Yu-Gi-Oh! ~[Kana]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Post by barbapapa »

Net volume 3 gaan halen en meteen maar beginnen lezen. Mening blijft hetzelfde, leuk genoeg om elke 2 maand een boekje van te lezen. En ik ben toch wel benieuwd hoe het verhaal zich nog verder gaat ontwikkelen.

User avatar
Giel
Posts: 30
Joined: Mon Dec 05, 2005 13:04
Contact:

Post by Giel »

Heb alle drie de volumes gehaald, moet deel 3 echter nog lezen :roll: . Indruk tot nu toe is erg positief, ik vond Yu-Gi-Oh sowieso altijd wel leuk(ja, ik spaarde het kaartspel :P ) en hoewel dit verhaal compleet anders is, is het toch wel leuk nu de kaarten er ook wat meer in voorkomen(dus vanaf volume 2).

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Post by barbapapa »

Voor anderen (zoals mij dan) is het wel leuk dat het zich minder op de kaarten focussed dan de anime. Voorlopig in elk geval, I guess.

User avatar
lambardi2
Posts: 728
Joined: Thu Oct 13, 2005 10:48
Location: Antwerpen

Post by lambardi2 »

barbapapa wrote:Voor anderen (zoals mij dan) is het wel leuk dat het zich minder op de kaarten focussed dan de anime. Voorlopig in elk geval, I guess.
Daar stem ik mee eens....Ik weet niet of ik de manga blijf volge als de kaartspel heel hard gefocust gaat worde..
Konnichiwa proud member and Co-worker on

VGCHARTZ

http://www.vgchartz.com/

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Op 6 september 2006 verscheen Yu-Gi-Oh! 4 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

Dit vierde volume begint op een rustige manier met twee hoofdstukken die lekker weglezen maar slechts een opstapje zijn naar een grotere verhaallijn. Na die twee hoofdstukken barst de hel pas echt los voor onze vrienden, want Seto Kaiba is terug en hij zint op wraak!

Seto Kaiba werd eerder in de reeks door Yugi vernederd in een Schaduwspel. Hij is echter op een erg duistere manier aan het hoofd gekomen van de Kaiba Corporation, de grootste producent van spellen en ontspanningsproducten ter wereld. Met die macht heeft hij een levensgevaarlijk project uitgedokterd. Hij nodigt Yugi en z’n vrienden uit tot het spelen van de Death-T. De levens van Yugi, Jono-Uchi, Honda, Anzu en de kleine George staan op het spel in dit spannende volume!

Sommige lezers zullen dit vierde volume met veel plezier onthaald hebben. Het is immers het eerste dat nog niet door Kana werd gepubliceerd bij hun vorige poging om door te breken op Nederlandstalig grondgebied. En deze originele content biedt alweer een spannende game voor Yugi en z’n vrienden. De vriendschap tussen de vier wordt steeds hechter wat in de loop van hun traject door de Death-T alsmaar duidelijker zal worden.

Yu-Gi-Oh! 4 is een spannend volume met een krachtige cliffhanger die doet snakken naar de release van volume 5.

Het werk van Kana is foutloos en buiten het “Extra Thrill Dice Game!”zijn er geen bonuspagina’s te becommentariëren.
motivatiedip. help!

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Post by barbapapa »

Volume 5 blijft nog steeds wat op het zelfde niveau; een beetje schot in de zaak in komende volumes mag wel van mij.

Al stel ik me wel wat vragen, of Kana bijvoorbeeld niemand nodig heeft om de Japanse text wat te hertekenen :s

User avatar
lambardi2
Posts: 728
Joined: Thu Oct 13, 2005 10:48
Location: Antwerpen

Post by lambardi2 »

barbapapa wrote:Volume 5 blijft nog steeds wat op het zelfde niveau; een beetje schot in de zaak in komende volumes mag wel van mij.

Al stel ik me wel wat vragen, of Kana bijvoorbeeld niemand nodig heeft om de Japanse text wat te hertekenen :s
Ik ben er het met je eens ik moet wel zeggen dat ik die death toernooi dingens heel leuk vond maar daarna kwam er weer een verhaaltje een stouterd doet iets, Yugi word kwaad, stelt spel voor en wint..
Konnichiwa proud member and Co-worker on

VGCHARTZ

http://www.vgchartz.com/

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Op 8 november 2006 verscheen Yu-Gi-Oh! 5 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

Onze vrienden bevinden zich nog steeds in de dodelijke Death-T waarin Kaiba op wraak zint. Er resten hen nog twee levels alvorens het spel achter zich te kunnen laten. In de laatste levels zullen ze eerst tegenover Mokuba – het broertje van Kaiba – komen te staan om uiteindelijk het ultieme spel te spelen tegen Kaiba zelf. Zullen Yugi en z’n vrienden inventief genoeg zijn om de sluwe valstrikken van Kaiba te omzeilen? Je komt het allemaal te weten in dit vijfde volume…

Het draait in dit volume grotendeels rond de twee laatste levels van de Death-T en beide games die hierin gespeeld worden kennen we reeds uit de eerdere boekjes van Yugioh. Je zou dus denken dat het allemaal in herhaling valt, maar tijdens het lezen merk je daar echter weinig van. De spanning en de inventiviteit van de afloop van de games is zodanig sterk opgebouwd dat je echt wel meegesleurd wordt in het avontuur van Yugi.

Ook het feit dat de games worden opgebouwd uit verschillende hoofdstukken maakt het allemaal wat beklijvender en diepgaander dan wat we in het begin van de reeks kregen voorgeschoteld. Ook de ‘duistere Yugi’ krijgt de nodige aandacht en dat is natuurlijk ook altijd leuk meegenomen.

Yu-Gi-Oh! 5 sluit het Death-T hoofdstuk af en ook Kaiba lijkt een tijdje plaats te moeten ruimen voor andere avonturen. Maar welke dat zijn daarvoor zullen we moeten wachten tot deeltje 6 verschijnt. Ik kijk er alvast naar uit!

Op het werk van Kana valt ook in dit volume niets op aan te merken. De vertaling blijft lekker weglezen en de het boekje is gewoon af.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Op 3 januari 2007 verscheen Yu-Gi-Oh! 6 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

Dit zesde volume begint weer met enkele traditionele hoofdstukken die draaien rond spellen. Monster Fighters, drakenkaarten, jojo’s en clock card. Dat laatste kaartspel voor één speler speelde ik trouwens altijd in mijn jeugd. Leuk eindelijk eens een spel te kennen. Het hoofdstuk dat draait rond dit clock card game heeft trouwens wat weg van een cruciale episode in Detective Conan – een manga die in het najaar van 2007 ook door Kana zal worden uitgebracht.

Na deze vier kortverhalen die bestaan uit 1 of 2 hoofdstukken is er plaats voor een wat uitgebreider verhaal dat eindigt met een cliffhanger en dus wordt verdergezet in het volgende volume. Ryo Bakura is een nieuw klasgenootje voor Yugi en z’n vrienden en net als onze held blijkt ook hij een fervent spellenfanaat te zijn. Hij zal onze vrienden doen kennismaken met Monster World, een fantastisch rollenspel met fictieve (?) personages en dobbelstenen. Maar Bakura herbergt een groot geheim…

In het begin was ik wat teleurgesteld om weer terug te hervallen in die korte hoofdstukjes rond spellen. De verhaaltjes zijn best vermakelijk maar na 6 volumes treedt er toch wat verveling op als Kazuki Takahashi weer teruggrijpt naar zijn 6 delen oude recept. Het boekje eindigt gelukkig weer met een verhaal dat wat breder wordt uitgesponnen en dat hopelijk op leuke wijze wordt afgehandeld in het volgende volume.

Wat ik me wel afvraag als Yugioh-leek is wanneer de hele plot rond het kaartspel gaat beginnen. Daar kijk ik toch wel naar uit vermits dat toch hét kenmerk is van deze reeks.

Kana voorziet een dubbele pagina over het Japanse schoolsysteem als bonuspagina’s. Heel interessant, al zeg ik het zelf *kuchje*

Wel een smet op het werk van Kana – dat de laatste tijd nochtans foutloos was – is zowaar een dt-fout. Op pagina 117 staat er “wordt ik” en hoewel ik veel fouten door de vingers kan zien, is een dergelijke dt-fout toch wel onaanvaardbaar. Daar moeten de proof readers toch een stokje voor steken.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Op 7 maart 2007 verscheen Yu-Gi-Oh! 7 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

In dit zevende volume wordt het verhaal rond Ryo Bakura verder gezet. Het RPG ‘Monster World’ zal erg onaangename verrassingen in petto houden voor onze helden! Zullen ze erin slagen te ontsnappen aan het kwaadaardige alter ego van hun zachtaardige vriend Ryo Bakura? Dit volume draait bijna volledig rond deze verhaallijn.

In het laatste hoofdstuk wordt dan de inleiding gegeven op wat ons volgens mij de rest van de serie gaat bezighouden. Het kaartspel Magic & Wizards treedt weer op de voorgrond en het ziet er naar uit dat Pegasus J. Crawford, de bedenker van het spel, een geduchte tegenstander wordt voor onze jonge held!

Dit volume van Yugioh boeit als geen ander. De perikelen van onze helden in Monster World zijn spannend en kennen genoeg plotwendingen om ons aangenaam te verrassen. Kazuki Takahashi’s talent komt duidelijk beter naar voren in de langere verhalen. Het einde van dit volume belooft dan weer een spannende nieuwe saga en hopelijk blijft ook die verhaallijn ons als lezer boeien.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Op 2 mei 2007 verscheen Yu-Gi-Oh! 8 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

In het zevende volume werd eindelijk aangevangen met de gekende arc over het Magic & Wizards kaartspel waardoor de reeks zo populair is geworden. De uitvinder van het game, Pegasus, heeft ook de beschikking over een millennium-item en zal Yugi op een laffe manier dwingen om mee te doen aan zijn groots opgezet toernooi op het Duelist Kingdom, een eiland dat helemaal in het teken staat van enkele nieuwe spelregels die door Pegasus werden bedacht. Zal Yugi erin slagen zijn tegenstanders te verslaan en zo zijn wraak te nemen op Pegasus? Of zal hij zijn opa nooit meer terug zien?

Eindelijk zijn we toegekomen aan deze arc. Ik wacht er nu toch al enkele volumes op, en ik moet toegeven dat deze aanvangsfase enorm weet te boeien. De nieuw geïntroduceerde personages blazen de serie nieuw leven in, en de games zijn spannend om volgen – ook al zijn de oplossingen soms wat ‘gemakkelijk’ en komen regels plotseling uit het niets opdagen.

Yugioh 8 is een spannend volume dat waarschijnlijk de toon zet voor de rest van de reeks. Ik ben enorm benieuwd of Kazuki Takahashi erin gaat slagen zijn manga nog enkele tientallen volumes boeiend te houden!
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Op 1 juli 2007 verscheen Yu-Gi-Oh! 9 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

In het vorige volume werden onze helden gedwongen om mee te dingen naar de hoofdprijs in het groots opgezette Magic & Wizards toernooi op het Duelist Kingdom. In dit negende volume volgen we de weg van Yugi en Jono-Uchi om tot het benodigd aantal sterren te komen om deel te nemen aan het volgende level van het toernooi. Ingenieuze en spannende duels moeten leiden tot het winnen van sterren.

Op hun weg raken ze echter verstrikt in het web dat Pegasus voor hen gesponnen heeft. Yugi zal het moeten opnemen tegen een gevaarlijke moordenaar die speelt met het deck van een oude vijand… Zal een emotionele Yugi erin slagen zijn cool te bewaren? Of delft hij het onderspit?

De duels die we in dit volume volgen blijven boeiend en goed gevonden – ook al blijft het zo dat het verloop soms wat “gemakkelijk” overkomt met nieuwe kaarten of mogelijkheden die voorheen onbekend waren en plots uit het niets opduiken. Op het einde van het volume komt er wat meer vaart in het verhaal door de herintrede van een personage uit eerdere volumes wiens verhaallijn duidelijk nog niet ten einde was…

Yugioh 9 biedt weer veel spanning en avontuur met bovenop een gezonde dosis feel good friendship. Kana levert bovendien een foutloos parcours af en Kazuki Takahashi verblijdt ons alweer met een gemakkelijk te spelen kaartspel op het einde van dit volume.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Op 5 september 2007 verschijnt Yu-Gi-Oh! 10 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

Seto Kaiba is ontwaakt uit z’n coma en wilt onmiddellijk naar Duelist Kingdom om af te rekenen met Pegasus, de Kaiba Corporation veilig te stellen en bovenal z’n broertje te redden. Maar de reis naar Duelist Kingdom loopt niet van een leien dakje en verraders zijn geïnfiltreerd tot in het diepste van de Kaiba Corporation.

Ondertussen vechten Yugioh en zijn vrienden voor het behoud van hun sterren tegen gevaarlijke player killers die het aantal deelnemers moeten decimeren. Hierbij sluiten ze nieuwe vriendschappen die uit een wel erg onverwachte hoek komen…

Dit tiende volume van Yugioh staat weer bol van de spannende, inventieve duels. Het einde luidt ook de terugkeer in van Seto Kaiba die een heel nieuwe dimensie geeft aan Magic & Wizards door een nieuwe uitvinding van zijn Kaiba Corporation die hem in staat moet stellen Pegasus te verslaan.

Het werk van Kana is foutloos buiten een onoplettendheid in de samenvatting van de eerdere volumes (‘diep coma’ in plaats van ‘diepe coma’).
motivatiedip. help!

User avatar
lambardi2
Posts: 728
Joined: Thu Oct 13, 2005 10:48
Location: Antwerpen

Post by lambardi2 »

Het kaartspel gaat voort en hup het verhaal word net zoals Sk sterker (wel iets minder dan SK though).
Konnichiwa proud member and Co-worker on

VGCHARTZ

http://www.vgchartz.com/

manga.mira
Posts: 4
Joined: Wed Sep 12, 2007 13:18

Post by manga.mira »

Koen wrote:... buiten een onoplettendheid in de samenvatting van de eerdere volumes (‘diep coma’ in plaats van ‘diepe coma’).
Meestal zijn je opmerkingen over de foutjes in de tekst zeer to the point, Koen, maar hier sla je de bal mis - of de plank, als je de Standaardnederlandse, gecontamineerde variant van de uitdrukking verkiest.

'Coma' is een onzijdig woord, en in combinatie met een onbepaald lidwoord wordt het bijhorende bijvoeglijk naamwoord niet verbogen:
http://vrttaal.net/taaldatabanken_maste ... 0103.shtml

Maar er zijn wel meer mensen die vinden dat 'coma' een de-woord is, vandaar dat het op taaladvieswebsites wel eens expliciet vermeld wordt:
http://vrttaal.net/taaldatabanken_maste ... 0044.shtml
Manga Mira

Post Reply