Shaman King ~[Kana]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Op 2 januari 2008 verschijnt Shaman King 12 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

Onze vrienden hebben eindelijk de weg gevonden naar het Pache-dorp maar die weg wordt hen versperd door volgelingen van Hao. Wanneer het gevecht bijna ten einde is verschijnt echter een nieuwe fractie ten tonele. De X-Laws zijn een sterke groepering die reeds eeuwen de strijd aanbindt met Hao. Een bondgenoot voor Yoh en zijn vrienden, zou je denken… of toch niet?!

Dit twaalfde volume van Shaman King borduurt verder op de ingeslagen weg. Gevechten afgewisseld met nieuwe informatie over het Shaman Fight. Enkele hoofdstukken over Ryu’s training bieden weer een weinig boeiend intermezzo maar zijn ongetwijfeld leuk voor de fans van dit personage.

Geen foutjes te bespeuren in dit volume buiten een “zoëven” (“zo-even” volgens het Groene Boekje) op pagina 162, maar ik merkte reeds eerder op dat bij Kana de Van Dale-spelling wordt toegepast en daar wordt “zoëven” wel aanvaard.

In dit twaalfde volume wordt ook een populariteitspoll uit Shonen Jump hernomen. Altijd leuk om weten welke personages de Japanners weten te appreciëren en of het resultaat overeenstemt met onze eigen voorkeur.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Correctie: Shaman King 12 verschijnt op 9 januari 2008.
motivatiedip. help!

User avatar
super_gohan
Posts: 261
Joined: Mon Apr 26, 2004 17:38
Location: België

Post by super_gohan »

Shaman King 9:
Echt een leuke reeks. Niet te moeilijk, lekker luchtig, maar vermakelijk. Ik vind het toch een beetje spijtig dat ik ze niet koop, maar ach dan heb ik een beter kapitaal voor andere (betere) reeksen.
Het eerste deel biedt nog wat meer informatie over de Tao-familie. De gevechten vond ik wel allemaal iets te snel afgehandeld. "Muhahaha wij zijn de supermachtige Kyonshi's" *paginagrootbeeld* En dan neemt men 1 pagina tijd om ze met gemak af te slachten. In het tweede deel begint dan het echte Shaman Fight, met, toch wat te verwachten, een extra eliminatietest. Niet te min ziet het er interessant uit, toch zou ik willen weten hoe je elkaar kan verstaan terwijl je aan het vallen bent... Je ziet ook al enkele personages die je hiervoor al in hoofdstukart zag, leuk om te zien dat de mangaka al goed weet waar hij naar toe gaat.
"Hey! Don't insult Death Cab!" "What?! It's like one guitar and a whole lot of complaining!..." [Seth Cohen]

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Shaman King ~[Kana]

Post by Koen »

Op 5 maart 2008 verscheen Shaman King 13 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

Let the games begin! Het Shaman Fight gaat eindelijk van start in dit dertiende volume. In ploegen van drie deelnemers zullen de overgebleven kandidaten elkaar bekampen. Onze vrienden worden onderverdeeld in twee teams. Het ene onder leiding van Yoh, het andere onder leiding van Ren. Zullen ze elkaar ontlopen tot de finale of zullen ze elkaar eerder treffen?

Eindelijk gaat het officiële tornooi van start. Het heeft lang genoeg geduurd, we waren er allemaal klaar voor. Maar eerst moet er nog een teamlid gevonden worden voor het team van Ren. En dat gebeurt in dit volume. Chocolove, een barslechte komiek, zal met zijn jaguar Rens team komen vervoegen. Natuurlijk hoort daar ook weer een flashback bij die Chocoloves verleden uitspit.

Dit dertiende volume van Shaman King zal de fans zeker niet teleurstellen. Het biedt meer van hetzelfde en eindelijk beginnen de duels van het Shaman Fight.

Kana levert alweer puik werk af. Nergens een foutje te bespeuren in dit boekje.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Shaman King ~[Kana]

Post by Koen »

Op 7 mei 2008 verschijnt Shaman King 14 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

Chocolove staat nog steeds in de ring. Eres correcto! Maar zal zijn geweldloze en barslechte humor voldoende zijn om het gevecht tot een goed einde te brengen? Zijn vrienden van Shaft supporteren alvast voor hem in de tribunes…

Na het eerste gevecht dat al onmiddellijk The Ren in de ring gooide, komt tijdens het tweede gevecht een nog grootser team aan bod, namelijk X-One, het eerste team van de X-Laws met ondermeer Iron Maiden Jeanne, Marco en… Lyserg. De schok is groot voor onze vrienden…

Dit nieuwe volume van Shaman King borduurt verder op het vorige: gevechten tijdens het Shaman Fight – en dat zal nog een héle poos zo blijven duren! Met de X-Laws komt hier de tweede grote fractie naast die van Hao aan bod. Leuk om voor de eerste keer het poppetje Iron Maiden Jeanne in actie te zien.

Dit volume is net niet foutloos. Op pagina 61 staat er ‘weer’ in plaats van ‘wees’. Voor de rest levert Kana weer een vlot lezende vertaling af met een dikke pluim voor het taaltje van Iron Maiden Jeanne.

Shaman King valt stilaan in zijn definitieve plooi nu het Shaman Fight volop bezig is. De liefhebbers zullen ervan blijven smullen, de anderen weten nu wel hoe laat het is.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Shaman King ~[Kana]

Post by Koen »

Op 18 juni 2008 verscheen Shaman King 15 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

In dit “gouden” volume van Shaman King volgen we reeds de derde match van het Shaman Fight. En niemand minder dan het Funbari Onsen Team van Yoh zal hierin aantreden. Maar Yoh is na z’n training met Anna niet meer dezelfde. Een enorme kracht is nu de zijne. En hij is zoals steeds vol vertrouwen en goedlachs.

We komen eindelijk te weten welke invloed de chou senjiryaketsu op Yoh en z’n teamleden gehad heeft. En die invloed was enorm. Dat laat ik jullie zelf ontdekken. Dit volume van Shaman King is dan ook enorm sterk en tegelijkertijd erg typerend voor de reeks met een Yoh die relaxter reageert dan ooit tevoren.

Het werk van Kana is wederom foutloos. Eres correcto!
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Shaman King ~[Kana]

Post by NeeNee »

Ik moet bekennen dat ik Shaman King 15 totaal niets vond. Alleen het gekibbel tussen The Ren en de ijsfreaks in het begin is nog een beetje leuk; daarna staan een belachelijk overpowerde Yoh & team gedurende meer dan 100 pagina’s lang hun geweldige nieuwe krachten te showen. Hoezee. -_-

Nummer 16 is gelukkig weer stukken beter. Gekibbel met Hao, gekibbel met de X-laws, een vreselijk gevecht en een schitterende flashback, waarin we eindelijk de volledige omvang van de relatie tussen Yoh en Hao te weten komen. Mooi, mooi. Mijn vertrouwen in Shaman King is voorlopig weer hersteld.

Ik hoop dat de Hao – Ren verhaallijn nog wat verder uitgewerkt wordt…

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Shaman King ~[Kana]

Post by Koen »

NeeNee wrote:daarna staan een belachelijk overpowerde Yoh & team gedurende meer dan 100 pagina’s lang hun geweldige nieuwe krachten te showen.
Eres correcto! Maar dat is shonen he :)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Shaman King ~[Kana]

Post by NeeNee »

Mja, maar toch. Ze hadden die krachten ook in een serieus gevecht kunnen bovenhalen, he. Nu stonden ze gewoon zo’n beetje demonstratie te houden terwijl hun slappelingen van tegenstanders erop stonden te gapen en amper durfden te bewegen.

En een reuzenverpleegster-demon? Wtf? :shock:

Maar het is waar dat ik over het algemeen meer te spreken ben over de stukken tussen de gevechten dan over de gevechten zelf. Alleen ‘gekibbel’ (bekvechten met wapens) vind ik wel leuk, zoals je al wel begrepen zult hebben. :)

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Shaman King ~[Kana]

Post by NeeNee »

Beetje laat, ik weet het, maar ik wou toch nog even wijzen op een inhoudelijke fout in Shaman King 2 (p. 76-77):
Yun: Zou je jouw samoerai willen afstaan aan mijn geliefde broertje?
Yoh: Ren?!

Hoe weet hij dat ze het over Ren heeft? Ze heeft zijn naam niet genoemd. In de Franse versie doet ze dat wel en dan is het logisch, maar op deze manier slaat het nergens op. Of is het de bedoeling dat hij het geraden heeft of zo? (allemaal tegelijk geraden, ja hoor.)

Over het algemeen ben ik wel zeer tevreden over de vertaling. Ik ben blij dat Kana deze reeks in het Nederlands uitgebracht heeft. Ik had nogal moeite met het Frans… veel spreektaal en dergelijke.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Shaman King ~[Kana]

Post by NeeNee »

Shaman King 17
Na de revelaties in het vorige album kondigt Yoh nu doodleuk aan dat Hao veel te sterk is en dat niemand van hem kan winnen wat ze ook doen. Desondanks willen ze niet zomaar opgeven, en Mikihisa Asakura, de vader van Yoh, wil na Yoh’s team nu ook Ren & co de Chou Senjiryaketsu aanleren. Ren laat zich hierbij van zijn koppigste (familietrekje), maar ook van zijn meest getalenteerde kant zien.

De situatie verslechtert als hun samenzijn verstoord wordt door een stel Hao-aanhangers (waaronder een paar van wie we het niet verwacht hadden). Wanneer hij hoort dat ook zijn teamgenoten in gevaar zijn, verlaat Miki het strijdtoneel en staat team The Ren er alleen voor. Geen probleem, ze hebben deze tegenstander tenslotte al eerder verslagen.

... Maar dan slaat het noodlot toe, onaangekondigd en brutaal. Ondergetekende is nu zwaar aan het hopen dat de titel van het voorlaatste hoofdstuk (Vaarwel Voor Altijd) bedrieglijk zal blijken te zijn. Maar daarvoor moeten we wachten op het volgende volume.

Dit is typisch zo’n situatie waarbij ik in de winkel in de Franse versie ga spieken om te zien wat er verder gebeurt. :P

Een album met veel gevechten, maar niet in een toernooi-situatie. Dit ongeordend gebakkelei ligt mij eigenlijk beter (minder voorspelbaar, op zijn minst). We eindigen met maar liefst twee klifhangers.

Op de vertaling heb ik totaal niet gelet, dus da’s in orde. ;)

Luffy
Posts: 19
Joined: Thu Nov 06, 2008 20:33

Re: Shaman King ~[Kana]

Post by Luffy »

Shaman King is inderdaad een erg gave serie! Zo'n typische shonen waar ik veel van hou, maar ik loop wel nog een beetje achter. Zit nog maar aan deel 9. :oops:
Ik zal er wel nog werk van maken om de verdere delen te lezen! :pimp:

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Shaman King ~[Kana]

Post by Koen »

Op 3 september 2008 verscheen Shaman King 16 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

Hao probeert Ren in te lijven en wanneer Yoh Lyserg gaat bezoeken probeert Maiden hem in te lijven. De teerlingen zijn nog niet geworpen en de groeperingen proberen zich op alle manieren te versterken. Maar als later Hao ten tonele verschijnt in de ring lijken de teerlingen plots wel geworpen. Wie kan er immers op tegen zoveel kracht?

Wederom wisselt dit volume van Shaman King snoeiharde actie af met onthullingen rond het mysterieuze verleden van Hao. De reïncarnatie en geboorte van Hao worden hier uit de doeken gedaan en dat zorgt voor enkele verbijsterde gezichten!

Twee kleine foutjes ontglipten net niet aan m’n oog. Op pagina 187: “aan dit lot onsnappen” (de t werd vergeten); en bij de woordenlijst op pagina 201 staat er in het tekstje “onmoyouji” in plaats van “onmyouji” zoals overal elders.

Dit zestiende volume van Shaman King borduurt verder op de voorgaande volumes en volgt het klassieke stramien van de reeks: gevechten in het Shaman Fight die worden afgewisseld met plotonthullingen.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Shaman King ~[Kana]

Post by Koen »

Op 7 november 2008 verscheen Shaman King 17 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

Yohs vader, Mikihisa Asakura, stelt aan Ren en z’n teamleden voor om ook hen de chou senjiryaketsu aan te leren. Koppig als Ren is staat hij niet te trappelen om hulp te krijgen van iemand. Hij gaat het gevecht met Mikihisa aan…

In dit volume wordt ook enorm veel gepraat over de furyoku van de kandidaten. We krijgen een beter inzicht in de waarden die de verschillende deelnemers hebben en dat is onthutsend nieuws. Er wordt zelfs al een tipje van de sluier over het einde van het Shaman Fight gelicht…

Twee kleine foutjes: p. 78: die ene Chomolungma (plotseling met u) moet ook Chomolangma zijn en p. 176: “je ook hebt,.” daar staat een komma die er niet hoeft te staan. Op pagina 73 staat er dan ook nog een fout die ik niet direct kan plaatsen. De furyoku van Hao is 1.250.000. Manta – het genie – rekent uit dat 100 Yohs aan 100.000 furyoku nog niet genoeg zijn om Hao te verslaan…? Kan iemand mij die rekensom verklaren?

Dit zeventiende volume van Shaman King slaat een gevaarlijke weg in. Dit goochelen met getallen die de kracht weergeven van iemand, was het begin van het einde voor Dragon Ball. Maar voor de rest blijft dit volume zeker overeind. Stevige gevechten die wederom afgewisseld worden met enkele onthullingen die kunnen tellen.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Shaman King ~[Kana]

Post by NeeNee »

Manta was verdwaasd van angst? :D

waarschijnlijk een typfout. staat het in de Franse/Engelse versie ook zo? anders is het echt wel heel bizar.

Post Reply