kan worden). Nu ben ik nog aan 't twijfelen of ik mij deel 13 ook zou aanschaffen.

Post Reply