Yu-Gi-Oh! ~[Kana]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Gatverdamme nog an toe! ;) Mea culpa! Nu ja, zoveel te beter voor Kana! Maar ik heb me versterkt met verschillende van Dale Praktijkgidsen waaronder het VRT Stijladvies, dus hopelijk word ik in de toekomst nog onfeilbaarder als het op het ontdekken van foutjes aankomt 8)
motivatiedip. help!

manga.mira
Posts: 4
Joined: Wed Sep 12, 2007 13:18

Post by manga.mira »

:D
Van Dale dankt je voor de gulle bijdrage! Achteraf beschouwd vind ik de aankoop van dat Stijlboek VRT weggegooid geld, maar intussen staat het ook bij mij in de kast: de website is veel meer up-to-date.

Ach, de of het coma, het is een verwaarloosbaar misverstand.

De 100 fouten die uit een tekst gehaald worden, ziet niemand, maar iedereen struikelt over dat ene foutje dat blijft staan: het droeve lot van iedere corrector/eindredacteur.

Maar als ik dan een keertje de kans heb om een prikje terug te geven, dan grijp ik die. Zo slecht is mijn karakter wel :wink:
Manga Mira

manga.mira
Posts: 4
Joined: Wed Sep 12, 2007 13:18

Post by manga.mira »

manga.mira wrote:De 100 fouten die uit een tekst gehaald worden, ...
Ho! Toch even relativeren. Die '100 fouten' is een boutade, een beeld voor 'veel'. Het betekent zeker niet dat er zo veel moet gecorrigeerd worden in de mangavertalingen.
Manga Mira

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Ja, pas maar op, want Turvy/Aleksandar leest hier ook mee :P
motivatiedip. help!

manga.mira
Posts: 4
Joined: Wed Sep 12, 2007 13:18

Post by manga.mira »

Voilà.
Ik zou niet willen dat hij me de kop afbijt als ik hem de volgende keer tegenkom.
Manga Mira

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Post by Turvy »

Straks gaan de mensen nog denken da'k een monster ben ;)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Op 7 november 2007 verscheen Yu-Gi-Oh! 11 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

Yugi en Jono-Uchi zijn nog steeds volop aan het duelleren om hun tien sterren te behalen. Tot nu toe wist Jono-Uchi altijd te winnen dankzij de hulp van Yugi maar in dit volume zal hij afgezonderd van zijn vrienden moeten winnen van niemand minder dan Bandit Keith!

Na afloop van Jono-Uchi’s duel met Bandit Keith worden onze vrienden weer herenigd maar al snel worden ze geconfronteerd met een nieuwe uitdaging. Om te ontsnappen uit een labyrint zullen Yugi en Jono-Uchi uitgedaagd worden tot een tag-team battle. Ongezien en superspannend!

Ook dit volume van Yugioh barst van de spannende duels met leuke kaarten en inventieve tactieken. Minder battles per volume betekent beter uitgekiende tactieken wat de kwaliteit van de reeks ten goede komt. Yugioh blijft je als lezer enorm boeien.

Op pagina 62 maakt Bandit Keith wel een taalfoutje. “Gelden” moet natuurlijk “geleden” zijn. Voor de rest levert Kana weer puik werk af.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Op 2 januari 2008 verschijnt Yu-Gi-Oh! 12 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

Yugi en Jono-Uchi vechten nog steeds een tag-team battle uit om de weg uit het labyrint te vinden. Maar de broers Meikyuu zijn niet het enige obstakel dat onze helden nog rest op weg naar het kasteel van Pegasus. Ook Kaiba zal hen nog uitdagen tot een duel… en hij is gemotiveerder dan ooit nu het leven van z’n broertje Mokuba op het spel staat! Een gevecht op leven en dood biedt zich aan…

Dit nieuwe volume van Yugioh barst weer van de spannende en ingenieuze duels. Het hoogtepunt is natuurlijk de duel disc battle tussen Yugi en Kaiba dat ook het grootste gedeelte van dit volume in beslag neemt. Een cliffhanger zorgt ervoor dat we met ongeduld uitkijken naar het volgende volume.

Yugioh blijft gewoon een sterke shonen die helemaal niet zo kiddy is als we hier en daar wel eens horen. De reeks blijft nu reeds 12 volumes overeind en dat belooft voor de toekomst.

Weinig foutjes te bespeuren in dit volume. Enkel een “van zodra” op pagina 15 die door de mazen van het net glipte. Voor de rest een foutloos parcours.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Correctie: Yu-Gi-Oh! 12 verschijnt op 9 januari 2008.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Yu-Gi-Oh! ~[Kana]

Post by Koen »

Op 5 maart 2008 verschijnt Yu-Gi-Oh! 13 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

De finalerondes zijn eindelijk gestart. Onze vrienden zijn er uiteindelijk toch in geslaagd het kasteel van Pegasus te betreden. Kaiba moet echter eerst nog strijden tegen Pegasus om z’n broertje te bevrijden. Anders staat Mokuba een wreed lot te wachten. Maar hoe versla je Pegasus’ Millenniumoog?

We zitten reeds aan het dertiende volume van deze spannende shonen. Dit volume staat in het teken van het gevecht tussen Pegasus en Kaiba – de twee aartsvijanden van Yugi en z’n vrienden. Mangaka Kazuki Takahashi bedenkt alweer enkele ingenieuze technieken die de gevechten boeiend houden.

Dit volume staat weer bol van de spannende elementen en je merkt dat Yu-Gi-Oh! een belangrijke fase ingaat. Top!

Kana levert een nagenoeg foutloos parcours af. Enkel op de laatste bonuspagina verslapte de aandacht even, en moet het ‘pennentrek’ zijn in plaats van ‘pennetrek’. Dat kijken we echter met plezier door de vingers!
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Yu-Gi-Oh! ~[Kana]

Post by Koen »

Op 7 mei 2008 verscheen Yu-Gi-Oh! 14 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

In dit veertiende volume van Yugioh worden de beide halve finales afgewerkt. Yugi neemt het in de eerste halve finale op tegen Mai. Het wordt een strijd waarin Yugi zichzelf moet terugvinden na z’n spraakmakende verlies tegen Kaiba. De tweede halve finale gaat tussen Yono-Uchi en Bandit Keith die een overweldigend sterk machine-deck heeft samengesteld dat Yono-Uchi onder de voet dreigt te lopen.

Slaan onze helden erin hun matchen te winnen? Dat komen we te weten aan het einde van dit volume na twee uitermate spannende match-ups. Dat belooft voor volume 15…

Dit volume is erg sterk. Beide matchen zijn weer eens goed uitgedokterd en bovendien vinden ze plaats tussen personages die we in de loop van het verhaal goed zijn leren kennen. Een topvolume!

Kana levert een foutloos parcours af en maakt – net zoals in de andere mei-releases – achteraan reclame voor Chibicon 2008 dat op 5 juli te Utrecht plaatsvindt.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Yu-Gi-Oh! ~[Kana]

Post by Koen »

Op 18 juni 2008 verscheen Yu-Gi-Oh! 15 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

Dit vijftiende volume vormt het afsluitende deel van de spannende duelist kingdom-arc. We volgen dan ook het langverwachte gevecht tussen Yugi en Pegasus. Zal Yugi erin slagen een strategie te vinden om het millenniumoog van Pegasus te omzeilen? Of zal zijn ziel voor altijd verdwijnen in een spelkaart? Een dikke 200 pagina’s lectuur brengen ons het verlossende antwoord!

Dit volume zorgt zonder enige twijfel voor een climax in de reeks. Er staat immers immens veel op het spel. Niet alleen voor Yugi maar ook voor z’n vrienden. De spanning stijgt ten top en dit volume lost alle verwachtingen in. Bovendien leren we nog iets meer over de millenniumitems. Topper!

Ik heb het al eerder vermeld in m’n recensies. Er wordt al te gemakkelijk wat smalend gedaan over Yu-Gi-Oh. Door de anime en de commerce errond krijgt de reeks al te vaak de stempel van kiddy reeks met zich mee, maar niets is minder waar. Dit is gewoon een sterke shonen die niet moet onderdoen voor de andere kleppers van Kana. Je zeker niet laten beïnvloeden door vooroordelen en gewoon de sprong wagen. Ik ben alvast erg benieuwd hoe het verder zal gaan na deze duelist kingdom-arc.

Geen foutjes te bespeuren in deze Kana-uitgave. Dit volume is reeds extra dik dus wel geen ruimte voor bonuspagina’s.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Yu-Gi-Oh! ~[Kana]

Post by Koen »

Op 3 september 2008 verscheen Yu-Gi-Oh! 16 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

In het vorige volume kwamen we te weten hoe de duelist kingdom arc tot een einde kwam. Dit zestiende volume begint op het gemakje om dan snel een nieuw spel en een nieuwe vijand te introduceren.

DDD oftewel Dragons, Dice & Dungeons is het spel waar het allemaal om zal gaan. De Black Clown is een nieuwe winkel die spelletjes verkoopt en probeert met DDD de winkel van opa uit de markt te concurreren. Yugi kan het echter niet laten om het nieuwe spel uit te proberen. Hij is een spelletjesfanaat. Hij moet en zal het proberen! Maar achter de Black Clown schuilt een oude bekende voor de opa van Yugi en Yugi zal al snel in een nieuw avontuur belanden…

Ik herneem even de foutjes die door de mazen van het Kana-net glipten: p. 31: ‘de dobbelsteen er nog onder zat(en); p. 44: kaar-ten (splitsingsteken vergeten); p. 120: volgens mij is het ‘met de flame armor dragon aanvallen’; p. 155: ‘zijn (is) doordrongen’.

Het is altijd bang afwachten hoe een reeks verder evolueert na het beëindigen van een belangrijke arc. Tot nu toe slaagt Kazuki Takahashi erin mijn aandacht vast te houden met opnieuw een boeiend spel waar hij genoeg ruimte laat voor spanning en plotse plotwendingen. Yugioh blijft met andere woorden op niveau!
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Yu-Gi-Oh! ~[Kana]

Post by NeeNee »

Yu-Gi-Oh 16
Ik vond dit volume van Yu-Gi-Oh erg leuk. Het nieuwe spel is verfrissend, en een welgekomen afwisseling na al die kaartduels uit de vorige albums. (En in tegenstelling tot in de anime proberen ze hier eens niet de Dark Magician erbij te slepen. Opmerkelijk trouwens hoe elementen uit dit ene spel over maar liefst drie anime duels gespreid werden.) Bakura stijgt in mijn achting met zijn onverwachte optreden. :)

De interactie tussen de twee Yugi’s was ook onverwacht amusant. “Ik vind het eigenlijk wel wat opzichtig, de puzzel aan een ketting!” Als jij het zegt, regenboogpunkhaar. :roll: :D

Ik heb wel nog een paar foutjes gevonden:
- op p. 95, in de D.D.D. regels in de linkerbovenhoek, staat (tot tweemaal toe) “sterren (bewegingssymbolen)”. Dit moet oproepingssymbolen zijn. Bewegingssymbolen zijn pijlen.
- op p. 152, bovenaan in het midden, staat een leeg tekstballonnetje. Ik weet niet of dit de bedoeling is of niet.
- op p.164, onderaan, zijn de namen van de monsters omgewisseld. Die links met z'n twee zwaarden is Duker Twin Swords, in het midden Little Wizard, rechts De Stalen Demon Gorogoon.
Last edited by NeeNee on Wed Sep 23, 2009 18:05, edited 1 time in total.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Yu-Gi-Oh! ~[Kana]

Post by NeeNee »

Yu-Gi-Oh 17 is uit. En het is er (o wonder) eentje bijna zonder duels.

In de eerste 20 pagina’s wordt het duel uit het vorige volume afgewerkt (drie keer raden wie er wint). De boel wordt nog een beetje gecompliceerd door een verboden bordspel en een uitslaande brand, maar we onthouden toch vooral deze opmerking van Yami-Bakura* (opeens de perfecte bondgenoot) tegen Yugi: “Er is maar één persoon die de millenniumpuzzel kan oplossen, en die uitverkorene heeft als missie om de herinneringen van de koning terug te brengen. Dat ben jij, Yugi. Ik ben hier als getuige.” Getuigen zijn niet meer wat ze geweest zijn, want Yami-Bakura heeft zijn eigen agenda.

In het volgende deel wordt Seto Kaiba uitgenodigd in het Museum van Domino door een afgezant van de Egyptische regering, Isis Ishtar. Zij vertelt hem dat het ‘Magic & wizards’ kaartspel van Pegasus zijn oorsprong vindt in het oude Egypte, en laat hem een 3000 jaar oude stenen afbeelding zien met daarop een verdacht bekend ogende farao. Het interesseert Kaiba allemaal geen fluit, maar wanneer ze hem vertelt dat Pegasus ook drie legendarische ‘rare cards’ heeft vervaardigd, en dat die kaarten in handen zijn gevallen van ‘rare card hunters’, is zijn interesse wel gewekt. En daarmee is de volgende Tournament Arc een feit.

Kort hierna komt ook Yami-Yugi* toevallig (ja, ja) bij dezelfde afbeelding terecht. Isis vertelt hem dat het komende gevecht hem de kans zal geven om zijn herinneringen terug te winnen, maar rept met geen woord over de rare cards.

Op de laatste 5 pagina’s raakt Yono-Uchi betrokken in een (erg kort) duel met diezelfde Rare Card Hunters. Een eerste kennismaking die kan tellen.

Dit nummer is een beetje een overgangsvolume dat de nieuwe story arc moet inleiden. Desondanks komen er voldoende interessante elementen aan bod om het verhaal boeiend te houden. Met de introductie van Isis wordt de komst van een aantal nieuwe tegenstanders aangekondigd, die Yugi & co ongetwijfeld veel last zullen gaan bezorgen.

Het wachten is op nummer 18 en het officiële begin van het toernooi.


*Voor diegenen die het nog niet wisten, het voorvoegsel ‘Yami-’ wordt door fans gebruikt om de geest-entiteiten aan te duiden. We hebben het hier dus over de Bakura en Yugi uit de Millenniumring respectievelijk -puzzel.
Last edited by NeeNee on Tue Jul 27, 2010 12:34, edited 1 time in total.

Post Reply